Známe informace o hardwaru konzole PlayStation 5
Hardware konzole PlayStation 5
Dlouho se spekulovalo, jak výkonný hardware bude mít konzole PlayStation 5. Dnes už víme, že bude zaostávat za konkurencí v podobě Xbox Series X od Microsoftu. Každopádně PlayStation 5 bude mít CPU od AMD postavený na Zen 2 s frekvencí 3.5 GHz, GPU o výkonu až 10.28 TF (36 výpočetních jednotek při frekvenci 2.23 GHz), 16 GDDR6 paměti a speciální NVMe SSD disk o velikosti 825 GB.
Rychlý SSD disk
Mark Cerny během své prezentace věnoval hodně prostoru speciálnímu SSD disku, který bude mít velikost 825 GB a rychlost 5.5GB/s (100x rychlejší jak PS4, Xbox Series X má 2.4 GB/s). Úložiště bude možné rozšířit skrze externí pevné disky. Klasické postačí pro PS4 hry, ale na PS5 hry bude nutné koupit ty se speciální certifikací. I proto se doporučuje na začátku počkat, abyste věděli, jaký disk přesně koupit, ale už nyní je jasné, že budou hodně drahé, alespoň na začátku. Sony tady volí trochu jinou strategii oproti Microsoftu, který bude dodávat speciální karty, které budou stejně rychlé jako interní úložiště.
Cílem SSD bylo:
- Velmi rychlé načtení hry
- Žádné nahrávací obrazovky
- Velmi rychlé streamování
- Velmi rychlá instalace updatů
GPU s hardwarovou akcelerací ray-tracingu
Sony se na oficiálním PlayStation Blogu vyjádřila i ke GPU konzole PlayStation 5, které bude mít výkon 10.3 TFlops. „Větší výkon u GPU umožní vyšší rozlišení ve hrách, ale také má novou funkci nazvanou Ray-tracing. Ta simuluje způsob, jakým se světlo pohybuje v reálném prostředí, a jak se odráží od různých povrchů. Hry, které budou tuto funkci podporovat, budou realističtější. Voda, sklo, lom světla i vlasy postav, to vše bude vypadat realističtěji,“ stojí v oznámení Sony.
Zpětná kompatibilita
Sony dnes potvrdila, že konzole PlayStation 5 bude od prvního dne kompatibilní s téměř všemi 100 nejhranějšími PS4 hrami. Na další z katalogu zhruba 4000 her se Sony podívá. Cerny ve své prezentaci řekl, že PS5 je o mnoho rychlejší jak PS4 a některé hry proto budou vyžadovat úpravy, ale moc jich snad nebude. To je trochu rozdíl oproti konzoli Xbox Series X, která bude mít 100% zpětnou kompatibilitu s hrami z Xbox One a vybranými hrami z Xboxu 360 a původního Xboxu. A to bez toho, aby museli do nich zasahovat přímo vývojáři. Seznam s hrami zatím nemáme, takže si musíme počkat.
3D audio čip Tempest Engine
Sony v minulém roce oznámila, že cílem s konzolí PlayStation 5 je dodat 3D audio pro každého uživatel. Výsledkem je speciální čip Tempest Engine. Zatímco PS3 využívala pro audio CELL procesor, PS4 nic takového neměla, takže i proto musela Sony přijít při uvedení PSVR se speciální výpočetní jednotkou, která následně posloužila jako základ toho, co se nyní snaží dosáhnout s PS5. Mark Cerny popisoval tuto funkci na dešti. Pro ten vývojáři v současnosti využívají jeden jediný zvuk, zatímco speciální čip konzole PS5 umí simulovat každou kapku deště, která dopadá kolem hráče, což má následně velký dopad na samotný zážitek z hraní. Abyste si takto ozvučenou hru užili, nebudete potřebovat drahá sluchátka nebo další dodatečný hardware. Stačí reproduktory televize nebo normální sluchátka, čip Tempest Engine se má postarat o zbytek.
Na závěr stojí dodat, že tato prezentace byla určena hlavně pro odbornou veřejnost a vývojáře. Původně jí proto Sony plánovala pro GDC, ale protože byla tato akce v San Franciscu zrušena kvůli koronaviru, rozhodla se jí uvolnit takto. To jí nemůžeme mít za zlé. Na druhou stranu se nelze divit, že hráči jsou z ní spíše zklamaní, protože neviděli něco hmatatelnějšího jako u konkurence. Kdy se hráči dočkají prezentace, která už bude jen o tom, co konzole nabídne a jaké hry si na ní zahrajeme, zatím oznámeno nebylo.
Záznam prezentace
Komentáře