Gran Turismo 6 a GT Academy

preview  20
play3man, 5. 7. 2013 22:30
Gran Turismo. Hra, která za 16 let působení vystoupila na vrchol a stala se nejprodávanější exkluzivní hrou pro konzole PlayStation. Dokázala si získat obrovskou a pevnou základnu fanoušků, kterým kromě kvalitního herního zážitku dala nedávno možnost se ve spolupráci s automobilovou značkou Nissan stát profesionálním jezdcem. Od úspěšných závodů doma z před obrazovky, do silných aut, na slavné okruhy. Toto je cílem vývojáři i letos. GT Academy 2013 je tu, je realitou, přičemž v útrobách kódu se skrývá to nejdůležitější, srdce Gran Turisma 6.

Gran Turismo Academy
Než se dostaneme k jádru věci, GT Academy je soutěž, kterou pořádá studio Polyphony Digital resp. Sony ve spolupráci s firmou Nissan, v níž si dávají za úkol vytrénovat z hráče hry Gran Turismo jezdce na profesionální úrovni. Tato soutěž již funguje nějaký ten rok, a pokud se alespoň trochu zajímáte o GT Academy, tak určitě víte, že prvním výhercem byl v roce 2009 Španěl Lucas Ordóñez. Od té doby se stihl zúčastnit například Dubai 24 Hours či závodů Le Mans 24, kde v roce 2011 skončil na úžasném druhém místě.

V tomto ročníku, tak jako v minulém, se mohou zúčastnit soutěže hráči z České Republiky a vůbec poprvé i hráči ze Slovenska. Zatímco v loňském roce ještě Česká republika neměla takové možnosti v GT Academy, letos už je to úplně jiné, což bylo jasně vidět nedávno při zahajovací v akci v pražských Holešovicích, kde si mohl každý vyzkoušet, jaké to je zajet si trať, tehdy ještě ve starším Gran Turismo 5. Na akci jsme samozřejmě nemohli chybět, přičemž už od první minuty bylo jasně vidět, že Sony s českým zastoupením Nissanu to myslí skutečně vážně. Akce byla z našeho pohledu hodně povedená, navíc měla i zajímavé doprovodné akce moderované Leošem Marešem, mezi nimiž byly třeba kaskadérské kousky motocyklového závodníka, případně závody s vozem Nissan Juke Nismo na speciální trati. Sony slibuje, že podobné akce bude pořádat dále, a to nejen u nás, ale i na Slovensku, my vás samozřejmě budeme informovat.

Abyste se mohli zúčastnit, musí vám být minimálně 18 let a musíte mít platný řidičský průkaz skupiny B. Celým letošním GT Academy vás bude provázet výše zmiňovaný Lucas Ordóñez. Začínáte na trati Silverstone, kde si dáte jeden zahřívací okruh. Následují 4 závody ve dvou různých autech na čtyřech různých okruzích či jejich variantách. Po jejich úspěšném absolvování vás hra propustí k tomu nejdůležitějšímu. Odemkne se vám v hlavním menu položka s názvem GT Academy, v níž najdete 5 závodů. 4 z toho jsou na předem určených úsecích Silverstoneu, přičemž ten poslední, který je i nejdůležitější, obsahuje rovnou jedno celé kolo.

Po odehrání všech závodů v GT Academy se vám odemknou další dva závody s autem GT-R

Pokud to myslíte opravdu vážně, připravte si pevné nervy a hlavně kvalitní volant. Bez něj to nejde. Hru hrajeme na volantu Logitech Driving Force GT a přesto, že jde o zcela jistě kvalitní kus hardwaru, na první příčky doporučujeme alespoň G25 či G27 od Logitechu. Hráči, kteří chtějí dosáhnout na vrchol je opravdu obrovské množství. Pokud se vám podaří zajet nový rekord, ani z vás nestihne opadnout radost a klesnete hned o 100 příček níže. No na zlepšení výsledků máte ještě času dost, brány se zavírají 29. července. Pak si to mezi sebou rozdá 6 nejrychlejších jezdců z každého státu (4 z online kvalifikací, 2 z akcí uskutečněných živě), a až z nich se ten nejrychlejší bude moci zúčastnit finále, které se bude konat na trati Silverstone v UK, kde se rozhodne o konečném výherci. Přejeme hodně štěstí a pamatujte, můžete to být právě vy!

Gran Turismo 6 Demo
GT Academy slouží i jako demoverze očekávané hry Gran Turismo 6. Při oznámení bylo hned na úvod řečeno, že nové Gran Turismo pohání zcela nový engine, což má znamenat lepší nasvícení, rychleji loadingy, dynamickou Teselaci, HDR či vylepšený fyzikální model i překopané menu. Na to, co tyto sliby znamenají, a zda byly splněny, se podíváme v následujících odstavcích, kde si vše pěkně rozdělíme, abychom v tom měli pořádek a hlavně, aby se vám všechny informace lépe četly.

29. července, po skončení kvalifikací, bude zpřístupněn další bonusový závod

Demoverze Gran Turisma 6 obsahuje čtyři okruhy. Grand Valley, Suzuka Circuit, Autumn Ring ve dvou variacích a slavný Silverstone. Auta jsou tu k vyzkoušení bohužel jen tři, a vzhledem k tomu, že jsme v GT Academy, asi nepřekvapí, že jsou všechna od Nissanu. Jmenovitě 370Z, GT-R a elektromobil Leaf. Každé auto si před vstupem do závodu musíte koupit, přesně tak, jako kdybyste začínali od nuly v plné hře. Bohužel při koupi nám vývojáři zpřístupnili jen výběr barvy, všechny ostatní položky jsou u prodejce nedostupné, takže možnost vyzkoušet si například tuning nebo zkušební jízdu jsme zde nedostali. No alespoň je více prostoru pro další odhalení, třeba na Gamescomu.

Uživatelské prostředí
Gran Turismo 5 přišlo se zcela novým menu. Ačkoliv stavělo na určitých základech z předešlých dílů, fanoušky bylo většinou přijato nepříliš dobře. Hlavním problémem byly jednoznačně dlouhé loadingy a ne zcela komfortní přepínání mezi jednotlivými položkami. Toto se sice postupem času zlepšilo dalšími aktualizacemi, ale všichni dobře věděli, že takto to fungovat v dalších dílech nemůže. Chyb, kterých se vývojáři z Polyphony Digital dopustili, si byli později určitě i sami vědomi, a to znamenalo jen jediné. Sednout za jeden stůl a vymyslet něco nového, rychlého a hlavně přehledného. V demoverzi můžeme okusit pouze malou část, ale i ta značí to, že tentokrát se trefili do černého.

Menu je zde rozloženo do jakýchsi karet, kde na jedné máte například garáž, na další závody či dealery aut. Jednoduché přepínání mezi různými položkami je zde zvládnuté velmi dobře, není problém se dostat odkudkoliv, kdykoliv do garáže či nastavení. A jako pěkný bonus to celé běží opravdu rychle, což je samozřejmě největší plus. Nové menu hodnotíme zatím jednoznačně pozitivní, i když pravá tvář se nám ukáže až v plné verzi, kde nebude jen pár aut či tratí, a právě zde bude důležité udělat vše tak, aby to bylo co nejpřehlednější.

Grafika
Pokud máme zmínit jednu věc, která nejvíce trápila Gran Turismo 5, byly by to určitě stíny. Ať už v kokpitu nebo na trati, všude se na vás krásně usmívaly s velkým počtem zubů. Problémy, jako nestabilní snímkování či tearing se postupem času podařilo aktualizacemi značně vylepšit, ale na stíny nikdy nedošlo. U nového Gran Turisma 6 má tento problém řešit zcela nové nasvícení. Na první pohled jsou stíny výrazně lepší, na takovém Silverstone nebo Grand Valley se zdá být vše v pořádku, ale pokud přepnete na Autumn ring, stíny na zemi nebo v kokpitu dost problikávají. Pokud se toto bude projevovat častěji a na větším počtu tratí, bude to určitě problém, v některých situacích mi skákání stínů po palubní desce/asfaltu přišlo mnohem rušivější, než dříve ony zubaté verze z předchozího dílu. Snad se tento problém do vydání hry podaří vyřešit.

Do HUD v Gran Turismo 6 se po několikaleté dovolené vrátil konečně kilometrovník

Hra běží v rozlišení 1920x1080, to zda je toto rozlišení nativní nebo jde o upscaling z nižšího rozlišení přesně tak, jak je tomu v GT5, zatím nevíme. 60 snímků za sekundu je už pro tuto sérii standardem, tedy alespoň by mělo, protože ani to zde není zcela dokonalé. Pokud se před vámi objeví duch, či kouř od kol, začnete cítit mírné zpomalení. V předešlém díle mi za deštivého počasí a pohledu z kokpitu vadily stěrače, které měly příšerné snímkování a pořádný tearing. Ten pocit, jaký jsem měl po zapnutí stěračů v tomto demu, mohu pojmenovat jedním slovem, zklamání. Opakuje se přesně stejná situace jako v Gran Turismo 5. I navzdory několika technickým nedostatkům vypadá demo určitě lépe než předchůdce. Grafika je jemnější, do čeho spadá i to, že budíky v kokpitu jsou mnohem lépe čitelné. Kromě toho je hra i přes slabší chvilky plynulejší, což můžeme připsat dynamické teseláci, která má za úkol polygony dynamicky dělit, spojovat resp. měnit v závislosti na vzdálenosti a úhlu, ze kterého se na daný objekt díváte. Další věc, která vám určitě padne jako první do oka, je také lepší sytost barev. Jen jestli si se sebou všechna zmíněná vylepšení nevzaly i svou daň. Pokud jste dostatečně vnímaví, určitě vám neuniklo, že tratě jako Autumn Ring zda Suzuka Circuit nemají diváky, na rozdíl od GT5, kde diváci byli.

Jízdní model
Kromě vylepšení grafiky přišlo na řadu i to nejdůležitější. A to zlepšení fyzikálního resp. jízdního modelu. Největšími změnami prošly tlumiče a pneumatiky. Za vším je spolupráce Polyphony Digital s firmami Yokohama a KW Automotive, které pomáhaly celý tento nový engine postavit. Už při oznámení nového Gran Turismo bylo puštěné srovnávací video, kde byl jasně vidět značný pokrok v reálnosti chování vozu na trati, speciálně při průjezdu zatáčkou. Na to, jaká změna k lepšímu to bude ve skutečné hře, si může každý vyzkoušet už nyní.

Překvapením určitě je, že demoverze je přeložená do češtiny, což značí, že bude přeložena i celá hra Gran Turismo 6. Oficiálně se nám ale nechtěla Sony k lokalizaci vyjádřit.

Demo jsme hráli jak na ovladači, tak i na výše zmíněném volantu. Na Dualshocku je ovládání auta skvěle vybalancované a pokud nemáte doma volant, určitě by to při procházení hrou neměl být zase až takový problém. No pokud si chcete užít to hlavní, zažít to co tato hra nabízí na 100%, je třeba jednoznačně kvalitní volant. S volantem už od první chvíle pocítíte značnou změnu. Oproti GT5 je výrazněji cítit celá váha vozidla, čímž máte hned lepší pocit ze samotného ježdění, protože si připadáte, jako byste drželi volant skutečného automobilu. Také je lehké hned zjistit, že v zatáčce jste ztráceli přilnavost s tím a s tím kolem, a i to, že skončení mimo trať v pořádném smyku nebyla jen čistá náhoda. Dlouholetou otázkou ve hře je spojka. Ta sice funguje, ale jak dobře, to jsme otestovat bohužel nemohli.

Osobně jsem měl největší zážitek z jízdy v autě GT-R. Každou zatáčku jsem si užíval tím, jak držím auto na hranici smyku, jak cítím, co si můžu a co si nemohu ještě dovolit. Všechno toto velmi obohacuje celý zážitek ze hry, kde už dvacátý smyk na stejném místě u mě nekončil pěnou v ústech, ale odhodláním ho zkusit znovu a udělat ho o něco lepší. Pokud si mám představit, že něco takového budeme moci zažít při online závodech s 16 zkušenými hráči na trati v dešti či v noci, nebude možné se od této hry tak snadno odtrhnout.

Umělá inteligence
Pokud je něco, co můžeme označit za největší slabinu nejen Gran Turismo 5, ale celé série GT, byla by to jednoznačně umělá inteligence. Ta se hlavně proslavila různými vtipnými, ba až komickými videi, kde se za každou cenu chtěla udržet ve své předurčené linii. Zpočátku něco takového bylo v GT5 holá skutečnost, která se ale aktualizacemi o něco zlepšila. Není tedy vůbec překvapující, že mezi fanoušky koluje naděje, že se konečně v dalším pokračování dočkáme tolik chtěné změny. Po vypuštění demoverze se na serveru youtube objevilo video, které ukazuje umělou inteligenci GT6 v tom nejhorším možném světle.

Bohužel z jednoho videa začalo, jak to dnes často bývá, mnoho lidí dělat závěry. Video totiž obsahuje záběr, kde auto vjede do protisměru umělé inteligenci, ale jde o umělou inteligenci, která je po závodě. Čili jde o takzvaný vláček, ve kterém projedou vozidla jeden celý okruh pěkně za sebou a vrátí se do boxů. Když jsme si šli ověřit, jak se chová umělá inteligence při normálním závodě, auta se nám snažila vyhýbat, a to i za cenu smyku. Jako důkaz na vás čekají videa níže.

Kdybych to měl shrnout, celkově mám z demoverze pozitivní pocit. Jednotlivá vylepšení většinou hře prospěly a korunu ji dává nový fyzikální model. Pokud nám Polyphony Digital naservíruje na konci roku to, co slíbili, určitě se máme na co těšit. Král závodních her na konzoli od Sony je v dobré kondici, tak doufejme, že do cíle dojede se vztyčenou hlavou.

Gran Turismo 6

ps3
Sony Computer Entertainment, Polyphony Digital
Datum vydání hry:
6. 12. 2013
Žánr:
Závodní, Simulátor, Sport
KARTA HRY
9/10

Komentáře