Quake II Remastered

recenze  8
Martin Šmíd, 14. 8. 2023 15:20
První díl legendární série Quake se stal záhy po svém vydání obrovským hitem aje považován za velkou videoherní klasiku, bez něhož bychom si žánr stříleček z první osoby nedokázali představit. Dnes není problém si tuto legendu zahrát ani na současných platformách, protože před dvěma lety jsme se dočkali výborného remasteru. Od té doby si fanoušci hodně přáli i remaster druhého dílu, a aby mu byla věnována stejná péče. Dlouho bylo kolem něho ticho, ale že by se mohl skutečně připravovat, nejprve naznačila korejská ratingová organizace a následně dobře známý leaker. No a před několika dny došlo konečně k vytouženému oznámení na QuakeConu, které udělalo fanouškům velkou radost. Mezi ně se také počítám, a proto jsem se hned pustil do hraní. V době, kdy se bavíme o portech starých her za padesát euro, působí remaster hry Quake II jako zjevení. Už na začátku totiž musím zmínit, že jde o jeden z nejlepších a nejnabušenějších remasterů, jaký jsme tu kdy měli, a to se prodává jen za 10 euro (269 Kč).

Recenzovaná verze: Xbox Series X/S (hra je součástí předplatného Xbox Game Pass)

Za remasterem hry Quake II stojí vývojáři z Nightdive Studios, kteří se postarali i o zmíněný parádní port prvního dílu, a letos přinesli remake hry System Shock (zatím pouze na PC, konzolová verze vyjde během podzimu). A asi nemá cenu chodit moc dlouho kolem horké kaše. Remaster se jim maximálně povedl a navázali tak na svoji dřívější práci. Je vidět, že mají předlohu hodně rádi a nyní se fanouškům rozhodli předložit tuto klasickou sci-fi akci v maximální kvalitě a s veškerým doposud vydaným obsahem. Svým způsobem jde o ultimátní velký balíček, jenž je splněným sněm všech fanoušků. A co že tedy remaster nabízí? Nejviditelnější změnou od první minuty je rozhodně vizuální zpracování. Ne, že by vývojáři hru převedli do moderního enginu, ale hra je vyhlazenější, má lepší nasvícení, vysoké rozlišení (na konzolích Xbox Series X a PlayStation 5 nechybí podpora 4K) a podporu 16:9. Jen možná trochu zamrzí, že se vývojáři nepokusili vylepšit i textury, které byly převedeny jen do vyššího rozlišení. Prostředí v rámci možností jde, ale někteří nepřátelé jsou málo detailní s rozmazanými texturami. Stejně tak je škoda, že remaster postrádá ray-tracing podporu, přitom na PC existuje RTX verze hry Quake II. Jde ale ve výsledku jen o drobnosti, které nijak nesnižují kvalitu remasteru. Zvláště, když na konzolích současné generace běží v naprosto hladkých 120 fps (pokud máte televizi nebo monitor s touto podporou) a má rychlé nahrávací časy.

Zajímavostí je, že se vývojáři z Nightdive Studios nespokojili jen s vizuální úpravou a přidáním několika chytrých novinek vylepšující hratelnost, mezi nimiž je třeba upravený kruhový inventář s výběrem předmětů (nechybí kompas po vzoru moderních her ukazující k cíli) nebo zbraní, ale podívali se i na umělou inteligenci protivníků. Ačkoliv se umělá inteligence v remasteru Quake II stále nemůže ani zdaleka srovnávat s moderními akcemi, protivníci už nejsou takoví hlupáci a nepůsobí tak statickým dojmem, hlavně na vyšší obtížnosti. Střety s protivníky jsou najednou dynamičtější a představují větší výzvu, což má pozitivní vliv na samotnou hratelnost a zábavu. Rozhodně dobré zlepšení.

Zatímco první Quake byl spíše fantasy gotickou akcí s až hororovou atmosférou, druhý díl se po vzoru prvních dílů DOOMu vrací do sci-fi prostředí. Ostatně málokdo dnes ví, že studio id Software původně vyvíjelo zcela novou sci-fi značku, ale následně se rozhodlo, že půjde o druhý Quake II, ačkoliv se od prvního dílu značně liší prakticky ve všem, od prostředí po atmosféru nebo nepřátele. Hlavním hrdinou byl mariňák, jenž se účastní zoufalé mise s cílem odrazit invazi mimozemské civilizace. Ačkoliv hra byla více postavena na příběhu, který se vývojáři rozhodli vyprávět i skrze několik na svoji dobu pěkných a propracovaných filmečků, pořád byla hlavní hratelnost. Tu vývojáři z id Software vždy uměli a šlo tak o zábavnou střílečku s kvalitním designem úrovní, které nebyly moc lineární a ukrývaly řadu tajemství i výzev, výborně navrženými souboji s protivníky i bossy, a v neposlední řadě na svoji dobu ohromujícím vizuálním zpracováním.

Když jsem Quake II znovu rozehrál, byl jsem docela překvapen, že docela dobře obstojí i dnes a nepůsobí až tak archaickým a zastaralým dojmem, jak bych čekal u takto staré hry. Ano, sem tam je vidět, že nejde o moderní akci, ale to je v mnoha ohledech i dobře a vlastně i proto působí tak svěžím dojmem. Hratelnost je pořád zábavná, čímž jen Quake II ukazuje svoji nadčasovost a hlavně vliv, jaký měl následně na vývoj žánru first-person stříleček. Na hratelnost má velký vliv kvalitní gunplay, velké množství protivníků i rozmanitý arzenál zbraní, od pistole po brokovnice, samopaly, raketomet a tak dále, přičemž vývojáři do hry zakomponovali i využívání různých power-upů. Ty přidávají dočasný bonus, třeba zvednutí damage nepřátelům. Jakmile jsem začal remaster hrát, vrátil jsem se o dvacet pět let zpět, a jen těžko jsem se od hraní odtrhával, za což může i dobře vyladěné ovládání pro gamepad, s nímž jsem neměl žádný problém.

Překvapením určitě je, že nové vydání hry Quake II obsahuje i verzi z konzole Nintendo 64, o níž se tehdy postaralo studio Raster Productions (z této verze vycházelo i pozdější vydání pro první PlayStation). Pokud jste ji nikdy nehráli, možná si nyní říkáte, proč se ji rozhodli vývojáři z Nightdive Studios zahrnout. Určitě se lišila jen tím, že měla horší vizuální zpracování, které nyní bylo eliminováno. Takhle jednoduché to ale tehdy nebylo, protože šlo prakticky o kompletně novou hru stavějících na základech PC verze, která byla šitá na míru možnostem hardwaru tehdejší konzole od Nintenda. Quake II pro Nintendo 64 měl naprosto odlišné úrovně, ovšem stále inspirované sci-fi, které byly menší a lineárnější, ačkoliv některé jejich části byly lehce inspirované PC verzí.

I když likvidování nepřátel skrze kvalitní herní základy bylo docela zábavné, nebyla tato verze legendární akce studia id Software tak kvalitní. Alespoň z pohledu hráče, který zná PC originál jako své boty, možná i lépe. Kromě lepšího designu, větších úrovní nebo kvalitnějšího zpracování ji chyběly i zajímavější střety s protivníky nebo bossy. Přesto si myslím, že v novém balíčku verze z konzole Nintendo 64 stojí za povšimnutí a hlavně zahrání. Pro PC a současné konzolové hráče se může jednat o solidní rozšíření s novými úrovněmi, a hlavně nahlédnuté do historie, kdy se porty PC her pro konzole značně lišily. Asi si nedokážeme představit, že by se něco takového dělo i dnes. A vzhledem k rozpočtům si to určitě nedokážou představit ani vývojáři.

Kromě celé původní kampaně a verze pro konzole obsahuje toto nové vydání i dvě původní rozšíření The Reckoning a Ground Zero s novými úrovněmi, zbraněmi, nepřáteli i multiplayerovými mapami. Ta jsem si mohl zahrát až nyní v rámci remasteru a nabízejí docela slušnou porci další zábavy, ačkoliv třeba úrovně nejsou dle mého názoru tak kvalitně navržené, jako v hlavní kampani. Také u nich nejde čekat něco vyloženě nového. Celkově si ale myslím, že fanoušky nezklamou a dobře prodlouží čas strávený s hrou.

Stejně jako pro remaster prvního dílu Quake je přítomno i zcela nové rozšíření Call of the Machine. To vytvořili v posledních měsících vývojáři ze švédského studia MachineGames (Wolfenstein: The New Order a Wolfenstein II: The New Colossus) a musím říci, že jde o parádní dodatek, který skvěle navazuje na originál a nabízí ultimátní zábavu na několik hodin. Tato nová kampaň, která je daleko kvalitnější jak u původních rozšíření The Reckoning a Ground Zero, je více zaměřená na samotnou akci a střety s někdy až desítkami protivníků najednou. Jako tomu je třeba u série Serious Sam nebo nových dílů série DOOM, místo bloudění a hledání cestiček a klíčů. Ostatně už na začátku získáte velmi silný BFG, který je pro rychlou likvidaci velkého množství protivníků přímo stavěný. Celou novou kampaň Call of the Machine jsem si hodně užil a vývojářům musela zabrat pěkných pár týdnů. I proto je nízká cena remasteru z tohoto hlediska naprosto nepochopitelná.

Quake II by nebyl kompletní, pokud by neobsahoval multiplayerovou část. Tu je možné hrát lokálně (na konzolích Xbox Series X/S je split-screen dokonce až pro osm hráčů, což je pořádný chaos) nebo online. Určitě je příjemné, že od prvního dne je přítomna podpora pro cross-play, takže mohou hrát hráči na všech platformách společně. Multiplayer obsahuje tři základní klasické herní režimy Deathmatch, Team Deathmatch a Capture the Flaq, které je možné hrát hned na čtyřiceti mapách. Zahrnuty jsou mapy nejen z originálu, ale i různých balíčků či verze hry z konzolí Nintendo 64 a PlayStation. Testoval jsem zatím jen několik her a hra běží slušně, ačkoliv sem tam mi déle trvalo, než jsem se napojil, a zápasy doprovázelo i lagování. Na tohle se budou muset vývojáři ještě podívat, aby i multiplayerová část byla stoprocentní.

Než svoji recenzi ukončím, ještě zmíním položku id Vault, pod níž se ukrývají artworky s popisky od vývojářů i informace o zbraních a všech nepřátelích. Jde o pěkný bonus, který fanoušky série a hlavně druhého dílu série Quake určitě potěší.

Quake II se dostává na současné platformy v téměř dokonalém remasteru, který zahrnuje upravenou vizuální stránku, celou originální kampaň, dvě velká původní rozšíření, jedno zcela nové vynikající rozšíření, verzi hry z konzolí Nintendo 64 a PlayStation, a zapomenout zmínit nemohu ani docela velkou multiplayerovou část. Fanoušci Quaka nemají nad čím váhat, ale vyzkoušet by si měli tuto legendu naprosto všichni. Zvláště při ceně, která je vzhledem ke kvalitám remasteru hodně nízká, až svým způsobem nepochopitelná. Kéž by se tímto přístupem k hráčům nechali inspirovat i ostatní herní společnosti.

Quake II Remastered

ps5xsxnswps4xone
Bethesda Softworks, id Software