Table Top Racing

Martin Šmíd, 6. 8. 2014 15:00
Na kapesní konzoli PlayStation Vita vychází v poslední době spousta spíše menších her, které by ale nebylo správné odsoudit hned na začátku. Ostatně mezi nimi se sem tam najde i velmi kvalitní kousek, který mnohdy předčí i o poznání dražší záležitosti. Dnes vychází pro poslední kapesní konzoli od Sony závodní arkáda Table Top Racing, která nejdříve slavila celkem velký úspěch na chytrých telefonech a tabletech. Jak se povedl port na konzoli, vám dá odpověď naše recenze.

Na kapesní konzole se pořád hodí více závodní arkády, u nichž se dá jednodušeji a rychleji vyblbnout i během krátkého času, čehož si jsou vědomi i vývojáři ze studia Playrise Digital, kteří Table Top Racing vytvořili. Pro hru se nechali inspirovat především sérií Micro Machines od Codemasters nebo hrou Motorstorm RC, ale také tu najdeme charakteristické prvky třeba pro Mario Kart od Nintenda, přičemž základní princip je jednoduchý a maximálně vstřícný i k naprostému nováčkovi. Když si vývojáři vezmou ze své konkurence to nejlepší, je to určitě v pořádku, ale určitě se ptáte, jestli Table Top Racing nabízí i něco vlastního, a zde bohužel narazíte, protože nenabízí. Staví jen na osvědčeném konceptu, který v rámci možností pořád dobře funguje a je zábavný, ale malá originalita hře rozhodně neprospívá, protože tím ztrácí svoji tvář. Nebylo by ale určitě správné Table Top Racing odsoudit jen kvůli malé originalitě, zvláště když zbytek je celkem povedený a já sám se u něj bavil několik hodin.

Hlavním stavebním kamenem hry je režim šampionátu, nabízející čtyři turnaje o několika závodech. Tedy závodech, Table Top Racing je celkem rozmanitý v herních režimech, ne všechny ovšem stojí tak úplně za řeč. Základem jsou pochopitelně závody v malých autíčkách (vývojáře musím pochválit za zvolený pohled na závodění, protože nejde o klasický pohled shora), v nichž se poperete s protivníky o první místo, kolikrát jsou povoleny i nejrůznější power-upy jako rakety, zrychlovače nebo bomby. Používání power-upů je pořád fajn, jen bych ocenil, pokud by šly používat i dozadu, což nejde, takže nejde odrážet protivníky, kteří vás dohánějí. Tyto zmínění závody jsou zábavné, napínavé a hodně nepředvídatelné, protože stačí jedna chyba a klidně se propadnete na poslední místo. Spíše než taktika tak pomůže během závodů maximální soustředění a dobrá znalost tratě.

Kromě těchto závodů, které jsou asi nejzábavnější, tu jsou ještě klasické honičky, kdy musíte chytit protivníka ve stanoveném času, ale také jízda na čas, přičemž pozdější limity jsou docela kruté a kolikrát jsem měl co dělat, abych ujel alespoň požadované třetí místo, a to i při používání nitra. Musím říci, že tyto vedlejší herní režimy hlavně na začátku hratelnost oživují, ale třeba od třetího šampionátu jsem byl vždy rád, když už jsem je měl dohrané, protože zábavné po několika jízdách už nejsou. Výjimkou je jen klasický vyřazovací závod, v němž každé kolo odpadá jeden závodník. Tento režim je i zde vždy napínavý do poslední vteřiny, zvláště když se nestane, že byste soupeřům nějak hodně ujeli, za což může i jejich docela agresivní umělá inteligence, která jen málokdy chybuje.

Během režimu Šampionát si vyzkoušíte jízdu na všech tratích, kterých je tu osm (pokud se započítá i převrácená varianta, tak je tu tratí hned šestnáct), přičemž musím říci, že každá trať je dobře navržena, tratě jsou navíc rozmanité a skvěle se i hodí pro závodění plné power-upů. Co trať, to originální kousek s vlastními nebezpečnými místy, na která je nutné si dávat pozor, což je určitě nutné ocenit.

Pokud budete chtít dojet všechny závody v šampionátu na tři hvězdy, prosedíte u něj dvě až tři hodiny, náročný určitě není. To není moc, ale zase ani málo, když se podíváte na cenu, za jakou se hra prodává. Na druhou stranu jsou tu i další vedlejší režimy, které stojí za vyzkoušení. První je Driftování, v němž musíte vždy na různých tratích nahrát během stanovaného času co nejvíce bodů smyky. Na začátku zábavné, později docela stereotyp, takže režim u sebe moc dlouho hráče udržet nedokáže. Lepší jsou už Speciální eventy, v nichž si nejprve vyberete obtížnost a následně se pokoušíte splnit nejrůznější výzvy, které před vás hra následně staví. Tento režim určitě zabere minimálně dalších několik hodin, zvláště když budete chtít splnit vše na všechny obtížnosti.

Je určitě dobře, že vývojáři připravili pro Table Top Racing hned čtrnáct docela rozmanitých vozidel, které se liší nejen svým vzhledem, ale také jízdními vlastnostmi, což se následně promítne do ovládání, které je mimochodem dobře zvládnuté a nesetkal jsem se nepřesností nebo nějakým tím problémem. Vše je intuitivní. Některá vozidla každopádně lépe drží na trati, jiná, především ta rychlejší, snáze vylétnou z tratě nebo skončí v kotrmelcích. Je proto třeba hledat, jaké vozidlo vám nejlépe sedne. Jak vyhráváte závody (je jedno v jakém režimu), získáváte peníze, za které si můžete vybraná vozidla vylepšovat, přidat jim na rychlosti, akceleraci, brnění nebo jde vylepšit i turbo, rovněž je možné u nich měnit barvu případně jim dát lepší kola.

Table Top Racing u vylepšování vozidel nezapře svůj původ, protože pokud byste neměli trpělivost a chtěli byste si třeba to nejlepší vozidlo koupit hned, můžete skrze reální peníze, za které si jednoduše dokoupíte ty virtuální (1 milion – 95,-Kč, 500k – 82,-Kč, 250k – 49,-Kč a 125k dáte 33,-Kč). Za sebe ale můžu říci, že vydělat na lepší vozidlo nebo vylepšení zase tak moc času nezabere, většinou po pár závodech máte na kompletní vylepšení, takže miktotransakce tu jsou opravdu jen do počtu pro ty největší nedočkavce, vůbec si jich všímat nemusíte.

Table Top Racing se prodává za cenu 159,-Kč (PlayStation Plus členové za 127,-Kč), na kartě pak následně zabírá 499MB.

Když dohrajete vše pro jednoho hráče a už vás nebude bavit závodění proti umělé inteligenci, můžete se pustit do multiplayeru. Ten obsahuje jak lokální podobu ad-hoc, pokud máte po ruce kamarády, ale také online část pro čtyři hráče. V ní máte jen klasické závody s power-upy, i když budete chtít vytvořit hru, můžete nastavit pouze trať, nic jiného. Každopádně ještě před vydáním se mi podařilo zajet několik online závodů, s nimiž jsem neměl moc problém, vše běželo hladce, žádných lagů jsem si nevšiml, ale samozřejmě, jak to bude po vydání, je otázkou. Zatím ale vyhledávání bylo v rámci možností rychlé a následnou hru žádné problémy nesužují.

Na hře Table Top Racing je hodně vidět, že byla na PlayStation Vita portována z chytrých telefonů, protože ačkoliv grafika není vyloženě špatná, jde prostě o takový ten lehčí nadprůměr, postrádá více detailů a i bych si přál, aby bylo vše vyhlazenější a učesanější, což bohužel není. Na druhou stranu se vše hýbe maximálně plynule, dokonce jsou hodně rychlé i nahrávací časy, do závodů skočíte vždy po několika vteřinách. To určitě oceňuji, stejně tak stabilitu, během testování jsem se nesetkal s tím, že by hra spadla nebo nějak jinak zlobila. Hudební doprovod obsahuje několik slušných skladeb, jejichž problémem ale je, že se brzy ohrají. Mohlo jich být více, či spíše mělo. Co ovšem mi vadilo nejvíce, je zvuk vozidel, které spíše znějí jako sekačka, než malé autíčko na ovládání. Na ozvučení měli vývojáři více zapracovat.

Table Top Racing je celkem zábavná arkádová závodní hra, u níž jde příjemně zabít čas, pokud někam jedete nebo někde čekáte, zvláště za cenu, za jakou se prodává, za níž navíc nabízí množství obsahu. Má totiž slušnou hratelnost, několik vozidel k vytunění a pěkně navržené tratě. Na druhou stranu bych ocenil zábavnější vedlejší režimy, pohlednější vizuální zpracování i propracovanější multiplayer, u něhož není moc prostoru vytvořit si vlastní hru.

Table Top Racing

vita
Playrise Digital, Playrise Digital