Two Point Campus

Martin Šmíd, 4. 8. 2022 16:00
Možná si někteří z vás vzpomenou na výbornou budovatelskou strategii Theme Hospital od Bullfrogu, která je dnes považována za velkou videoherní klasiku. Před čtyřmi lety nám vývojáři ze studia Two Point přinesli povedeného duchovního nástupce Two Point Hospital, který se nejprve dostal na PC, později si ho mohli ve velmi dobré verzi zahrát i konzolisté. Hra umožňovala postavit si obrovskou nemocnici a následně se starat o pacienty i zaměstnance, aby měli co nejlepší podmínky pro svoji práci. Protože se hra setkala s kladným přijetím, rozhodli se vývojáři na jejich velmi dobrých a zábavných základech vytvořit hru Two Point Campus. Ta vyměnila nemocniční prostředí za školské, které není v podobných hrách tolik zastoupeno. Jak moc se tato změna povedla, vám nyní řeknu ve své recenzi.

Pokud jste hráli Two Point Hospital, bude vám základní linka v Two Point Campus připadat hodně povědomá. Jak už jsem naznačil, vývojáři vzali osvědčené základy a ty použili i ve své novince, jen je sem tam lehce upravili a vylepšili, případně něco přidali. Na druhou stranu jde o jakési pokračování a pořád jednu sérii, takže určitá podobnost se dá vývojářům odpustit, a vlastně se s ní dá i počítat. Navíc musím říci, že po celou dobu hraní jsem rozhodně neměl pocit, že bych měl před sebou jen jakousi jednoduchou kopii a přeskinovaný Two Point Hospital.

Co se mi ale na hře Two Point Campus hodně líbí, tak je to, že je přístupná naprosto každému hráči. Gamepad může popadnout i díky dobře navrženému interfacu a fungujícímu ovládání úplný začátečník v žánru budovatelských strategií/simulátorů. Stavění učeben je totiž až neuvěřitelně snadné, protože vždy víte, jaké základní vybavení potřebuje, stejně jako základní správa školy nevyžaduje, abyste byli nějakým velkým odborníkem na danou problematiku a měli několikaleté zkušenosti s vedením školy. Ostatně hra je dost odlehčená, nebere se zase tolik vážně a kolikrát projdou i věci, které by byly v reálu nemyslitelné. Třeba projít celý ročník jen s jedním učitelem (chudák). To zkušenější hráči těchto her budou ale už od začátku nacházet i další o dost složitější podpůrné mechaniky, k nimž se začátečníci dostanou až časem. Nechybí navíc různé statistiky, které jsem jako spíše občasný hráč na začátku docela dost ignoroval, ale později jsem zjistil, že naučit se je číst je velmi důležité pro budoucí směřování a prosperitu samotné školy.

Co se týče správy samotné školy, nejde jen o stavění tříd a specializovaných učeben, kam žáci chodí zlepšovat své dovednosti a znalosti. Škola je prakticky jejich domovem, a proto je nutné se o ně i postarat a zajistit jejich štěstí a pohodu. Zatímco v Two Point Hospital jste udržovali pacienty v pohodlí do té doby, dokud se nevyléčili, zde studenti musí být prakticky neustále v dobrém rozpoložení, aby se dobře učili a dostávali lepší známky, což se následně odráží i na prestiži a finančním ohodnocení školy. Už v tomto se tedy Two Point Campus od svého předchůdce docela dost odlišuje, a vlastně větší starost o studenty přidává více herních a hlubších mechanik.

Ještě ale u péče o studenty zůstanu. Při budování školy jsou třeba důležité snadno dostupné záchody, ale také sprchy, případně odpočinkové místnosti nebo noclehárny, kam se mohou studenti po vyčerpaném dni odebrat a trochu nabrat síly. Životně důležité jsou i dostupné občerstvovací automaty, stánky s kafem (bez něj už dnes nikdo nemůže žít) nebo automaty na vodu. Žáci se navíc musí cítit ve škole příjemně, takže není moc dobré mít pouze holé popraskané zdi, je nutné se starat o výzdobu (květiny, obrazy či další jiné předměty), ale také jim plnit přání (jeden student vyžadoval třeba TV nebo bednu s kostýmem klauna), případně zajišťovat ideální teplotu dle zvolené lokace. Někdy je škola postavena v horách, kde padá neustále sníh, takže uvnitř musí být v každé místnosti minimálně jedno topení, aby žáci při výuce nezmrzli. A to samé platí i o školách v horkých oblastech, kde je nutné mít pro změnu klimatizaci. Hra nechává hráči docela velkou volnost v tom, jak učebny vybavit, vyzdobit a vůbec strukturovat celou školu. Jen to musí mít nějaký smysl a logiku.

Zatím jsem mluvil pouze o školácích, ale ty někdo musí učit. Na začátku musíte najmout učitele dle zaměření školy, a i o ty se následně starat, protože asi není dobře, aby učitel vyčerpáním padl nebo dal výpověď. I ti tak potřebují místnosti k odpočinku s kvalitní výbavou, přičemž je nutné je i posílat na školení, díky nimž budou moci žákům předat více důležitých vědomostí. Škola se ale neskládá jen z učitelů, ale také dalších pracovníků, ať už jde o zdravotníky, psychology nebo údržbáře (školníky), kteří se starají o celkový chod. Zajímavostí je, že sem tam může školu napadnout nějaký ten špión či záškodník, takže i na tyto situace je důležité mít dobře vyškolený personál.

Na začátku je vybavení pro učebny a vůbec školu trochu omezené, ale postupně je možné si odemknout další, a to za speciální herní měnu Kudosh, která se objevila už ve hře Two Point Hospital. Pokud jste ji nehráli, nemusíte se nyní děsit, že by šlo o měnu za reálné peníze. Tuto speciální měnu získáváte za plnění různých výzev a plnění předem stanovených cílů. Vlastně je docela fajn, že hra kromě klasické budovatelské části nabízí i jednodušší úkoly a výzvy, které hratelnost krásně oživují a doplňují. Když si za měnu Kudosh odemknete nějaký předmět, následně ho můžete už nakupovat za klasickou herní měnu.

Možná se po předchozích řádcích ptáte, co mohou dospívající ratolesti ve školách studovat. Vývojáři připravili pro Two Point Campus téměř dvě desítky studijních oborů, přičemž vedle těch klasických jako informatika, kuchař či vědec se můžete dát i na o dost exotičtější a zajímavější jako je má oblíbená archeologie, během níž se studenti učí vykopávat nejen kosti dávno vyhynulých tvorů, ale kouzelnictví po vzoru Harryho Pottera, případně je zastoupen i obor, který z dospívajících dělá nové agenty 007 a zasvěcuje je do špionáže. Každý obor má specifické třídy a učebny s vlastním vybavením, což v opravdu obrovské škole přidává na rozmanitosti a kolikrát i hodně vtipných momentech. Ostatně hra Two Point Campus se ani trochu nebere vážně, je kolikrát až komediálně pojatá jako předchozí Two Point Hospital, což se mi na ní hodně líbí.

Když jsem hru Two Point Campus poprvé zapnul, měl jsem odemknutou pouze kampaň. Ta tu slouží jako takový jednoduše řečeno větší propracovanější tutoriál, v němž budete postupně seznámeni s jednotlivými obory, ale také základními i pokročilejšími herními mechanikami. A to takovou formou, abyste nebyli hned na začátku zahlceni přehrštelem informací a neztratili se. I když má kampaň tutoriálovou povahu, neznamená to, že by se u ní nedalo dobře bavit. Vlastně jsem v kampani nechal desítky hodin, protože je zábavná, dobře strukturovaná, má rozmanité cíle a úkoly, a vlastně i dobře motivovala, abych dokončil všechny lokace na plný počet hvězd. Ona sice stačí jedna na odemknutí další lokality a postupu v kampani, ale vyplatí se i po jejím obdržení pokračovat, protože jen tak dostanete plnou instruktáž a budete připraveni na to hlavní, co Two Point Campus nabízí.

A tím je volný režim, v němž si vyberete jednu z dvanácti rozmanitých a propracovaných lokací. No a v ní si budete moci bez omezení postavit vlastní obrovskou školu. Ta navíc nemusí mít jen jedno zaměření, ale klidně několik. Zatímco v jedné části se tak po chodbách budou procházet začínající kouzelníci milující svět Harryho Pottera, v další se mohou mladí kuchaříci učit vařit samé dobroty nebo sportovci tvrdě trénovat, aby se dostali třeba na Olympiádu. Dalo by se říci, že ve volném režimu už vás limituje pouze vaše kreativita, případně peníze, pokud si zvolíte počáteční menší rozpočet a budete třeba odkázání i na půjčky (nemusíte se bát, že by vás zdejší banky oškubaly jako u nás v reálu). V takovém případě vybudovat školu je pořádnou výzvou a může to trvat i několik generací, než se vám to povede. Je ale možné začít budovat i s prakticky neomezeným rozpočtem a postavit hned na první školní rok školu snů, a následně už jen sledujte, jak si žáci užívají do ní chodit.

Co se mi na Two Point Campus líbilo, tak je pěkná barevná komiksově laděná vizuální stránka podtrhující humorný tón hry, která se ani na po několika desítkách hodin neokoukala. Školy jsou navíc pěkně detailní, to samé učebny a různé objekty, které je možné do nich umisťovat, no a i žáci a učitelé vypadají dobře, jsou rozmanití a mají kvalitní animace. Do toho hra občas servíruje i pěkné efekty, hlavně ve specializovaných učebnách, takže vizuálně hra musí uspokojit naprosto každého. Jsem i rád, že po celou dobu hra běžela dobře, a to i když jsem měl postavenou obrovskou školu se stovkami studentů, nevšiml jsem si žádného zaškobrtnutí nebo jiného problému. I nahrávání je rychlé, jen u opravdu obrovských projektů trvá o něco déle, ale není to nic hrozného. Co ovšem mohlo být lepší, je soundtrack, který mi přišel dost nevýrazný.

Sám se docela divím, jak moc jsem se u Two Point Campus bavil a nepochybuji, že ještě budu, protože jde o docela dobrou hru do letních měsíců. Získala si mě svoji přístupností, humorným pojetím i kvalitními herními základy v oblasti budování a managmentu školy a ani po desítkách strávených hodin hraním jsem neměl pocit, že by se opakovala nebo sklouzávala do nudného stereotypu. Za sebe mohu nákup doporučit všem fanouškům Two Point Hospital i budovatelských her.

Two Point Campus

ps4xonenswps5xsx
2K Games, Two Point Studios