Phil Spencer se pro magazín Polygon rozpovídal o rostoucích nákladech, propouštění i exkluzivitách

novinka  36
Martin Šmíd, 27. 3. 2024 11:18
Atmosféra v herním průmyslu je za poslední měsíce pořádně bouřlivá, za což může i vlna propouštění. Masivně propouští a zavírá studia Embracer Group, ale také Microsoft propustil nedávno přes 1900 svých zaměstnanců z herní divize, a zapomenout nesmíme ani na propouštění u Sony, která dokonce zavřela své londýnské studio pracující na live service akci. Server Polygon mohl během GDC udělat rozhovor s Philem Spencerem, šéfem Xboxu, který se vyjádřil k současné situaci v herním průmyslu a dost možná i odhalil plány, jaké mají do budoucna.

Phil Spencer rozhovor nejprve začal tím, jak se herní průmysl za poslední roky změnil, ať už jde o různé obchodní modely či rostoucí náklady na vývoj velkých AAA her, které už atakují i 300 milionů dolarů. Spencer vzpomínal, že v minulosti na začátku vývoje stačilo nastavit prodejní cíle, dát si do rovnice očekávaný zisk, cenu hry, za níž ji budou kupovat hráči, a na základě toho bylo možné stanovit rozpočet. To ale dnes nefunguje, protože obchodních modelů dnes existuje velké množství, a mezi nimi jsou i předplatné služby, v nichž se hry objevují. Největší problém ale Spencer vidí ve zvyšujících se nákladech na vývoj her, protože se na nich pracuje několik let a na vývoji se podílí několik stovek vývojářů. I proto se pak mají vydavatelé bát riskovat a některé projekty vůbec nepodpoří. Hlavně pokud jde o zcela novou značku.

„Zatímco dříve jste potřebovali prodat jen několik stovek tisíc kusů své hry, abyste ospravedlnili náklady, nové hry mohou potřebovat prodat několik milionů kopií. Pokud jste v roli vydavatele, víte, že jde o obrovské číslo ve světě, v němž existuje velké množství videoher. Pak si položíte otázku, jak můžete vyrobit takovou hru a jestli jste ochotní riskovat ztrátu na nové IP. Myslím, že to nabourává kreativitu tohoto odvětví, a to nemám rád,“ říká Spencer s tím, že problém se ještě zvětšuje, pokud je hra exkluzivní pro jednu platformu. Spencer tady vidí hlavní problém v tom, že konzolový trh neroste. Majitelé konzolí PlayStation 5 a Xbox Series X/S jsou totiž většinou hráči, kteří měli předchozí generaci a jen upgradovali. „Nemůžeme uspět, pokud nepřilákáme hráče z jiných platforem. Když nenajdete nové zákazníky s hrami, které vytváříte, všichni bojují jen o stejně velký koláč,“ dodává.

S nedostatečným růstem herního průmyslu je bohužel spojeno i velké propouštění, k němuž v posledních měsících dochází. „Pokud máte odvětví, které bude podle předpokladů následující rok menší, pokud jde o hráče nebo tržby, a máte veřejně obchodovatelnou společnost, která musí svým investorům ukázat růst, protože proč by jinak vlastnili její akcie, musíte následně podrobit kontrole náklady. Pokud nerostou příjmy, stanou se náklady problémem. Já nemám žádný luxus, že bych nemusel mít ziskovou divizi v rámci Microsoftu,“ říká Spencer. „Pro nás jako Xbox, ale i ostatním týmy, je to vše důsledek toho, že herní odvětví neroste. Může růst a bude opět růst, ale právě teď vidíte, že tato doba a důsledky mají dopad na lidi. A všichni bychom se nad tím měli zamyslet a přemýšlet o tom," dodává.

Pokud jste v posledních měsících nežili bez internetu v jeskyni, určitě jste zaznamenali velkou diskuzi o možném přechodu Microsoftu na multiplatformní strategii, která by znamenala, že jeho first-party hry se postupně dostanou i na konzole PlayStationu nebo Nintendo. Nakonec byly oznámeny jen čtyři hry pro další platformy (Pentiment, Hi-Fi Rush, Sea of Thieves a Grounded), ale u nich s největší pravděpodobností nezůstane. „Chci říci, že každé rozhodnutí, které dnes nebo zítra uděláme, je pro Xbox dobré. Vím, že někdy se věci používají jako zbraň, že v pozadí je nějaké zlo, které nás nutí dělat některé věci. ‚Phil nenávidí exkluzivity, a proto jsme nyní na konzolích PlayStation a Switch‘. Každé rozhodnutí, které uděláme, má z dlouhodobého hlediska posílit Xbox. Neznamená to, že každý bude souhlasit s každým naším rozhodnutím, ale je to základ toho, co děláme," říká Spencer.

Ten zmínil, že současný přístup k hrám je značně ovlivněn hráči z Gen Z, kteří hry chtějí hrát všude. „Ta představa, že Xbox bude jediné zařízení, které připojíte k televizi, se v průzkumech Gen Z nevyskytuje. Někteří budou mít iPhone, někteří zase Android, ale všechny hry jsou stejné. Na obou zařízeních se můžete dostat na TikTok, alespoň tedy zatím. Všechny věci jsou dostupné kdekoliv,“ říká s tím, že chtějí z Xboxu udělat značku, která bude symbolizovat místo, kde je možné si zahrát skvělé hry. 

Zdroj: Polygon

Xbox Series X

xsx
Microsoft, Microsoft
KARTA HRY

Komentáře