The Sly Trilogy

recenze  15
SSuk, 12. 1. 2011 19:52
Playstation 3 je pěkná mašinka. To, co jí dělá hojně využívanou jsou hry, které si můžete zahrát. Spoustu hráčů zklamalo, že si na ní nemohou zahrát staré hry z Playstationu 2. Sony na toto zareagovala po svém a v poslední době sahá do gigantické databáze PS2 titulů, a sem tam majitele PS3jek obšťastní zajímavou HD edicí. Toto je nyní i náš případ, protože jsme se dočkali legendárního Slye se všemi třemi díly na jednom disku s upgradem, který mu na kráse neubral, naopak přidal.

Můžete mě označit za herního barbara nebo lamače hráčských srdcí, ale setkání se Slyem je mé první. Vyrůstal jsem na prvním Playstationu, a když jsem si říkal, že nastal čas zakoupit druhý, tak jsem ani nestihl zajet do obchodu a už se mi doma válel třetí. Bohužel bez podpory PS2 titulů, z čehož jsem byl velice zklamán. Sony ale začala své staré hvězdičky oprašovat a nabízet je v nových edicích právě pro třetí generaci své konzole. Toho jsem využil a hned první jednohubkou se stal God of War. Jelikož jsem o Slyovi vůbec neslyšel a setkání je to první, tak o to je zajímavější a zábavnější.

Na jednom disku The Sly Trilogy se tak setkáme se všemi třemi dobrodružstvími, které Sly prožil. Vylepšený grafický kabátek nedělá ostudu a mohl by konkurovat kdejaké současné hře, tudíž hned po chvilce hraní zapomenete, že se jedná o PS2 titul.

Sly Raccon
Seznamte se. Sly je mýval, ale ne jen tak ledajaký. Jeho rodinný rodokmen sahá daleko do historie, až by se někomu mohla zatočit hlava, jaká to je dálka. V žilách mu proudí krev Cooperů, věhlasných zlodějů. Má to spoustu výhod, ale najde se tu i jeden hlavní problém, díky němuž se rozjede docela vzrušující příběh. Jeho rodina vlastní knihu s názvem "Thievius Raccoonus", ve které jsou zaznamenána všechna dobrodružství a zkušenosti jeho rodu. Po této knize touží takzvaná Fiendish Five. Zákeřná pětice gangsterů, jež si přeje zmocnit se oněch triků a zbavit se jeho rodu. To se jim podaří jen z části, přičemž kniha je nakonec rozdělena na pět částí mezi oněch pět zloduchů. Sly se v tu chvíli ocitá v sirotčinci, kde se seznámí s geniálním Bentleyem (želva) a sic trochu nemotorným, ale neuvěřitelně silným Murrayem (hroch). Trvá to sice několik let, ale boží mlýny se již daly do pohybu. Tito tři skvělí přátelé nakonec utvoří společný gang, který se stane proslulým. A právě to je proti srsti inspektorovi Interpolu, sexy lišce Carmelita Fox, která chce celý gang polapit. Začne proto shromažďovat informace o Slyovi a jeho historii. Jenže prohnanost je na vaší straně, a tak se hned v první misi dostanete ke složce o své historii a dozvíte se tak jména všech pěti padouchů, kteří jsou zodpovědní za vraždu vašeho otce. Pomsta začíná. Jak to vlastně skončí? Happy endem? Nebo naopak? Víme, ale nepovíme.

Přesuňme se k hraní samotnému. Hra je vyvedena v 3rd person pohledu, který díky kombinaci dvou analogů bude vyhovovat 99% hráčské populace. Jelikož je Sly lupičem, hlavním prvkem budou stealth prvky, kterých si užijeme dostatek. Ale dostaneme se i k soubojům. Náš první pocit při hraní byl vlastně takový, že hrajeme tak trochu jiného Splinter Cella. A ono tomu tak vlastně je. Nejvíce si užijete plížení, skákání a v neposlední řadě i soubojů jak s řadovými protivníky, tak i s bossy, kteří nejsou až tak velkou výzvou, jak by se na první pohled mohlo zdát.

Největší strach u 3rd person her z řad hráčů je u kamery. Bude vyřešena dobře? Nebude problémová, aby nekazila zážitek z hraní? Tady jsme dostali rozporuplných pocitů. Kamera je vyřešena celkem dobře, ale najdou se občas okamžiky, kdy by se hodilo pootočit kamerou pro lepší úhel ohledu, ale to nelze. Kamerou totiž můžete otáčet jen doleva či doprava, čili horizontálně. Na jakékoliv vertikální změny pohledu zapomeňte. A teď si představte, že jste na vyvýšeném místě a máte se dostat dolů. Co je ale pod vámi? To nevíte, nemůžete se tam totiž pomocí natočení kamery podívat. Je tu možnost přepnout se do pohledu z první osoby a to díky dalekohledu, ale moc nám to nepomůže. Za okraj dolů se podívat pořádně nelze. Krom těchto okamžiků je ale hra po stránce s kamerou či pohledem bezproblémová.

Příběh hry vás zanese na různorodá místa, jako například rušné město, pobřeží, město v poušti a mnohé další. Díky pěti hlavním záporákům tu tak máte pět prostředí. Každé prostředí má ještě jednotlivé úrovně, které musíte navštívit, abyste získali potřebné klíče, které jsou důležité k postupu dále. A tyto klíče se skrývají, jak už to bývá, na konci dané úrovně. V každé úrovni jsou nějaké ty logické překážky, poplašný systém či nějací hlídači, kteří vám jakýkoliv postup chtějí ztížit. Ale jste přeci mistři schovávání se, takže se do cíle vždy dostanete.

Zmínili jsme se již o řadových protivnících. Ti jsou opravdu řadoví, čemuž odpovídá i jejich inteligence. Příjemný je tedy fakt, že je stačí jednou uhodit a máte po patáliích. Nepříjemné ale zase je, že se chovají jako tupá zombie, a dělají jedno a to samé pořád dokola. Totéž můžeme konstatovat i o Bossech, kterým nestačí pouze jeden úder, ale třeba čtyři. Aby to neznělo tak banálně, je tu jedna drobnost. Vždycky tu nějaká je, aby hru ztížila. Tou drobností je fakt, že i jeden úder stačí protivníkovi, aby zneškodnil vás. Tedy za předpokladu, že s sebou nemáte podkovu pro štěstí. Pokud ano, tak snesete jeden úder navíc, což je v některých okamžicích životně důležité. K podkově se buďto dostanete jako hotovému předmětu, nebo stačí nasbírat rovnou stovku mincí a takto si ji poctivým sběrem vysloužíte. Když vás tedy protivník zasáhne, podkova zmizí a jeden jediný úder nás pošle k poslednímu checkpointu nebo na začátek úrovně. Právě checkpointy jsou pro vás důležité. Mnoho jich není, a tak vás jedno jediné zaváhání může poslat zpět na začátek. A než jsme dospěl k faktu, že Sly neumí plavat, i přesto, že se umí potápět, ocitli jsme se hned třikrát na tom samém místě.

Samotný pohyb Slye Coopera je špiónský. Díky modré auře, která se nachází na určitých místech, a stisku tlačítka s kolečkem se dostaneme speciálního stealth pohybu. Dvojité skoky jsou již samozřejmostí a jako nejvěrnější a nejužitečnější parťák vám bude nástroj v podobě háku na holi, kterou k podepírání, jako někteří seriáloví lékaři, používat rozhodně nebudete. Využijete ji k zavěšení na nejrůznější místa, k zhoupnutí, likvidaci pastí či útoku na nepřítele. Takový váš milášek na kterého nedáte dopustit.

Za samostatnou zmínku stojí i minihry, na které v průběhu hry narazíte, a jež jsou důležité pro další postup. Hned s první, na kterou narazíte, je hlídání a zneškodňování krabů v miniponorce. Úhel kamery je zvolen výborně, a využijete tak obě analogové páčky. Vše to začne jako pěkná oddychovka, ale časem začne přituhovat. Stejně tomu tak je i u dalších miniher. Nám osobně se nejvíce líbila ochrana parťáka před zlými hafany. Hlavně netrefit jeho či toxický barel.

Ale jak je to vlastně koukatelné? Zmínili jsme se již o tom, že se hra dočkala grafického updatu. Jedná se o vylepšenou grafickou podobu s větším rozlišením. A v tomto vylepšení udělali vývojáři pořádný kus práce. Stačí se podívat na internetu pomocí gůglu na porovnání staré verze pro PS2 a této pro PS3, a všem to bude jasné. Jednotlivá prostředí jsou rozmanitá a není co vytknout. Sly je ve formě a animace jsou na skvělé úrovni i po tolika letech. A teď to nejlepší. Samotná hudba a zvuky. Ty nás dostaly na kolena. Hra se snaží být díky dialogům zábavná, ale vše to skvěle podtrhuje jakýkoliv hudební a zvukový doprovod, jenž je fenomenální, a jen tak se ho nenabažíte.

Tato vylepšená verze Slye obsahuje i trofeje, takže i jejich sběrači si přijdou na své. Každá úroveň navíc obsahuje láhve, u kterých když dosáhnete určitého počtu, tak se vám zpřístupní kód, se kterým pak otevřete trezor a vyberete si bonus, který na vás čeká. A zde se hra dělí. Pokud pojedete jen na příběh, aniž byste brali ohled na všechny trofeje či bonusy, tak za 3-4 hodiny máte hru dohranou. Pokud ale budete pilné včeličky, hra by vám měla zabrat takových 6-8 hodin zábavy podle šikovnosti toho, kdo sedí před televizí a chopil se ovladače.

Hlavním negativem tak zůstává občasný problém s kamerou a ona „tupost“ protivníků, která je ale dokonale vyvážena tím, že Sly není nesmrtelný a dá se při jakékoliv nepozornosti poslat o jeden život na zpět k poslednímu checkpointu či rovnou na začátek úrovně. Pokud si rychle zvyknete i na fobii z vody a ze začátku obtížnější skákáni, tak tu máte titul, který nezabaví jen vaše děti, ale i vás samotné na delší dobu. 8/10 je na hru z roku 2002, co vyšla na PS2ku a nyní ji hrajeme na PS3 skvělým hodnocením, jež si plně zaslouží.

Sly 2: Band of Thieves
Sly se vrací a společně s ním je tu i celá banda včetně Bentleyho a Murraye. Opět na ně čeká další zapeklitý, až skoro nemožný úkol. Cestu jim opět zkříží parta záporáků, kterých není málo, a menším zpestřením se opět stane již dobře známá policejní detektivka Fox. Nyní má s sebou i novou pomocnici, konstábl Neylu, která taky nevypadá k zahození. Ostatně, ona vám dá hned na začátku hry první tip, kudy dál.

Pamatujete? V minulém díle jste společně dokonali pomstu nad několika zápornými hrdiny. Mezi nimi byl i Clockwerk, půdně orel, který se díky svým mechanickým částem stal téměř nesmrtelným. I tak jste ho ale zničili. Vše to tedy nyní začne v Káhiře. Zde se za pomoci Bentleyho s Murraye dostaneme do muzea, ve kterém budete hledat mechanické části Clockwerka, které máte v úmyslu zničit, aby se již nemohl nikdy více navrátit. O to většího překvapení se dočkáte, když zjistíte, že na místě, kde mají být jeho části, nic není. V tu chvíli na nás vyskočí Fox s Neylou. Když vás Fox obviní, že za krádež můžete vy, tak se vás Neyla zastane, že to spíše vypadá na práci Klaww Gangu. A jak se policisté začnou hádat, tak v kůži Slye utečete. Vaším úkolem je tedy co? No přeci postupně vyřídit Klaww Gang a zničit součástky Clockwerka. Už nebudeme spoilerovat o příběhu a pustíme se do kritiky hry samotné.

Hlavní změnou je to, že nyní můžete hrát i za své parťáky. Takže už nezůstanou v pozadí příběhu, jako tomu bylo v jedničce, ale stanou se plnohodnotnými členy vašeho týmu. Bentley je želva, jež je naprostý génius přes počítače. Je trochu ustrašený, ale to ničemu nevadí. Kdo z vás v dnešní době není někdy pod stresem. Murray je hroch, který disponuje obrovskou hrubou silou. Ničeho se jen tak nebojí a žádná překážka pro něj neexistuje. Tak trochu svou silou připomíná Obelixe. Každý z těchto parťáků má svůj styl hraní. Bentley například přistupuje k hraní více stealth způsobem. K tomu mu poslouží jeho kuše s uspávacími šipkami nebo schopnost doskočit do větší vzdálenosti. Vhod přijde i jeho možnost hacknou počítače a zahrát si tak další minihry, nebo dokáže sabotovat vybavení protivníka. Přeci jen je to technický mág. No a Murray? To je hrubá síla. Nemá sice tolik speciálních schopností, ale díky němu se dostanete i do jinak nepřístupných míst. Dokáže zvedat těžké předměty a hodit je po protivnících. Prostě ten správný chlap na těžkou práci.

Co prošlo změnou, je váš status života. V prvním díle jste status života neměli. Stačila pouze 1 nebo 2 rány a bylo po vás. To je tady jinak. Již máte ukazatel života a ten se zmenší pokaždé, když dostane váš hrdina nějaký zásah či se nějak zraní. Pak je tu také oranžový bar, který vám ukazuje schopnost používání různých technických vychytávek. Právě tyto vychytávky si můžete zakoupit ve vašem hlavním stanu gangu, a občas budete některé tyto vychytávky potřebovat k úspěšnému dokončení některých misí. Dalším zajímavým novým herním prvkem je takzvaný pickpocketting. Když hrajete za Slye, tak se můžete k nepříteli přiblížit ze zadu a ukrást mu nějaké ty mince, za které pak nakoupíte vychytávky ve vašem hlavním stanu. Peníze lze získat i jiným způsobem. Okolní prostředí v každé misi je teď více zničitelné, než v díle prvním. Takže za zničení obrazu, pohovky, skříně či jiného předmětu, dostanete nějakou tu peněžní odměnu. Ale to stále není vše. Za tyto mince můžete koupit i speciální power-upy pro danou postavu. A ty power-upy nám umožní vykonávat nové pohyby. U Slye se jedná o stealth pohyby, u Murraye se jedná o sílu a u Bentleyho o možnost využívání vychytávek. A že je rozhodně o co stát.

A se změnou prostředí se u druhého dílu mění i grafika. Oblasti jsou již více otevřené a lépe vypracované a barevnější. Nejen, že naleznete více objektů, které se dají zničit, ale i lépe vypadá. První díl je ve srovnání s tímto takový „suchý“. Třeba Paříž vypadá úchvatně. Stejně tak i další města. Hned na první pohled také zjistíte, že hra je plynulejší, a to díky vyššímu a stabilnějšímu frameratu. Je vidět že na tom tvůrci velice zapracovali. Komixová grafika je tak naprosto úžasná a jen tak se neokouká. Málo vývojáčů dokáže vše tak úžasně skloubit do kupy, a tady se to vyvedlo. Herní soundtrack je pak vytvořen s uměleckou citlivostí. Styl hudby se změní v závislosti na ději hry, takže pokud dochází k nějakému zvratu, hudba se stane temnější a napínavější. Zvukovým vylepšením prošel i dabing. Více si toho všimnete, když srovnáte hlas Bentleyho z prvního dílu a z tohoto dílu. I samotní záporáci jsou zvukově velice zajímaví. Například hned onen první, Dimitri, má ve svém hlasu evropský přízvuk.

Můžeme říci, že Sly2 se hraje naprosto úžasně. Hra dospěla, vtipy se staly ještě zábavnější a méně trapné či vynucené. To byl jeden z neduhů jedničky, který zde tvůrci vylepšili. Co však rozhodně zamrzí je tak trochu změna žánru. No ona to vlastně ani změna moc není, jen už to není tolik stealth hra jako v případě prvního dílu. Jiné mínus jseme nenašli. Dokonce i problém s natáčením kamery byl odstraněn. Plusem je i možnost hrát za ostatní členy týmu, díky čemuž dosáhneme pocitu, že jsou do hry více zapojení a nejsou jen hlasy na pozadí, které nic nedělají. Sice nás ještě čeká třetí díl, ale tento si zaslouží rovnou 9ku z desetibodové stupnice.

Sly 3: Honor among the Thieves
A jsme tu do třetice se třetím dílem. A se třetím dílem je tu i zbrusu nový příběh s novými problémy, novými i starými postavami a dalšími možnostmi. Sly se nyní dostane k velkému bohatství. Komplikace jsou tak na cestě a své nabytého bohatství si moc dlouho neužije. O poklad přijde, ale tak trochu trapným způsobem. Onu krádež má na svědomí Dr. M. Hlavní problém je ale v tom, že zloděje okradl zloděj. Tomu se tedy říká drzost a jen tak se to nesmí nechat. Nic ale není tak jednoduché a musíte vyřešit pár komplikací. Moc věcí se Slymu nepovedlo a Murray z týmu odešel poté, co se Bentley zranil. A právě ke zpětnému naverbování týmu pomůže Bentley. Společně tak Murraye, kterému vše dochází trochu později a je potřeba více vysvětlovat, přemluvíte k opětovné spolupráci. I tady je opět háček. Murray chce vidět svého mistra, a tak se po návštěvě Benátek podíváme i do Austrálie. Právě onen Guru se vám do týmu bude hodit jak sůl.

Do týmu se po dokonalém vzorci „pomož svému bližnímu a on se k tobě připojí“ dostanou i další nové tváře. Vlastně nová je jen jedna. S těmi dvěma jste už tu čest, sice ve zlém, měli. Onou novou je myš Penelope, na kterou původně narazil Bentley v chatovací místnosti. Jenomže ona zprvu odmítne přidat se do gangu, dokud neprokážete, že jste ti nejlepší ve svém oboru. A jak jinak to prokázat, než porazit jejího aktuálního zaměstnavatele. Tím je Black Baron, jehož nakonec porazíte, a další místo v týmu je obsazené. Zbývají ještě dvě.

Nyní by se hodil expert a výbušniny. Někoho takového už znáte. Je jím Panda King. Toho jste již jednou porazili (v prvním dílu). Jak je tedy možné, že se k vám připojí? Protože zachráníte jeho dceru Jing King před generálem Tsao. To tedy znamená navštívení další lokace, Číny. Jenže osobnosti se mění, a tak bude mít Panda King dilema, zda se ubrat svou starou cestou kriminálního živla, či zachová klid a mír v duši. A posledním týmovým překvapením bude Dimitri Lousteau. Stejně jako Panda King, i on se v prvním díle podílel na útoku na vaši rodinu. Nakonec taky využijete jeho pomoci k dokonání naší pomsty a opětovné získání cti.

V druhém dílu Slye jste hráli už i za jiné postavy. Třetí díl v této tradici pokračuje a opět zde má každá postava své speciální schopnosti. Co mají ale všichni společné, tak je dvojitý skok. Dokonce i Bentley, který je po zranění upoután na kolečkové křeslo, může tento skok, včetně křesla, praktikovat. Celkem zábavná podívaná. Zahrajeme si tak za všechny členy týmu. To znamená že i za ty, jež se původně podíleli na zabití vašeho otce. Celkové hraní se dočkalo spíše akrobatických prvků. Ne že by to nebylo dobře, ono vlastně díky rozmanitosti postav tvůrcům nic jiného nezbylo. I tak si ovládání zachovává vysokou kvalitu a vyladěnost, jež se u ostatních her tohoto typu nevidí. Ostatně co více byste chtěli vylepšovat na již tak skvělém ovládání, jež byl použit ve druhém dílu?

Z druhého dílu se tvůrci nechali opět inspirovat otevřenými lokacemi, můžete tak hopsat po střechách, šplhat po laně a mnoho dalšího dle vlastní libosti. Takže se opět jedná o trochu vyladěnější verzi toho, co jsme již viděli ve druhém dílu. Souboje nejsou nic extra. Tedy, alespoň souboje s řadovými protivníky. Stačí opět pár úderů a je to. U bossů se trochu zapotíte, ale neměli byste narazit na nějakou velkou překážku.

Aby toho nebylo málo, tak ve třetím pokračování najdete i multiplayer. Ne ale ten, na který jste zvyklí z nynějška, ten onlineový, ale zde je ještě split-screen. A co že si s kamarádem můžeme zahrát? Pouze čtyři minihry. Cops and Robbers, Bi-Plane Duel, Hackathon a Galleon Duel. Hry jsou to sice zábavné, ale dlouho nezabaví a začnou nudit. A jak dopadly minihry v singleplayeru? Jsou opět zpestřením, ale až moc krátké.

Co jsme vůbec nečekali, je podpora 3D. Zdá se to jako bláznivá myšlenka, ale u třetího Slye nastanou situace, kdy lze do 3D přepnout. Stačí vám k tomu obyčejné modro-červené brýle. A pokud je nemáte, nemusíte se bát, že byste hru nedohráli. Volba 3D efektu je jen volitelná a je jen dostupná v určitých momentech. Je to ale plus, které se rozhodně cení.

Třetí díl je za námi. Můžeme si konečně zodpovědět otázku, zda se nejedná o upravenou kopii druhého Slye. Dá se říci, že ano, ale v tomto díle je dostatečný počet změn, že se dá považovat za samostatný a plnohodnotný. Jeho hlavním plusem je rozvinutý příběh s novými postavami a různými spletitými situacemi. Rozhodně plusem je i podpora 3D efektu pro určité části hry. Stejně i tak offline multiplayer. Jen kdyby nebylo té změny hlasu u sexy Fox. Tu v každém díle dabuje někdo jiný. Finální verdikt? Jasná 8čka jak facka po ránu na probuzení. K tomu snad není třeba víc dodávat.

Shrnutím jednotlivých her to nekončí. Recenzujeme přeci kompletní kolekci. Čtvrtou část zde zabírají čtyři různé minihry pro Playstation Move. Ano, jsou pouze čtyři a dokonce nejsou moc nápadité, takže vás obšťastní maximálně na pár minut. Když už se Sony chlubila podporou nových ovladačů, čekali bychom něco hlubšího, než jen čtyři malé hříčky, které svou kvalitou nejsou podobné ani těm z balíčku Start Party. Je to docela škoda, protože zvláště ze Sly univerza by se dalo vymačkat daleko více. Daleko hodnotnějším tak bude pro všechny fanoušky Slyho teaser na čtvrtý díl, který tato kolekce obsahuje.

Nyní se dostáváme k finálnímu hodnocení. Se Slyem jsme si užili desítky hodin. Nemohli jsem se jej nabažit a připadali jsme si, jako bychom cestovali v čase zpět. Musím tak poděkovat Sony, že nám dala možnost zahrát si tuto skvělou kolekci, které padne finální 8ka jak ulitá. Old-school hra je zpět v plné parádě.

The Sly Collection

ps3vita
Sony Computer Entertainment, Sanzaru Games