BattleBlock Theater

Pavel Měrka, 17. 4. 2013 20:30
Minulý týden se exkluzivně na Xbox Live objevila arkáda s názvem Battleblock Theatre. Cena této 2D plošinovky byla stanovena na 1200 MSP, což není na dnešní poměry těchto titulů hodně. I přes první rozpaky, které jsem měl po shlédnutí screenshotů musím říct, že jsem se šeredně mýlil, protože je tento titul v podstatě tím nejlepším, co v žánru najdete. S ničím se tedy nezdržujme a vrhněme se na recenzi.

Batteblock Theatre vychází z klasických 2D hopsaček, které jsou tu s námi už od nepaměti. To, co z ní dělá onu velkou HRU, je celkové pojetí, jednoduchý nápad i provedení, humor či hudební doprovod. Vše totiž funguje jako soukolí ozubených kol a finální produkt, který dostanete je opravdovým skvostem. Váš hrdina není nikdo určitý a tak hrajete za animovanou figurku, u které můžete zvolit základní věci jako je tvar hlavy (ten je reprezentován klasickými geometrickými útvary jako je koule, jehlan, krychle apod.), barva, tvář nebo zbraň. Postavu tak budete mít vytvořenou za pár sekund, protože v začátku nemáte tolik možností a hned poté budete vrženi do samotné hry.

Tam je váš úkol jednoduchý – posbírat alespoň 3 zelené drahokamy a probojovat si cestu k východu z úrovně. Ačkoliv i mně se to zdálo na začátku banální, tak po zahrání několika úrovní jsem musel změnit názor o 180°. V cestě máte totiž spoustu překážek a často budete muset roztočit vaše mozkové závity, abyste našli ten správný způsob jak se pohnout dál. Zpočátku jsou úrovně jednoduché, a pokud máte zkušenosti s hrami tohoto typu, tak rozhodně nebudete mít žádný problém. Nicméně si je nutno uvědomit, že s každou kapitolou začne pozvolna přituhovat. Později vám tedy už nebude stačit “jen“ přeskočit několik vodních příkopů a vyhnout se nepřátelům, ale budete muset aktivovat různé elektrické zařízení, které vám zpřístupní cestu dále. Připravte se tedy na věci, jakými jsou jetpack, křídla s nimiž budete moci létat, loďka, jenž slouží ke zdolání vodních příkopů a mnoho dalšího. Hlavní moto hry je totiž samotná kreativita, ze které tato hra těží a vyzdvihuje ji nad všechny ostatní.

Zde bych chtěl vyzdvihnout i humor, kterým je celá hra podána. Toho je totiž využito jak u jednotlivých rozhovorů či animací, tak při samotném hraní. Abyste ho však v některých místech pochopili, je samozřejmě nutné mít, alespoň trošku pokročilejší slovní zásobu v angličtině.

Hra se skládá z celkem 8 kapitol, přičemž každá z nich obsahuje 9 základních misí. Ty musíte zdolat, abyste získali přístup do hlavního kola kapitoly, kde musíte získat klíč ke svobodě. Tento závěrečný level je limitován časem, což trochu okoření ty klasické úrovně, kde nejste limitováni ničím a to ani životy. Kromě těchto 10 úrovní se v každé kapitole nacházejí další 3, které odemknete až po dohrání toho hlavního. V průměru vám každá úroveň zabere asi 4-8 minut v závislosti na tom, co vše se budete snažit najít, protože vám stačí najít jen ony 3 drahokamy a rychle zamířit k východu nebo vše důkladně prohledat. Ve hře se nachází více jak 100 úrovní, což vám tedy ve finále zabere alespoň 10 hodin a tím jsme u druhého velkého pilíře, kterým je právě herní doba. Ta tím navíc nekončí, protože hrát můžete dál a získat, co nejlepší hodnocení společně se všemi collectibles. Ty jsou totiž potřebné k odemykání dalších zbraní a ostatních vězňů, kteří reprezentují ony podobizny, jenž si vytváříte před samotným zahájením hry.

Aby toho nebylo málo, tak všechno zápolení zde funguje i ve skvělém mulitplayeru, který můžete hrát s kamarády, rodinou nebo ostatními členy skrze službu Xbox Live nebo do u vaší televize (první zmíněná možnost vyžaduje samozřejmě zlaté členství, jak je tomu běžné). V něm je oproti singleplayeru i jedna novinka, a tou je to, že vaše soupeře můžete využít pro cestu přes překážky a tak není problém, aby skončil na bodcích a vy po něm přeskákali dál.

Grafika u této hry je to, co mě při prvních obrázcích spíš odrazovalo, ale ne nadarmo se říká, že v jednoduchosti je síla. To zde platí dvojnásob, a tak jednoduchá 2D grafika stačí k tomu, aby člověka totálně pohltila a zbavila na dlouhé hodiny. Jedinou výtku, kterou bych na toto měl, je design levelů, jenž je poměrně monotónní, co se do grafického provedení týče. Ačkoliv sami uvidíte, že kola, která hrajete, jsou pokaždé jiné a musíte najít jiné řešení problému, tak graficky vše vypadá dosti podobně a žádných velkých změn se v průběhu hraní nedočkáte, což je rozhodně škoda a za mě je to jediná věc, která hru sráží dolů. Určitě si ještě vzpomenete, jak jsem byl u minulé 2D arkády Alien Spidy nespokojen s hudebním doprovodem. Zde je tomu přesně naopak a tvůrci zmíněné hry by si měli vzít příklad, protože hudba je opravdu skvostná a několikrát jsem se sám načapal, jak jen brouzdám po internetu a do toho mi hraje právě Battleblock Theatre.

Co závěrem? Dobrá otázka, protože vše už bylo řečeno a vlastně ani nemám, co dodat. Battleblock je vynikající 2D arkádou, kterou by měl rozhodně vyzkoušet každý, kdo má možnost. Za opravdu nízkou cenu totiž dostane desítky hodin zábavy, u které se rozhodně nudit nebudete. Pokud jste tedy ještě nezkusili, tak to rychle napravte a zkuste nám napsat, jestli i vás hra nadchla tolik jako nás…

BattleBlock Theater

x360
Microsoft Game Studios, The Behemothe