Projekt Natal
Microsoft si svůj největší trumf schoval až na konec tiskové konference na E3, kde představil svůj nový pohybový ovladač, tedy kamerku. Jak jsem předchozí větu myslel, hned vysvětlím. Ačkoliv si Microsoft bral inspiraci v Nintendu Wii, připravil něco odlišnějšího a spíše se to dá přirovnat k PS EYE. Pohybovým ovladačem je totiž vaše samotné tělo. Představená kamerka je navíc natolik inteligentní, že snímá i nepatrný pohyb vašeho těla, jako je mrkání, pohyb svalů, ale snímá i prostor kolem vás a dokáže zachytit i váš hlas.
Zachycení hlasu bylo skvěle ukázáno v minihře, kde jste se chopili role malíře. Stojíte před plátnem a říkáte, jaké chcete barvy, a kamerka to vyhodnotí a ihned vám dá požadovanou barvu do rukou. Kamerka dokonce umožní rozpoznávat i odstíny barev, takže není problém vyčarovat tmavě hnědou, světle zelenou atd. Jsme zvědaví, kolik má kamerka ve slovníku slov a co se stane, pokud ono slovo nebo barvu nezná. Kamerka dále zachycuje gesta, takže můžete barvu jednoduše cákat na plátno nebo pokud ve vás dříme umělec, nakreslit i nějaký ten pěkný obraz. Dalším velkým bodem rozpoznávání pohybu těla bylo, když byla na pódium přizvána producentka, aby předvádějícímu pomohla vytvořit obrys slona. Kamerka následně obrys vyfotila a poté umístila na předem nakreslený obrázek s palmou.
Dále byly v traileru předvedeny nejrůznější minihry, které rozhodně stojí za hřích, takže je tu zmíníme. Nejprve jsme byli svědky toho, jak kamerka přenesla naší postavu do televize a ocitli jsme se ve virtuální bojovce, kde jsme mlátili svými gesty protivníka. Právě tato scéna ukázala dle našeho názoru nejlépe obrovský potenciál této technologie. Dále jsme byli svědky toho, jak jsme se chopili imaginárního volantu a řídili formuli. U této minihry by možná chtělo vytvořit hmatatelný volant, jako to má třeba Nintendo. Každopádně jízda působila hodně dobrým dojmem, ale ten nejlepší moment přišel ve chvíli, když se zajelo do boxů. Kolega u televize totiž vstal a začal měnit kola jako ve skutečnosti. Dále jsme byli svědky minihry, ve které jsme se zhostili obrovského dinosaura a jím ničili téměř vše, co nám přišlo do cesty. Nic originálního, ale funkce kamerky to předvedlo. Další minihra už byla o dost zajímavější. Na TV obrazovce totiž jezdil hráč na skateboardu, a každý jeho skok byl skokem i ve hře. Bude zajímavé sledovat, jestli je kamerka stejně přesná jako připravovaný ovladač k novému Tony Hawku. Podle dostupných informací nikoliv. Nakonec byla předvedena minihra spíše pro dívky, kdy si můžeme stoupnout před televizi a navlékat si na sebe oblečení z nabídky, abychom viděli, jak v něm budeme vypadat. Nemusíme navíc před televizí stát nazí, protože kamerka všechno naše oblečení, co máme na sobě, vymaže, takže opravdu uvidíme jen to, co si na sebe navlékneme v TV.
Celá technologie Natal je určitě zajímavá, ale tou největší peckou je interaktivní chlapec Milo (vzpomínáte na minulé GC, kde Sony představila opičku, se kterou si hrajete skrze PS EyE?), který představuje naprostou revoluci ve virtuální realitě. Na ukázce jsme mohli vidět nejprve chlapce, který se houpal na houpačce. K němu, tedy k televizi, přišla žena Claire, která na něj začala mluvit skrze kamerku. Milo na ni okamžitě zareagoval, přišel k ní a začal si s ní povídat, přičemž svoji náladu vyjadřoval i přes naprosto realistická gesta v obličeji. To nejlepší ovšem teprve přišlo v okamžiku, když Claire nakreslila na papír obrázek, přiložila ho ke kamerce a Milo si ho vzal. Ihned rozpoznal, co je na obrázku nakresleno a začal si o tom s Claire povídat. Další neskutečný moment přišel ve chvíli, když Milo hodil Claire potápěčské brýle, aby si s ním šla hrát k vodě. Následovalo realistické čeření vody, skrze pohyby rukou, což jistě mnoho návštěvníků posadilo na zadek.
Projekt Natal se nepřipravuje pouze pro herní využití, ale můžete pomocí kamerky listovat v menu bez jakéhokoliv ovladače. Vše tak ovládáte pouze svým tělem. Tento způsob ovládání konzole může být na první pohled zajímavý, ale nedokážeme si představit, že bychom po perném dni nějak šašili večer před televizí. Proto se nám zdá klasický způsob přeci jen o něco příjemnější. Ještě než se dostaneme na konec preview, tak Natal srovnáme s PS EYE. Ne po stránce technologické, ale spíše podle způsobu, jakou obě technologie vyžadují po hráči fyzickou výkonnost. Skákat před televizí totiž pochopitelně nemůžete pořád, takže si nedokážeme představit, že by na Natal byla postavena nějaká hra. Už jen mít natažené prázdné ruce u Burnoutu a zatáčet, je po takové půl hodince velmi namáhavé. Budoucnost tak předpovídáme spíše menším titulům, které si hráči budou stahovat skrze XBLA. Můžeme se ale mýlit.
Každá nová technologie má ovšem i své odpůrce, kteří si na ní najdou nějaké to negativum. Už se tak objevily zprávy, že Milo je vlastně jeden velký podfuk a vše bylo nahráno. Těžko v tuto dobu to potvrdit, protože Microsoft pochopitelně nikomu nedovolí si s Milem nyní pohrát. Nakonec, i kdyby Milo v konečném důsledku uměl jen polovinu z toho, co nám ukázal Microsoft, pořád by to stačilo na uspokojení milionů hráčů, kteří prahnou po něčem novém, možné hmatatelnějším, než další Gears of War, Metal Gear solid, Halo, Forza a další.
Projekt Natal je jedinečný projekt, který bude určitě zajímavé sledovat, jak se nakonec vyvine a dostane se i do našich obýváků. Celá technologie má obrovský potenciál, rozhodně se dá srovnávat s potenciálem Nintenda Wii a dokonce už pro ni potvrdili podporu přední vydavatelské domy, v čele s UbiSoftem a EA.
Komentáře