Rime
Před zhruba dvěma lety vývojáři z Tequila Works vytvořili pro Xbox 360 povedenou survival hororovou zombie hru Deadlight, která si po vydání získala spoustu fanoušků, navíc i dnes patří k nejprodávanějším hrám na Xbox LIVE Arcade. Vývojáři se po úspěchu pustili do projektu, který se značně od Deadlight odlišoval a vlastně se i odlišuje od klasické herní produkce, protože v něm nejsou usekané hlavy ani zombie. Možná i proto byli vývojáři odmítnuti Microsoftem, který měl původně hru s pracovním názvem Echoes of Siren financovat a udělat z ní exkluzivní záležitost pro Xbox One. Vývojáři naštěstí svému projektu natolik věřili, že se obrátili na ostatní vydavatele, a jako první byla na řadě Sony, která ihned po hře skočila, protože má ostatně ráda podobný druh her. V minulém roce jsme se pak dozvěděli, že se tato hra bude jmenovat Rime a vyjde exkluzivně pro PlayStation 4. Z prvních informací se zdá, že Sony chybu neudělala, protože Rime vypadá, prostě výjimečně. Ostatně i Phil Spencer z Microsoftu následně přiznal, že odmítnout Rime byla prostě a jednoduše chyba, s níž se musí naučit žít.
Hlavním hrdinou hry je mladý chlapec, který se rozhodl opustit svůj domov, přičemž se ale dostal na záhadný ostrov, na němž kdysi dávno měla sídlo vyspělá civilizace. Ta ale zmizela a po sobě moc nezanechala, až tedy na nějaké památky, a také záhady, které bude muset hlavní hrdina vyřešit. Vývojáři už během oznamování řekli, že na ostrově hlavní hrdina nepotká žádné další NPC postavy, ale bude to přímo ostrov, který bude vyprávět kolikrát hodně osobní příběh. „Samotný ostrov je postavou. Naším cílem vždy bylo, aby ostrov vyprávěl příběh, protože reaguje na vaší přítomnost. Ostrov je na první pohled rájem, ale na konci nebude stejný. Naše hra není o černé nebo bílé. Není o dobru nebo zlu,“ říkají vývojáři. „Chtěli jsme, aby byl Rime hodně osobní, něco, na co se můžete těšit jako na pohádku, ale hluboko uvnitř to je hodně osobní a může se vás dotknout,“ dodávají. Vývojáři při vytváření Rime byli hodně inspirováni svými zážitky z dětství, protože trávili dovolené u Středozemního moře.
Jak bylo zmíněno, Rime se odehrává na rozlehlém ostrově, který je podle vývojářů už od začátku plně hráči otevřen. Když začali hru vytvářet, nechtěli udělat jen klasické akční dobrodružství, ale puzzle adventuru, která bude založena hlavně na řešení hádanek, objevování zajímavých míst a odhalování nejednoho tajemství, které ostrov ukrývá. Ostatně byla na něm vyspělá civilizace, která po sobě mnohé musela zanechat. Ačkoliv jde o puzzle adventuru, vývojáři nechtěli, aby obsahovala klasické hádanky, během nichž je nutné něco sebrat, donést někam a tak dále. Spíše budou ve hře hádanky, které budou spjaty právě s místy na ostrově, rovněž vývojáři říkají, že budou založeny i na světle a zvucích. „Ztratili jste se na ostrově, ale vždy budete mít nějaké cíle. Nemáme tradiční úkoly, nikdo vám neřekne, abyste našli třeba pět kokosů, vlastně ve hře nejsou ani kokosové ořechy! Místo toho jsme udělali vizuálního průvodce, který vám vždy řekne, co je třeba,“ říkají vývojáři k úkolům. Hádanky zřejmě budou spjaty se speciálními symboly klíčů, které jsou roztroušeny po ostrově. Jeden ze symbolů je podle vývojářů na věži, která byla viděna v posledním traileru. Ta má ukrývat jedno zajímavé tajemství, které podle všeho odhalíme hned na začátku.
Co se ale jinak týče ostrova, hlavní hrdina bude moci šplhat po skalách, a dostávat se tak do vyšších míst. Bude ale také umět plavat a dokonce se potápět pod vodu, kde rovněž bude ukryto nejedno tajemství, i když tedy vývojáři dodávají, že nemáme čekat nějaké zatopené chrámy a další místa, o nich Rime není. Když už jsme u vody, vývojáři si dlouho hráli s její barvou. „Dosáhnout rovnováhy mezi tyrkysovou barvou a průhledností vody bylo hodně těžké. Náš umělec byl ale tímto hodně posedlý a zdá se, že se to vyplatilo,“ říkají vývojáři. Během putování na ostrově navštíví hlavní hrdina spoustu zajímavých míst, jedno takové bylo vidět v traileru, přičemž v něm byly sochy. „Sochy vypadají, že jsou v bolestech co? Důležité ale je, že sochy jsou bílé a stíny černé. Tyto sochy nejsou normálními sochami, ale to neznamená, že máme ve hře Medusu, která mění lidi v kámen. Podívejte se kolem na architekturu toho místa, někdo tam musel dříve být,“ říkají vývojáři.
Hra Rime je především o planění zmíněných hádanek, takže v ní nenajdeme žádný boj, ani akční část. „Můžeme vám říci, že ve hře není žádná akční část ani boj. S tímto jsme ke hře přistupovali už od úplného počátku. Nebudete tedy hledat nějaký legendární meč, abyste s ním následně mohli zabíjet nejrůznější monstra. Existují velmi dobré hry, v nichž to tak je, ale Rime nebude jednou z nich,“ říkají vývojáři. Je ale třeba říci, že v traileru se objevil velký pták, který malého chlapce pronásledoval. Vývojáři ho neoznačili hned za nepřátelskou bytost, ale řekli, že se možná ostrov bude trochu zlobit a právě tento velký pták by měl tuto zlobu charakterizovat, ale jeho další význam neznáme. Každopádně vývojáři dodali, že některá zvířata na ostrově nebudou úplně přátelská, třeba kanec, který se rovněž objevil v traileru, může být pro hlavního hrdinu hodně nebezpečný a je třeba si dávat pozor. V prvním traileru se objevily i stíny, které se snažil chlapec odehnat ohněm, možná si na tuto scénu pamatujete, můžete si ji připomenout níže. Vývojáři říkají, že stíny nemají přímo zlý charakter, ale ani nejsou hodní. V tomto jsou dost neutrální.
Přestože bude ostrov obrovský, nemělo by se stát, že bychom se na něm ztratili. Tomu budou dopomáhat i zvířata, která mohou sloužit jako průvodci, třeba rackové pro lepší orientaci budou létat v jednom směru, ale také budou mít jiné vlastnosti, stejně tak důležitá bude i liška, která se ukázala v posledním traileru. Určitě jste si v něm všimli i jakýchsi koulí s nohami, na kterých bude možné jezdit, a vlastně takto i cestovat a jednoduše překonávat větší pasáže. Podle vývojářů nejde o stroje, ale o bytosti zvané Sentinels, jejichž původ určitě během hraní odhalíme. Když už jsme se zmínili o těchto jakýchsi dopravních prostředcích, určitě jste si během traileru všimli i lodi. „Kéž bychom vám mohli říci, proč chlapec lezl na přední straně této lodi, když budete hru hrát, pochopíte, proč. Co ale můžeme říci, je, že tato scéna není žádný flashback, ani ukázka budoucnosti,“ říkají vývojáři. Z ostrova tedy nebude možné na této lodi odplout, a její význam tak zůstává zatím nejasný. Stejně tak jako chlapcova pláštěnka, která má ve hře obrovský význam, ale budeme muset hrát hru, abychom zjistili, o co se jedná.
Když bylo Rime před rokem oficiálně oznámeno, strhlo na sebe velkou pozornost a sami vývojáři cítí kvůli tomu obrovský tlak. Možná i proto, že mnozí srovnávají Rime s výbornou hrou ICO. „Snažíme se dělat unikátní hru. Ne něco, jako bylo ICO,“ říkají na toto srovnání vývojáři. A to je samozřejmě dobře. Pokud vše dobře dopadne, mohla by se z Rime stát hodně příjemná adventura, která nás uspokojí nejen po vizuální a hudební stránce, ale také svoji unikátní hratelností. Určitě hra, kterou se vyplatí sledovat.
Komentáře