Thief

preview  9
Martin Šmíd, 19. 5. 2013 20:00
Když Sony oznámila konzoli Playstation 4, mohou herní vývojáři a vydavatelé konečně odhalovat svoje hry chystané pro next-gen platformy. Kromě tak trochu očekávaných her jako Assassin’s Creed 4: Black Flag, Watch Dogs nebo Zaklínač 3: Divoký hon se delší dobu spekulovalo o jedné, která byla před několika lety oznámena na současnou generaci konzolí. Nyní samozřejmě mluvíme o zlodějské stealth hře Thief, jejíž předchozí díly si získaly u hráčů velkou oblibu. Asi nepřekvapilo, že se spekulace před několika týdny potvrdily, takže se můžeme podívat na vůbec první informace.

O hře Thief 4 jsme poprvé slyšeli před zhruba pěti lety, když bylo otevřeno studio Eidos Montreal. Takto brzké oznámení bylo učiněno z jednoho prostého důvodu. Studio se teprve otevřelo, takže bylo nutné nalákat talentované vývojáře, kteří by se na novém dílu populární série chtěli podílet. Od oznámení na hře pracoval menší tým, který postupně měl hned několik konceptů, a zkoušel, jaký ve finále použít. Vývojáři nyní přiznávají, že první koncept se od současné verze dost lišil, spíše připomínal kopii série Assassin’s Creed. Nakonec byl smeten ze stolu, a vývojáři se vrátili na úplný začátek, což je ostatně vidět i na finálním názvu. Nový Thief je spíše restartem série, protože na předchozí díly nenavazuje. I proto nakonec z názvu zmizela číslovka. Když mnozí nového Thiefa viděli, ihned ho označili za kopii Dishonored, ale je třeba si připomenout, že právě hit z minulého roku si bral inspiraci v předchozích dílech Thiefa, a sami vývojáři to několikrát i přiznali, ostatně nemají se za co stydět. S prvními informacemi se navíc i zdá, že si vývojáři z Eidos Montreal jdou svoji vlastní cestou a porovnání s Dishonored je tak trochu nešťastné. O to vás ostatně hned přesvědčíme.

I když je Thief spíše restartem, vývojáři si jsou vědomi, že fanoušci by jim asi neodpustili, pokud by neoživili Garretta, hrdinu předchozích dílů. Ten je tak zpět, přičemž se hned na začátku vydává do gotické průmyslové metropole známé jednoduše jako City, aby v ní okrádal bohaté a sám se bohatým stal. Jak ovšem záhy zjistí, v městě je řada nepokojů, za nimiž může politický tyran Baron, který mnohdy ke klidu musí použít i vojáky a další donucovací techniku. Morálku lidu navíc nepodporuje ani fakt, že se vyskytl mor, na který každý den někdo zemře. Protože je ale Garrett zloděj a do čestného hrdiny má hodně daleko, nemůžete čekat, že by bohatým bral a chudým dával, případně jim i nějak pomáhal jako Robin Hood. Naopak, nastalou situaci bude muset co nejlépe využít pro svůj prospěch. Samozřejmě, asi těžko čekat, že by Garrett okrádal chudé, ti ostatně nic moc nemají, co by jim mohl ukrást. Spíše se tak bude vydávat krást elitní vrstvě obyvatel, která má slušnou práci a v honosných sídlech se jim to hemží zajímavými věcmi. Jestli mu ovšem začne postupem času vadit nastalá politická situace, to je zatím otázkou. Jen těžko si ale představit, že by celá hra byla založena jen na krádežích. Nějaký ten padouch tam na konci musí být.

Hlavního hrdinu už nenamluví Stephen Russell. Vývojáři toto rozhodnutí odůvodňují tím, že chtějí vytvořit vlastní verzi známého světa. Něco jako udělal Christopher Nolan s Batmanem. „Hlavní postava je pořád Bruce Wayne, ale na druhou stranu vypadá jinak,“ říkají.

Dnes se hodně upouští od klasický stealth her, které se mění v čistě akční žánr. Vidět to můžeme třeba u série Splinter Cell a řadě dalších, ale je jistě příjemným zjištěním, že nový Thief se k nim nepřipojí. Vývojáři budou vsázet především na stealth prvky, navíc slibují, že se hra nikdy nezvrtne v akci, takže na klasické střety a souboje s mečem spíše zapomeňte. „Můžete hru dokončit, aniž byste někoho zabili. Garrett je v první řadě skvělý zloděj, není to stroj na zabíjení,“ řekl Adam Badke ze studia Eidos Montreal. Hlavní je tedy schovávání se před strážemi, což ale nebude mnohdy zase tak lehké. Za to má být zodpovědná především všímavá umělá inteligence, která má prostředí moc dobře znát, takže pokud uděláte nějaký ten rámus, přesně bude vědět, kde byste se mohli schovávat. Svoji roli v tomto budou hrát i zvuky, protože každý povrch vydává trochu jiný.

Nepřátelé navíc mají používat neustále jiné cesty, takže by se nemělo stát, že se budou chovat pořád stejně. Kolikrát tak mají překvapit zrovna ve chvíli, kdy to nebudete čekat. Garrett se samozřejmě na svoje dobrodružství nevydává neozbrojen. Je vybaven třeba v poslední době populárním lukem, kterým bude moci odlákat stráže (třeba když sestřelí lahev na opačné straně místnosti), také s ním půjde zapálit oheň, či ho případně uhasit a udělat dým. Garrett rovněž bere sebou na akce svoji hůl, kterou bude moci nepřátele omračovat, zajímavě zní i využití vystřelovacího háku jako pomůcka při pohybu po prostředí. No a ve výbavě zloděje nesmí chybět ani šperhák pro otevírání dveří. Ačkoliv design levelů v Dishonored byl otevřenější a hráč měl několik možností, kterou se vydat, levely v novém Thiefovi v tomto jdou ještě dál. Do každé lokace bude spousta cestiček, kterými do ní můžete proniknout, ale i případně uniknout, pokud byste už spustili nějaký ten větší poprask. Rovněž bude spousta skrýší, do kterých bude možné se schovat.

Kromě klasických misí, v nichž budete většinou prozkoumávat obydlí bohatých, bude možné se procházet i po městě City. Město samozřejmě žije svým životem, na ulici bude možné potkat spoustu NPC postav. Některé na hlavního hrdinu mají reagovat přátelsky, jiné mu raději doporučí, aby se ihned vytratil. Hlavní příběhová linka je asi jasná, ale z rozhovorů NPC postav se kolikrát dozvíte nějaký ten vedlejší úkol, který bude možné se vydat splnit. Odposlech by tak měl být další důležitou částí hry, protože kromě zmíněných vedlejších úkolů se kolikrát dozvíte i spoustu informací o hlavním cíly. Magazín Game Informer uvádí jako příklad misi, kdy se hlavní hrdina dozvěděl o kontaminování ventilačního systému opiem, což následně využije ve svůj prospěch. Mezi vedlejší aktivity hlavního hrdiny má být sbírání nejrůznějších artefaktů, jimiž si bude postupně zaplňovat svůj úkryt. Podobných vedlejších aktivit má být více, čímž by se měla prodloužit herní doba. Ale to už máme dnes u většiny podobných her.

Vývojáři už stihli novinářům prezentovat i jednu misi, která se odehrávala v nevěstinci Madame Xiao Xiao. Jednalo se o klasickou zlodějskou misi, v níž bylo nutné se schovávat nejen před majitelkou celého podniku, ale i před hosty, kteří neustále po celém domě chodili. Nevěstinec byl plný zajímavých věciček, které bylo možné vzít. Hlavním cílem ale bylo najít lorda Eastwicka, který má magický medailon. Najít ho ale nebylo nic jednoduchého. Jak vývojáři vysvětlili, důležitou součástí je pozorování situace a vyhodnocování správných informací. Hlavní hrdina se proto vydal za Madame Xiao Xiao, kterou sledoval až do tajné chodby. Tou špehuje svoje zákazníky, takže pro Garretta nebyl problém takto hledanou osobu najít a hledaný medailonek jí sebrat, zatímco odpočívala. Medailonek navíc ukázal, že se opět bude hrát na magické a mystické aspekty. Vývojáři ovšem dodávají, že nyní budou fantaskní prvky v daleko menší míře, než jak tomu bylo v minulosti.

Celkem zatím rozporuplně přijatá novinka mezi fanoušky nese název Focus. Jde totiž o jakýsi detektivní režim, do něhož se bude možné přepnout, no a v něm uvidíte zvýrazněné předměty, které bude možné použít, případně i šuplíky k prozkoumání. Také jsou v režimu vyznačeny únikové cestičky nebo rampy, na které jde vyskočit. S prvními informacemi se zdálo, že bud eFocus hratelnost dost usnadňovat, ale s dalšími se ukazuje, že bude muset být využíván dost opatrně, protože ho nejde používat pořád. Schopnost Focus je závislá na speciálním ukazateli, který se rychle vybíjí. Že byste se tedy do Focus režimu přepnuli a hráli neustále v něm, to tedy nehrozí, což je rozhodně dobrá zpráva.

Nový Thief má přinést i pěkné vizuální zpracování, o které se má postarat dnes už poněkud starší Unreal 3 engine. Ten ovšem vývojáři hodně vylepšili a uzpůsobili pro svoje potřeby. Hra třeba nevyužívá statické stíny, které byly na současné generaci konzolí naprosto standardní, ale vše se mění podle nasvícení scény a zdroji světla. Scény najednou vypadají o mnoho realističtěji. Nesrovnatelně s těmi na současné generaci. „Musíte mít na paměti to, že když jsme začali Thiefa vytvářet, Unreal 4 engine byl stále ve vývoji,“ vysvětluje producent Stephane Roy použití Unreal 3 enginu. Na Playstationu 4 a novém Xboxu by nový Thief měl běžet ve stabilních 30 fps. Vývojáři sice mohli hru postavit na 60 fps, ale raději se rozhodli pro více detailů a propracovanější fyziku.

Nedávno odhalení nového dílu série Thief udělalo radost všem fanouškům této série, kteří se už určitě těší, až se budou moci vydat do města City. Z prvních informací se zdá, že vývojáři jdou na vše dobře a snaží se přinést moderní stealth hru, která ale bude odkazovat na původní díly. Pokud půjde vše podle plánu, nový Thief vyjde někdy během příštího roku na Playstation 4 a nový Xbox. Do té doby se jistě dozvíme další zajímavé informace.

Thief

ps4ps3x360xone
Square Enix, EIDOS Montreal
Datum vydání hry:
28. 2. 2014
Žánr:
Střílečka, Adventura
KARTA HRY
7/10

Komentáře