Beyond: Two Souls (PS4)

recenze  27
Martin Šmíd, 4. 1. 2016 14:11
Francouzské studio Quantic Dream před zhruba dvěma lety přineslo ve spolupráci se Sony pro konzoli PlayStation 3 slušnou adventuru Beyond: Two Souls, která nabídla zajímavý příběh, v němž si zahrála hlavní roli herečka Ellen Page. Od vydání se prakticky neustále spekulovalo, že se hra nakonec dostane i na PlayStation 4. Vývojáři nejprve o případném portu mlčeli, až letos v létě konečně potvrdili, že pro PlayStation 4 vyjde nejen Beyond: Two Souls, ale také výborný Heavy Rain. Koncem minulého roku vyšla první zmíněná hra, takže se pojďme podívat, jak se port povedl.

Testovaná verze: PlayStation 4

Sony zatím zpětnou kompatibilitu pro PlayStation 4 neplánuje, takže jedinou možností, jak hráčům nabídnout své starší povedené hry z konzole PlayStation 3, je skrze remastery. Už jsme tu měli třeba The Last of Us, God of War 3 nebo povedenou Uncharted kolekci, a do budoucna se ještě několik dalších remasterů chystá. Třeba Gravity Rush na začátek února, který má zkrátit čekání na druhý díl. Koncem minulého roku se objevila i bez většího humbuku adventura Beyond: Two Souls, k níž jsem se nyní během svátků konečně dostal. Tato recenze se nezaměří na zhodnocení hry jako takové, ostatně tu máte moji starší recenzi, kterou si můžete přečíst, ale na zhodnocení samotného portu. Jak ale asi tušíte, ten se povedl, jako ostatně i ostatní remastery od Sony.

Před dvěma lety se vývojáři s hrou Beyond: Two Souls snažili odpovědět na otázku, jestli existuje nějaký posmrtný život. Hlavní hrdinkou je dívka Jodie Holmes (hraje ji na Oscara nominovaná herečka Ellen Page), která už od svého narození nemá lehký život, protože je obdařena jedním vzácným darem, či spíše prokletím, jak si sama dlouho myslí. Nejen, že ji doprovází duch Aiden, který ji kolikrát dostane do problémů, ale může i vidět další věci, o kterých se normálním lidem ani nesní, a možná by je ani nechtěli vidět. Jodie je jiná, než ostatní, takže děti se jí posmívají, mají ji za čarodějnici, a nejraději by ji upálili, no a dospělí se jí snaží jen ve všem využít, aby dosáhli svého cíle. Vidí v ní jen nástroj, který by se dal využít při nejrůznějších vojenských operacích, proto si ji ještě během dospívání vezme do parády CIA. Jodie se ovšem některé operace moc nezamlouvají a proto se rozhodne, že se vším praští a začne žít svůj život, což se ale jejím šéfům ani trochu nelíbí. To je ale pochopitelně jen jeden problém, s nímž se bude muset Jodie vypořádat, hlavně bude muset zjistit, kdo vlastně je, a kdo je vlastně Aiden, který ji neustále doprovází. I když má příběh některá hluchá místa a zasloužil by si více doladit, pořád je slušně napsaný, navíc má dobře zahrané postavy, a to nemyslím nyní jen Jodie Holmes. Mezi dalšími je třeba vědec Nathan Dawkins (Willem Dafoe), který zkoumá paranormální jevy, navíc později bude mít ještě větší důvod, aby pracoval ve dne v noci na super tajném vládním projektu.

Beyond prakticky monitoruje příběh Jodie od jejího narození do dospělosti, přičemž vývojáři se ho rozhodli nevyprávět chronologicky. Toto rozhodnutí bylo před dvěma lety hodně kritizováno, což osobně moc nechápu, protože hra skákala prakticky neustále sem a tam, takže jste jednou hráli za malou Jodie, pak zase za dospělou, dospívající, a tak dále. Možná i proto se vývojáři rozhodli, že v PlayStation 4 verzi umožní hrát hráčům příběh chronologicky, takže máte šanci vidět vývoj Jodie pěkně od malé holky po dospělou. Musím ovšem říci, že je docela vidět, že pro tento styl vyprávění hra nebyla původně navržena. Takto se třeba hned na začátku stanou události, které mají docela zásadní vliv na konec příběhu, na které můžete během následného hraní zapomenout, takže nemají takovou sílu, jakou by asi měly mít. Příběh pak nemá takovou sílu a dopad na hráče, jaký by měl mít, a docela ztrácí i na tempu. I možná proto budu pořád preferovat původní styl vyprávění, s nímž nemám problém.

Když na PlayStationu 4 dohrajete vždy některou z kapitol, na konci se vám zobrazí tabulka s rozhodnutími, které jste učinili, a rovněž srovnání s ostatními hráči. Nejde samozřejmě o nic objemného, ale o příjemný bonus, který můžete znát třeba z adventur od Telltale Games nebo i epizodické adventury Life Is Strange. Jinak se vývojáři rozhodli moc nezasahovat do hry, takže ji prakticky máme ve stejné formě, jako když vyšla pro Playstation 3. Je to možná škoda, protože třeba kamera v některých pasážích by si zasloužila vyladit, stejně tak několik dalších herních částí si zaslouží větší péči. Herní pasáže tedy pořád sem tam trochu zaskřípou, na druhou stranu nejde o něco závažného, co by nešlo přetrpět.

PlayStation 4 verze hry Beyond: Two Souls obsahuje i DLCčko Advanced Experiments, které bylo pro PlayStation 3 verzi dostupné na začátku jen v limitované edici. V něm se ocitne Jodie v tréninkovém centru CIA, v němž musí za pomoci Aidena vyřešit několik logických problémů v prostředí, které připomíná třeba Portal. Rozšíření je příjemné, několik logických hádanek se mi líbilo, bohužel je až moc krátké, má zhruba dvacet minut. Je možná škoda, že vývojáři nepřipravili více hádanek, protože potenciál tu byl opravdu obrovský. Každopádně Advanced Experiments je příjemným bonusem, který vám zpříjemní čas strávený se samotnou hrou, nyní ho navíc máte v základu.

Každého na tomto remasteru asi nejvíce zajímá to, jak je na tom vizuální stránka. Když jsem recenzoval před dvěma lety PlayStation 3 verzi, řekl jsem, že jde o jednu z nejhezčích her na této konzoli. I dnes ovšem Beyond: Two Souls nevypadá vůbec špatně, zvláště když vývojáři vylepšili textury, nasvícení jednotlivých scén a daleko lepší je pochopitelně i vyhlazování. Beyond: Two Souls vypadá i na PlayStationu 4 pěkně a určitě neurazí. Navíc vylepšen byl i framerate, který neustále jede ve třiceti snímcích, a nevšiml jsem si, že by klesal jako sem tam u PlayStation 3 verze. Vývojáři tedy po technické stránce odvedli na remasteru dobrou práci.

Před vydáním se spousta hráčů u nás ptala, jestli PlayStation 4 verze obsahuje české titulky, které byly přítomny u PlayStation 3 vydání. Ty jsou pochopitelně přítomny, takže si dobrodružství Jodie Holmes můžete maximálně užít, i když neumíte anglicky. Titulky jsou na velmi dobré úrovni, na což jsme ale u her od Sony zvyklí. Přeloženy nejsou jen titulky během samotné hry, ale i menu a rovněž novinka v podobě rozhodnutích na konci jednotlivých kapitol. Je pěkné, že se Sony rozhodla tuto novinku lokalizovat.

Než recenzi ukončím, ještě zmíním, že v současnosti si Beyond: Two Souls můžete zakoupit pouze skrze digitální distribuci. Klasická disková verze se plánuje až na začátek března, kdy vyjde v kolekci s hrou Heavy Rain. Budete tak mít na disku hned dvě povedené adventury studia Quantic Dream, které i dnes rozhodně stojí za zahrání.

Na všechny mnou pořízené obrázky z recenzování se můžete podívat na kartě.

Už před dvěma lety byl Beyond: Two Souls slušnou adventurou se zajímavým příběhem a dobře zahranými postavami. Na tomto se pochopitelně nic nezměnilo, navíc nyní si můžete díky PlayStation 4 verzi dobrodružství Jodie Holmes užít v kompletní verzi s vylepšenou grafikou a plynulejším frameratem. Pokud jste původní verzi minuli a máte adventury rádi, mohu vám nákup určitě doporučit. Zklamáni nebudete.

Beyond: Two Souls - Director's Cut

ps4
SCEE, Quantic Dream