Days Gone

preview  37
Martin Šmíd, 23. 7. 2018 10:30
Před zhruba dvěma let byla oznámena akční hra Days Gone pro PlayStation 4, na níž pracují vývojáři ze studia Bend, patřící přímo Sony. První ukázka se zaměřovala hlavně na hordy zombiím podobným protivníků, kteří se na hlavního hrdinu valili ze všech stran. O dva roky později máme o hře konečně více informací, z nichž se zdá, že nepůjde jen o další klasickou zombie hru.

Days Gone vychází 22. února příštího roku exkluzivně pro PlayStation 4

Jak už jsem zmínil výše, za vývojem stojí studio Bend, které se proslavilo nejvíce sérií Syphon Filter, ale také několika dalšími akčními hrami jako Resistance: Retribution pro PSP nebo Uncharted: Golden Abyss pro PlayStation Vita. První nápad na hru Days Gone přišel krátce po dokončení kapesního Uncharted, přičemž v současnosti na ní pracují vývojáři už zhruba pět let. Zdá se, že Sony hře docela věří a slibuje si od ní další velkou značku, na níž se bude moci v budoucnu spolehnout. Ostatně nedávno se vývojáři přestěhovali do zcela nových větších prostor, kde budou tvořit do budoucna nejen Days Gone, ale i další, doposud neoznámenou hru.

Hlavním hrdinou hry Days Gone je motorkář Deacon St. John, který musel přihlížet, jak se za poslední dva roky svět kompletně změnil. Po vypuknutí obrovské pandemie nastal chaos, začala padat letadla, vlaky se zastavily a z měst ponořených do tmy jsou nyní jen tiché hřbitovy, které celou onu zkázu ukazují asi nejlépe. Deacona navíc postihla i osobní tragédie, protože přišel o svoji milovanou ženu Sáru, a od té doby i hledá důvod, proč vůbec žít. Zvláště ve světě, kde ho chce většina lidí i tvorů vidět mrtvého a na svém jídelníčku. Na tohle budeme muset najít odpovědi i my, ale až během hraní příští rok. Vývojáři zatím chtějí podrobnosti o příběhu tajit, i když nemá být o nalezení léku na epidemii, ale hlavně o přežití, což jim pochopitelně nemůžeme mít za zlé. Jak ale říkají, příběh hraje důležitou roli a hodně se na něj během vývoje zaměřovali. Ostatně by mělo být i možné ho lehce ovlivňovat svými rozhodnutími.

V Days Gone má být hlavní příběhová linka o délce zhruba třiceti hodin velmi důležitá, navíc nemají chybět ani retrospektivní mise, v nichž se dozvíme více o Deaconově lásce Sáře a tedy i jeho minulosti. Stejně tak nám bylo slíbeno, že se dočkáme řady vedlejších misí, různých loveckých výzev a tak dále. Days Gone by měl mít tedy vše, co hráči od podobné hry v dnešní době očekávají. Aby měl Deacon kde odpočívat, bude ve hře hned pět větších táborů, kde bude moci mluvit s ostatními přeživšími, získávat nové úkoly nebo vybavení. Zároveň mají být důležité vztahy s NPC postavami. Jednou z důležitých vedlejších postav je Boozer, přičemž pokud mu budete krást jeho věci, samozřejmě utrpí Deaconův vztah s ním.

Days Gone je další hrou s otevřeným světem. Hra se odehrává v Oregonu, takže budou na docela velké mapě menší vesničky, farmy, ale hlavně lesy. Dle prvních ukázek se zdá, že herní svět je plný detailů a dle vývojářů nabídne spoustu míst k prozkoumání, jako je tomu u mnohých jiných her s otevřeným světem. K němu je nutné napsat, že vývojáři slíbili plně dynamickou změnu denní doby, ale také počasí, což pochopitelně bude mít dopad i na rozložení nepřátel a jejich počet. Protože rozloha herní mapy má být velká, tak Deacon bude mít pro rychlé cestování vždy při ruce svůj motocykl (bude možné cestovat i skrze klasické rychlé body, ale ty bude nutné si odemknout během hraní), který je dle dojmů zahraničních novinářů lehké ovládat a zábavné na něm jezdit. Motocykl bude dle vývojářů možné během hraní vylepšovat (sníží spotřebu paliva, vyměňovat pneumatiky na základě počasí) a kosmeticky upravovat.

Svět v Days Gone má být plný nebezpečí, a Deacon St. John se bude muset neustále ohlížet za sebe, protože nikdy nebude vědět, jestli ho někdo nebo něco neloví. Hlavními protivníci jsou pochopitelně zombiím podobní Freakeři. Kde se vzali, zatím nevíme, ale oproti klasickým zombiím jsou daleko rychlejší a podle vývojářů i nebezpečnější. Freakerů bude ve hře několik druhů. Viděli jsme i třeba zmutované menší Freakery, zřejmě děti, což jen ukazuje, jak krutý svět v Days Gone je. Je celkem zajímavé, že studia Sony se nebojí nějaké té kontroverze a ukazují drsný svět bez cenzury. Každopádně Deacon si bude muset dát pozor nejen na Freakery. Vývojáři doslova říkají, že celý svět ho pozoruje, čímž myslí i zvěř, která Oregon obývá. Velké nebezpečí představují nakažení vlci, ale také havrani, útočící ve větším počtu, a jedním z nejnebezpečnějších protivníků bude i obrovský medvěd.

V tomto dosti nehostinném světě budou i různé frakce, které rovněž nebudou mít z Deacona radost. Před E3 vývojáři představili třeba frakci Rest in Peace (R.I.P.), jejíž členové uctívají Freakery. Rádi jim předhazují nějaké to čerstvé maso a sami je odmítají zabíjet. Rovněž se oblékají jako Freakeři a zabíjejí každého, kdo nepatří do klanu. Vzhledem k tomu, že členové R.I.P. odmítají zabíjet Freakery, můžou dle vývojářů vzniknout i zajímavé situace. „Když narazíte na tábor této frakce, zkuste na něj nalákat skupinku Freakerů. Vzhledem k tomu, že členové frakce odmítají zabíjet Freakery, může vzniknout řada zábavných momentů,“ říkají vývojáři.

Days Gone je samozřejmě hlavně akce, a ačkoliv se to třeba po prvním gameplay traileru nezdálo, o dost serióznější jak třeba Dead Rising od Capcomu, oproti němuž je i více hororových prvků a hratelnost není postavena jen na bláznivém pobíhání po světě a likvidování zombií vším, co nám přijde pod ruce. Třeba deštníkem nebo golfovou holí. Přesto bude mít Deacon docela dost zbraní, s nimiž bude moci Freakery likvidovat, od pistolí po různé samopaly, brokovnice, granáty a tak dále, ke slovu přijdou i zbraně na krátkou vzdálenost. Ukázán byl nůž, ale jistě nebude chybět ani třeba mačeta. Během ukázky, kdy Deacon likvidoval hordy Freakerů, se mi zatím nezdá jejich umělá inteligence, protože jsem viděl, jak se zasekávají o různé překážky. Zároveň i lidští protivníci jen stáli na místě a sem tam se kryli. Dokázal bych si přestavit, že budou Deacona pomalu obkličovat, aby měl jejich likvidaci těžší. Těžko ale říci, jestli za toto třeba nemohla nižší obtížnost, která je běžně pro podobné prezentace vybírána. Každopádně umělá inteligence je určitě něco, na co se snad vývojáři podívají. Čas ještě mají.

Deacon pochopitelně umí běhat po světě a za běhu střílet, ale také vývojáři zakomponovali jednak možnost krytí se za překážky ve stylu Uncharted série a jednoduše vypadající stealth systém. Ne vždy totiž musí dojít na přímé střety s protivníky, někdy má být i lepší se jim vyhnout a vyřešit vše nepozorovaně. Zároveň má samotné prostředí nabídnout i kreativní řešení situací. Jak jste si určitě mohli z různých ukázek všimnout, pokud Deacon zabil nějakého toho protivníka, získával XP body. Ty bude možné investovat do vylepšování, takže bude přítomen i lehčí RPG systém. Díky němu pak bude třeba mít zviditelněné důležité předměty v prostředí, případně včas odhalí blížící se nebezpečí.  

Akce tedy rozhodně není tak rychlá a bláznivá, jako u Dead Rising, navíc pořád vývojáři dávají velký důraz i na survival prvky. Naběhnout mezi desítky nemrtvých se nebude vyplácet, navíc jako třeba v The Last of Us bude přítomen i systém vytváření důležitých předmětů. Tím chci tedy naznačit, že stejně jako akce bude důležitý průzkum herního světa, v němž bude poschovávaný materiál. Vytváření předmětů zatím vypadá docela jednoduše, stejně jako ve zmíněném The Last of Us. Postačí vždy najít správné matriály napsané v receptu a Deacon pak zhotoví z nich předmět, třeba životu potřebnou lékárničku nebo ohnivý granát, který se hodí k zapálení doupat Freakerů.

Days Gone zatím vypadá na zábavnou akční hru v otevřeném světě. Ačkoliv není nijak originální a je ještě několik věcí, na nichž budou muset vývojáři v následujících měsících zapracovat, docela se těším, až se budu moci do Oregonu vydat a prozkoumat ho. 

Days Gone

ps4ps5
SCEE, Bend Studio
Datum vydání hry:
26. 4. 2019
Žánr:
Střílečka, Adventura
KARTA HRY
8/10

Komentáře