Dreams
Recenzovaná verze: PlayStation 4 Pro
Hned na začátku určitě je nutné říci, co vlastně Dreams je. Pokud čekáte, že po spuštění dostanete obsáhlou hru, kterou dohrajete za pár dní a následně přejdete dál, tak si můžete ušetřit peníze. Pro vás tento nový projekt Media Molecule určitě není. Dreams je totiž v prvé řadě obsáhlý editor, v němž je možné vytvořit cokoliv, od menší po větší hru nebo animovaný filmeček, ale také třeba obrazy, sochy či se můžete dát na skládání hudby. Kdo tedy rád něco tvoří, najde tu doslova ráj s neomezenými možnostmi, protože jedinou překážkou je po čase jen vlastní představivost, jak jsem se mohl přesvědčit sám na vlastní oči. Vytvářet nové úrovně do řady oblíbených konzolových her jsme mohli už na NESu, ale až hra LittleBigPlanet pro PlayStation 3 vše posunula na zcela novou úroveň, hlavně tedy její druhý díl, v jehož editoru bylo možné vytvářet i nové menší hříčky. Do té doby bylo na konzolích prakticky nemyslitelné, že si budou sami hráči vytvářet své vlastní hry a sdílet je ostatním. Na tento úspěch se následně pokusili navázat další vývojáři. Měli jsme tu třeba Project Spark pro Xbox One, který byl ještě ambicióznější, ale než se stihl pořádně rozjet, jeho život byl nepěkně ukončen. Ať už kvůli malé oblibě nebo neschopností vývojářů přinést jednoduchý editor na obsluhu. No a nyní je tady Dreams, které zabralo vývojářům hromadu let vývoje.
Dreams bylo poprvé představeno už začátkem roku 2013 společně s konzolí PlayStation 4. V tu chvíli ale ani vývojáři z Media Molecule určitě netušili, že jim vývoj zabere téměř celou konzolovou generaci, aby mohli naplnit svoji vizi a dost možná jí i překonat. Sice měli v roce 2015 základní kostru dokončenou, takže se zdálo, že vydání je na spadnutí, ale jen propracovaný a rozsáhlý editor k úspěchu nestačí. Díky LittleBigPlanet totiž vývojáři moc dobře věděli, že pokud nebude vše maximálně přístupné a intuitivní, aby mohl tvořit i naprostý začátečník, nikdy nedokáže Dreams zaujmout dostatečný počet hráčů. A i proto časem přišli s Early Access verzí, díky níž dostali užitečnou zpětnou vazbu, aby mohli vše následně vyladit. Tento přístup se určitě vyplatil, a měli by se jím inspirovat u podobných projektů i další vývojáři.
Když Dreams poprvé zapnete, dostanete možnost ovládat létající stvoření jménem Imp, který je jakýmsi hlavním hrdinou a takovým tím stvořením, které vás bude všude provázet. Imp se nejprve nachází ve své domovské lokaci. Tu můžete postupně více a více zkrášlovat, ale hlavně slouží jako v LittleBigPlanet jako takový rozcestník do dalších velkých částí Dreams. Hned na začátku musím zmínit, že vývojáři z Media Molecule dávají naprostou volnost v tom, jak budete Dreams ovládat. Můžete popadnout klasický DualShock 4 a pohyb směřovat analogovými páčkami. Je ale možné také využít pohybový senzor případně dokonce PlayStation Move ovladače. Na začátku se může zdát, že pohybové ovládání bude pro Dreams tou správnou volbou, ostatně vývojáři sami kolikrát prezentovali, jak vše ovládají pomocí Move ovladačů. Jenomže s ovládáním skrze pohyb jsem měl problémy, přišlo mi nepřesné a trochu i zdlouhavé. To ovládání pomocí analogových páček je příjemné a asi bych ho doporučil všem, kdo se na Dreams vrhnou. To by bylo k začátku.
Už když jsem Dreams poprvé zapnul, byl jsem upozorněn na to, že vývojáři připravili zhruba stovku nejrůznějších výzev, které když následně plníte, odemykáte si nové verze Impa, ale také předměty do editoru a hromadu dalších bonusů. Výzvy většinou spočívají v tom, že musíte zahrát nebo ohodnotit určitý počet her od ostatních hráčů, případně něco vytvořit v editoru a tak dále. Dalo by se říci, že výzvy se plní tak trochu automaticky, a není tedy nutné se za nimi vyloženě hnát. Jejích přítomnost ale určitě potěší, stejně jako klasické trofeje.
Aby vývojáři z Media Molecule sami ukázali, co je možné pomocí Dreams vytvořit, připravili menší kampaň nazvanou Art’s Dream, točící se kolem muzikanta, pochybujícím o svém talentu. Kampaň jako taková je určitě zábavná, je na ní vidět rukopis studia Media Molecule a užijete si v ní jednak prvky klasické adventury, ale také si zaskáčete jako v plošinovce nebo zastřílíte, přičemž vše je podpořeno i skvělou vizuální prezentací a povedeným soundtrackem. Následně se vše propojí v ohromujícím konci, který ukazuje, že v Dreams se nemožné věci stávají možné a sny realitou. Ačkoliv má samotná kampaň jen zhruba 3 hodiny, dokáže chytit za srdce, vývojáři střídají vtipné situace se smutnými scénkami, a jedná se o parádní zážitek, který vás bude inspirovat do vlastní tvorby. Popravdě jsem si chvilkami říkal, že vytvořit něco takto propracovaného a zajímavého se nemůže nikdy podařit jednomu člověku. A možná je to i pravda. Dreams totiž hodně podporuje komunitu a společné vytváření velkých projektů. Každopádně vývojáři ještě připravili několik dalších menších hříček, které jsou také fajn, ale je jasné, že teď bude na hráčích, jak se s komplexním editorem poperou a jaké hry sami připraví.
Ačkoliv je kampaň Art’s Dream zábavná a některé další hříčky fajn, pořád je Dreams hlavně obrovský, propracovaný a komplexní editor. To mi ostatně ukázaly nejen výtvory přímo vývojářů z Media Molecule, ale také dalších hráčů, kteří měli přístup už díky Early Accessu. Je možné vytvářet arkádové střílečky, first-person záležitosti, plošinovky, závody, klasické point and click adventury nebo i komplexnější RPGčka ve stylu Souls her. Přitom se během svého výtvoru nemusíte zaměřit jen na jeden žánr, ale je možné je kombinovat a vytvořit zajímavý žánrový mix. V ničem nejste limitováni. Svou hru pochopitelně vytváříte zcela od nuly. Ačkoliv je možné použít v editoru předpřipravené objekty a využít i ty, které vytvoří časem ostatní hráči či komunita, dojde i na modelování vlastních postav a dalších věcí, editaci zvuků, vytváření animací a tak dále, takže Dreams je ve výsledku klasickým herním enginem, který se maskuje jako videohra. A i proto je možné v něm vytvořit prakticky cokoliv.
Protože je editor hodně komplexní a nabízí toho tolik, že není v lidských silách se naučit vše sám za pár hodin, připravili vývojáři i obsáhlé tutoriály. Ty jsou rozděleny do několika částí, od těch ukazující základní ovládání až po ty pro pokročilé, kde už dojde i na ty nejsložitější mechaniky. Samotné tutoriály jsou přitom zpracované přímo skvěle. Po zapnutí jakéhokoliv tutoriálu se vždy dostanete do editoru s nějakou předpřipravenou scénou, přičemž v pravém dolním rohu se začne přehrávat video, v němž vám přímo vývojáři z Media Molecule ukážou, co po vás chtějí, případně řeknou svůj pohled na design a další připomínky. A tímto se následně učíte neustále nové a nové věci, od přesouvání objektů, jejich klonování, modelování, barvení scén i editaci zvuku. Dokonce vám budou ukázány některé triky, jak si vytváření zjednodušit. Na oknu s videem je skvělé, že obsahuje ovládací prvky, takže je možné video zastavovat, případně v něm můžete posouvat čas o 10 vteřin zpět. Pokud tedy náhodou na první dobrou něco nepochopíte, je možné se hned jednoduše vrátit. A to je hodně důležité, protože už pochopení základů je naprosto klíčové, abyste se následně neztratili v daleko složitějších částech. A i pro je trochu škoda, že se Sony nerozhodla Dreams lokalizovat, alespoň u tutoriálů. České titulky tedy tentokrát budete hledat marně.
I když se může na začátku zdát, že naučit se vše bude pořádná fuška, díky skvělým tutoriálům je vše usnadněno a navíc podáno zábavnou formou. Nehrozí tedy, že byste se začali nudit nebo neměli možnost něco pochopit. I já jsem po zhruba jednom odpoledni mohl vlézt do editoru, který je mimochodem hodně přehledný, a zkoušet vytvářet své vlastní výtvory. Ty sice za moc nestály, k tomu se rovnou přiznám, ale už třeba jen vlastní postavička, kterou můžete ovládat po základních plošinkách, udělá obrovskou radost a dá potřebný impulz, abyste se zlepšovali a pustili do dalšího tvoření.
Pokud se vám podaří vytvořit něco, na co budete pyšní, a může jít o hru, filmeček, případně jen nějaký objekt či scénu, je možné se tím pochlubit ostatním hráčům. Stačí svůj výtvor nasdílet a čekat, co na něj následně komunita řekne. Zpětná vazba je vždy důležitá a i díky ní se následně budete moci zlepšovat. Inspiraci ale pochopitelně můžete sbírat i z výtvorů ostatních. Protože byl Dreams dostupný v Early Accessu, už nyní je možné najít řadu propracovaných projektů, na kterých nepracoval jen jeden člověk, ale rovnou celá komunita. Pokud se vám bude nějaký projekt líbit, můžete mu dát klasický palec, čímž ho ohodnotíte, případně začít sledovat jako na sociální síti jeho tvůrce, aby vám od něj nic neuniklo. A na tomto je hodně vidět, jak vývojáři chtějí, aby komunita kolem hry držela při sobě, navzájem se podporovala a vytvářela společně ohromující projekty, které překonají jakékoliv sny.
Prohlížení a vyhledávání nových projektů ostatních hráčů je jednoduché. Vývojáři vše řadí podle termínu nahrání, oblíbenosti a tak dále. Navíc je možné tvorbu i filtrovat podle toho, jestli si chcete prohlížet hry, filmečky či další projekty. Skvělé navíc určitě je, že nemusíte ani zapínat Dreams, abyste se dozvěděli, jestli je něco nového. Vývojáři z Media Molecule spustili speciální stránku, kde vše najdete - indreams.me . Tam si může každý tvůrce vytvořit prezentaci, ale také je možné rovnou na jednotlivé hry klikat a spouštět přes web na své konzoli PlayStation 4, případně si je uložit pro pozdější zahrání.
Ačkoliv se může zdát, že Dreams vychází v bezchybném stavu a jde o vypiplanou záležitosti i co se týče těch nejmenších detailů, budoucí podpora bude hodně důležitá. Vývojáři už před vydáním společně se zástupci Sony prozradili, že mají zhruba desetiletý plán, jak Dreams podporovat a dále rozvíjet. Ať už jde o nové možnosti v editoru, tak třeba budoucí verzi pro PlayStation 5 nebo podporu pro virtuální realitu a tedy headset PlayStation VR (ta má být dle vývojářů z Media Molecule naprosto zásadní). Mluví se dokonce i o tom, že by se případné velké hry od týmů vývojářů mohly prodávat v rámci PlayStation Store. Z Dreams by se prakticky stala samostatná platforma. Vydání Dreams je tam pouhým začátkem a během na dlouhou trať, protože o úspěchu nerozhodnou jen následující týdny, ale hlavně roky. Jen tak se z obrovského snu studia Media Molecule bude moci stát realita a být i naplněn obrovský potenciál.
Dreams je ohromující, pohlcující a jeden z nejvíce ambiciózních projektů této konzolové generace, nabízející nejen skvělou kampaň od studia Media Molecule, ale také neskutečně komplexní editor, v němž je možné vytvořit cokoliv, a to při vynaložení i malého úsilí. Od adventury, plošinovky, multiplayerové střílečky po závodní arkádu, případně je možné všechny žánry propojit filmečky a vytvořit vlastní mistrovské dílo, které budou obdivovat miliony hráčů po celém světě. Dreams je výhrou kreativity, skvěle ukazuje sílu komunity, a navíc jde o jednou z nejlepších her za poslední roky, která bude v následujících letech ještě růst. A něčeho takového určitě chci být součástí, a ani vy byste neměli moc dlouho váhat.
Komentáře