DriveClub

preview  38
Martin Šmíd, 14. 10. 2013 14:30
Startovat s novou konzolí bez závodní hry už pomalu ani nejde. Když se objevila na trhu konzole Playstation 3, strhli na sebe velkou pozornost vývojáři z Evolution Studios svoji arkádovou záležitostí Motorstorm, která se jednak parádně hrála, ale také nádherně vypadala, takže ukázala možnosti nového hardwaru. Nyní se stejní vývojáři pokusí vytvořit stejně velký hit hned na startu konzole Playstation 4 se svojí novinkou #DriveClub. Ačkoliv ještě před několika měsíci jsme měli trochu obavu, vývojáři nyní mohutně finišují, přičemž nejen vylepšují vizuální stránku, ale i dále ladí hratelnost. Výsledek by tak mohl být velkým překvapením pro úplně všechny fanoušky závodních her.

Vývojáři z Evolution Studios mají se závodním žánrem velké zkušenosti, na Playstation 2 připravili výbornou sérii oficiálních WRC her, na Playstation 3 poté zmíněný a neméně úspěšný Motorstorm. Do týmu navíc přišly v posledních letech nové tváře, několik nových vývojářů se podílelo v minulosti třeba na sérii Project Gotham Racing, a když se tak na jejich novinku podíváme, je to jasně viditelné. Vytvořit na začátku konzolové generace novou značku je vždy jednoduší, proto přicházejí s ambiciózním #DriveClubem, který podle svých slov chtěli vždy vytvořit. Hra #DriveClub není jen o super realistické grafice, ale hlavně o online zážitku s ostatními hráči ve vytvořených klubech, a samozřejmě o prohánění se v luxusních automobilech s maximální možnou mírou detailů.

Ačkoliv #DriveClub bude možné hrát v jednom a offline – v nabídce jsou standardní herní režimy, vývojáři staví hlavně na online možnostech a komunitě hráčů. Ostatně komunita je vždy to hlavní, co drží hru nad hrobem několik měsíců nebo let. Jak už název trochu napovídá, hlavní jsou tu kluby, do kterých se bude moci zapojit, případně vytvořit ty své, které bude možné spravovat. Spravováním se myslí třeba vyhazov málo aktivních členů, nebo těch, kteří vám dělají spíše ostudu a moc nepomáhají v honbě za lepšími výsledky. Pro daný klub poté bude nutné nahrát co nejvíce bodů – jde vždy o týmovou práci, abyste byli lepší, jak soupeřící kluby, takže tu bude hodně velká soutěživost, na kterou vývojáři sází.

Body se budou získávat nejen za dobře zajetý závod, ale za vedlejší výzvy, které na trati bude možné plnit, časem dokonce budete moci vytvářet své vlastní výzvy podle svých výsledků. Několik bodů dostanete za rychlost na trati, další za zajetí určitého úseku maximální rychlostí, případně driftování v zatáčce. Výzev na trati má být pochopitelně daleko více. Když nahrajete v daném úseku tratě nejlepší skóre, kamerka Playstation Eye vás vyfotí a váš obličej použije v žebříčku. Kromě klasických závodů se budete moci se svým klubem zúčastnit i speciálních sezón, speciálních událostí nebo nejrůznějších turnajů, kde budete bojovat proti klubům z celého světa. Kromě turnajů tu budou pochopitelně i klasické konkurenční závody až pro 12 hráčů online (split-screen přítomen nebude), které budete moci zakládat a měnit spoustu parametrů (okruh, denní doba atd…).

Evolution Studios zatím mlčí o počtu vozidel, do kterých si bude možné vlézt. Slibují ale rozmanitý vozový park, takový, aby si vybral naprosto každý. Navíc při vytváření modelů vozidel vsází na co největší přesnost a detaily, které doposud nebylo možné na současné generaci konzolí dosáhnout. Modely vozidel vypadají v poslední verzi skvěle, i interiéry vypadají parádně, ostatně vývojáři spolupracují přímo s automobilkami, aby dosáhli co největší přesnosti. Co se týče přímo automobilů, mezi potvrzenými je třeba Aston Martin Vanquish, Aston Martin One-77, Alfa Romeo 4C, Audi R8 5.2 FSI quattro Plus, BMW M5, Maserati Granturismo MC Stradale, Mercedes-Benz A 45 AMG, Pagani Huayra, RUF CTR3 Clubsport nebo Mercedes-Benz SL 65 AMG. Uvidíme, jestli se dostanou do hry i automobily dalších značek, šance samozřejmě je, třeba i formou dodatečných přídavků, které samozřejmě jsou v plánu. Ať už placené, nebo ty zcela zdarma.

Jízdní model vozidel není klasická simulace jako v Gran Turismu, ale spíše jde cestou takové té polo-simulace, kterou můžeme vidět u série Need For Speed, Motorstorm, GRID nebo Project Gotham Racing. Zvládnutí vozidel tak vyžaduje trénink, každé vozidlo se svým jízdním modelem trochu odlišuje, ale vše je takové akčnější a ve výsledku i zábavnější. Velký vliv na požitek z jízdy má určitě nový Dualshock 4, který má citlivější analogové páčky, po kterých nekloužou prsty, navíc i daleko lepší jsou zadní trigery, na kterých přidáváte plyn nebo brzdíte. Protože nejde o simulaci, tomu odpovídá i model poškození. Ten má vliv, alespoň v námi testované demoverzi, jen na vizuální podobu vozidla, ale na mechanické poškození nikoliv. Když byl #DriveClub oznámen, bylo trochu zmatků ohledně kamery. Nejdříve se mluvilo, že hra bude mít pouze pohled z vlastních očí, tedy kokpitu vozidla. Nakonec tomu ale tak není, hra má jako Gran Turismo a další závodní hry několik kamer, které můžete během závodu přepínat.

Kromě automobilů jsou důležité i tratě, na kterých si budeme moci zajezdit. Vývojáři vsázejí na okruhy, závodní dráhy a komunikace podle reálných předloh z celého světa, nic smyšleného bychom ve hře objevit neměli. S vytvářením okruhů si dali velkou práci, je vidět spousta detailů, třeba v okolí fanoušci skandují nebo během závodu vypouštějí k nebi balónky. Velkou devízou hry #DriveClub je i dynamicky měnící se denní doba. Závod můžete začít klidně odpoledne (čas ve hře) a dojet ho až večer nebo při svítání, podle toho, jak nastavíte jeho délku. Rovněž bude možné i nastavit rychlost denní doby. Plně dynamické jsou během hraní i hvězdy nebo mraky na obloze, které sice nemají vliv přímo na hratelnost, ale spíše jsou na efekt. Když je jasné počasí, vidíte v dálce špičky každé hory, když jsou mraky, pochopitelně je nevidíte. Podle mraků se pochopitelně chová i slunce, takže byste pokaždé měli mít trochu jinačí nasvícení tratě. Vývojáři během GamesComu řekli, že v budoucnu by mohli do hry přidat i změnu počasí, třeba déšť nebo sníh, ale na start s tímto nepočítají. Po vydání se ale na toto podívají.

Když se prezentoval #DriveClub vůbec poprvé, vizuálně nevypadal zrovna tak, jak bychom si u závodní hry nové generace přáli. Vývojáři si toho byli hodně vědomi a v posledních měsících právě na vizuálním zpracování hodně zapracovali. Velký skok v grafice byl vidět už na GamesComu (demoverze byla k zahrání i na For Games), kde už bylo vidět dynamické nasvícení, spousta 3D modelů (fanoušci 2D stromů možná budou zklamáni, zde je nenajdou – pozorně jsme hru zkoumali a hledali je!) a dalších efektů, při kterých by se současný Playstation 3 asi roztekl. Protože jde ale o 3 měsíce starou demoverzi, vývojáři připravili do poslední verze další změny a optimalizace, dokonce se hodně zlepšilo i vyhlazování, které zatím nebylo podle představ hráčů. V poslední verzi, kterou jsme mohli vidět, tak #DriveClub vypadá rozhodně lákavě, hlavně noční projížďka, kdy se podél silnice odráží světlo na mantinelech, vypadá parádně. Vývojáři navíc hru dále ladí a hodlají v něm pokračovat i po vydání. Zatím #DriveClub pořád běží na 30fps v rozlišení 1080p, ale z vlastního hraní můžeme říci, že to není zase tak velký problém, protože hra je plynulá a dobře se hraje. Vývojáři ovšem mají cíl se dostat na 60 fps, tak uvidíme, třeba se jim to ještě do vydání povede. Framerate je ale asi to poslední, o co bychom se u hry #DriveClub strachovali.

Než článek uzavřeme, musíme se zmínit o Playstation Plus verzi #DriveClub, na kterou bylo během GamesCom prezentace směřováno velké množství otázek. Vývojáři nám řekli, že tato verze bude obsahovat všechny herní režimy, komunitní možnosti a tak dále, jen nebude obsahovat úplně všechna auta a tratě. I tak ale bude možné získat platinovou trofej, hra vás v tomto omezovat nebude. Vývojáři nám každopádně slíbili, že pokud se vám bude Playstation Plus verze líbit, budete si moci pořídit upgrade na klasickou digitální verzi. Cena upgradu nám oznámena nebyla, i když jsme na vývojáře dost tlačili a pokoušeli se na ně dělat psí oči, aby něco konkrétního řekli. Stanovení ceny je ale jen na Sony, takže uvidíme, kolik bude onen upgrade nakonec stát (hra vám po upgradu pochopitelně zůstane i bez Playstation Plus členství). Doufáme, že moc to nebude. Jen dodáme, že #DriveClub bude možné pořídit na Playstation Plus několik měsíců, takže není třeba spěchat.

Počáteční nedůvěra v #DriveClub se po zahrání několika kol rozpadla. Nejen, že hra v poslední verzi vypadá parádně a ukazuje potenciál nové konzole Playstation 4, ale i se dobře hraje, protože přináší rozumný kompromis mezi simulátorem a arkádou – je tak určena pro každého. Pokud se povedou vývojářům dokončit všechny komunitní prvky, na kterých #DriveClub hodlá stavět, mohli bychom tu mít závodní hru, která se stane součástí života každého fanouška tohoto žánru. Za měsíc budeme vědět více.

DriveClub

ps4
Sony Computer Entertainment, Evolution Studios
Datum vydání hry:
8. 10. 2014
KARTA HRY
8/10

Komentáře