Colin McRae DiRT 2

preview  16
Petr Strecker, 17. 6. 2009 23:00
Špína, špína a zase špína, valící se na nás ze všech koutů televizoru, z mechanik, a dokonce i reproduktorů. Špína tak hustá, že byste ji nevyčistili ani ostnatým drátem ponořeným několik let v louhu. Mluvíme tu o vlastnostech první rallye hry DiRT, jež nesla ve svém názvu i stopy po legendárním závodníkovi, Collinu McRaeovi. Pokud Collin spatřil výsledek, pravděpodobně začal rotovat v hrobě, neboť DiRT nedopadl zrovna podle představ nadšenců, kteří prahnuli po první kvalitní rallye hře od dob WRC nebo Richarda Burnse. Na stranu druhou se jednalo o nenáročnou hru, která člověka zasytila na pár dnů čiré zábavy. Na podzim má vyjít pokračování, jež se snaží poučit z chyb předchůdce, ať to stojí, co to stojí. Pojďme si projít několik poznatků.

Hlavním problémem DiRTu byla přesvědčivost chování vozů. Pokud byste osedlali býka a vyrazili na něm do terénu, zjistili byste, že se vozy v této hře chovají naprosto totožně. Jakmile totiž sednete za volant, začnete si uvědomovat, že pocity z řízení vozu se rovnají jízdě na kajaku pod vlivem alkoholu. Auta na nestálém povrchu plavou, kloužou se a v podstatě není téměř znát, kdy přejedete z asfaltu na šotolinu. V podstatě by se tak dal přirovnat jízdní model k téměř stoprocentní arkádě. Proto se stalo optimalizování jízdního modelu hlavním cílem při vývoji druhého dílu. A rozdíl je opravdu znát. Mezi vozy se začínají dělat propastné rozdíly, různé druhy vozovky jsou konečně rozeznatelné a vůbec vše postoupilo o třídu výš. Auta už proto nepůsobí jako plastové krabičky jezdící po vodní hladině, ale jako našlapané stroje, na které jsme zvyklí z jiných her. Vývojáři nadělali několik hodin přesčasů a my jsme tak svědky evolucí poznamenaného pokračování, které by mělo být posíleno ve všech ohledech.

Daleko rozsáhlejší kampaň, ještě lépe vyřešený online režim a spousta nových aut, čekajících na rozdrcení pod vašima rukama. První představenou byla Subaru Impreza na Chorvatské trati, jež byla převážně tvořena asfaltovou vozovkou, ovšem obklopena ostrými skalami. Impreza se pevně držela asfaltu, ale bylo lehké ji zatáčkami tahat pod plynem. Očividně se dočkáme i daleko rozmanitějšího prostředí a nových, neoficiálních tratí, kde si mohou vývojáři vyplácat celou fantazii. Dalším představeným kouskem bylo nové EVO, předvedené na prašné a lehce bahnité trati. Posun v ovládání oproti předchozímu případu byl patrný na první pohled. EVO už nebylo poslušné jako pes a rozhodně se nenechalo tahat za ocas. Bahno omotané kolem pneumatik způsobovalo značný problém s přilnavostí. Něco těžkotonážního na závěr. Ford F150 je sám o sobě pořádný macek. Představte si, když na trať pustíte více takovýchto dravců najednou. Bláto, blatníky, brzdy, baterie... toho všeho bude kolem vás opravdu mnoho a vězte, že na trati bude sakra málo místa. Přeci jen se jede tělo na tělo, a tak se nemusíte stydět, když do někoho lehce ťuknete. Tyto tři závody tak měly demonstrovat změnu, kterou první DiRT tolik potřeboval. Ať je hra arkádová, jak chce, bylo by dobré, aby si udržela určitý standard. Nečekejte ale žádné kreace ve stylu Richard Burnse Rallye.

Graficky se hra také lehce změnila. Odebráním zbytečných efektů rozmazávajících obraz a vypipláním textur vyplavala na povrch jednoduchá, leč krásná podoba DiRTu. Nelze si ale nevšimnout nových světelných efektů, které na vás blikají ze stanovišť kolem trati i z reflektorů vozů. Vůbec se hra posunula daleko barevnějším směrem. Kariéra se bude totiž po vzoru například MotorStormu odehrávat během určitých závodních dnů. Dle ukázek půjde o párty plné alkoholu, nahých těl a vůně benzínu. To je ostatně záviděníhodná kombinace. Během festivalu se proti vám postaví hvězdy jako Travis Pastrana, Ken Block, Tanner Foust, nebo Dave Mirra. Mimo jiné se také podíleli na vývoji hry. V řeči čísel hra vypadá velice nadějně. Přes stovku závodů v devíti zemích nevyjímaje mnoho závodních disciplín a tříd. Klasické rallye, sportovní trucky, BAJA buginy, závody ve větším počtu na těsných tratích, legendární výjezdy Pikes Peak nebo klasické duely na spletitých tratích. Informací je zatím málo, finální seznam bude pravděpodobně ještě o něco větší. Menu by mělo být dělané interaktivně v podobě pokoje. Pokud jste si mohli zahrát například postarší hru od Codemasters, Toca Race Driver, ve které byl váš obývací pokoj rozcestníkem pro závody, nastavení a hru více hráčů, tak máte zhruba představu, jak by mělo rozhraní vypadat i zde. Nejenže to bylo přehledné, ale zároveň to vypadalo opravdu dobře. Kromě všech věciček pro jednoho hráče na nás čekají i velice rozsáhlé, pravidelně aktualizované žebříčky, což je hnacím motorem pro kvalitní zápolení.

Ačkoli DiRT 2 prošel velikou změnou, stále nebude tou pravou simulací, jak od hry mnozí očekávají, ale spíše nenáročnou závodní hrou, jež bude mít co nabídnout oběma pólům. Pohledná grafika, nové režimy, rozšířený online, a doufejme, že i značně pozměněné chování vozů. DiRT 2 má vskutku co nabídnout, jde o to pouze chytit šanci za rohy a poprat se s tím. Hra vychází tento podzim.

Colin McRae DiRT 2

ps3x360wiipspds
Codemasters, Codemasters
Datum vydání hry:
8. 9. 2009
KARTA HRY

Komentáře