Dragon Age: Origins - dojmy z hraní

preview  12
Martin Šmíd, 21. 10. 2009 0:19
Když nám v minulém týdnu přišlo pozvání z EA na prezentaci hry Dragon Age: Origins, kde jsme si ji mohli i zahrát, neodolali jsme a pozvání jsme bez rozmýšlení přijali. Po skončení prezentace a při odchodu z EA jsme byli zasypáni dojmy, které v nás obnovily naději v dobré RPG hry ze staré školy. Fanoušci Baldur´s Gate a podobných titulů budou v listopadu v sedmém nebi.

Ještě předtím, než jsme se mohli ponořit do samotného hraní, nám v EA vysvětlili, co že vlastně Dragon Age: Origins je. Jedná se o RPG hru, kde proti sobě bojují lidé a skřeti a další obludy, dříve lidé, kteří jsou nakaženi neznámou nákazou (ve hře není jeden určitý nepřítel - boss). Samozřejmě je příběh daleko zajímavější, ale nebudeme spoilerovat. Zařazením by se dal Dragon Age: Origins zařadit mezi high fantasy, kterou tak zdárně odstartoval Tolkien s Pánem prstenů. Kromě high fantasy nalezneme ve hře i odkazy na další odrůdy, aby byla daleko přístupnější. Kolem hráče, hlavního hrdiny, se celý příběh poté odehrává podle toho, jak hraje a jaké rozhodnutí během hry učinil. Vezměte si třeba situaci s nedávno oznámenou postavou Zevrana. Tento vrah vám půjde po celou dobu po krku a určitě se vás pokusí několikrát zabít. Pokud se těmto nepříjemnostem chcete vyhnout, můžete ho jednoduše odstranit. Podobných situací bude ve hře spousta.

Po zapnutí hry na vás vybafne klasická tvorba postavy, která je tolik charakteristická pro velká RPG jako Baldur´s Gate. Možná trošku zamrzí jen tři různé druhy postav, což je člověk, elf a trpaslík. Všichni tři mají poté i ženskou verzi. Po vybrání svého bojovníka přichází fáze vývoje vzhledu, kdy si můžete měnit barvu kůže, očí, vlasů a dalších drobností. Možností je zde opravdu hodně a každý by si měl z onoho množství vybrat. Po uložení zevnějšku přichází tabulka, kde vidíte svoji postavu, co se týče dovedností. Je už jen na vás, kam darované body přidělíte a jakým stylem budete hrát. Po skočení úvodu následoval tutoriál, který byl opravdu hodně dlouhý a ukázal nám základní prvky hry. Tutoriál byl dokonce tak rozsáhlý, že jsme ho jen tak tak dokončili, ale jak nám v EA pověděli, pokud budeme se hrou hodně spěchat, dohrajeme ji minimálně za 60 hodin, což je opravdu obrovská porce zábavy. Spíše ale máme počítat s tím, že hru dohrajeme za více jak 100 hodin. Na zimní večery při teplém čaji se hra bude hodně hodit.

Hráč zprvu putuje po rozlehlém světě sám, ale je dobré vždy někoho do party přijmout a sdílet s ním své dobrodružství. Nemusíme ani říkat, že každá další postava, kterou do party přijmeme, má vlastní příběh a je většinou zajímavé si ho vyslechnout. V partě rovněž vznikají i velmi zajímavé vztahy, přičemž vše může vyústit i sexem dvou postav. Sex nemusí mít pouze postavy v partě, ale mohou si ho užít i s NPC postavami. U každé máte ukazatel, jak moc je vám nakloněna. Náklonnosti poté docílíte i dobře směrovanými rozhovory. Rozhovory jsou klasické a vždy máte předem dány otázky, na které se ptáte. Zde se nic od dob Baldur´s Gate nezměnilo, což je dobře. Ke každému dobrému RPG patří i dobře provedený inventář. Ten nás rozhodně nezklamal, působí velmi propracovaným a jednoduchým dojmem. Zorientování v něm je otázka několika málo minut. Zmínit musíme i nastavitelnou obtížnost. Na začátku si můžete zvolit třeba lehkou úroveň, ale po čase zjistíte, že je příliš lehká a raději zvolíte noční můru. Obtížnost můžete všelijak měnit během hraní, přičemž bude mít dopad i na samotnou hratelnost. Vezměte si bosse, který je na lehkou úroveň neškodný, lehce se zmrazí a následně se nechá zlikvidovat. To na nejtěžší obtížnost je boss daleko složitější, vykrývá vaše útoky a používá i doposud neviděné speciální schopnosti.

Samotný soubojový systém se nám zdál velmi povedený a nezapře inspiraci v klasických RPG hrách. EA tvrdí, že samotný souboj není jen rutinou, ale spíše jedinečným logickým rébusem. Velmi dobře to prezentovala část, kde nás přepadla skupinka nakažených mutantů. Kromě nich měli s sebou i lučištníky, kteří by nás z vrcholků jistě prošpikovali šípy. Nejlepší tak bylo odstranit rychle lučištníky a silného mága, a až poté řadové vojáky. Bylo nám i předvedeno, jak skupinka lučištníků dokáže připravit například pasti na medvěda a další. Tyto pasti dokáže jednoduše odhalit hratelná postava zloděj, která je sama dokáže i připravovat. Samotný souboj může probíhat hned ve dvou verzích. Můžete používat klasickou taktizovací část, kdy si hru pozastavíte a naklikáte, co má daná postava v následující chvíli udělat. Druhá možnost je na skupinku jednoduše zaútočit a umlátit ve stylu Diabla a dalších her. Nemusíme ani říkat, že hlavně první verze je velmi zábavná a skvěle vás prověří. Kromě klasických protivníků nás čekají i souboje s bossy. Předveden byl souboj s přerostlou obludou na vrcholku věže, která se liší od běžných protivníků nejen výdrží, ale i speciálními útoky. Po dobojování jsme měli možnost zakončit souboj nějakou efektivní zakončovanou, kdy třeba na potvoru skočíte a provedete finální úder. Tato možnost vypadala velmi dobře, a jak jsme byli upozorněni, každá postava má svůj originální zakončovací úder. Tedy kromě mágů, ti nemají nic.

Během prezentace, které se zhostil Farid Starman z EA, jsme se dozvěděli, že ke hře se plánují dodatečné DLC balíčky. Ty jsou naplánovány na dva roky dopředu a budou vycházet zhruba ve třech podobách. Ta první bude nejlacinější, ale také podle toho bude vypadat obsah. V nejmenším DLC balíčku můžeme čekat jen nějaké nové prsteny, brnění a další užitečné věci pro naši partu dobrodruhů. Druhý typ balíčku bude daleko větší a přinese kromě nových předmětů i nové lokace a nějaké ty nové úkoly. Tento balíček by měl na dohrání ukousnout zhruba šest hodin a hráči za něj zaplatí zhruba 15 dolarů. Poslední DLC balíček bude spíše datadiskem a přinese spoustu nového obsahu, jako jsou úkoly, předměty a hlavně něco přes deset hodin nové zábavy. Rozhodně je tak do budoucna na co se těšit. Kromě DLC balíčků bude u PC verze přítomen pack, který umožní hráčům vytvářet vlastní úrovně, předměty a další věci, a poté je sdílet mezi ostatní hráče. Konzolisté tuto funkci mít nebudou, ale jak jsme se od Farida dozvěděli, Bioware plánuje, že nejpovedenější věci z řad fanoušků přinese i na konzole pomocí služeb Playstation Network a Xbox Live.

Dragon Age: Origins v nás zanechal velmi dobrý pocit. Sice nejde po několika hodinách hraní hodnotit finální produkt, od toho tu bude naše recenze, ale už nyní můžeme říci, že vývojářům se zřejmě může povést plně navázat na úspěch Baldur´s Gate a rovněž se jedná o RPG, které nemá na konzolích obdoby. Už se těšíme, až si tento povedený dárek od vývojářů z Bioware příští měsíc rozděláme.

PS: Kdo si hru koupí do konce roku, získá od EA nádherného, 200 stránkového průvodce, který bude v češtině.

Dragon Age: Origins

ps3x360
Electronic Arts, BioWare
Datum vydání hry:
3. 11. 2009
Žánr:
RPG
KARTA HRY
9/10

Komentáře