Quantum of Solace

recenze  27
Martin Šmíd, 21. 11. 2008 1:44
Když jsme se dozvěděli, že Activision přebírá licenci na agenta 007 od EA, byli jsme zvědaví, jak jejich první počin dopadne. Vývoj připadl zkušenému studiu Treyarch, které se rozhodlo, že využije Call of Duty 4 engine, zapojí do hry Gear of War systém krytí a spoustu dalšího. Na papíře to vypadá pěkně, ale ve hře už nikoliv.

Vývojáři si vydání nejnovější videoherní bondovky nechali na stejný čas, kdy se objevuje i stejnojmenný film s názvem Quantum of Solace. Už na první pohled je vám jasné, odkud vítr vane a že se videohra snaží slepě kopírovat děj filmového Bonda. Jenomže aby se vývojáři vyhli krátké herní době, což se jim ve finále stejně nepodařilo, přichystali pro vás i několik levelů z předchozího filmu Casino Royale. Výsledek je tak zmatený sled několika levelů, které ve finále vůbec nedávají smysl. Celý příběh herní Bondovky pojednává o hledání hlavního záporáka, což není nic originálního, ale proč ne. V jednotlivých levelech se moc příběhu nedočkáte, takže aby něco drželo hru jako celek, je mezi levely jakýsi brífink v centrále MI6, který vám trochu vysvětluje, co že se to vlastně děje. I přesto by hru neměl hrát nikdo, kdo nezná filmovou předlohu, protože hrozí, že příběh vůbec nepochopí.

Avšak i člověk, který zná filmovou předlohu jako své boty, se bude také dost ztrácet, což není nijak skvělá vizitka. Některé scény vám sice připomenou ty z filmu, ale to, co se třeba odehraje před nimi, nebo po nich, je něco, co se rozhodně ve filmu nestalo. Třeba obrovskou přestřelku v kasínu jsme ve filmu Casino Royale opravdu neviděli. Proto jsme se docela obávali, jak si vývojáři poradí s chybějícími 007 hračkami, které v posledních dvou filmech nenajdeme. Po dohrání hry musíme konstatovat, že se vývojáři ani nepokoušeli něco vymyslet, a spíše jen hodili agentovi 007 zbraně - tedy kopu zbraní. Ve filmu se sice James Bond setká jen s pistolí, ale zde si vyzkoušíte těžké samopaly, kulomety, sniperky, granátomety a bůh ví co ještě. Jistě jste pochopili, k čemu směřuji. Z Bonda se stává prachobyčejná doomovka, která spočívá jen v likvidaci stále nabíhajících nepřátel.

Když už jsem řekl doomovka, tak jsem si rýpnul do umělé inteligence nepřátel, tedy moderních teroristů, kteří vám pod hlavně zbraní vyloženě běhají jako monstra v Doomovi 2 z roku 1994. Ano, umělá inteligence nepřátel je opravdu žalostná a už dlouho jsme neviděli takovéto blbečky. Teroristů je ovšem opravdu hodně, a tak budete muset občas taktizovat, protože naběhnout mezi dvacet nepřátel, ačkoliv jsou tupí jak ty bedny, za které se schováváte, by byla jasná sebevražda. Vývojáři si tak vypůjčili krycí systém, který tak skvěle fungoval ve hrách Gears of War a Uncharted, a funguje dobře i zde. Dalo by se říci, že na něm nejde v podstatě nic zkazit. Přepínání pohledu z vlastních očí do třetí osoby funguje dokonce lépe než v posledním Brothers in Arms.

Vývojáři hru obohatili o nejeden souboj s bossem, u kterého musíte mačkat tlačítka v pořadí, v jakém se vám zobrazí na obrazovce. Tedy naprostá klasika použitá v obrovském množství her. Za zmínku stojí i mobil Sony Ericsson, který slouží nejen na hackování dveří a počítačů (nejnudnější hackování, které jsme za poslední roky u her viděli), ale i jako velká databanka map lokací a dalších zajímavých informací. Ve hře najdete i úrovně, které musíte proběhnout na čas. Jedná se zejména o úvodní honičku z Casino Royale, kde nesmíte pronásledujícího ztratit z dohledu, ale i o scénu, kdy se otrávený Bond vydává ke svému autu, aby dal sám sobě první pomoc. Tyto úrovně zvedají hru o stupínek výše a dají na chvíli vydechnout i tlačítkům R1 a L1 od neustálé střelby.

Dostáváme se k poslednímu sloupečku, ale nejdříve si řekněme něco k onlinu, který vás u hry udrží o něco déle než tříhodinová příběhová kampaň. Quantum of Solace totiž přináší velký počet herních módů, které jen tak neomrzí, a navíc si můžete dle svých úspěchů ve hře vylepšovat nejen zbraně, ale i svoji postavu. Nyní k tomu hlavnímu, a sice ke grafické stránce hry. Ta je dosti rozporuplná. Modely postav sice jako by vypadly z oka filmových představitelům, ale levely jsou opravdu odpudivé a vše podtrhují i textury v nízkém rozlišení. Samotný level design navíc není také zrovna nejlepší, takže jen bloudíte tunely, které vás vedou za ručičku z bodu A do bodu B. Co si ale zaslouží pochvalu, je filmová hudba, která se jako jediná stará o nějakou tu atmosféru, a docela povedený dabing postav. Jinak je to, pane Bond, opravdu ostuda, co nám ve videoherním zpracování Quantum of Solace předvádíte.

Quantum of Solace je průměrná doomovka, kterou táhne dolů hrozná umělá inteligence protivníků, průměrná grafika, strašný level design a v neposlední řadě i herní doba, která je největším výsměchem. Fanoušci filmové předlohy si sice hru neodpustí, ale všichni ostatní ruce pryč, jinak se hodně spálíte.

007: Quantum of Solace

ps3x360wiidsps2
Activision, Treyarch / Vicarious Visions / Eurocom Entertainment Software
Datum vydání hry:
4. 11. 2008
Žánr:
Adventura
KARTA HRY
6/10

Komentáře

Související články

Nový James Bond na cestě