Shadow of the Colossus

Shadow of the Colossus
recenze  49
Martin Šmíd, 30. 1. 2018 9:01
Je tomu už více jak rok, co vyšla mnoho let vyvíjená hra The Last Guardian, která se vývojářům nakonec docela povedla a navázala na slavné předchůdce, mezi nimiž je nejen ICO, ale také Shadow of the Colossus, za nimiž stojí uznávaný herní vývojář Fumito Ueda. Druhá jmenovaná hra dnes patří mezi velké videoherní legendy a nejlepší hry, jaké kdy vyšly, takže není divu, že se nyní Sony rozhodla k ní vrátit a připravit kompletní remake. Ostatně o něm se spekulovalo už docela dlouho a fanoušky různé spekulace rozhodně nenechávaly v klidu. Nelehkého úkolu se chopilo studio Bluepoint Games, které muselo legendární hru převést do zcela nového enginu, ale zároveň zachovat její charakteristické prvky i umělecký styl, po který ji všichni tolik milují. Jak se remake povedl, se nyní dočtete v mé recenzi.
Shadow of the Colossus

Recenzovaná verze: PlayStation 4 Pro

Shadow of the Colossus vyšel poprvé v roce 2005 na konzoli PlayStation 2, na níž působil jako zjevení. Nyní nemyslím jen samotný obsah, k němuž se během následujících odstavců dostanu, ale hlavně technickou stránku, která posouvala hranice konzole zase trochu dále. I dnes si pamatuji, jak jsem si hru tehdy zakoupil a následně několikrát dohrál a byl z ní naprosto nadšen, přičemž ono nadšení vydrželo i později po zahrání remasteru na PlayStationu 3, který nabídl nejen pohlednější zpracování, ale hlavně stabilnější framerate. Byl tedy odstraněn prakticky jediný viditelnější neduh původního vydání. Když Sony v minulém roce oznámila remake, byl jsem pochopitelně hodně rád, ale zároveň jsem měl obavu, jestli se vývojářům podaří zachovat jedinečnou hratelnost a hlavně atmosféru originálu, která stavěla na pustém prostředí, přátelství hlavního hrdiny s jeho věrným koněm a objevování neznámého světa. Už teď na začátku mohu říci, že vývojáři se nepouštěli v remaku do velkých změn, prostě dobře známou hru překopali jen do nového slušivého kabátku a sem tam upravili s citem několik drobností, aby vše působilo daleko modernějším dojmem a trochu u hratelnosti zakryli stáří. To jistě ocení hlavně fanoušci originálu, nováčci pak dostanou velmi odladěnou verzi velké videoherní klasiky. 

Hry od Fumita Uedy nejsou známé pro svůj výborný příběh, ačkoliv je jejich součástí, ale hlavně pro skutečnost, že jsou založené na emocích, různých pocitech a představách samotného hráče. Proto jsou tak výborně hodnoceny, milují je hráči po celém světě, kteří jsou navíc ochotni i nějaké ty menší nedokonalosti odpustit. Každopádně hned na začátku Shadow of the Colossus budete svědky, jak bezejmenný tulák jede na svém věrném koni Agrovi s umírající dívkou. Tu se rozhodl zachránit a záchranu hledá v tajemném prastarém chrámu, který se nachází uprostřed záhadného kraje. Na Shadow of the Colossus je pěkné, že hráči nikdy nedá přímou odpověď a zanechává i spoustu otazníků a místo pro vlastní interpretaci, čímž se značně odlišuje od klasických her. To ale rozhodně nevadí, protože ve výsledku se před vámi odehraje nádherný příběh o oddanosti, dobrodružství, lásce a zanechává ve vás spoustu emocí, díky nimž si budete chtít dát vše znovu. Více se k příběhu nebudu vyjadřovat. Ačkoliv hodně z vás hru zná, nechci nováčkům pokazit nejrůznější překvapení při odhalování, kam že se to vlastně dostali.

Shadow of the Colossus by se dal označit za akční adventuru, i když si v ní soubojů s klasickými protivníky neužijete, která se skládá ze dvou velmi odlišných částí. V první části budete jezdit na svém věrném koni Agrovi po záhadném světě a obdivovat majestátní hory, zelené pláně, rozlehl pouště, spoustu nádherných míst, ale také památek, které vám pomohou při pochopení, kde se vlastně nacházíte. Během tohoto putování dojde sem tam i na nějaké to menší skákání či průzkum, ale hlavně budete ve světě vždy hledat dalšího velkého protivníka, tedy Kolos, který musíte zničit, abyste dívce zachránili život. Nebo se alespoň o to pokusili. Kolosy není možné zabíjet v náhodném pořadí, ale vždy vám váš meč chytře napoví, kam se máte vydat a kde zhruba se další protivník nachází. Meč tedy chytře funguje jako taková šipka či kompas, kam se máte vydat. Abyste se dobře orientovali v celkem velkém světě, máte neustále k dispozici i přehlednou mapu, která se vám postupně odkrývá a na níž máte označené poražené Kolosy.

A nyní se dostávám k druhé části, kterou jsem už ale nakousnul. Tím hlavním a nejzajímavějším na Shadow of the Colossus jsou souboje s šestnácti bossy, tedy Kolosy. Bossové mají různé velikosti. Někteří jsou velcí jako panelák, ale zato neohrabaní a také jim dost trvá, než udělají nějaký ten útok, ale o to drtivější. Další zase menší, ale rychlejší, narazíte i na létající bosse nebo ty pod vodou. Každý boss je jiný nejen svým vzhledem, ale na každého vždy musíte použít originální strategii, kterou vždy můžete vyčíst z jeho pohybu či chování. Dalo by se říci, že souboje s Kolosy zde zastupují i hádanky, protože každý je takovou menší hádankou, kterou musíte vyřešit. Samotné souboje mohou trvat i několik minut, hodně záleží pochopitelně na tom, jak rychle přijdete na správnou strategii, jak protivníka zdolat. Souboje s Kolosy je lehké si užívat, jednak pro jejich výborný design, ale i navržení samotného střetu, přičemž výborné atmosféře v těchto pasážích dopomáhá i fantastický hudební doprovod.

V prvním odstavci jsem zmínil, že vývojáři se nepouštěli v hratelnosti do žádných velkých úprav. Hratelnost jen lehce modernizovali, což je vidět hlavně na dvou prvcích - ovládání a kameře, ale také si fanoušci jistě budou všímat upravených kolizích, případně nových animacích. Více se ale rozepíši o ovládání, které je zahrnuto ve dvou verzích. Můžete si vybrat buď klasické rozvržení tlačítek a hru hrát tak, jako na PS2, ale také je tu nové Moderní rozvržení. To jsem preferoval, protože mi přijde lepší a sedí více na DualShock 4. Dále je pak upravena kamera, která je daleko citlivější a zabírá vždy scény z lepšího úhlu, ačkoliv sem tam se najdou situace, kdy trochu zazlobí. Pořád tedy není ideální, ale snaha ji vylepšit byla. V tomto odstavci ještě musím zmínit jednu menší kaňku, a to je ovládání Agra, tedy koně hlavního hrdiny, k němuž si během dobrodružství uděláte silné pouto. Prakticky jde o druhého hlavního hrdinu, s vlastní osobností, jehož si nejde nezamilovat. Co mi ale na něm trochu vadilo, je jeho ovládání, protože Agro má tendence se neustále zasekávat i o neviditelné překážky. S tímto si mohli vývojáři trochu více pohrát, aby bylo v tomto ovládání daleko intuitivnější. 

Pokud budete hrát Shadow of the Colossus vůbec poprvé, není problém nahrát nějakých deset možná i o něco více hodin. Znovuhratelnost je pak celkem diskutabilní, protože jakmile bosse zdoláte, už víte taktiku a na druhý pokus vám zase takový problém asi dělat nebude, i když vývojáři přidali tři úrovně obtížnosti, přičemž na hardu jsou daleko agresivnější a vydrží i více ran. Na druhý pokus se tak můžete dostat k nějakým čtyřem nebo pěti hodinám. Vývojáři pro znovuhratelnost alespoň přidali statistiky s časy, za jaké jste bosse porazili, zároveň je možné si odemknout trofeje, případně nějaké ty další ingame bonusy, ale ty jsou pochopitelně určeny jen pro největší fanoušky. Ti jistě ocení i možnost New Game+.

V předchozích řádcích jsem řekl, že vývojáři z Bluepoint Games zachovali hratelnost a jen lehce upravili ovládání či kameru. Největší prostředky během prací na remaku šly na vizuální zpracování. Původní verze v dnešní době působí už značně archaicky a i proto jsem rád, že nový kabátek hře dává druhý dech, navíc zachovává její charakteristický umělecký styl a jedinečnou atmosféru. Vývojáři vytvořili kompletně znovu všechny modely postav i kolosů, prostředí má nové textury ve vysokém rozlišení a daleko více objektů, ať už jde o stromy, keře, ale také různá malá zvířata, která můžete během hraní potkat. Když už jsem zmínil Kolosy, s nimi si vývojáři hodně vyhráli a třeba udělali plně interaktivní jejich ochlupení nebo vlasy, které tak reagují na pohyb hlavního hrdiny, ale i větru a chovají se vůbec přirozeně. Přímo parádní je i nové nasvícení, takže s práci vývojářů jsem určitě maximálně spokojen. Je vidět, že k remasteru přistupovali s velkou úctou k originálu. 

Když už jsem u vizuální stránky, je možné si vybrat na konzoli PlayStation 4, jestli dáte přednost více detailům při vysokém rozlišení nebo frameratu. Já raději dával přednost hraní s lepším frameratem, díky němuž je hra daleko plynulejší. Je ale třeba říci, že u optimalizace odvedli vývojáři rovněž výbornou práci. U verze pro lepší framerate hra běží prakticky pořád v 60 snímcích, ve filmovém režimu následně v pevných 30, poklesy je něco, co hra nezná. 

Než svoji recenzi ukončím, musím se zmínit o posledním dílku skládačky, který se jmenuje Photo režim. Na ten vývojáři nezapomněli, přičemž se do něj můžete dostat jednoduše stisknutím šipky dolů na D-padu. Následně máte spoustu možností, jak obrázek upravit, ať už jde o možnost různě nastavit kameru, několik filtrů a tak dále. Vzhledem k tomu, jak dobře Shadow of the Colossus vypadá a kolik parádních scén obsahuje, je jedna radost Photo režim používat a vytvářet opravdu nádherné obrázky z tohoto epického dobrodružství, na které už nikdy v životě nezapomenete. 

Shadow of the Colossus i dnes působí nadčasově a souboje s jednotlivými kolosy jsou stejně neskutečné a fenomenální, jako před třinácti lety. Remake pro PlayStation 4 naštěstí moc výbornou hratelnost neupravuje, ale díky s citem provedeným změnám a novému nádhernému vizuálnímu kabátku si hru mohou užít i hráči, kteří ji doposud neměli šanci si zahrát. PlayStation 4 dostal hned na začátku roku obrovský klenot, který byste neměli ignorovat, zvláště když se prodává za velmi sympatickou cenu. 

Shadow of the Colossus (PS4)

Shadow of the Colossus (PS4)
ps4
Sony Interactive Entertainment, Team ICO/Bluepoint Games
Datum vydání hry:
7. 2. 2018
KARTA HRY
9/10
reklama reklama

Komentáře

30. 1. 2018 18:22
Ta krajina ma urcite sve kouzlo, ale dnes je jiz na me asi ta napln hry dost chuda. Zadny progres hrdiny, zadne rpg prvky, zbrane, brneni.. Nevim, no.. Kazdopadne za tri kila poridim.
30. 1. 2018 18:57
Hoši mám otázečku. V jakým rozlišení jedou ty dva módy? Mám jen normální ps4.
Skara #CX+PS5+XSX
30. 1. 2018 18:58
👍6
Sheva - já to třeba beru všema deseti,  bohužel jsem neměl tu čest vyzkoušet tuto modlu jak na ps2 tak ps3 a za tuhle verzi jsem opravdu rád. 
IvanLanicek #IvanPlajer
30. 1. 2018 19:48
Já hrál na PS2 i PS3 a pořídím znova...Kdo to myslí s hraním vážně,tak musí mít tenhle videoherní klenot doma
30. 1. 2018 19:55
Borci klenot neklenot herni doba me zajima fuka theda psal 3 hodinove film nebo co na games cemu mam verit  nikdy jsem to nehral jak to je
30. 1. 2018 19:56
diky
30. 1. 2018 20:20
herni doba otazník
30. 1. 2018 20:29
Počkám na klenoty jako GOD OF WAR 4 FAR CRY 5 ALE HLAVNĚ DARKSAIDRES 3
lukesson79 #Seattle...
30. 1. 2018 21:57
👍2
CajTeeKaNee: 1080p při 30fps.
30. 1. 2018 23:26
lukesson79: Takže tam je jenom jeden mód?
Kachlo #BOSS
30. 1. 2018 23:49
👍3
Ano, na normální PS4 je jeden režim - 1080p/30fps
the_edge #dave3345
31. 1. 2018 0:48
👍2
hral sem to na ps2,ps3 a od zacatku si rikam ze na ps4 uz to mit nemusim,ale stejne me to laka,zvlast kdyz si vzpomenu ze na ps2 dost schazel vykon a hra byla dost prazdna to by se tady asi melo zmenit,asi neodolam a ve slevach poridim.
godycz #katana-san
31. 1. 2018 7:36
je tam neco pridano navic co se tyka pribehu ? novy kolos, novy kus mapy, nebo nejaky vystrihnuty kus hry ? delete scene ? proste neco navic ?:)
31. 1. 2018 13:21
Na téhle hře me vždycky dostávala ta atmosféra osamoceni v tom světě. Rad bych zahrál jen nemám PS4 
Pan T #Drifter
31. 1. 2018 21:10
👍4
Smileface: Má to velice lehké řešení Smile. PS4 stojí pár kaček, knihovna 9-10/10 her solidně rozrostlá, a furt na co se těšit. 
Darth_Štófi #Palmárák
31. 1. 2018 21:47
předobjednáno
1. 2. 2018 2:01
Super! Klidně bych bral i remake ICO.
1. 2. 2018 7:47
PS2 TOP 
stillalive #Yola
3. 2. 2018 15:38
👍4
Mistr remaků mistra videoherní historie Shadow of the Colossus. V roce 2006, když jsem napoprvé pohlcen příběhem a nořen do oceánu emocí odehrál několikrát toto dobrodružství na "normální" a "těžkou" obtížnost, začínal jsem teprve celý ten kousek virtuálního světa více do hloubky prozkoumávat a objevovat. Objevovaly se především pocity splynutí s nádhernými scenériemi, nořil jsem se tak do své snivosti prostřednictvím snovosti oněch obrazů, přičemž tak vznikal různý prožitek v každém okamžiku, lezl jsem na každý strom, na každou větev a postával tam chvíli v klidu, rozhlížel se pomalým a plynulým pohybem kamerou po krajině kolem z jedinečné perspektivy svého stanoviště, odevšad byl dojem téhož prostoru jedinečný, jiný, prolézal jsem tak postupně každičký kout světa, s radostí se vrhal na vyhledávání každého stromu, bod nimž a kolem dokola jsem se pomalu procházel, díval se nad sebe do větví stromu a hledal s častým plynulým přibližováním pohledu kamerou ve snaze najít ovoce, sestřelovat jej šípy a posléze nacházet a sbírat spadlé na zemi. Mnohdy plod rostl nad kopečkem, který se různě sbíhal do údolejší a tak sestřelený plod často se skutálel a někdy jsem jej skoro až marně hledal, díval se nad sebe pro jistotu, že stojím přímo pod tím místem a zažíval podobnou situaci jako když člověk jí v obýváku burákové křupky, jednu upustí z ruky, křupka se jenom tak nevině skutálí, ale člověk ji široko daleko ku překvapení nalézá až na opačném konci místnosti. Hledání ještěrek s bílým ocasem šlo často ruku v ruce se sběrem různých druhů ovocných plodů. Ještěrky jsem zkoušel i přejíždět s koněm, střílet do různých částí těla, objevoval jsem úžasné drobné možnosti interakce s těmito "mloky" a protože reagovali na kroky a utíkali hbitě pryč, byla nesmírná zábava jen pomaloučku a tiše našlapovat, tiše pohybujíce hledat a lovit kořist. Zkoušel jsem všude možně vylézt, krásné byli některé tůňky, dlouhé pláže s výhledem na nekonečný oceán, vodopády, lesy, údolí, jeskyně, skalní vrcholky aj. To všechno byl důvod, proč jsem později ve hře trávil desítky až sto hodin a nakonec si jen občas odskočil na jednoho kolosa. Navíc touha vylézt po porostu vysokých zdí "centrální" stavby mě často motivovala k onomu honu na ještěrky ku zvýšení výdrže. Prozkoumávat a hledat cestu na vrchol bylo kapitolou samo o sobě. Architektura staveb byla natolik zajímavá, že jsem vyhledával i jiné byť často zhroucené, dotvářelo to pocity záhadnosti světa ještě hlouběji. Můj pohyb s koněm po krajině byl často velmi pomalý, koně jsem někdy i celé hodiny ponechával kráčet krokem, nebo poklusem a já si tak mohl pomocí kamery užívat různé kompozice s ústřední dvojicí poutníků, vstřebávat pocity z neustálé obrazotvornosti ruku v ruce se zvukem. Prožívat detailně tento svět, nasávat měnící se proud pocitů putováním kamkoli to šlo, kochat se světem kolem sebe odkudkoliv to šlo, tehdy to byl pro mně způsob, jak se prostřednictvím virtuální reality nořit hluboko do snivosti, do vlastního světa imaginace, dokonalé představivosti a plavat v moři pocitů a emocí. Remake nejen že zachovává původního ducha celé původní hry, ale obohacuje onen svět přesně o tu míru detailů, které jsem si thedy prostřednictvím vlastní představivosti projektoval a dotvářel do oněch emočně nabitých obrazů. Bluepoint Games nejen že zrealizovali jeden z mých nejkrásnějších snů, oni ho ještě zdokonalili. Jsem si však jist, že kdo se nebude schopen či ochoten podvolit vlastní imaginaci a skutečně pronikat do utváření a objevování vlastního světa prostřednictvím toho v Shadow of the Colossus, tak začne a skončí pouze u běhaní přímočaře rovnou za kolosy až po závěrečné titulky s odehraným časem kolem deseti až dvanácti hodin, možná i méně a nebude mít už pochopitelně příliš chuť si zahrát znovu. Díky vlastní zkušenosti však vím, že hru lze hrát dvěma základními vzájemně diametrálně odlišnými způsoby a ten první jsem popisoval většinou řádků a ten druhý pár řádky před touto větou. Proto hra je a není pro každého, a v platnost uvádím obojí proto, že záleží na každém, jaký způsob si zvolí. Jeden je plný svobody, druhý je striktně lineární. Jeden je plný živoucích pocitu, emocí, imaginativního myšlení a cítění, ten druhý je v celku prázdný, holý, mrtví bez života.
REKLAMA
REKLAMA