Fable III

preview  11
Martin Šmíd, 2. 5. 2010 22:32
Když na konci roku 2008 vyšlo vynikající akční RPG Fable 2, učarovalo nejednoho hráče. Několik měsíců poté se začalo šuškat, že se připravuje pokračování, ale protože se druhý díl vytvářel několik let, nikdo tomuto tvrzení nedával moc váhu. Jaké ale bylo překvapení, když na tiskové konferenci Microsoftu na GamesComu vystoupil Peter Molyneux a třetí díl hry Fable skutečně oznámil. Herní novináři byli tak trochu v šoku a hráči pochopitelně chrochtali blahem. Pojďme nahlédnout pod pokličku třetího Fable, které má znovu ambici stát se jednou z nejdůležitějších her tohoto roku.

Pokud jste hráli druhý díl, tak si jistě pamatujete Albion jako nádherné místo s rozsáhlými krajinkami, idylickými vesničkami a lesy, kde by se chtěl každý procházet a sbírat jeden hřib za druhým. To se ve třetím díle naprosto změnilo, protože z krásného venkova se stala tvrdá průmyslová zóna, kde v továrnách pracuje většina obyvatel dvacítky a aby toho nebylo málo, tak je to všude samý lotr, zloděj a vrah, takže vyjít večer na ulici se rovná naprostému šílenství. Do továren byli nahnáni téměř všichni obyvatelé Albionu, ať už se jedná o muže, ženy nebo děti. Právě v jedné továrně pracuje mladý klučina nebo mladá dívka, to už záleží jen na vás, který/á je potomkem dávných králů z Fable 2. Když už se tato nastalá situace přestane lidem líbit a začnou vznikat skupinky, které chtějí vytvořit revoluci a nastolit staré pořádky, do všeho se zapletete i vy, jakožto potomek dávných králů. Budete tak muset dokázat svůj urozený původ a pomoci lidem založit opět nějaké to fungující království, kde se nebude muset každý bát vyjít na ulici a z ovzduší zmizí ten obrovský dým kouře, který se hrne z všude postavených továren. K vašemu cíli vás pochopitelně budou podporovat prostí lidé a další skupiny.

Dalo by se říci, že první polovina hry bude zaměřená na váš vzestup, kdy byste se měli stát vládcem Albionu. I po vaší korunovaci ale budete pořád onen velký válečník, který bude využívat meče, pušky, ale i magii. Ačkoliv ale budete velký král, vaše situace nebude nikterak ulehčena, protože se objeví spousta dalších problémů, které budete muset řešit. Přesto vývojáři se samotným Peterem Molyneuxem slibují, že Fable 3 bude určen naprosto všem, což možná vyleká zkušené harcovníky a fanoušky předchozího dílu. Jim ale zase vývojáři slibují, že i oni budou naprosto spokojeni, protože se dočkají všeho, na co byli zvyklí v předchozích dílech, až na některé menší drobnosti. Změny si ale rozepíšeme až na konci článku. Velkou novinkou ve Fable 3 by měl být i systém dotýkání se ostatních. Vezměte si třeba, že máte přítelkyni. Ve Fable 2 byste chodili hrdinou a ona za vámi běhala jak pes. To ve třetím díle takto fungovat nebude. Přítelkyni budete moci vzít za ruku, aby vás doprovázela po světě. Vznikne tak více osobitější vztah mezi vámi.

Ve Fable 2 fungoval celkem dobrý bojový systém, který bude ve třetím díle ještě více rozšířen a bude se daleko více zaměřovat i na větší interaktivou s prostředím, což ve druhém díle moc nebylo. Nebudou chybět ani nová komba a dokonce se dočkáme celé řady finálních komb, která se budou lišit od toho, jakou zbraň v boji používáte. Tímto se dostáváme k samotným zbraním, protože byl zmíněn celkem zajímavý vývoj jednotlivé zbraně. Sám Peter Molyneux na akci X10 řekl, že už je unavený vymýšlet stovky nejrůznějších zbraní, takže bude na každém hráči, jak bude finální zbraň vypadat. Jako příklad si vezmeme meč. Pokud jím budete zabíjet nevinné lidi a dáte se temnou cestou, z meče bude po nějakém tom čase kapat v každém souboji krev. Během soubojů se poté mohou na meči objevovat menší trhlinky, které budou značit opotřebovávání. Samotná zbraň poté bude tak silná, jako vaše Gamescore, což je docela velká změna, oproti předchozímu dílu. Peter Molyneux dále zmínil, že i samotná zbraň bude plně přizpůsobena jednotlivým postavám, takže se už nestane, že křehká bojovnice sebou potáhne několika kilový meč a bude s ním máchat jak statný muž. Tímto si tak budete muset vybírat z nabízených zbraní velmi pečlivě, protože každému bude sedět nějaká ta jiná zbraň. Rovněž nemáme ve třetím díle Fable očekávat klasický 2D inventář, kde bychom si mohli měnit svoje zbraně či oblečení. Jak ale bude tento systém fungovat v samotné hře, je nyní otázka, ale věříme, že Peter Molyneux a spol nezklame ani tentokrát.

Docela nás nedávno zaujala slova Petera Molyneuxe, který řekl, že na některé prvky budou hráči druhého dílu naštvání. Každý ihned začal spekulovat, co tím Peter myslí. Asi nejvíce se začalo přemýšlet, že to souvisí s Projektem Natal. To bylo ovšem na X10 zamítnuto a rovněž bylo potvrzeno, že Fable 3 bude stavět na klasickém ovládání, stejně jako druhý díl. Molyneux ovšem nevyloučil, že ve hře bude nějaká ta podpora této technologie. Zřejmě ji ale můžeme očekávat jen v nějakých těch menších minihrách. Nyní se tak ptáte, čím by nás mohl Molyneux tolik naštvat. Věcí je hned několik. Zmíněná absence inventáře je jedna věc. Druhou věcí, která může fanoušky naštvat je totální změna systému levelů. Už totiž nebudete sbírat barevné orby z mrtvých nepřátel, ale na růstu vašeho levelu se budou podílet vaši uctivači. Pokud jim budete dělat dobře, tím více vám poroste samotný level. Pokud jim ovšem budete dělat zle a budete o ně přicházet, level vaší postavy začne stagnovat a dost možná i klesat. Další věcí, kterou nemusí hráči předchozích her vydýchat, je téměř nepřítomný HUD. Dokonce se vám nebude ani zobrazovat ukazatel zdraví, který bude řešen stejně, jako v dnešních střílečkách typu Call of Duty.

Okolo Fable 3 je ale stále spousta dalších otázek, třeba i nedávno zmíněné mikrotransakce, které straší nejednoho hráče, jsou doposud zahalené tajemstvím. Možná se nyní ptáte, co ony mikrotransakce jsou a co se s nimi zamýšlí. Vezměte si třeba situaci, kdy putujete po Albionu a během cesty narazíte na nepovinný úkol. Ve většině her by to znamenalo, že jen kliknete na postavu a úkol se vám přidá do deníčku a kdykoliv ho můžete splnit. V systému mikrotransakcí to znamená jediné. Pokud budete chtít úkol splnit, budete si ho muset koupit třeba za 100 MS bodů, tedy reálné peníze. Vzhledem k tomu, že podobných úkolů bude ve hře určitě daleko více, jistě si dokážete spočítat, na kolik by vás hra mohla i přijít. Určitě ale budou přítomny i nějaké speciální jednorázové balíčky, které odemknou všechny úkoly, ale to je zatím ve hvězdách, stejně jako tento zamýšlený systém. Je dost dobře možné, že se ani ve finální verzi neobjeví, ale vidina takto jednoduše získaných peněz je velice lákavá i pro společnost, jako je Microsoft. Dnešní herní průmysl je ve většině případů založen pouze na penězích a ty bohužel rozhodují.

Fable 3 je jedna velká otázka, jak bude nakonec samotný koncept fungovat, protože porušuje téměř úplně vše, co bylo ukázáno ve druhém díle. Ačkoliv by se mohlo z článku zdát, že o hře víme dostatek informací, opak je bohužel pravdou. Stále nevíme, jestli se třeba nepodíváme i na jiný kontinent, než je Albion, Molyneux neustále totiž mluví o nějaké zemi Arora. Rovněž má být přepracovaný kooperativní režim a nejsou doposud odhaleny další důležité prvky samotné hry. Jedno je naštěstí jisté. Hra je už nyní v pokročilé fázi vývoje a nic by nemělo bránit, aby vyšla koncem roku. Každopádně budeme Fable 3 i nadále bedlivě sledovat a jak se objeví nové informace, můžete si být jistí, že o nich budete ihned informování.

Naši recenzi na druhý díl s hodnocením 9/10 si můžete přečíst klinutím na http://konzolista.cz/recenze/fable-2_59.html .

Fable 3

x360
Microsoft Game Studios, Lionhead Studios
Datum vydání hry:
26. 10. 2010
KARTA HRY
9/10

Komentáře