Mario Maker - dojmy z hraní

preview  10
Martin Šmíd, 21. 6. 2014 0:00
Před letošní E3 se začalo na internetu spekulovat o možném Mario editoru, v němž by šly vytvářet vlastní levely, a následně by bylo možné je sdílet ostatním hráčům. Tato spekulace nepocházela zrovna z důvěryhodného zdroje, takže se jí nevěnovalo moc pozornosti. Na E3 ovšem Nintendo všechny překvapilo, protože editor byl skutečně oznámen, ponese název Mario Maker a vyjde v příštím roce na domácí konzoli Nintendo Wii U. My jsme si ho mohli tento týden vyzkoušet, zde jsou dojmy.

Fanoušků Maria je několik milionů po celém světě, a určitě si mnozí přáli, aby bylo možné si vytvářet vlastní levely, třeba na způsob oblíbeného LittleBigPlanet na PlayStationu. Ne, že by byly levely od vývojářů špatné, to rozhodně ne, ale možnost vytvářet si vlastní levely by utvořilo kolem hry velkou komunitu, která by se starala neustále o nový obsah. Nintendo si je vědomo, že se musí vydávat touto cestou, pokud chce ke své konzoli nalákat spoustu hráčů, a Mario Maker je prakticky logickým vyústěním. Nejde ale říci, že by šlo o něco, co by vzniklo úplně přirozenou cestou. Původně se totiž jednalo pouze o editor, který byl vytvořen pro designéry. Jednoduchá tvorba levelů hodně bavila, takže vývojáři šli za vedením, jestli by bylo možné editor předhodit hráčům. Je skvělé, že tato myšlenka prošla a nebyla smetena ze stolu, protože po vyzkoušení vše opravdu funguje a je tu něco, co má opravdu velký potenciál, který by bylo velkou škodou nevyužít.

Během oznámení vývojáři řekli, že až Mario Maker vyjde, bude obsahovat několik předem vývojáři vytvořených úrovní jako předlohu, které bude možné následně upravovat. Tato možnost už byla v demoverzi a bylo docela zábavné si s levely hrát a překopávat je. Samozřejmě ale bude možnost sáhnout po úplně prázdné mapě, na které je jen začátek a finální stožár s vlaječkou, za níž je hrad (po úrovni se dalo jednoduše přesouvat pomocí ukazatele). Co bude v úrovni, je pak jen na hráči. Demoverze i tuto možnost obsahovala, i když bylo omezeno, co vše jde v ní vytvořit, což bylo ale samozřejmě dáno tím, že je vše teprve na začátku vývoje. Každopádně jsem mohl jednoduchým způsobem vytvářet plošinky, mazat zem a tím vytvářet propasti, spojovat bloky, posouvat je, případně rozmisťovat trampolíny, potrubí nebo i nepřátele. Samozřejmě nechybí ikonický Goomba, ale i želvy různých druhů, dokonce je možné nepřátele přetvořit tak, aby měli křídla a po úrovni létali.

Pracování s editorem je jednak zábavné, ale hlavně jednoduché a intuitivní. Všechny úkony provádíte pouze na displeji Wii U Gamepadu, takže v okamžiku můžete díky stylusu do jednotlivých políček ťukat nejrůznější objekty, případně je pak díky gumě mazat nebo je nahrazovat jinými. S editorem je vážně radost pracovat, navíc v okamžiku jde přímo do levelu se přepnout, nic se nenačítá, a zkusit si navrženou část rychle projít, aby bylo možné zjistit, jestli jde vůbec překonat nebo je možnost jí vylepšit. Všemu určitě pomáhá i ukazatel cesty přes úroveň, protože díky ní můžete vidět, jestli je nutné přisunout plošinku nebo si můžete dovolit scénu udělat o něco obtížnější.

Co u Mario Makeru ale oceňuji nejvíc, je možnost přepínání grafického stylu. Úroveň vždy prakticky vytváříte ve dvou verzích. V osmibitovém a pak v moderní grafice, jakou přineslo poslední New Super Mario U. Opět přepínání mezi styly je velmi rychlé, ve vteřině. Navíc z Nintenda vypadlo, že by nemuselo zůstat jen u těchto dvou stylů. Možnosti jsou prakticky nekonečné, a klidně může být ve výsledku stylů třeba deset, možná více, a třeba i může být styl z jiných her.

Pokud vývojáři vše dotáhnou a přidají zatím chybějící možnosti, mohl by být Mario Maker splněným snem všech fanoušků nejpopulárnější videoherní postavičky všech dob.

Demoverze Mario Makeru určitě ukázala potenciál, ačkoliv spousta dalších možností v ní nebylo, ale věřím, že v plné verzi se objeví, což mi bylo i ostatně slíbeno. Nyní nemluvím jen o chybějících power upech pro hlavního hrdinu, které jsou naprosto samozřejmé, přítomna byla v demoverzi jen hlavní zvětšující houba, ale i třeba o možnosti vytvářet skryté levely. Také mi chyběly skryté bloky, případně ty obsahující peníze. Jak ale říkám, šlo jen o malou ukázku, aby bylo možné si oťapkat, jak bude vše fungovat, a v tomto Mario Maker nezklamal. Jediné, co je zatím otázkou, je jak vůbec Mario Maker vyjde. Nintendo zatím mlčí, navíc není ani jasné, jak bude fungovat následné sdílení vytvořených levelů mezi hráči. Vývojáři zatím jen říkají, že chtějí tuto podporu implementovat, ale zatím není nic konkrétného vytvořeno. To jsou ale samozřejmě otázky, na které je čas odpovědět. Mario Maker totiž vyjde až v příštím roce, což je docela škoda.

Zatím vše vypadá dobře co? Aby ne. Jediným zádrhelem je zatím jen informace, kterou řekl přímo producent Takashi Tezuka, že Mario Maker nebude podporovat kooperativní hraní pro více hráčů, jaké třeba přinesl New Super Mario U. To je jistě velká škoda, ale kdo ví, jestli vývojáři nakonec podporu nepřidají. Ono je klidně možné, že vydáním Mario Makeru nic nebude končit, klidně se může do budoucna rozšiřovat o další a další možnosti, což by byl jistě chytrý tah od Nintenda. Každopádně na startu podpora pro více hráčů nebude.

Ačkoliv šlo jen o krátkou ukázku, Mario Maker je už nyní zajímavý, ale hlavně zábavný a jednoduchý editor, v němž si můžete vytvořit úroveň dle svých představ, případně si zremakovat nějakou tu úroveň ze staršího dílu. Nyní jen doufat, že finální verze editoru nabídne i zatím chybějící možnosti a Nintendo i vyřeší následné sdílení mezi hráči. Pokud vše klapne, Mario Maker by mohl být stejný hit jako konkurenční LittleBigPlanet, pro který vznikají každý týden stovky nových levelů i několik let po vydání.

Super Mario Maker

wiiu
Nintendo, Nintendo
Datum vydání hry:
11. 9. 2015
Žánr:
Plošinovka
KARTA HRY
9/10

Komentáře