Star Wars: Jedi Fallen Order

recenze  61
Martin Šmíd, 17. 11. 2019 15:55
Když EA před několika lety získala práva na značku Star Wars, jako první se rozhodla oživit multiplayerovou sérii Star Wars: Battlefront, kterou svěřila do rukou zkušených vývojářů ze studia DICE. Měla to být sázka na jistotu, ostatně zkušené studio se proslavilo sérií Battlefield, ale první díl byl přijat dost rozporuplně, protože mu chyběl obsah, a druhý díl, ačkoliv na tom byl v tomto ohledu o mnoho lépe, doprovázel skandál s mikrotransakcemi a pay-to-win systémy. EA si pak fanoušky ještě více poštvala proti sobě zrušením nadějně vypadající singleplayerové hry od studia Visceral Games, na níž pracovala autorka Uncharted série Amy Hennig. Situace určitě nebyla růžová, zvláště po prohlášeních ze strany EA, že singleplayerové hry nikdo nechce, ale pak byla oznámena akce Star Wars: Jedi Fallen Order od studia Respawn Entertainment, která v posledních měsících vypadala neustále lépe a lépe, navíc nedávno vyšla nadšená preview zahraničních novinářů. V tu chvíli fanoušci začali doufat, že by se po letech mohli dočkat konečně kvalitní hry pro jednoho hráče ze svého oblíbeného univerza, no a jak to nakonec dopadlo, se dočtete níže.

Recenzovaná verze: Xbox One X

V posledních letech jsme tu měli celkem dost her ze světa Star Wars, ale že by nějaká měla vysokou kvalitu, to se říci nedá. Oba dva díly Star Wars: The Force Unleashed byly jen průměrnými rubačkami, a o Star Wars Battlefront byla řeč výše. No, a když se začal rodit nějaký ten zajímavější projekt jako Star Wars 1313, byl následně z různých důvodů zrušen. Pryč jsou tak doby, kdy vycházely v rychlém sledu kvalitní hry z tohoto oblíbeného univerza jako Star Wars: Knights of the Old Republic, Star Wars Jedi Knight II: Jedi Outcast (vyšel nedávno pro PS4 a Switch) či Star Wars Jedi Knight: Jedi Academy. Poslední jmenovaná má navíc dle fanoušků stále nejlépe zpracované souboje se světelnými meči, takže není divu, že se kolem ní utvořila početná komunita, která na ní nedá ani dnes dopustit. Dalo by se říci, že za poslední dvě konzolové generace jsme tu neměli žádnou hru ze světa Star Wars, která by nám udělala vyloženě radost, a i proto byl Star Wars: Jedi Fallen Order od studia Respawn Entertainment hodně očekáván. A na něm je už po několika minutách vidět, že tentokrát měli vývojáři dostatečný rozpočet i jasnou vizi, za níž si šli a nenechali se ovlivnit tabulkami od vydavatele. Na výsledku se to podepsalo tím nejlepším způsobem.

A je to vidět i na dobře napsaném a promyšleném příběhu, odehrávající se pět let po filmové třetí epizodě a hlavně velké události známé jako Rozkaz 66. Během ní se klonoví vojáci obrátili proti řádu Jedi a téměř všechny jeho členy zabili. Jen pár jich přežilo, přičemž následně přeživší museli žít skrytě v ústraní, aby po nich nešla inkvizice. Mezi nimi je i hlavní hrdina Cal Kestis, jehož si zahrál herec Cameron Monaghan, který byl v mládí nadějným padawanem, ale nyní ve vyhnanství už téměř zapomněl, co je Síla a co znamená být vůbec Jedi. Několik let totiž pracuje v továrně na demontáž starých lodí z dob klonových válek. 

I tak si ho ale osud najde a musí se vydat se svojí novou mentorkou Cere Junda na cestu pomsty, ale rovněž za vybudováním nové generace řádu Jedi, která se teroru bude moci postavit. Příběh je temný, má několik zvratů i dobré tempo a dokáže udržet po celou dobu hraní. Klíčem k úspěchu jsou ovšem i dobře napsané postavy. Hlavní hrdina je charismatický, stejně jako Cere Junda, kterou dostihnou ve druhé polovině její rozhodnutí z minulosti. Skvělý je i hlavní padouch v podobě lovkyně Second Sister, která je dobře napsaná a má i potřebnou hloubku, abychom s ní mohli sdílet její tragický osud. Chvilkami jsem si během hraní říkal, že Star Wars: Jedi Fallen Order má přesně ten příběh, který jsem chtěl vidět na velkém plátně u nové filmové trilogie nebo minimálně ve spin-offech. Přinesla ho až videohra. 

Jenom o kvalitním příběhu ale Star Wars: Jedi Fallen Order není. Velmi důležitá je i hratelnosti, pro niž se vývojáři nechali inspirovat u celé řady úspěšných her jako Uncharted, Dark Souls nebo Tomb Raider, navíc se ji rozhodli okořenit o prvky Metroidvania žánru. Ve výsledku tak vznikl docela chutný a zábavný mix, od něhož je těžké se odtrhnout. Hlavně inspirace tvorbou studia From Software je očividná už od začátku, ať už se jedná o prozkoumávání světa, souboje s protivníky i získávání zkušenostních bodů. Nemusíte se ale bát, že bychom tu měli před sebou další Sekiro ve světě Star Wars, který by zabouchl mainstreamovému publiku dveře. Jedi Fallen Order není těžkou hrou, ostatně má hned čtyři obtížnosti – příběhová, easy, normal a hard, aby si ji mohl užít naprosto každý, ať už sváteční hráč nebo fanoušek akčního žánru, který hledá nějakou tu výzvu. Všichni jsou na tuto výpravu zváni. Je ale až neuvěřitelné, jaký vliv mají na současnou herní produkci hry studia From Software.

Trust only in the Force

Star Wars: Jedi Fallen Order je akční adventura ze třetí osoby, v níž největší hvězdou je soubojový systém. Ještě jsme tu nikdy neměli hru, v níž by byly souboje se světelným mečem tak zábavné, intuitivní a hlavně propracované do posledního detailů. Na nižší obtížnosti se sice jedná jen o prostou rubačku, u níž jen jdete a likvidujete vše, co se jen hne, na vyšší už ale musíte taktizovat, uhýbat výpadům protivníků po vzoru Souls série a učit se i jejich pohyby, abyste věděli, kdy přesně zaútočit. Právě tehdy oceníte hloubku soubojového systému, který je obohacován o nová komba a schopnosti, které si odemykáte ve stromu s dovednostmi za nahrané XP body, ale také si postupně vylepšujete i samotný meč. Zde ale nechci moc spoilerovat, abyste nepřišli o nejedno překvapení. Jen meč ale k poražení protivníků nemáte. Důležitou součástí soubojového systému je i samotná Síla, díky níž můžete protivníky odhazovat, přitahovat a vůbec si s nimi hrát, takže mi nikdy nepřišlo, že by souboje byly stereotypní a postupně nudily.

A protivníků potkáte celou řadu. Na začátku hry to je hlavně agresivní fauna planet, které navštívíte, ale následně vám zkříží cestu i různí roboti, Stormtroopeři a další vojáci Impéria, kterým leží Jedi pořádně v žaludku. Rozmanitost protivníků je velká, každý má nejen unikátní vzhled, ale také bojové vlastnosti, navíc hra před vás předkládá nové druhy protivníků prakticky po celou dobu hraní. A nešetří se ani souboji s bossy, kteří jsou dobře zpracovaní a je lehké si střety s nimi užívat. Hlavně ti ve druhé polovině hry jsou skvělí a docela i těžcí, a právě během soubojů s nimi asi nejvíce oceníte propracovanost a hloubku soubojového systému, protože musíte vždy využít vše, co jste se doposud naučili.

Jak jsem naznačil výše, hra má i lehčí RPG prvky, protože si hlavního hrdinu i světelný meč postupně vylepšujete a odemykáte si tak nové možnosti do boje s protivníky. Levely získáváte za zabíjení protivníků, případně při průzkumu prostředí. Tady se nechali vývojáři inspirovat Souls sérií, protože o nahrané zkušenosti můžete přijít, pokud vás protivníci zabijí. Naštěstí systém není tak krutý jako v Souls sérii nebo The Surge, takže přijdete vždy jen o XPčka, které jste nestačili přetavit v další level a tedy zkušenostní bod, a i ty můžete získat, pokud se znovu utkáte s protivníkem, který vás o ně dříve připravil. Smrt tedy nepředstavuje zase tak velký problém, jak by se mohlo na začátku zdát. Jen přidává do hraní trochu toho napětí. 

May the Force be with you

Jen o soubojích s protivníky ale hra Star Wars. Jedi Fallen Order není. Během cesty navštívíte s hlavním hrdinou hned několik planet, přičemž každá má naprosto unikátní design a úchvatnými scenériemi doslova lákají, abyste je prozkoumávali. A vývojáři vám k tomuto dají prostor. Každá planeta je větší otevřený plácek v Metroidvania stylu. Na začátku se může zdát, že planety jsou menší a hodně lineární, ale jak se budete učit nové schopnosti a možnosti nejen pro boj, ale také pro průzkum, ať už jde o běh po zdi, potápění se nebo dvojitý skok, budete se vracet a odemykat si cesty do dalších oblastí. Tam čekají nejen další protivníci, ale sem tam i povedené logické hádanky, vývojáři si připravili i dva důmyslnější a propracovanější dungeony na způsob hrobek z Tomb Raider série, které průzkum a souboje skvěle doplňují, stejně jako skákací pasáže. Před sebou tak sice nemáme moc originální, ale dobře fungující a zábavnou dobrodružnou akční hru.

Jak budete planety prozkoumávat, budete narážet na speciální meditační místa, které zde slouží jako takové Bonfiry ze Souls her. U nich si můžete hru jednak uložit, ale zároveň vylepšit hlavního hrdinu, případně si odpočinout, čímž si doplníte život a lékárničky, ale na druhou stranu se obnoví všichni nepřátelé v už vyčištěných oblastech. Protože jsou ale tato meditační místa docela častá a rozmístěna blízko u sebe, nikdy jsem neměl pocit, že bych musel vyčištěnou oblast několikrát opakovat. Ostatně hra vás ani nenutí, abyste protivníky farmili. Neustále vás žene kupředu a stejně budete mít dostatek zkušeností, abyste si ve stromě s dovednostmi vše odemkli.

Jakmile se Cal Kestis vydá na cestu, potká malého a hodně roztomilého robůtka BD-1, s nímž se hned skamarádí a stane se jeho neocenitelným společníkem, s nímž si postupně buduje i silné pouto. Každopádně BD-1 umí skenovat prostředí i nepřátele pro další informace, ale také umí hackovat počítače, případně se hodí i do dalších situací, ať už jde o zdolávání překážek či souboje s  robotickými nepřáteli. Ty umí hacknout a obrátit na tu správnou stranu síly, takže následně bojují po vašem boku. Rovněž má v sobě zabudovanou holografickou mapu, do níž se zapisují prozkoumané oblasti, díky čemuž vždy víte, kde se přesně nacházíte a kudy se třeba vydat dál. BD-1 tak není jen kosmetickým a roztomilým doplňkem, ale má vliv i na hratelnost, navíc postupně si ho vylepšujete, aby měl více funkcí a vy se tak mohli následně dostat do míst, kam byste se normálně nedostali.

Já jsem hru Star Wars: Jedi Fallen Order hrál na střední obtížnost, na níž jsem ji dokončil za nějakých 20 hodin, během nichž jsem se ani na moment nenudil. To je dle mého solidní čas, který si můžete prodloužit hraním na vyšší obtížnost, kde jsou nepřátelé agresivnější a zároveň toho hlavní hrdina tolik nevydrží. Každopádně po dokončení hlavní příběhové kampaně se do hry můžete vrátit a následně prozkoumat jednotlivé planety, abyste si odemkli další kosmetické doplňky pro hlavního hrdinu, světelný meč, droida nebo loď. Je jen otázka, jak moc další prozkoumávání bude bavit, protože motivace v podobě kosmetických doplňků není tak velká, zvláště když po planetách nemůžete rychle cestovat, jako je tomu třeba u posledních dílů Souls série. Odemknout vše budou chtít asi jen ti největší fanoušci, případně lovci trofejí/achievementů, pro většinu hráčů cesta zřejmě skončí dohráním po těch zhruba 20 hodinách. Zvláště když chybí možnost New Game +.

EA v posledních letech hodně tlačí na svá studia, aby využívala interní engine Frostbite. Ten sice umí vykouzlit opravdu parádní podívanou, ale špatně se s ním pracuje, a tak se mu snaží vývojáři raději vyhýbat, pokud je ta možnost. Tu vývojáři z Respawn Entertainment měli a vsadili na osvědčený Unreal 4. A hra na konzoli Xbox One X určitě špatně nevypadá. Prostředí má spoustu detailů a někdy budete doslova žasnout nad parádními scenériemi, krásným nasvícením a různými pěknými grafickými efekty. Modely postav rovněž neurazí, mají pěkné animace i detaily. Vizuálně není moc, co bych mohl vytknout, snad až sem tam na ošklivější textury, ale těch je minimum. 

Co ale zamrzí, je framerate. Na konzolích PlayStation 4 Pro a Xbox One X si můžete vybrat, jestli budete hrát ve vyšším rozlišení, ale s 30 fps, nebo v rozlišení 1080p při odemknutém frameratu. Protože u akčních her preferuji raději plynulost, zvolil jsem si druhou možnost, ale bohužel jsem byl z optimalizace a chodu hry trochu zklamaný. Na 60 fps můžete rovnou zapomenout, hra běží někde mezi 30 a 50 snímky, a jak má velké skoky, dochází i k viditelnému škubání obrazu. Zvláště v pozdějších fázích, když máte nahranou celou mapu. Optimalizace není ideální a je asi tou největší kaňkou na jinak povedené hře. Snad vývojáři přijdou v brzké době s updatem.

Zpět ale na pozitivní vlnu, protože co přímo nadchne je parádní ozvučení ve spojení s kvalitním soundtrackem, za nímž stojí skladatelé Gordy Haab a Stephen Barton (Star Wars: The Old Republic nebo Star Wars: Battlefront), který dobře míchá dobře známé skladby s novými a zcela originálními pro hru. Ta má pak parádní atmosféru věrnou filmové Star Wars sérii, jenž vás u hraní drží a nechce pustit. Kvalitní je i dabing jednotlivých postav, ať už jde o hlavního hrdinu nebo jeho posádku, ale i další postavy, které během hraní potkáte, a že jich není málo. Všichni herci podali profesionální výkon a jen jím podtrhují velmi dobrý pocit ze samotné hry. 

Ke Star Wars: Jedi Fallen Order jsem přistupoval trochu skepticky i přes pozitivní dojmy zahraničních kolegů. Ostatně stojí za ni EA, která nám zatím naservírovala jen rozporuplné dva Battlefronty. Nakonec jsem byl ale po dohrání mile překvapen, protože se jedná zcela bez debat o nejlepší Star Wars hru za poslední dvě konzolové generace a jednu z nejlepších her letošního roku, která potěší nejen kvalitně napsaným temným příběhem, ale také zábavnou akční hratelností, parádním designem jednotlivých planet i skvělým hudebním doprovodem. Pro fanoušky Star Wars naprostá povinnost a ani hráči akčních her by nad nákupem neměli moc dlouho váhat.

Star Wars: Jedi Fallen Order

ps4xone
EA Games, Respawn Entertainment
Datum vydání hry:
15. 11. 2019
KARTA HRY
9/10

Komentáře