Yoshi’s Crafted World

recenze  7
Martin Šmíd, 27. 3. 2019 16:36
Nintendo má pod sebou ty největší hvězdy žánru plošinovek. Nejznámější je pochopitelně Mario a Luigi, ale velké oblibě se mezi hráči těší i třeba Donkey Kong, Kirby nebo dráček Yoshi. Ten poslední se naposledy připomněl v originální a zábavné hře Yoshi's Woolly World, která vyšla před čtyřmi lety pro Nintendo Wii U. Ta zaujala hlavně svým pleteným světem, řadou originálních mechanismů či možností kooperace. Už když byla oznámena konzole Nintendo Switch, bylo jasné, že se zelený hrdina znovu vrátí v dalším dobrodružství, které bylo následně pojmenováno Yoshi’s Crafted World. Sice měla hra vyjít už v minulém roce, ale vývojáři si nakonec vzali více času, aby mohli vše doladit, no a dá se říci, že se to rozhodně vyplatilo.

Plošinovky od Nintenda jsou známé hlavně pro svoji vypiplanou hratelnosti. Příběh v nim slouží jen jako taková ta omáčka, abyste se mohli pustit za dalším dobrodružstvím, no a u právě recenzované novinky Yoshi’s Crafted World tomu není jinak. Vše se má tak, že Yoshi žije i se svými ještěřími kamarády na krásném ostrově a opatruje tajemný artefakt Sundream Stone, umožňující splnit jakýkoliv sen. Ten se skládající z pěti různých drahokamů. Nepřekvapí proto, že po tomto artefaktu začne prahnout Baby Bowser a Kamek, díky nimž se artefakt rozletí do všech koutů světa. No a na Yoshim je, aby se k drahokamům dostal dříve než zmíněná úhlavní nepřátelská dvojice. Ačkoliv příběh není tím hlavním, vývojáři sem tam přijdou s vtipnými rozhovory či menšími filmečky, které krásně hru doplňují a motivují v dalším hraní.

Yoshi’s Crafted World je v základu další klasickou 2D plošinovkou od Nintenda. Yoshi tedy umí jako v minulosti skákat, překonávat překážky, řešit menší hádanky, spolknout většinu nepřátel a udělat z nich vajíčka, která následně umí vystřelovat na různé objekty či na protivníky. Základ se tedy od předchozích dílů moc nezměnil, stejné je i ovládání, které je mimochodem intuitivní a přesné, takže si na něj zvykne po chvilce i naprostý nováček. Velkou novinkou ovšem nyní je, že všechny úrovně mají několik vrstev, do nichž se můžete jednoduše po cestičkách přesouvat, případně je také možné do jiných vrstev střílet vajíčka. Svět, který je opět originální a složený z různých vystřihovánek, plechovek nebo kartonových krabic, tak najednou působí hodně svěže a dodává hře potřebnou hloubku. Yoshi’s Crafted World je tedy stále 2D plošinovkou, ale odehrávající se v kompletně 3D prostředí, což je samozřejmě ta největší změna oproti předchozím dílům.

Když už jsem u úrovní, tak musím vyzdvihnout jejich parádní nápaditý design a rozmanitost. Při novém dobrodružství čeká Yoshiho velké množství nejrůznějších lokací, ať už jde o džungle, zimní prostředí, pláže nebo jiné originální části jeho krásného ostrova. Velkou předností hry je i skutečnost, že v každé úrovni najdete nějaký ten nový nápad, překážku, hádanku nebo mechaniku, takže se nikdy nestane, že by hratelnost přešla do stereotypu. Neustále vás čeká něco nového a neokoukaného, nic se nerecykluje, na čemž je vidět, že vývojářům nápady během vývoje rozhodně nedocházely. Jen je možná škoda, že některé skvělé nápady se postupně nevyvíjí a ani nejsou kombinovány s dalšími. Vývojáři každopádně hru hojně oživují i nejrůznějšími minihrami, výzvami či velmi dobře zpracovanými souboji s bossy. Těch není moc, ale každý souboj s bossem je jiný a předkládá před vás solidní výzvu, kterou je radost splnit.

Úrovně mají i solidní znovuhratelnost. Každá úroveň obsahuje několik kytiček, které se můžete pokusit vysbírat. Některé jsou jen důmyslně schované, takže vyžadují od vás více toho důkladného prozkoumávání, jiné jsou spojené s nějakou tou hádankou nebo časovou výzvou. U ní musíte být nejen rychlí, ale pokud máte vystřelovat vajíčka, tak i přesní. To je někdy v časovém tlaku trochu problém. Když takovou výzvu nesplníte, nejde ji zapnout v rozehrané úrovni znovu, další pokus máte až při novém hraní. Další kytičky pak získáváte za nasbírání všech červených mincí, za nasbírání sto klasických penízků či dokončení úrovně s maximálním zdravím. To samo o sobě jsou výzvy, které není jednoduché splnit.

Hra Yoshi’s Crafted World by se dala prakticky rozdělit na dvě části. Tu první jsem vám teď popsal. Když projdete hlavní úroveň, odemkne se vám následně její obrácená verze. Jdete ji tedy od konce, přičemž úkolem je vždy najít tři pejsky Poochy a zároveň se jí pokusit projít co nejrychleji na čas, za což budete vždy odměněni dalšími kytičkami. Vzhledem k tomu, že úrovně procházíte od konce, změní se sem tam i herní mechanismy, takže ve výsledku máte pocit, jako kdybyste hráli úplně originální level. Díky obráceným úrovním se tak herní čas ještě zdvojnásobí a jde určitě o dobrý a kvalitně zpracovaný nápad.

Zapomněl jsem zmínit, že na začátku hry a následně kdykoliv si můžete vybrat, za jakého Yoshiho budete hrát. Připraven je Yoshi v několika barvách. Nechybí klasická zelená varianta, ale líbil se mi Yoshi i v modré nebo červené. Každý si tak může vybrat svoji barevnou variantu, což je jistě fajn. Navíc na Yoshiho je možné zavěsit i oblečky vytvořené z kartonu, které si postupně odemykáte za nahrané peníze. Každý svět obsahuje automat s deseti vajíčky, no a z každého vám následně obleček různé kvality vypadne. Oblečků je několik desítek, takže než nahrajete peníze, abyste získali všechny, uběhne pěkných pár hodin. Navíc mají oblečky i příjemnou funkci, a to tu, že Yoshi díky nim více vydrží. Když budete dostávat zásahy od nepřátel, obleček se sice po chvilce rozbije a v dané úrovni o něj přijdete, ale následně si ho zase můžete znovu nasadit.

Velkou devízou hry Yoshi’s Crafted World je skutečnost, že je přístupná naprosto všem. Na normální obtížnost si ji užijí fanoušci plošinovek a starší hráči. Ačkoliv hra rozhodně není nějak extra těžká, řadí se k těm nejlehčím plošinovkám od Nintenda, na normální obtížnost postupně vyžaduje více pozornosti a i trochu toho skillu. Obtížnost Mellow má Yoshi více životů i křidélka, aby nemohl jednoduše spadnout z plošinek. Tato obtížnost je určena hlavně malým dětem, pro které by ta normální mohla být pořád těžká. Každý si tu tedy přijde na své, no a navíc Yoshi’s Crafted World můžete hrát i s rodinnými příslušníky. Obsahuje totiž kooperativní režim pro dva hráče. Ten je po většinu času zábavný, ačkoliv jde chvilkami o trochu nekontrolovatelný chaos, během něhož si dvě Yoshi postavičky trochu překážejí. Hlavně v momentě, kdy jedna chce střílet vajíčko a druhá vyskočí a schytá vajíčko místo cíle. Na tomto je trochu vidět, že kooperace byla vytvořena až dodatečně a vývojáři se zaměřovali hlavně na hraní v jednom. I tak je ovšem hraní ve dvou sranda a vznikají i nečekané legrační momenty, třeba když jeden Yoshi nedopatřením spolkne toho druhého.

Už na první pohled je patrné, že Yoshi’s Crafted World je prostě a jednoduše krásnou roztomilou hrou s originálním uměleckým stylem. Vizuální stránka, lákající k okamžitému hraní, hýřící spoustou barev, navíc se jen tak neokouká a budete obdivovat detailně vytvořené úrovně, pěkně animované protivníky a různé efekty. Za pěknou vizuální stránkou samozřejmě stojí i použitý Unreal 4 engine studia Epic Games. Od první minuty je vidět, že je dobře optimalizovaný pro konzoli Nintendo Switch a vývojáři se na něj mohou spolehnout. Hra pak běží po celou dobu naprosto plynule a snaží se udržet 60 snímků i za cenu nižšího rozlišení, nesetkal jsem se s žádnými problémy. Rychlé je i nahrávání úrovní, takže nic nebrání od hraní. S čím už ale nejsem moc spokojen, vlastně tedy vůbec, je hudební doprovod. Vývojáři sice nahráli zhruba dvacet skladeb, ale ty si jsou hodně podobné, takže po několika hodinách máte pocit, že posloucháte ve smyčce jednu nebo dvě skladby, což by se určitě dít nemělo. Je škoda, že se vývojářům nepodařilo tuto podstatnou složku hry udělat lepší a zajímavější.

Yoshi’s Crafted World je příjemná hravá plošinovka, kterou si zamilují malí i velcí hráči. Zaujme svým chytrým a rozmanitým designem úrovní, zábavnou hratelností i pohledným vizuálním zpracováním. Velkým plusem je určitě i délka a velká znovuhratelnost, takže je lehké se ke hře vracet po spoustu večerů a pokoušet se jednotlivé levely kompletně vysbírat. Majitelé konzole Nintendo Switch a fanoušci plošinovek by neměli ani chvilku váhat. Yoshi’s Crafted World je další kvalitní plošinovkou od Nintenda, která za nákup rozhodně stojí.

Yoshi’s Crafted World

29. 3. 2019
8/10