Alan Wake

preview  14
Petr Strecker, 24. 6. 2009 23:16
Kdy se sny stávají skutečností? V mexických telenovelách, pohádkách a v psychologickém akčním thrilleru Alan Wake. Příběh muže, který se stal obětí vlastní záliby, je extrémně vzrušující a zároveň děsivý. Vývojáři zahrnuli do hry tolik působivých nápadů, že jejich výčet je na více než jednu stránku. Alan se ale odlišuje daleko více prvky, než je jenom nádherná grafika. Celou podstatu hry tvoří atmosféra, která z titulu přímo sálá. Ať už máte o temnotě jakékoli mínění, její pravou podstatu naleznete právě v Alan Wake.

Alan je vlastně prostý člověk, který nikdy nikomu neprovedl nic zlého. Jeho zálibou je psaní lehce hororových, psychologicky zaměřených knih. Jenže jak roky plynuly, Alan psal méně a méně, což nakonec vyústilo v téměř dvouletou pauzu. To ale vstupuje na scénu Alanova manželka, s níž odjíždí do krásného a mírumilovného městečka Bright Falls, které se během následujících dnů začíná měnit v noční můru. Vše začíná tím, že Alanova žena, Alice, za podivných okolností zmizí. Tato událost odstartuje sérii děsivých dění, které se přímo podobají scénáři, který Alan psal pro jednu z knih. Jenže on sám si není vědom toho, že by něco takového tvořil. Čím více postupuje k podstatě problému, tím horší věci se dějí. Temnota ovládá prakticky celé městečko a není před ní úniku. Zpočátku napadá dobytek a menší zvířata, posléze však obyvatele a nakonec i průmyslové stroje. V podstatě před ní nejste nikde v bezpečí, neboť vás může uškrtit i toustovač. Alan během svého putování za odhalením děsivé pravdy hledá stránky z knihy, kterou údajně napsal. Právě tyto stránky vám budou postupně odhalovat dění, které vás čeká, a zároveň si budou veškerý průběh hry měnit v podstatě samovolně. Nejenže si tedy nejste jisti, co s vámi bude, ale ani nevíte, zdali jste něco nepřehlédli. Temné postavičky pohybující se v pozadí příběhu dávají Alanovi najevo, že zřejmě není vítaným hostem. Čím více se ale prokousává hlouběji, tím více je zmatený. Hra bude mít opravdu psychologické následky na postavě, která je bude posléze přenášet na vás. Co se ve skutečnosti skrývá za původem temnoty v tomto místě a v životě Alana, kterému jeho žena neustále šeptá „Alan, wake up!”, neboli „Alane, probuď se!”? To zjistíme až při hraní samotné hry a průniku do hloubky scénáře.

Nejzákladnějším protipólem tmy je světlo. Vězte, že bez světla jste ve hře Alan Wake něco jako daňový podvodník ve věznici s maximální ostrahou. Jakmile se totiž setmí, stáváte se zvěří, která je lovena něčím, co normálně není hmotné. Veškeří nepřátelé, které potkáte, jsou pouze figurky manipulované temnotou. Ta není schopna sama zaútočit v malém množství, proto si k tomu vybírá prostředníky, jako jsou obyvatelé města, domácí spotřebiče, organické předměty nebo dokonce užitkové stroje, jako jsou třeba bagry, náklaďáky nebo jiné nadměrné maličkosti. V jedné z ukázek jsme byli svědky útoku hejna ptactva, které zdárně připomíná onu mánii s ptačí chřipkou. Avšak tito vrabci po vás nechtějí kus lahodného pečiva, ale doušek vaší krve. Na řadu přijdou i bossové. Ve scéně s majákem jsme si mohli všimnout střetu Alana s obrovským černým tornádem zla. Ukázka ale byla zastavena příliš brzy, abychom si mohli prohlédnout více detailů. Jakmile narazíte na nepřítele, obraz se lehce a zamlží a vše se náhle jen o malinko zpomalí. Nejedná se o žádný bullet time, ve kterém byste skákali ze stromu na strom a ničili protivníky ve výskocích. Spíše má navodit tu správnou atmosféru, která vám dá najevo, že byste měli honem začít něco dělat, nebo jste mrtví. Jak již bylo řečeno, světlo je vaší spásou. Díky různým zdrojům světla totiž nepřítele určitým způsobem zhmotníte a poté do něj můžete vysypat dávku z čehokoli, jako jsou různé palné zbraně, nevyjímaje brokovnice, samopaly a menší ruční bzučáky do jedné ruky.

Bojové sekvence by měly být spíše raritní záležitostí, ačkoli se to nemusí na první pohled zdát. Na E3 byla představena část úrovně, ve které je vidět, jak je Alan obklíčen několika nepřáteli, což jsou vlastně obyvatelé městečka přeměněni temnotou. V některých sekvencích je také vidět, jak Alan používá světlice přímo k ničení nepřátel. Ty mají daleko větší dopad na chatrné nepřátele. Jejich využití se ale doporučuje spíše na osvětlení, než na likvidování zbytečného odpadu. Ovšem ne vždycky bude možné nepřátelům čelit. Občas nastanou krušné chvilky a vy se budete muset chtě nechtě vydat na úprk. Abyste se vyhnuli nepřátelům, budete potřebovat více než jen rychlé nohy, ale alespoň základní selský rozum. Správně umístěná světlice totiž může kompletně zablokovat cestu nepřátelům a vy se tak můžete vydat svou vlastní cestou. Nelze zapomenout ani rozsvěcování daleko větších světelných zdrojů, jako jsou obrovské lampy nebo svítilny. Předpokládá se, že podobné efekty bude nutné využít k poražení silnějších nepřátel nebo dokonce bossů. Tvůrci hry si berou příklad z knih jako je například Osvícení a na hře je to opravdu znát. Nečekejte ale pouhopouhé akční běsnění. Dojde i na klidné pasáže. Ve dne si budete povídat s postavami, abyste se dozvěděli další informace, které doplní pozadí této děsivé mozaiky.

Ne vždycky se budete bránit vašim nočním můrám sám, a tak se mnohdy poštěstí, že s sebou budete mít někoho, kdo je ustrašený stejně jako vy a navíc neschopný boje, pomočujíc se za každé situace. Příkladem budiž Barry Wheeler, který se chorobně bojí tmy. To má potom docela peška, jak se lidově říká. Postaviček bude daleko více, ale právě Barry vás bude držet velikou část hry nad vodou. Ve hře nejde ani tak o to, jak je svět kolem vás děsivý, a že monstra, která na vás útočí, mají o několik zubů více, ale o to, jak nebezpečné místo může být lidská mysl. Alan už nedokáže rozlišit rozdíly mezi realitou a fikcí, což je pravděpodobně to nejděsivější na celém problému. Psychologický příběh o člověku, který neztratil jen svou lásku, ale i velkou část sebe sama, nahrazenou něčím jiným. Něčím, co teprve čeká na své odhalení. To je ve zkratce Alan Wake. Hra by měla vyjít na počátku příštího roku, což bude jedno z těch období, kdy byste si měli vzít v práci dovolenou, případně si nechat zlomit nohu, abyste dostali omluvenku do školy. Bude to neobyčejný zážitek!

Alan Wake

x360
Microsoft, Remedy
Datum vydání hry:
18. 5. 2010
Žánr:
Střílečka, Adventura
KARTA HRY
8/10

Komentáře