Mass Effect 2

preview  2
Petr Strecker, 19. 8. 2009 22:56
Že je vesmír vcelku hezké místo, víme již dlouho. Nekonečná tma, obrovská zima, bizarní fyzikální, chemické a mnohdy i biologické útvary jsou rájem pro každého badatele. Jednoho dne dospějeme tak daleko, že se budeme létat opalovat na Saturn, jako to dnes běžně děláme, akorát s Itálií, Bulharskem, či jinou zemí. Na vesmír je také nahlíženo hned z několika pohledů, zejména tedy co se týká vzniku. My se na něj ale nyní podíváme z pohledu hry Mass Effect 2, druhého dílu této nepochybně velice našlápnuté (nejen) trilogie. První díl vzbudil mezi hráči vlnu nadšení, zejména díky velice působivému příběhu, systému rozhodování a unikátním rozhovorům, jež doposud patří k tomu nejlepšímu, co jsme mohli vidět a slyšet. A také milostnou scénou, která vzbudila vlnu kritiky ze strany nevrlých páprdů. To vše a mnohem více v tomto naditém pokračování.


Věděli jste: Že rasa Asari jako první ze současných ras letěla do vesmíru a objevila první vysílače?

Vývojáři v BioWare slibují daleko temnější a vyspělejší příběh, než tomu bylo v první hře, kde jste s vypětím všech sil porazili armádu Sarenových vojáků. Tentokrát ale budeme čelit daleko větší hrozbě. V různých částech galaxie se totiž začínají ztrácet lidé. A ne málo! Stovky, ba dokonce tisíce lidí mizí neznámo kam. Zkuste hádat, co je na vás. Ano, jako vždy je vaším úkolem vydat se na téměř sebevražednou misi a zjistit, co se děje. Samozřejmě vám k bádání pomůže mnoho postav v mnoha rozlehlých questech, které mají být ještě propracovanější. Stále však nepadlo téměř žádné slovo o konkrétních věcech, a tak si musíme vystačit s těmito kusými informacemi. Velitel Shepard tak může a nemusí přežít i do třetího dílu, záleží pouze na vás, jak se právě v Mass Effect 2 budete rozhodovat. Tvůrci chtějí ještě více docílit toho, abyste se s postavou sžili, dýchali s ní a podle toho tak vyvodili důsledky, jež mohou mít pouze jediný výsledek. Tentokrát neexistuje žádná paralela – buďto život nebo smrt. S Shepardem se tak podíváme i do těch nejtemnějších koutů galaxie a možná narazíme i na nějakého toho zapomenutého spojence. V jedné z ukázek jsme si mohli všimnout i probíhajícího úkolu, kdy vy a váš tým hledáte vraha jménem Thane. Potíž je v tom, že Thane je právě na lovu a vy jste tak pod tlakem, jelikož musíte najít jeho cíl dříve než on. Během této ukázky se blíže podíváte na lehce vylepšený systém boje, který si svým způsobem přebral určitou novinku z třetího Falloutu. Nyní totiž můžete útočit na jednotlivé části těla nepřítele, což vám dává určitou taktickou výhodu. Protivníka jednoduše zpomalíte střelou do nohy. Někdy ho zpomalíte natolik, že se svalí na zem a bude se nevinně tvářit, aby vás zmátl. Nenechte se vysmát, jen co se k němu otočíte zády, máte nůž v zádech. Zabít! Takto to funguje s každou částí těla. Jistě vás potěší i možnost tiše a rychle usmrtit nepřítele jednou ranou do hlavy. Ať už robotická nebo lidská. To nejlepší na podobných hrách od BioWare (zmiňme například perfektní Star Wars: Knights of the Old Republic) je ale mix různých dovedností a použitých zbraní. Zbraní přibylo opravdu mnoho, přičemž se dělí do devíti nových tříd, včetně těch těžkotonážních. Mohli jsme vidět například raketomet. Pokud si vyberete kvalitní bojový skill a odpovídající zbraň, máte vyhráno. Jako příklad budiž uvedena síla Pull Power, která ještě více zvětšuje účinky raket vypuštěných z raketometu. Touto kombinací lze jednoduše vyšťourat i ty nejzahrabanější nepřátele. Jedná se ale pouze o jednu z tisíce možností, jak kombinovat schopnosti vaší postavy s vybavením.

Věděli jste: Že se Elcorové vyvíjeli na světě s velkou gravitací, což zapříčiňuje jejich pomalý pohyb, ale zároveň obrovskou sílu?

Stále však jde zlepšovat mnoho věcí a toho jsou si vývojáři vědomi. Hlavní věcí, na kterou tentokrát kladou ještě větší důraz, je průzkum a rozsah lokací. První Mass Effect byl sice v tomto ohledu taktéž vyspělý, ale musíte uznat sami, že určité rezervy měl. Další změnou budou občasné výzvy zmáčknutí určitého tlačítka během animací, kdy například zvolíte stiskem správného tlačítka alternativní cestu, jež pro vás může mít výhody. Díky tomu působí veškeré filmečky ve hře jako jeden velký interaktivní film, do jehož děje můžete zasahovat. Pro někoho bude možná velice potěšující novinkou, že jedné z postav ve hře poskytne svůj velice charismatický hlas i D.C. Douglas, jež namluvil Alberta Weskera v Resident Evil 5. Skvěle řečené fráze „Seven minutes. Seven minutes is all I can spare to play with you.” se ale asi nedočkáme. Další změnou je automatické léčení. Dost bylo používání lékárniček, nyní vám stačí chvilka klidu a střelné rány ve vaší hrudi se znovu zahojí. Dojde i na příkazy a buzeraci vašich kolegů. Díky zmapovaným tlačítkům však budete moci velice rychle rozdělovat základní úlohy mezi vaše partnery, a tak není nutné se obávat překombinovaného ovládání plného chaosu. Tedy snad!

Věděli jste: Že každý z rasy Turianů ve věku 15 až 30 let slouží ve veřejné službě, jako je například policie nebo armáda?

Stejně jako Mass Effect se i jeho pokračování stane nepochybně hitem, který nesnese srovnání s konkurencí. Jedná se totiž o celkově jeden z nejlepších titulů, řadících se mezi západní RPG sebranku. Pokračování jak se patří větší, silnější, rozlehlejší a ještě vypiplanější. Držíme palce a se záhadným úsměvem na tváři se těšíme.

Mass Effect 2

x360
Electronic Arts, BioWare
Datum vydání hry:
26. 1. 2010
Žánr:
Střílečka, RPG, Simulátor, Adventura
KARTA HRY
10/10

Komentáře