Sackboy A Big Adventure
Recenzovaná verze: PlayStation 5
Sackboy A Big Adventure je tedy prakticky dalším spin-offem LittleBigPlanet série, v němž čeká oblíbeného pleteného hrdinu zcela nové velké dobrodružství. Na něm pracovali v posledních letech vývojáři ze Sumo Digital, kteří mají se značkou velké zkušenosti, protože stojí i za výše zmíněným třetím dílem. Zápletka hry je přitom docela jednoduchá. Točí se kolem zlého mytického padoucha Vexe, který začne unášet kamarády hlavního hrdiny a dělat z nich své přisluhovače. To samozřejmě Sackboy nemůže nechat jen tak a vydá se ho porazit, aby své kamarády zachránil, ale než se tak stane, bude se muset stát velkým pleteným rytířem. Příběh opravdu jednoduchý, ale humorně pojatý, takže určitě nikoho neurazí. Je vidět, že jde o pohádku i pro menší děti, na které s hrou Sackboy A Big Adventure i Sony míří během vydání konzole PlayStation 5. Ostatně ani Mario a další plošinovky od Nintenda nikdy neměly nějaké propracované zápletky. Vše vynahrazovaly svoji hratelností a rozmanitostí, takže Sackboy jde v jejich šlépějích, a vlastně si vede i celkem dobře.
Na rozdíl od LittleBigPlanet je Sackboy A Big Adventure spíše klasickou 3D plošinovkou, v níž oblíbený pletený hrdina musí zdolávat řadu překážek, řešit lehčí hádanky či bojovat s rozmanitými protivníky, které mu staví do cesty hlavní protivník Vex. Během příběhové části se podíváte se Sackboyem do pěti odlišných světů, přičemž každý se liší svým designem, který je mimochodem velmi povedený. Co se mi ale na Sackboy A Big Adventure líbí nejvíce, tak je skutečnost, že vývojáři po celou dobu předhazují nové nápady, takže nehrozí, že byste se začali nudit a hra by se začala opakovat. Zatímco v jedné úrovni si budete hrát s přitahovacím hákem, v další dostanete bumerang nebo možnost chodit po stěně, a to je jen začátek. Je tak jednoduché si užívat jednotlivé části hry, ať už je to klasické hopsání, ale také souboje s bossy. I na ty sem tam dojde, každý se dost liší a vyžaduje odlišnou strategii k poražení. Opravdu jsem nečekal, že se z Sackboy A Big Adventure nakonec vyklube takhle nápadití a hravá plošinovka, kterou bych popravdě čekal spíše od Nintenda a ne studia Sumo Digital, ačkoliv mu Sony dost pomáhala.
Zábavnosti určitě pomáhá podpora haptické zpětné vazby a adaptivních spouští i slušně vyladěné ovládání, s nímž jsem po celou dobu hraní neměl větší problémy. Sackboy vždy reagoval tak, jak jsem potřeboval, a když už skočil vedle nebo ho sundal protivník nebo nějaká záludná překážka, mohl jsem za to z větší části sám. Jen ta kamera někdy trochu zazlobí a zabere hru z ne zrovna ideálního úhlu, ale naštěstí takových pasáží moc není. Co mi asi vadí na hře nejvíce, tak je skutečnost, že abyste si odemkly další svět, potřebujete nasbírat určitý počet speciálních orbů, které jsou v jednotlivých úrovních, nebo je získáváte za plnění výzev. Je tak nutné úrovně vždy pečlivě prozkoumávat a pokoušet se vše plnit, jinak hrozí, že nebudete mít dostatek orbů a bude nutné úrovně opakovat. Tohle šlo určitě vyřešit lépe. Já naštěstí zase takový problém s orby neměl, ale věřím, že někdo, kdo nebude tak pozorný, tak na tento systém dojede a nedostane se dál.
Všechny tři díly LittleBigPlanet bylo možné si užít v jednom hráči, ale ta pravá zábava se vždy ukrývala v kooperaci s kamarády. Ještě dnes si vzpomínám hlavně na první díl, v němž jsem nahrál s Macharem desítky hodin, během nichž jsem se skvěle bavil. I proto jsem rád, že v Sackboy A Big Adventure se na kooperaci nezapomíná. Zatím je přítomna pouze offline kooperace pro čtyři hráče, která je zábavná i díky tomu, že stejně jako v LittleBigPlanet tu funguje zdravé soutěžení a ne jen snaha si pomáhat a zdolávat jednotlivé překážky a těžké úseky. Dokonce některé minihry a úrovně jsou připravené pouze pro kooperaci, takže pokud chcete vidět vše, musíte si najít stejně do LBP nadšeného kamaráda. Jen trochu zamrzí zatím absence online kooperace, ale vývojáři slibují, že ji přidají do konce letošního roku. Termín zatím neznáme. Snad se ho dozvíme v brzké době.
Sackboy A Big Adventure na první pohled vypadá jako pohodová plošinovka, u níž se moc nezapotíte, ale obtížnost postupně roste a na konci už vyžaduje maximální soustředění. Určitě dohrát jen hlavní příběhovou linku je pořádná výzva, a i proto první průchod zabere kolem 10-15 hodin v závislosti na zkušenostech s žánrem. Tím ale zábava rozhodně nekončí, protože vývojáři připravili i řadu dalších vedlejších úrovní s výzvami na čas, a velkou devízou je i solidní znovuhratelnost. Můžete se do jednotlivých úrovní vracet a pokoušet se je vysbírat, případně projít na 100%, za což jste odměňováni řadou kosmetických doplňků pro hlavního hrdinu. Kosmetických doplňků jsou stovky a potěší i nové tanečky. Tím nejlepším jsou ale různé kostýmy, které si zakoupíte za speciální herní měnu nebo odemknete dokončováním úrovní. Ty jsou parádní, přičemž díky nim může vypadat Sackboy jako krutý samuraj nebo roztomilý tygr. V Sackboy A Big Adventure se tak dá strávit daleko více času, a vlastně motivací není jen získání dalšího kosmetického doplňku, ale i samotná zábavná hratelnost.
Podle dostupných informací byla plošinovka Sackboy A Big Adventure ve vývoji řadu let a počítalo se s ní ještě pro PlayStation 4, na který ostatně i vychází. Byl jsem zvědav, jak na tom bude PlayStation 5 verze po vizuální stránce, a mohu říci, že rozhodně nezklamala. Hra si udržuje vizuální stylizaci série LittleBigPlanet, ale grafika je na první pohled daleko detailnější a na hlavním pleteném hrdinovi i dalších postavách vidíte drobné chloupky a další malé detaily, kterých dříve nebylo možné dosáhnout. S vizuálním zpracováním nemohu být spokojenější, navíc hra běží po celou dobu naprosto stabilně v 60fps a nezaznamenal jsem ani žádný technický problém. Rychlé jsou i nahrávací časy, takže nahrání jednotlivých úrovní je vždy v řádu vteřin. Potěší i kvalitní ozvučení a velmi dobrý soundtrack, který pěkně dokresluje dění na obrazovce (zvláště skvělé jsou hudbení levely s licencovanými písničkami) a pomáhá chytlavé hratelnosti, takže je kolikrát těžké se od hry odtrhnout.
Než recenzi ukončím, tak ještě musím zmínit, že Sackboy A Big Adventure jako většina ostatních her od Sony obsahuje českou lokalizaci formou titulků. To je fajn, zvláště, když je tato hra určena i pro mladší hráče, kteří tak dobře anglicky umět nemusí. Překlad je slušný a během testování jsem se nesetkal s žádným problémem, který bych zde musel zmínit. Doufejme, že se hra bude i díky lokalizaci slušně prodávat a my se tak i v budoucnu budeme moci těšit na další exkluzivní hry pro konzole PlayStation s českou lokalizací.
Když byla hra Sackboy A Big Adventure oznámena, bral jsem ji jen jako doplnění first-party nabídky Sony na launch konzole PlayStation 5, ale vyklubala se z ní zábavná, rozmanitá a hravá plošinovka, která uspokojí malé i velké hráče, navíc v pěkném vizuálním kabátku. Pokud máte žánr plošinovek rádi, určitě nákupem neprohloupíte, čeká vás zábava na řadu večerů, ať už se rozhodnete hrát sami nebo v kooperaci s kamarády. Sackboy A Big Adventure jen podtrhuje velmi silný lineup her, který Sony v letošním roce má pro své konzole.
Komentáře