Zaklínač 3: Divoký hon – Srdce z kamene

recenze  37
Martin Šmíd, 13. 10. 2015 1:56
Akční RPG Zaklínač 3: Divoký hon vyšlo po letech vývoje letos v květnu, přičemž jak určitě víte, jde zatím o možná nejlepší hru, jaká tento rok vyšla. Výborná hratelnost s nádherně zpracovaným otevřeným světem byla navíc podpořena skvěle prezentovaným příběhem a zajímavými postavami. Po vydání se vývojáři vrhli nejen na opravu chyb, kterých bylo docela dost, ale také na první větší rozšíření, které pojmenovali Srdce z kamene. To vychází právě dnes, a už nyní se můžete dočíst, jak se povedlo.

Recenzovaná verze: PlayStation 4

Než se vrhnu na samotné rozšíření, musím zmínit, jak se k němu vůbec dostanete. Pokud nemáte uloženou pozici z května, nemusíte se bát, že byste si rozšíření nezahráli. Můžete si totiž Rozšíření Srdce z kamene zapnout rovnou jako novou hru, nebudete v ní mít hlavní úkoly z původní části, ale hra vám vygeneruje Geralta na požadované úrovni, i když s trochu horším vybavením, takže se s ním jen těžko ztotožníte. Zahrajete si ovšem, a to je pochopitelně to hlavní. Je ale samozřejmě možné zapnout hru zcela novou a počkat na požadovaný level a následně se pustit do rozšíření, jeho úkoly jsou od těch z původní hry označeny jako datadiskové, takže nebudete mít v úkolech bordel. Pokud jste hru už dohráli, máte uloženou pozici ve své konzoli, a máte hlavního hrdinu na požadovaném levelu, první úkol z rozšíření Srdce z kamene se vám automaticky zobrazí po skočení do hry, takže se hned můžete dát do jeho plnění. Jen tedy je důležité upozornit, že příběh rozšíření nijak nepočítá s událostmi, které se odehrály v původní hře, jde o samostatnou kapitolu. 

Už původní Zaklínač 3: Divoký hon jasně ukázal, že vývojáři z polského studia CD Projekt RED jsou mistři ve vyprávění příběhu, a to i když se vše odehrává v obrovském otevřeném světě, který žije svým vlastním životem. Rozšíření Srdce z kamene v nastoleném trendu pokračuje, a ačkoliv má i výbornou hratelnost, o níž se ještě zmíním, hlavní hvězdou je opět příběh, který si vás jednoznačně získá od první minuty a nedá vám vydechnout do závěrečných titulek. Ten začíná ve chvíli, kdy si hlavní hrdina Geralt z Rivie přečte zakázku od jistého Olgierda von Evereca na zabití monstra v kanálu, které se snaží mladé dívky vyhledat a políbit v naději, že jde o zakletého prince. Jak ovšem tušíte, vše se následně zvrtne a zamotá, hlavní hrdina je téměř zabit a nastartuje se hodně zajímavý příběh, v němž nepůjde o pomstu, ale o splacení dluhu a další vzrušující zápletky. Vývojáři navíc přinášejí na scénu několik nových postav, zajímavý je určitě zmíněný Olgierda von Everece i jeho rodina a vůbec historie kolem něj. Do hry přibude i dívka Shani, kterou můžete znát z prvního dílu, doktorka z Oxenfurtu, pro niž matka hledá nějakého toho vhodného ženicha, ale sama má trochu jiné plány. Navíc její přínos pro celý příběh je obrovský, a na rozdíl od jiných ženských postav se značně liší, už třeba svojí chytrostí, kterou skvěle doplňuje Geralta. Příběh skvěle obohacuje, a je možná škoda, že nebyla v původní části. Hodně jsem si ji oblíbil, a určitě nebudu sám.

Vývojáři už v květnu přinesli velmi dobrý herní základ, takže je logické, že i nyní na něm staví a prakticky nic neupravují a nemění. Zabíjení monster je pořád zábavné, stejně tak jako používání kouzel, lektvarů, hledání nových zbraní či obleků, nebo prozkoumávání obrovského světa, v němž nyní navštívíte několik nových lokací ve východním Novigradu, což je samo o sobě docela velké oživení. K dispozici jsou i nové karty do oblíbené karetní minihry Gwent, u níž množí hráči strávili desítky hodin. Zajímavou novinkou jsou i runová slova, díky čemuž můžete do zbraní vkládat znamení a dělat je tak silnější. Jen tedy nejde o levnou záležitost, já hned protočil všechny peníze, které jsem měl našetřeny. 

Rozšíření ovšem přichází hlavně s novou sadou úkolů, které se točí kolem Olgierda von Evereca, přičemž musím říci, že jsou rozmanité a hlavně zábavné. V první části se třeba podíváte na svatbu se spoustou komických okamžiků a miniher, které je radost plnit, druhá už je o něco vážnější, protože půjde o loupež, na kterou se musíte náležitě připravit. Vše pak samozřejmě plynule přejde ve velké finále s temnou až hororovou atmosférou, v němž se vše vysvětlí. Skladba úkolů prakticky nemá chybu, nudit se určitě nebudete, neustále po vás vývojáři budou chtít něco nového, takže rozšíření ani na moment nepřejde do stereotypu.

Někteří hráči si trochu stěžovali, že souboje s bossy byly v původní hře až příliš jednoduché a nebyly takovou výzvou, jakou měly být. Na tuto připomínku vývojáři zareagovali skvěle, a ačkoliv rozšíření Srdce z kamene není tak velké, jako původní hra, soubojů s bossy má hodně. Každý boss je navíc zajímavý, platí na něj jiná taktika a porazit ho není vůbec jednoduché, a to ani na lehčí obtížnost, protože jednak hodně vydrží, ale také umí uštědřovat silné rány a trestat každou nepatrnou nepozornost. Kolikrát jsem měl tendenci už hodit ovladačem do zdi, protože souboje jsou opravdu těžké, spíše připomínají Dark Souls nebo Bloodborne, ale na druhou stranu, jsou docela jasně čitelné od samého začátku a vývojáři v nich neházejí klacky pod nohy něčím nečekaným. Každopádně souboje se silnými protivníky se povedly, jsou rozmanité a zajímavé, a dost možná překonávají jakýkoliv podobný souboj z původní části.

Pokud nebudete spěchat, vydrží vám rozšíření Srdce z kamene na nějakých dvanáct hodin, během kterých se budete skvěle bavit, a občas i trochu vztekat, protože obtížnost je tentokrát posunuta o něco výše, ale na druhou stranu, o to větší uspokojení se následně dostaví, když vše dohrajete. Dvanáct hodin na rozšíření, které se prodává za necelé tři stovky skrze digitální distribuci, případně za šest stovek v limitované edici s kartami, není vůbec špatné, kolikrát na toto číslo nedosáhnou ani plnohodnotné hry za patnáct stovek. Znovuhratelnost je pak spíše průměrná, hodně bude záležet, jestli budete chtít vyzobat všechny trofeje či achievementy, to se pak herní doba ještě navýší. Peněz každopádně litovat nebudete. Litovat možná budete jen faktu, že podobou porci zábavy nenabízí v DLCčkách i ostatní hry.

Nemá cenu se moc rozepisovat o vizuální stránce, která oproti originálu nedoznala moc změn. Jen tedy musím zmínit, že po posledním velkém updatu na 1.10 se značně zlepšila plynulost, takže framerate už tolik ve vybraných lokacích nepadá a hra je vůbec daleko stabilnější, což se pochopitelně podepisuje následně na celém zážitku. Nevšiml jsem si ani žádných problémů v podobě bugů, vše běželo dobře, ale samozřejmě to neznamená, že některé nedostatky hra nemá, pokud jste třeba zvolili nějakou jinou cestu než já. Jen bych možná vytkl až příliš dlouhé nahrávací časy, když třeba hlavní hrdina zemře a musí se nahrát poslední uložená pozice. Tento nedostatek se vývojářům opravit stále nepodařilo. Co musím ovšem pochválit, jsou nové pěkné skladby, o které se postaral hudební skladatel Marcin Przybyłowicz. Skvěle hru obohacují a navozují velmi dobrou atmosféru. Je určitě dobře, že vývojáři přišli s něčím novým a nerecyklují starý soundtrack.

Všechny obrázky z recenzování naleznete na kartě.

Srdce z kamene je výborné rozšíření pro hru Zaklínač 3: Divoký hon, které nabízí skvěle zpracované a rozmanité nové úkoly, které jsou zábavné a napínavé po celou dobu hraní, povedené souboje s bossy a hlavně hvězdu v podobě příběhu. Ačkoliv se má jednat jen o menší rozšíření, příběh je skvěle vyprávěn a je navíc zajímavý, spolu s několika výborně napsanými postavami. Pokud jste měli rádi Zaklínač 3: Divoký hon, je pro vás Srdce z kamene povinností. Jde o poctivý datadisk, za velmi pěknou cenu.

Zaklínač 3: Divoký hon – Srdce z kamene

ps4xone
CD Projekt Red, CD Projekt Red
Datum vydání hry:
13. 10. 2015
KARTA HRY
9/10

Komentáře