Tomb Raider

preview  24
Martin Šmíd, 7. 12. 2010 13:45
Lara Croft a série Tomb Raider je tu s námi už od roku 1996. Za tu dobu se Lara moc nezměnila a spíše se neustále vracela k tradici, kterou odstartoval první díl. Za ta léta narostlo Laře nejenom to nejbujnější poprsí, jaké můžeme u videoherních hrdinek vidět, ale i hodně velká konkurence. Zvláště ta od Naughty Dogu. Crystal Dynamics tak musel přijít s něčím novým, čím by zaujal současné hráče. Protože jsou restarty populárních značek nyní v módě, tak se svého restartu dočká i Tomb Raider.

Protože nový Tomb Raider bude úplně novým začátkem, tak Crystal Dynamics upustil od nějakého toho přívlastku. Nyní se tak hra bude jmenovat jen Tomb Raider. Velkou proměnou prošla i Lara, která se věkem vrací o spoustu let do minulosti. Nová Lara tak je o dost mladší, než ta, kterou mohou hráči znát z posledního dílu Underworld. Crystal Dynamics se navíc nechal slyšet, že novou Laru nebude hrát žádná najatá modelka, ale celou si ji vytvořili pěkně sami. Ono je to i celkem logický krok, protože najaté modelky většinou byly hodně starší, než je teď Lara. Mimochodem, Lara ve hře před nedávnem oslavila své 21. narozeniny. Protože je takhle mladá, mohou hráči zapomenout na její vytrénovanou postavu s bujným poprsím. To ještě mít nebude. Nová Lara je tak více realistická a spíše než ostřílenou badatelku připomíná ustrašenou školačku, kterou ostatně ještě nedávno byla. Od malička měla Lara díky rodičům zálibu v archeologii a tato její vášeň ji vedla k odkrývání všelijakých památek. Rodiče ji tak chtěli poslat studovat na prestižní školu do Cambrige, ale Lara si našla daleko horší školu, aby nevyrůstala jen ve světě bohatých, ale poznala i reálný svět, který není viděn přes růžové brýle.

O samotném příběhu nechce Crystal Dynamics moc mluvit. Přesto víme, že se Lara na začátku vydá na velkou expedici s lodí Endurance najít tajemný ostrov u břehů Japonska, na kterém se údajně nacházejí velmi vzácné artefakty. Takový nález by mladou Laru ihned vyšvihl na titulní stránky magazínů a navždy by se zapsala do historie. Na cestě ji ještě doprovází kapitán Conrad Roth, který má zkušenosti z armády. Ten tak měl zajistit hladký průběh Lařiny cesty. Co ale čert nechtěl. Na moři začnou padat kapky a najednou se Lara ocitne ve velké bouřce, která loď potopí. Lara naštěstí unikne téměř jisté smrti. Po několika dnech na moři se objeví na záhadném ostrově, kam lidská noha nevkročila už po tisíce let. Že ostrov není zase tak opuštěný, to zjistí hned po průzkumu. Neustále ji bude v patách stín a nějaká ta hrozba, která ji bude moci stát kdykoliv život.

Ukazovaná demoverze začala ve chvíli, kdy je Lara chycena a pověšena hlavou dolů v obrovské jeskyni. Vedle ní visela ještě jedna mrtvá postava (podle podoby si tu nějaký ten čas už visí). Lara v tu chvíli naštěstí nezpanikařila a pomocí přepálení lana se dostala na zem. V tu chvíli si ale zabodla do těla kus dřeva, který si musela dostat ven skrze mačkací sekvenci. V tuto chvíli šlo vidět celou Laru, která byla od krve a celé poškrabaná. Po tomto opravdu nepěkném přivítání byl slyšet jen rychlý tlukot Lařina srdce a kapky vody, které pomalinku stékaly po stěnách jeskyně. Po rozkoukání Lara pokračovala do obrovské jeskyně, kde viděla další pověšená těla, nyní už docela čerstvá. V tu chvíli Lara uslyšela, že se někdo blíží. Popadla na stěně pochodeň a vyrazila k východu. Bohužel ji cestou srazil neznámý muž. Zde jsme tak mohli poprvé vidět dva rozdílné konce této scény. V první Laře neznámý muž zabodl do hrudi několikrát nůž a poté jí prsty zavřel oči. Lara tak zemřela brutální smrtí. V tom druhém se Lara s vypětím sil ubránila a utekla do labyrintu jeskyň. Lara se pak neustále otáčela, jestli ji někdo nesledoval. Zde bylo možné poprvé vycítit onen strach z neznáma a opravdu jsme si připadali jako lovná zvěř. Adrenalin byl na maximu a tlukot srdce byl slyšet snad na míli daleko. V této scéně byla vidět ještě hodně filmová kamera, která zabírá celou Laru pěkně zezadu, přičemž když se Lara otočila, aby se podívala, jestli ji někdo nepronásleduje, byl viděn její hodně vystrašený obličej.

On nový Tomb Raider bude hodně stavět na filmovém pojetí, které do značné míry bude připomínat Uncharted. Fanoušci série se ale nemusí obávat, že by během hry nenašli nějakou tu logickou hádanku. Hádanek bude po celé hře opravdu hodně, ale budou vždy účelné, prostorově řešené. Rovněž bude přítomno i všelijaké hledání pák a klíčů, ale vše bude značně zjednodušeno. Už se tak nebude stávat, že klíč naleznete na jedné straně mapy a budete s ním muset jít na opačný konec.

Dále si něco řekněme o samotném ostrově, kde se bude Lara pohybovat. Ten ji bude od začátku plně otevřen a vývojáři slibují, že je to hráč, který nyní může jít vlastní cestou. Nebude se tak jednat o lineární akční adventuru, na jakou jsme byli doposud zvyklí. Vezměte si třeba situaci, že se půl kilometru před vámi objeví cíl. Normálně byste museli proskákat vývojáři danou cestu. Nyní si budete moci cestu k cíly vybrat sami, přičemž jich bude vždy několik. Každopádně některá místa i tak budou pro Laru uzamčena, protože aby se do nich dostala, tak bude potřebovat určitou zdatnost a nějaké to vylepšení svých pohybů. To se bude učit postupně. Po celém ostrově Lara najde spoustu základních táborů. Mezi nimi se bude moci i rychle přemisťovat, takže odpadne nějaké to zdlouhavé cestování. On je ostatně ostrov opravdu obrovský a neustále překonávat stejné pasti, to by nebylo asi to pravé ořechové. Spíše ale než nějaké GTA na ostrově tento systém připomíná poslední díl série Assassin’s Creed. Každopádně obrovský ostrov bude mít i spoustu míst k prozkoumání, přičemž za tuto činnost budete vždy bohatě odměněni.

Když už jsme u základních táborů, tak si řekneme, že si zde Lara bude moci vylepšovat své schopnosti. Rovněž zde bude moci upgradovat své zbraně, kterých bude ve hře docela velké množství. Vývojáři ale prozradili, že hráči tentokrát mohou zapomenout na nějakou tu základní zbraň. Pistole s nekonečnem nábojů už Lara mít nebude, ale určitě si během hry zastřílí z luku, což je ostatně velká novinka, ale také z klasické brokovnice. Když už jsme u zbraní, tak je třeba zmínit, že systém automatického zaměřování z předchozích dílů je nenávratně pryč. Místo něj přichází modernější, který můžete znát třeba z Uncharted. Vývojáři tento krok odůvodňují moderním pojetím hry. Jak to hře prospěje, to je zatím velký otazník.

Každopádně běhen hry Lara potká i několik dalších přeživších, jako je její doprovod v podobě kapitána Conrada Rotha, který je ale na začátku ošklivě zraněn. Ten hned Laře ukáže věž, ze které by mohla zavolat pomoc. Lara si nejprve není jistá, jestli se dokáže na věž dostat, ale po chvilce přemýšlení vyfasuje horolezeckou sekyru a vydá se zavolat pomoc. Cestu si přitom může vybrat podle sebe. Volnost tak hráče v ničem neomezuje. Když už se Lara ocitne ve věži a zavolá pomoc, začne je ještě více tlouct srdce. V dálce vidí přilétávat letadlo, ale ze záchranné mise se rázem stává boj o holý život, když se najednou začne letadlo rozpadat a narazí do věže. V tuto sekvenci musí hráč rychle uhýbat všem úlomkům z letadla a dostat se od místa nehody co nejdále. Co přesně vedlo k zřícení letadla, to je zahaleno velkým tajemstvím. On je ostatně celý ostrov hodně zajímavý a už podle obrázků je vidět, že přímo přitahuje neštěstí. Opuštěné ztroskotané lodě jsou jenom začátkem.

Nový Tomb Raider bude hlavně o přežití na ostrově, který je prošpikován pastmi a nepřáteli tak strašidelnými, že byste je nechtěli nikdy potkat. Protože vývojáři hodlají do hry přidat i nějaký ten realistický prvek, tak Lara bude muset sbírat jídlo a dokonce i pít. Pokud jednu z těchto složek opomenete, nemusí toho Lara tolik vydržet. Už z okolních obrázků je jasné, že ačkoliv je Laře jen 21 let, tak nový Tomb Raider bude určitě starším hráčům (hodnocení hry je M, u nás 18+). Díky tomu bude ve hře zapracován model opravdu brutálních smrtí hlavní protagonistky. Už jsme se zmínili o scéně v jeskyni, ale rovněž bude moci být Lara sejmuta obrovským balvanem, který jí rozdrtí hlavu. Podobných scén bude opravdu hodně. Strach z všudypřítomné smrti je opravdu velký a Lara na něj bude hodně reagovat.

Velkou proměnou prošel i grafický engine, který vývojáři vybudovali úplně od nuly. Nově tak bude mít Tomb Raider spoustu nádherných detailů a efektů, které nebyly možné dříve na starším enginu dosáhnout. Rovněž i model samotné Lary bude o dost detailnější a dokonce na něm uvidíte kdejaký šrám, až po modřiny a krev. To ostatně můžete vidět i z přiložených obrázků.

Nový Tomb Raider zatím vypadá opravdu hodně nadějně. Fanoušci starších dílů mohou být možná trošinku zklamáni cestou, jakou se vývojáři z Crystal Dynamics vydali, ale znovuzrození této značky jen a jen pomůže zájmu ze strany nových hráčů. My jen dodáme, že s novou Larou jste se nesetkali u nás naposledy a i nadále budeme její nové dobrodružství bedlivě sledovat. Ihned jak se objeví nové informace, tak dáme vědět. Crystal Dynamics hodlá Tomb Raidera vydat v listopadu příštího roku pro Playstation 3 a Xbox 360.

Tomb Raider

ps3x360
Square Enix, Crystal Dynamics
Datum vydání hry:
5. 3. 2013
Žánr:
Střílečka, Plošinovka, Puzzle, Adventura
KARTA HRY
10/10

Komentáře