Assassin's Creed III

recenze  39
Martin Šmíd, 30. 10. 2012 21:30
Asi byste jen těžko hledali hru, o níž jsme psali v posledních měsících více. Assassin’s Creed 3 na sebe poutal obrovskou pozornost hned od svého oznámení, čemuž se samozřejmě nejde divit. Předchozí díly pravidelně patřily k tomu nejlepšímu, co si bylo možné na konci roku zahrát, navíc nám byl slíben nejenom nový zabiják, ale i celá řada novinek. Jestli se vývojářům povedlo vytvořit videoherní klenot, který nám ve svých deníčcích a trailerech naslibovali, by měla odhalit následující recenze.

Asi netřeba připomínat, že třetí Assassin’s Creed se odehrává během období Americké revoluce. Příběh začne spoustu let před ní, kdy se teprve k válce schyluje, v době, kdy ještě Connor není na světě, takže se dozvíte všechny souvislosti, o to větší zážitek je poté sledovat mladého indiánského klučinu, který vezme do ruky tomahawk a postupně se stává hrdinou bojující nejen za přežití svého lidu, ale i za svobodu celé Ameriky. Pokud má v něčem Assassin’s Creed 3 velkou sílu, je to inteligentní a do detailu vybroušený příběh s nejedním elektrizujícím momentem. Scénáristi odvedli neuvěřitelnou práci při psaní příběhu, protože dokonale skloubili historické období s fikcí, výsledkem čemuž je reálný, a samozřejmě dost krvavý svět. Třeba nábřeží Bostonu, kde se budou válet desítky zmrzačených vojáků, budete mít před očima ještě hodně dlouho.

Celkově je Connorovo dobrodružství rozděleno do dvanácti kapitol, během kterých budete plnit celou plejádu zajímavých, a nutno dodat, že originálních misí. Hra není jen o zabíjení vysoce postavených Tepmplářů, ale budete muset i zjišťovat informace, vést vojáky do boje, dokonce si vyzkoušíte kormidlovat loď v obrovských námořních bitvách, vůbec nejlepších, jaké se ve videohrách objevily. Ovládání lodi je snadné, takže si můžete neustále užívat onu nádhernou válečnou vřavu, z níž budete mít pusu dole. Hra vás díky rozmanitým misím a dobrému příběhu neustále motivuje pokračovat, jen tedy první polovina, kdy se vše rozjíždí, je až přespříliš pomalá. Naopak druhá půlka, to už je pořádná jízda až do konce.

Pokud budete plnit jen hlavní dějovou linku, připravte si nějakých dvacet – dvacet pět hodin času. Tady ale hra rozhodně nekončí, protože po dohrání se pochopitelně celý svět otevře, takže můžete plnit celou řadu vedlejších úkolů, které jste předtím přehlíželi. Mezi vedlejší úkoly patří nejenom zajímavé originální mise, třeba s dalšími námořními bitvami, ale i lov zvěře, můžete dobývat templářské usedlosti, je zde možné donášet poštu nebo sbírat pírka a hledat truhly s poklady. Samozřejmě si můžete znovu verbovat své vlastní zabijáky a posílat je na nejrůznější mise. Než splníte všechny tyto postraní výzvy, odehrajete dalších zhruba dvacet hodin, takže i po této stránce se investice do hry určitě vyplatí. Pokud budete mít už vše dokončeno, v hospodách se hraje zajímavá desková hra, která zapojí do akce i váš mozek. Ačkoliv je Connor srdcem a duší hry, v Assassin’s Creed 3 se uzavírá i příběh Desmonda. Pětileté čekání na vyvrcholení je tak konečně u konce, i když pro mě osobně byl konec menším zklamáním. Určitě je ale příjemným zjištěním, že tu má Desmond málo herního času, a když už, mise, do kterých se dostane, jsou zajímavé a přináší oživení. Nejsou tak nuceným zlem, jako tomu bylo v předchozích částech.

Pokud na něco vývojáři před vydáním poukazovali, je to herní svět, který svoji rozlohou překonává všechny své předchůdce. Zhruba polovinu herního času se budete pohybovat ve velkých městech -Boston a New York, tedy velkých, svým vzhledem připomínají spíše větší vesničky, protože domy jsou postavené ze dřeva či cihel a jen sem tam naleznete něco většího. To ale nemění nic na tom, že obě města mají svoji jedinečnou atmosféru, kterou třeba umocňuje procházka večer, kdy na domech svítí lucerny. Co ale na městech trochu zklamalo, jsou slibované interiéry domů. Ty jsou sice detailní, ale nemůžete vlézt do každého domu, když už tak učiníte, Connor jenom proběhne. Schovat se v baráku na chvilku bohužel nejde, což vadí především v momentě, kdy někoho pronásledujete a chcete se rychle ukrýt.

Druhou polovinu hry poté tvoří obrovská džungle s menšími osadami, kde nejvíce využije novinky v podobě lezení na stromy. To je překvapivě intuitivní, skákání je rychlé a v okamžiku se dostanete do cíle. Aby bylo cestování přes rozlehlou krajinou rychlejší, vrací se koně. Jejich přítomnost je ale dost diskutabilní. Ve městech se moc použít nedají, v divočině zase díky krkolomnému ovládání naráží do každé překážky. Největším problémem jsou mise, kdy někoho v divočině pronásledujete. Několikrát se mi stalo, že mi voják, kterého jsem pronásledoval, utekl, protože kůň zakopával o každý malý kámen na cestě. Jízda s koněm rozhodně není ideální. Kolikrát je proto nejlepší zvolit klasické rychlé cestování s nahrávací obrazovkou. To je docela škoda, protože i v divočině je rozhodně co prozkoumávat.

V divočině se neprocházejí jenom britští a američtí vojáci, které můžete přepadávat, ale nebezpečím je také divoká zvěř, jmenovitě vlci a medvědi, s nimiž bohužel bojujete jen skrze quick time eventy. Ostatně zabíjení nejenom divoké zvěře je jedním z nových prvků. Za kůži medvědů, jelenů a dalších zvířat dostáváte značné sumy peněz, které poté můžete utratit za lepší zbraně. Samotný lov je zábavný, protože se ke své kořisti musíte kolikrát potichu plížit, jinak ji vyplašíte, a ta pochopitelně uteče. Zajímavostí jistě je, že pokud zvířeti potrháte kůži, třeba když ho zabijete nožem, dostanete méně peněz, než kdybyste ho chytili do nastražené pasti.

Assassin’s Creed vždy stavěl na živoucím světě, který byl nyní značně rozšířen. Díky nové technologii mohli vývojáři ještě více naplnit ulice měst nejenom skupinkami vojáků, normálními lidmi, ale i zvířaty. Během toulek městem nepotkáte jenom koně, které měly své zastoupení i v předchozích dílech, ale i psy, prasata, slepice, krocany, kočky a další zvířata, která dokonce můžete nakrmit či si pohladit. I na takové detaily vývojáři mysleli. Umělá inteligence je na slušné úrovni, navíc lidé provádějí na ulicích rozmanité úkony, jako opravují baráky, vyrábějí zbraně, venčení psa nebo si klasicky povídají. Ulice najednou žijí více než kdy jindy. Špatně na tom není ani umělá inteligence vojáků, kteří se v bitvách chovají rozumně, někdy až přespříliš agresivně. Vždy se snaží Connora co nejlépe obklíčit a ojedinělé nejsou ani společné výpady, takže se má hlavní hrdina co ohánět. Přesto umělá inteligence občas docela zaskřípe a připravuje až úsměvné momenty, které ovšem kazí její jinak dobrou pověst. Jednou se mi stalo, že se voják rozeběhl do zdi a chtěl ji hlavou prorazit, jindy se takto zasekla v divočině zvěř. Protože je hra s takovýmto rozsahem velmi náročná nejen na hardware, zřejmě není v lidských silách tyto chyby odstranit, navíc když se nedějí pravidelně.

Protože Connor využívá značně odlišné zbraně, než jaké měl třeba Ezio, bylo nutné překopat celý soubojový systém. Vyplatilo se, ten nový je daleko svižnější, jednodušší na zvládnutí, a rovněž nabízí nepřeberné možnosti komb a zakončovacích úderů, především díky celé škále zbraní. Také se dají jednoduše vykrývat soupeřovy útoky, navíc Connor může v rychlosti udělat z nepřítele živý štít, to v případě, pokud na něj někdo míří ze střelné zbraně. Souboje jsem si tak celou dobu velmi užíval. Zatímco v předchozích dílech bych se střetu s protivníkem raději vyhnul, nyní jsem nesčetněkrát přepadl v divočině skupinky vojáků. Na souboje má nově vliv i roční doba. V létě jsou souboje jednoduché, protože vás prakticky nic kromě znepřátelených vojáků neohrožuje. To v zimě jsou daleko těžší, nejen kvůli větru, ale hlavně napadlému sněhu, v němž se kolikrát budete brodit a mít co dělat, abyste nezapadli.

Pro Assassin’s Creed 3 byl v UbiSoftu vytvořen zbrusu nový engine AnvilNext. Ten zvládá nejenom nádherné městské lokace, ale i venkovní scenérie a zmíněné změny počasí a roční období. Měsíce práce na tomto enginu se vývojářům maximálně vyplatily. Assassin’s Creed 3 vypadá přímo neskutečně, zvláště když si uvědomíte, že běží na dnes už poněkud zastaralém hardwaru. Vše je maximálně detailní i při stovkách postav na scéně. Skvělé jsou i animace tváří postav, u nichž je použita technologie, která se poprvé objevila v minulém roce u Revelations. Zde je samozřejmě ještě vylepšena. Jedině framerate občas dává pocítit, že už zašel UbiSoft za limit, ale děje se jen v několika okamžicích, většinou v takových, kdy běžíte po ulici plné lidí, v boji poklesy naštěstí nejsou. Po čistě vizuální stránce nemá třetí Assassin’s Creed výraznější chybu a právem se řadí mezi nejhezčí hry této konzolové generace. UbiSoft navíc navázal na skvělou hudbu z předchozích dílů, takže i zde můžete čekat vynikající soundtrack starající se o výjimečnou atmosféru. Kvalitu jistě podtrhává i povedený dabing a celkové ozvučení, které si maximálně užijete s kvalitním domácím kinem. Budete si připadat jako v centru dění.

Assassin’s Creed 3 není dokonalý. Naleznete v něm spoustu menších i větších nedodělků a chyb, přesto se dají lehce zapomenout při dech beroucím příběhu o boji za svobodu, který je doplněn nádhernými lokacemi, skvělou hratelností, vynikajícím bojovým systémem a úchvatnou audiovizuální stránkou. Jen těžko byste hledali tento rok hru, při níž se budete desítky hodin jedinečně bavit, navíc ve vás zanechá spoustu velkých zážitků, které si budete pamatovat ještě hodně dlouho. Vše navíc určitě umocňuje i česká lokalizace formou titulků.

Na multiplayerovou část se podíváme v samostatném článku

Assassin’s Creed 3

ps3x360
Ubisoft, Ubisoft
Datum vydání hry:
31. 10. 2012
KARTA HRY
9/10

Komentáře