Burn The Rope

Pavel Měrka, 11. 11. 2012 19:45
Burn The Rope je menší hříčka, která se před nedávnem objevila na Playstation Network pro kapesní konzoli Playstation Vita za krásných 110,- Kč. V následující recenzi byste se měli dozvědět jednotlivé klady a zápory tohoto titulu a stejně tak i důvod, proč si ji koupit. Ačkoliv se jedná o velmi jednoduchou hru, však s brilantním nápadem, tak budete muset zapojit šedou kůru mozkovou na 101%, abyste se vypořádali se všemi nástrahami, které vás v ní čekají.

Základní princip této hry je velmi jednoduchý. Na obrazovce máte z lana vytvořený nějaký obrazec a vy můžete zvolit libovolné místo, ve kterém ho zapálíte. Jakmile to uděláte, tak se rozhoří plamen a ten začne lano spalovat v obou směrech. Bohužel plamen hoří pouze směrem vzhůru a po velmi krátkém hoření dolů uhasne. Jelikož je celá hra ovládána pouze dotykově, tak si můžete celý obrazec natáčet dle libosti a tím zařídit, aby oheň v určitých místech zhasnul, zpomalil se nebo naopak zrychlil. Váš úkol je tedy zcela jasný, musíte zapálit lano a spálit co největší část, za což budete odměněni bronzovou, stříbrnou nebo zlatou medailí. Abyste na ně dosáhli, tak musíte spálit 60% lana na bronz, 80% na stříbro a 95% na zlato.

To se ovšem týká pouze samotného začátku, protože jak se dostáváte ve hře dál, tak se objevují nové a nové vychytávky. Tou nejzajímavější jsou barevná lana, která spálíte jen správně zabarveným plamenem. Abyste toho docílili, tak musíte spálit mravence příslušné barvy a poté pokračovat až k zmíněnému lanu. Díky tomu hra dostává nový rozměr a značně přitvrdí na vašich dovednostech, protože brát v potaz 4 různé barvy a naplánovat cestu plamene může být obtížné. Krom barev pak přibydou i další věci jako vybuchují hmyz, vodní brouci, kteří při střetu plamen uhasí, pavouci, kteří do stran rozprostřou svá vlákna a po nichž může plamen hořet a jako poslední také brouci roháči, kteří přenesou hoření na jiného roháče, který se pohybuje v dalším sektoru.

Samotná hra je rozdělena do určitých sekcí u horské chaty. Nejprve tak začínáte v ohništi a přecházíte dál na dřevěná polínka, molo, kůlnu a skončíte až na velké dřevěné chatě. Pokud byste si mysleli, že jednotlivé části snad budou hořet, pak vás možná trochu zklamu, protože se jedná pouze o jakýsi pomyslný postup. Těchto částí je ve hře celkem 7 a každá z nich přináší 16 nových úrovní, resp. obrazců. Základní část tedy obsahuje 112 úrovní, z nichž některé splníte bez mrknutí oka a na jiné pak budete muset vynaložit značné úsilí, abyste je vůbec splnili. Délka každého kola pak zabere od 20 do 60 sekund čistého času, přičemž se samozřejmě nevyhnete opakování z důvodu neúspěchu.

Pokud však budete nadmíru úspěšní a vydržíte u ní sedět, dá se základní část dohrát za nějaké 3 hodiny. Bavíme se samozřejmě o pouhém dohrání, tedy zisku bronzové medaile. Pokud budete chtít získat jednotlivé trofeje a tedy zlato ve všech úrovních, tak se připravte na několik dalších hodin, protože budete muset přivézt svou techniku na práh dokonalosti. Na druhou stranu, po dohrání základní části budete už natolik ostřílení, že vám tam zlaté medaile budou padat jedna za druhou. Aby toho nebylo málo, tak si autoři připravili ještě speciální bonusovou část satelit, jenž obsahuje dalších 60 úrovní, jejichž obtížnost se stupňuje a poslední úrovně jsou vůbec tím nejobtížnější, co v celé hře objevíte.

Jak bylo řečeno na začátku, Burn the Rope se ovládá pouze dotykovými prvky a to jak předními, tak i těmi zadními. Co se týče samotné přední obrazovky, tak ta funguje výborně a bez sebemenších problémů reaguje na každý Váš dotyk, takže hoření můžete opravdu dokonale regulovat a korigovat. V tomto ohledu jsem opravdu rád za plnou funkčnost, protože bez toho by byla celá hra v podstatě nehratelná a jen těžko by se shledala s poměrně kladným přijetím. Proto mě trochu zaráží, že tak kladně nemůžu mluvit o té zadní, která je využívána pro zoomování objektů. Ve chvílích, kdy jsem chtěl plamen rozhořet na přesném místě, tak jsem se setkal se špatnou reakcí zadního panelu, který mě vůbec neposlouchal a zareagoval až na několikátý pokus, i přesto, že jsem pohyb dělal celými prsty dle instrukcí. V důsledku to znamená, že vůbec nedojde k přiblížení či oddálení, což redukuje vaše schopnosti udržet plamen adekvátně vůči dané situaci. Díky tomu jsem tuto možnost postupem času přestal spíše používat z důvodu kontraproduktivity. O grafické stránce zde nemá smysl ani mluvit, vzhledem ke konceptu hry, nutno však dodat, že rozhodně neurazí.

Burn The Rope je vhodná pro hráče všech věkových kategorií, protože krom konstruktivního myšlení rozvíjí i pohotovost a smysly každého z nás. Vzhledem k ceně by ji měl každý zvážit, protože rozhodně stojí za zahrání a je to perfektní kousek do autobusu, vlaku či metra, kde můžete využít čas strávený cestováním. Pokud tedy zrovna nemáte do čeho píchnout a nemáte co hrát, zavítejte na PSN a hru stáhněte, rozhodně nebudete litovat špatně utracené stokoruny.

Burn the Rope

vita
SCEE, Ringzero Game Studio