Kingdoms of Amalur: Reckoning - dojmy z hraní

preview  19
Martin Šmíd, 19. 1. 2012 2:00
V posledních letech se na konzolích rozmáhá velká popularita epických RPGček, a hry jako Dragon Age nebo Elder Scrolls jasně ukazují, že hráči neváhají trávit ve svých oblíbených světech mnohdy i stovky hodin. EA se za poslední roky nebála investovat velké množství peněz do nových značek. Někdy se jí to vyplatilo, jindy zase ne. Každopádně Kingdoms of Amalur: Reckoning zatím spadá do kategorie těch vůbec nejnadějnějších her tohoto roku a naše očekávání ještě stoupla, když jsme si mohli konečně kus zahrát.

Dá se říci, že EA hned na začátku vsadila na zkušenosti, protože z postu producenta na vývoj dohlíží Ken Rolston, chlápek, jenž má za sebou takové hity jako The Elder Scrolls III: Morrowind a The Elder Scrolls IV: Oblivion. Navíc EA trošinku více podojila kravičku, takže si mohla najmout i dobrého spisovatele, aby napsal co možná nejlepší fantasy příběh. R. A. Salvatore vám možná moc neřekne, ale tento spisovatel je znám především pro své romány ze světů Forgotten Realms a Star Wars, a je rovněž na seznamu bestselerů New York Times Best Seller list. Toto duo se jistě nesmazatelně podepsalo nad finální podobou hry Kingdoms of Amalur: Reckoning. Samozřejmě nyní vám nemůžeme napsat, jak nakonec vyzní příběh a hra celkově, ale můžeme vám napsat alespoň první dojmy. Asi neuškodí, když hned prozradíme, že jsou velmi dobré.

Kdo čekal, že se vývojáři vrhnou na nějaké originální RPGčko, asi bude zklamán. Podle prvních dojmů je totiž jasně patrná sázka na naprosto normální prvky, jenž byly k vidění v desítkách dalších her, a jsou tak časem ověřeny. Vývojáři vsází na jistotu, což jim ale nemůžeme vůbec zazlívat. Ostatně hned začátek je naprosto věrný tradici RPG her. Tedy, jak se to vezme. Hlavní hrdina je hned na začátku mrtev a dvěma hrobníky přemisťován na, ehm, hromadné pohřebiště. No a právě v tento moment si vybíráte rasu a přes docela komplexní editor si vytváříte postavu, na níž budete ve zbytku hry hrát. Sice editor nemá tolik možností, jako třeba ten v Dragon Age nebo třeba ve Skyrimu, ale rozhodně by si měl každý vytvořit postavu, jakou bude chtít. Když je postava vytvořena a pojmenována, zázrakem se probouzí mezi dalšími mrtvolami. Zde začíná příběh. Ten je hned nastíněn, ale na celkové jeho zhodnocení si budeme muset počkat až do plné verze. Naštěstí není moc daleko.

Na začátku se může zdát, že je Kingdoms of Amalur: Reckoning hodně lineární záležitostí, ale první pohled rozhodně klame. Svádí k tomu jednak prostředí. Celý začátek, který slouží jako poněkud větší tutoriál, se odehrává v kobkách a máte prakticky jen jednu jedinou cestu. Když ale vylezete, najednou se před vámi celý svět otevře a je daleko vzdušnější. Samozřejmě, pořád nemáte takovou volnost, jakou nabízel třeba Skyrim. Tak trochu bych mapu přirovnal k té z Dungeon Siege 3. Nemusíte ovšem jen plnit hlavní příběhovou linku. Jak totiž budete potkávat nejrůznější NPC postavy, můžete od nich získávat vedlejší úkoly. Je určitě dobré, že se vedlejší úkoly mohou různě větvit a tím i proplétat, takže abyste třeba mohli splnit jeden, musíte nejdříve druhý. Vedlejší úkoly nabízí spoustu nové zábavy a bude zajímavé sledovat, jestli si po celou hru udrží zajímavost, abyste je samozřejmě měli chuť plnit, a nestali se jen nutným zlem, které musíte absolvovat pro upgradování postavy.

Dostáváme se nyní opět k hlavnímu hrdinovi a jeho schopnostem a vybavení. Do jednoduše vedeného inventáře se dostanete stisknutím tlačítka START. Vše je krásně přehledné a hned tak máte přehled, kde co hledat. Za dobu hraní jsme sesbírali velké množství nejrůznějšího harampádí, ale i užitečné věcičky, dokonce i lepší výstroj a zbraně. Dále se tu nachází propracovaný strom dovedností, který si vylepšujete díky nasbíraným levelům za speciální XPbody. Body samozřejmě sbíráte za zabití nejrůznějších potvor. Zajímavostí je občasný zakončovací úder, během něhož se dá vytřískat daleko více bodů. Tedy, pokud máte dostatečně rychlý prst. Vývojáři se nebáli ani obohatit dovednosti o jakési speciální karty, jejž dodávají postavě další bonusy.

Každé solidní RPG obsahuje i rozhovory. Ty jsou samozřejmě přítomny i zde. Systém rozhovorů je přebrán z her od Bioware, takže tu máte několik volem, na které se můžete zeptat, a poté i několik odpovědí. Pokud jste hráli třeba Mass Effect nebo Dragon Age, budete tu v této části jako doma.

Určitě každého bude zajímat, jak je na tom bojový systém, a jestli se povedlo ovládání jako takové. Hned na začátku jsme měli z ovládání velmi dobrý pocit, protože nečinilo žádný problém a všechny úkony jsou dobře namapovány pro rychlé použití a snadnou zapamatovatelnost. Zaměření vývojářů na konzolové platformy je jasně vidět. Když si projdete úvodní tutoriál, vše se naučíte používat. Soubojový systém není vůbec špatný a z toho mála, co jsme mohli zatím vidět, vypadá velmi komplexně. Postavy mají možnost provádět několik druhů komb, navíc jak neustále levelujete, učíte se nová. Také tu jsou k dispozici kouzla a další libůstky, které nesmí v pořádném RPGčku chybět. Všechny souboje se odehrávají v reálném čase, čímž tak trochu připomínají akční hry jako God of War nebo Bayonetta. Rozhodně to ale není na škodu. Navíc, když tu máte docela zajímavé odrůdy nepřátel, byla by škoda je nerozporcovat. Občas se ale do cesty postaví silnější protivník, na kterého musíte zapojit mozek a trochu taktizovat. V tomto odstavečku bychom ještě vypíchli možnost tichého zabíjení, pokud nechcete upoutat moc pozornosti. Na chvilku se z vás stane jakýsi fantasy Solid Snake.

Z prvních obrázků to možná moc nevypadalo, ale Kingdoms of Amalur: Reckoning je vážně pěknou hrou. Sice první úkol se odehrává v zatuchlé kobce, ale jakmile vylezete ven, vše je krásně barevné. Navíc hra má i spoustu malých detailů, které jen obohacují celkový dojem. Rovněž i hudba a ozvučení bylo na dobré úrovni. Jen se nám tedy na první zahrání stalo, že díky bugu vypadl zvuk a poté měly problém i textury, ale kdo ví, jak stará demoverze ve skutečnosti je.

Na začátku se Kingdoms of Amalur: Reckoning nevěnovala moc velká pozornost, a ještě před několika týdny bychom moc nevěděli, co od hry vlastně čekat. Nyní po zahrání naše očekávání do plné verze stoupla o stovky procent. Pokud si Kingdoms of Amalur: Reckoning udrží stejný tah na bránu po celou hru, mohlo by nás už na začátku roku čekat opravdu příjemné překvapení, u kterého s radostí strávíme desítky hodin.

Kingdoms of Amalur: Reckoning vychází na Playstation 3 a Xbox 360 10. února. V současnosti si ovšem můžete zahrát hratelnou demoverzi, jež je dostupná na Xbox Live Marketplace a Playstation Network.

Kingdoms of Amalur: Reckoning

ps3x360
Electronic Arts, Big Huge Games
Datum vydání hry:
10. 2. 2012
Žánr:
RPG, Hack and slash/Beat 'em up
KARTA HRY
7/10

Komentáře