Splinter Cell Conviction

preview  20
Martin Šmíd, 11. 6. 2009 0:17
Herní série Tom Clancy´s Splinter Cell se stala v uplynulých letech velkým fenoménem, který soupeřil i s jedničkou stealth akcí, Metal Gear Solid sérií. Když byl zhruba před dvěma lety oznámen díl Tom Clancy´s Splinter Cell Conviction, každý byl unešen z toho, jak nový Sam Fischer vypadá a že se jedná o úplně jinou hru, než jsou fanoušci série zvyklí. Měl ovšem jednu vadu na kráse, která mu později zlomila vaz. Tou vadou byla až přílišná podobnost s jiným akčním hitem od UbiSoftu, Assassin´s Creed. UbiSoft tak hodil většinu do koše a začal od znova. Určité prvky sice zachoval, ale nyní se nám Sam Fischer představil v daleko poutavějším podání (už nevypadá jako bezdomovec, který několik týdnů nepoznal jídlo ani hygienu), než před dvěma lety. Pojďme se podívat, co nás na konci tohoto roku čeká.

Sára je mrtvá. To je první, co jsme uslyšeli z předváděčky nového dílu této populární série. Dcera Sama Fischera byla zabita sice už v předchozím díle, ale pořád tu je několik nevysvětlených věcí okolo její smrti. Když se v nich začne Sam Fischer hrabat, zjišťuje, že vše bylo jeden velký plán a podfuk od vládní agentury Third Echelon, pro kterou dříve pracoval. Nezbývá než vzít baťoh, do něj pistoli a vydat se na cestu za pomstou a zjištěním, kdo vlastně stojí za smrtí Sáry. Ačkoliv v novém Splinter Cellu už nebudeme spolupracovat s vládní agenturou Third Echelon, ale půjdeme jí po krku, bude se jednat pořád o tu starou známou stealth akci, navíc okořeněnou o nové prvky. Sam Fischer se sice už bude muset obejít bez nápovědy ve sluchátku a bez všemožných technických udělátek, ale protože si umí vždy a v každé situaci poradit, bude moci všechny udělátka nahradit za méně technické věci. To uvedeme rovnou na příkladu. V předchozích dílech jste mohli nepřátele za zavřenými dveřmi sledovat přes optický drát, nyní budete muset improvizovat. Jednou z improvizací je vzít do ruky kousek skla a pode dveřmi ho naklánět, aby Sam viděl, co se za dveřmi děje. Ze Sama se tak stává normální člověk a ne super voják, jak nám byl v předchozích dílech předhazován.

Další novinkou ve Splinter Cell Conviction je Mark and Execute systém. Nyní se pokusíme vysvětlit, o co se vlastně jedná, protože jde o jednu z nejdůležitějších věcí v novém Splinter Cellu, která vám hodně ulehčí hraní. Vývojáři v Conviction opustili starý, ne moc záživný systém přestřelek, kdy jste museli čekat ve tmě, až se k vám oběť připlazí a vy jste ji mohli odstranit. Proto v UbiSoftu vytvořili Mark and Execute, který vám umožní v rychlosti zlikvidovat početnou skupinku nepřátel. Při schovávání se tak můžete označit nepřátele, které chcete zneškodnit. Vždy se nad nimi objeví barevný kroužek, přičemž podle barvy kroužku poznáte, jestli má Sam dobrý výhled na svoji oběť, nebo ji až tak dobře nevidí a musí počkat. Pokud máte dobrý výhled, stačí zmáčknout akční tlačítko a Sam nepřítele v tichosti odklidí z cesty. Mark and Execute je jakýsi automatický zaměřovací systém, kdy stačí označit nepřítele a Sam ho poté v rychlosti zaměří. Už tak nebudete muset zdlouhavě zaměřovat, abyste se poté stejně netrefili a nepřítel spustil alarm. Mark and Execute má kromě zpříjemnění hraní i jinou úlohu. Má ze hry udělat daleko intenzivnější a rychlejší zážitek, což při použití starého systému prostě nešlo. Sam Fischer pomocí Mark and Execute může zamířit i víc nepřátel najednou, přičemž počet, který můžete zaměřit, je dán vaší zbraní. Je tak jasné, že třeba pistolí zaměříte nepřátel méně než třeba se samopalem. Na konec ještě zmíníme, že Mark and Execute systém nezaměřuje pouze živé cíle. Zaměřit můžete miny, ale i světla, která poté v rychlosti odstraníte.

Právě hra světel a stínů bude velmi důležitá, a protože se jedná pořád o stealth, převážně budete muset misi dokončit nezpozorováni, jinak se může stát, že nepřítel spustí alarm a vy budete v koncích. Aby vás nepřítel jen tak lehce neporazil, má hráči pomoci další novinka, kterou vývojáři nazývají Last Known Position. Každý nepřítel, který vás zahlédne, bude pochopitelně pálit do míst vašeho úkrytu. Pokud je ale tma, můžete se nepozorovaně přesunout, přičemž na místě, ve kterém jste se nyní nacházeli, se udělá bílá silueta vaší postavy. Poté přesně vidíte, kam nepřítel míří a jakého místa si všímá. Díky tomu ho můžete lehce oběhnout a zneškodnit. UbiSoft si dále dal velkou práci se souboji na blízkou vzdálenost. Už tak nebudete mlátit nepřátele loktem, abyste je omráčili, ale na teroristy se prostě musí jít tvrději. Proto vývojáři do hry zakomponovali Krav Maga bojový systém, který umožní Samovi lámat ruce a mlátit s hlavou nepřítele o zeď (po nárazu zůstane krvavá stopa). To vše přitom bude velmi jednoduché na provedení, protože postačí zmáčknout jen jedno akční tlačítko. O ostatní se už postavička Sama Fischera postará sama. Další novinkou ve Splinter Cell Conviction je jakýsi projektor, který bude během hry sloužit místo navigace. Jak budete procházet jednotlivé levely, vždy se vám na zdech objeví nápisy, ale i vzpomínky, které vám pomůžou v následující misi.

Kromě poutavé hry pro jednoho hráče nebude ve hře chybět ani multiplayerový režim, na kterém si v UbiSoftu také velmi zakládají. Vývojáři tak vytvořili zbrusu nové herní módy, které z této části udělají ještě zábavnější hru než kdy předtím. Do budoucna hodlají vývojáři pumpovat do hry i nové levely a možná i singleplayerové epizody pomocí DLC balíčků. O co přesně půjde, se teprve dozvíme.

Tom Clancy´s Splinter Cell Conviction zatím vypadá na jednoho z adeptů na hru roku. Hráče by měl do děje vtáhnout rychlou akcí, vylepšeným stealth systémem a zbrusu novou hratelností. Vše má navíc vyšperkovávat skvělá audiovizuální stránka, díky níž si budeme připadat, jako když sledujeme nějaký hodně dobrý film. Tom Clancy´s Splinter Cell Conviction vychází exkluzivně na Xbox 360 koncem roku a už nyní se těšíme, až si ho budeme moci vyzkoušet.

Tom Clancy's Splinter Cell: Conviction

x360
Ubisoft, Ubisoft Montreal
Datum vydání hry:
16. 4. 2010
Žánr:
Střílečka, Taktická
KARTA HRY
8/10

Komentáře