Dragon Age Origins

recenze  26
Martin Šmíd, 16. 11. 2009 20:44
Když jsme se před pěti lety dozvěděli, že Bioware začalo pracovat na hře Dragon Age, ještě jsme netušili, jak dlouho jim vývoj zabere. Po pěti letech tvrdé dřiny je tu výsledek, který slibuje fanouškům fantasy spoustu hodin zábavy. Před vypuštěním samotné hry jsme si v EA mohli zahrát PC verzi, která se nám velmi líbila. Nyní k nám doputovala i verze konzolová, tak se pojďme podívat, jak dopadla.

Pokud se mezi fanoušky fantasy RPG her řekne Baldur´s Gate, asi vám každý začne vyprávět o těch stovkách hodin proseděných u PC monitorů. Od vydání druhého dílu tohoto kultovního RPG už uplynula spousta let a jelikož má práva na tuto značku Atari, zatím jsme se třetího dílu nedočkali a vypadá to, že ani nedočkáme. Proto si vývojáři z Bioware zřejmě řekli, že vytvoří ještě lepší svět, než v jejich předchozím dílku, který hráče zavede do světa temné fantasy, kde nebudou chybět elfové, trpaslíci, skřeti, přerostlí pavouci a lidé. Vznikly tak základy pro RPG, které se nyní dostává na pulty prodejen jako Dragon Age: Origins. Ještě než se začneme o hře více rozepisovat, tak musíme říci, že Bioware celý svět vytvořilo tak, aby byl v budoucnu snadno rozšířitelný. Teď nemluvíme jen o přídavných DLC balíčcích, o kterých se později také zmíníme, ale především mluvíme o knížkách, seriálech a možná i hračkách.

Už na začátku musíme říci, že se vývojářům onen dobře fungující svět povedl vytvořit, přičemž se do Ferelden budete neustále vracet a objevovat nové věci. Je až neuvěřitelné, jak celý tento svět žije a kolik má jedinečných míst, které vypadají, jako by vznikly před stovkami let. Než se ale do samotného Ferelden pustíme, budeme si muset vybrat postavu, za kterou toto mega RPG prožijeme. Na výběr máte tři rasy – elf, člověk a trpaslík. Tyto tři rasy mají poté jak mužský, tak ženský protějšek. Nyní musíme prozradit, že každá z těchto ras má svojí historii a dokonce i svoje problémy, což poznáte už v jakémsi prologu. Každá rasa má totiž svoji vlastní úvodní epizodu, přičemž epizod je šest. My jsme si vybrali hraní za elfa, takže jsme začínali v elfské vesničce, která je sužována terorem a která vybouchne právě ve chvíli, kdy se objevíte. Po této zhruba hodince a půl se přesunete na začátek své cesty, která začíná ve vesničce, kde se staneme jedním ze Šedých strážců. Právě tito bojovníci jsou jediní, kteří dokážou zastavit nákazu, která se žene po celém tomto světě. Příběh je na Dragon Age: Origins vůbec to nejlepší a byť jen jeho nastíněním bychom vás připravili o spoustu překvapení. Jen prozradíme, že příběh, hlavně ze začátku, má zběsilé tempo, které vyvrcholí jednou obrovskou bitvou. Té se pochopitelně už jako začínající Šedý strážce zúčastníme a budeme svědky velkolepé podívané. Mnoho z vás pak na tuto šarvátku bude jistě vzpomínat, jako na jeden z vrcholů této hry. To jsem ale pořád na začátku, tak se pojďme raději věnovat hře jako takové.

Ačkoliv jsme na začátku zmínili, že si vytvoříte postavu podle sebe, sami byste v tomto temném světě neměli ani tu nejmenší šanci přežít. Útoky menších potvor byste zřejmě odrazili s trochou štěstí, ale ty silnější by si z vás udělaly večeři. Vývojáři tak vsadili na vytvoření party, která s vámi bude po celou dobu hry. Sám hráč si poté může vybírat, koho do své party vezme nebo nevezme. Kromě elfů, trpaslíků a lidí můžete do party přijmout třeba i bojového psa. Všichni se pak objevují v hlavním kempu, kde si vždy můžete vybrat tři spolubojovníky. Nyní se musíme u jednotlivých postav pozastavit, protože vývojáři jim darovali vlastní historii a nějaký ten příběh. Nyní můžeme třeba zmínit nádhernou Morrigan, dceru Flemeth. Je jen na hráči, jak se s ní sblíží, aby mu prozradila svá tajemství a pokud si vás oblíbí, můžete pomýšlet i na nějaký ten milostnější vztah. To ovšem platí i u ostatních postav, kdy si jejich přízeň získáváte dobře položenými otázkami či odpověďmi. U každé postavy poté máte ukazatel, jakým směrem se jejich náklonnost k vám pohybuje, tedy zdali k vám postava chová spíše sympatie nebo antipatie. To ovšem neplatí jen u družiny, ale i u NPC postav, které si k vám rovněž mohou vytvořit nějaký ten hlubší vztah. Udržování vztahu v družině je ale velmi důležité a prostřednictvím dobrých odpovědí a názorů si můžete vybudovat skvělý vztah se všemi členy. Pokud ale budou vaše odpovědi členy družiny urážet, může to vést až k jejich odchodu. Naštěstí jen slova nejsou jediné, čím si můžeme náklonnost členů získat. Můžeme jim totiž dávat i všelijaké dárečky, které vždy ocení.

Protože s členy družiny cestujete po tomto temném světě, nevyhnete se všelijakým střetům. Zde bychom zmínili, že konzolová verze je podle našeho dojmu daleko akčnější a méně takticky vybavená. Celou hru totiž vidíte z pohledu třetí osoby a bojiště ani nejde přepnout do izometrického pohledu. Právě nepřítomnost izometrického pohledu vede mnohdy k nepřehlednosti situace, kdy se najednou objeví obrovské množství nepřátel a vy zběsile přepínáte mezi jednotlivými postavami. Když už jsme zmínili souboje, tak u nich ještě zůstaneme. Ačkoliv by se mohlo z počátku zdát, že do nepřátel stačí pouze sekat, v pozdějších fázích musíte hodně přemýšlet, co na daného nepřítele použijete. Sekáním se totiž v této hře daleko nedostanete a budete muset používat i speciální schopnosti každé z postav, které získáváte levelováním. To je zhruba vše, co souvisí s taktizováním. Ve hře totiž chybí jakýkoliv tahový režim, který je velkou doménou PC verze. Vše tak musíte provádět za chodu. Naštěstí alespoň zůstalo ono zmíněné přepínání postav, takže si v každém boji můžete zkusit boj za jinou rasu. Jednou můžete být tvrdý válečník, jindy zase mág, který je radši mimo dosah nepřátel a pěkně je likviduje z dálky. Umělá inteligence vašich společníků je na velmi dobré úrovni a většinou dokážou situaci hravě zvládnout. Tedy alespoň na nižší úroveň obtížnosti. Na tu vyšší už potřebují někoho, kdo by jim v nebezpečné situaci pomohl.

Každé správné RPG má mít propracovaný inventář, přičemž výjimku netvoří ani Dragon Age: Origins. Obsahuje totiž tak propracovaný a obsáhlý inventář, až je mnohdy nepřehledný. V inventáři naleznete naprosto vše. Vybavení vaší postavy, mapy světa, vaše schopnosti, ale i dialogy a nejrůznější knížečky, které jste během hry sebrali a které vám budou vyprávět další příběhy ze světa Ferelden. Mezi jednotlivými položkami přepínáte tlačítky LT a RT, přičemž každá položka má ještě podpoložky, které přepínáte tlačítky RL a RB. V inventáři si můžete i vylepšovat zbraně pomocí speciálních kamenů, ale i vytvářet nejrůznější lektvary nebo pasti. Během hry i sbíráte všelijaké předměty, takže se vám určitě hodně krát stane, že ho budete mít přeplněný k prasknutí. Budete tak muset vyhledat nějakého toho obchodníka, který zbraně odkoupí a vy získáte nějaký ten peníz. U něj si rovněž můžete kupovat daleko lepší výzbroj, jež je ovšem mnohdy velmi předražená.

Konečně se ale dostáváme k tomu, na čem je Dragon Age: Origins postaven a to je především plnění nejrůznějších úkolů, které se mnohdy tváří velmi jednoduše, ale ukrývají v sobě velmi důležité příběhové zvraty. Jednou jste například postaveni před úkol někoho zabít, ale musíte si dobře promyslet, jaký následek to může mít na váš budoucí průchod hrou. Není třeba lepší se přidat ke skupince mágů, místo toho, abyste je zničili? Takových rozhodnutí je ve hře spousta a rozhodnutí je vždy klíčové a během hry to hodně krát pocítíte, pokud se rozhodnete špatně. Během hry nemusíte plnit jen hlavní příběhové úkoly, ale i velké množství úkolů vedlejších, za které získáváte nějaké ty drobáky, schopnosti a samozřejmě obdiv všech přítomných obyvatel. Právě v plnění úkolů a velikosti světa má Dragon Age: Origins velkou výhodu do budoucna. Očekává se, že Bioware bude do tohoto světa přinášet nové příběhy s vlastními úkoly, přičemž už jeden DLC máte přibalený ke každé hře. Stačí si ho stáhnout pomocí kódu, který naleznete na přibaleném letáčku.

Ještě než budeme hodnotit technickou stránku, řekneme si něco o jistých omezeních, které hra obsahuje. Ačkoliv je svět značně rozlehlý, celkový dojem kazí neustálé neviditelné bariéry, do kterých celou dobu narážíte. Vidíte třeba před sebou pódium a chtěli byste se na něj dostat? Máte smůlu, neviditelná bariéra vám přístup zamítne. To samé se týká třeba v přírodě, pokud chcete slézt kopeček na cestičku. Máte smůlu, musíte ho obejít. Podobné omezení by si mohli vývojáři příště odpustit, protože to akorát kazí zážitek ze samotné hry a trošinku ubírá na jejím spádu. Zmíněné omezení hry bychom možná ještě překousli, ale co už jen tak nepřekousneme, jsou neustálé nahrávací obrazovky. Ty vás čekají vždy při opouštění lokace, přičemž nahrávání docela trvá (i když máte hru na Xboxu 360 nainstalovanou). Někdy, když potřebujete rychlý přesun a naskočí vám třeba 4 nahrávací obrazovky, protože vás při cestě na bod určení někdo přepadne, jde opravdu o značně otravnou věc. Naštěstí zmíněné dva nedostatky považujeme za jediné, protože dále hra přináší jen samá pozitiva. Pojďme se tedy podívat, jak je na tom Dragon Age: Origins po technické stránce.

Před vydáním hry vývojáři prozradili, že Dragon Age: Origins používá značně upravený engine ze hry Neverwinter Nights. Očekávali jsme tak s napětím, jak nakonec hra bude vypadat, protože jde přeci jen o starší engine, který už dnes má své limity. V konečném výsledku musíme říci, že ačkoliv je vidět obrovská snaha vývojářů vyždímat z enginu maximum, za což jim dáváme plus, občas je vidět, že už prostě není nejmodernější a některé pasáže jsou vyloženě chudé na detail a zasloužily by si něco lepšího. Na druhou stranu je ale nutno říci, že až na několik pasáží se hra hýbe na konzolích velmi dobře a k poklesu fps dojde opravdu jen zřídka a to ještě v momentech, kdy se toho děje opravdu moc. Spíše počítejte s tím, že vám hra poběží jak po másle. Co si ovšem zaslouží absolutorium, je hudební a zvuková stránka. Pokud bychom se měli tento rok rozhodnout, jaká hra má nejlepší soundtrack, asi bychom řekli, že právě tato. Nádherné fantasy melodie, které někdy pořádně přitvrdí, jsou to pravé pro naše elfské uši. Rovněž všechno to řinčení mečů, křik na bojišti a další jen podtrhávají už tak úžasnou zvukovou stránku. Třešničkou na pořádně sladkém dortu je profesionální dabing, který snese ty nejpřísnější kritéria.

Co říci závěrem? Bioware opět nezklamalo a přineslo nám na konzole temné fantasy RPG, na které budeme ještě hodně dlouho vzpomínat. Pokud překousneme jen lehce nadprůměrné grafické zpracování a jisté limity, které hra obsahuje, budeme se skvěle bavit nejen samotnou hrou, ale i vynikajícím příběhem plným lásky, zrady, politiky a smrti. Dragon Age: Origins je hra, která by neměla chybět ve sbírce žádného hráče. Díky budoucím rozšířením se zřejmě bude jednat o stále velmi hratelný kousek, který jen tak neomrzí. Dragon Age: Origins není jen hra, je to fungující svět, který když si zamilujete, budete se do něj neustále vracet. Nebojíme se ani říci, že je Dragon Age: Origins nejlepším konzolovým RPGčkem této generace. Tečka.

Dragon Age: Origins

ps3x360
Electronic Arts, BioWare
Datum vydání hry:
3. 11. 2009
Žánr:
RPG
KARTA HRY
9/10

Komentáře