Pro Evolution Soccer 2017

recenze  29
Martin Šmíd, 3. 10. 2016 22:48
Fotbalová série Pro Evolution Soccer na předchozí konzolové generaci postupně ztrácela fanoušky, za což mohla celá řada faktorů. Ať už klasicky chybějící licence, tak zaostávající hratelnost za konkurenční FIFOU, případně fotbalovou atmosférou. To se ale s příchodem současných konzolí změnilo, Pro Evolution Soccer je opět plnohodnotným konkurentem pro sérii od EA, navíc jí dokázala v mnoha směrech i překonat. Letošní ročník vývojáři z Konami pojali spíše jako klasický evoluční krok, který staví na pevných kvalitních základech, ale rovněž přináší i několik zajímavých změn. Více už v recenzi.

Recenzovaná verze: PlayStation 4

Série Pro Evolution Soccer ušla na současné konzolové generaci pořádný kus cesty a opět se dostala do pozice, v níž se nacházela v době PlayStationu 2, přičemž tuto pozici nyní potvrdil letošní ročník. V něm se vývojáři zaměřili hlavně na vylepšování už tak dobré hratelnosti, přidali hráčům nové animace, přepracovali fyziku míče, který se chová ještě reálněji a lépe navíc reaguje na dotyk s nohou hráče, což navíc přináší řadu nových a neokoukaných situací, padají i parádní góly, zasluhující si opakovačku v dobře zpracovaném editoru, vývojáři nezapomněli ani na oslavy gólů, které jsou parádní a z nich by si měli třeba vývojáři z EA vzít inspiraci. Dá se říci, že tím je hratelnost rozmanitější a pestřejší oproti předchozímu ročníku a posouvá arkádový fotbal na novou úroveň. Hratelnosti pomáhá i upravená umělá inteligence hráčů, kteří lépe reagují na dění na hřišti.

To platí dvojnásobně o brankářích, kteří jsou bystřejší, hlavně na vyšší obtížnosti, a dokážou i během standardních situací si lépe bránící hráče postavit a rovněž na lépe reagovat na postavení útočníků. Už tedy tolik nechybují a působí opět uvěřitelnějším dojmem. Upraveni byli i rozhodčí, kteří dle mého názoru nyní citlivěji posuzují situace a dávají výhodu útočícímu týmu. Celkově hratelnost v Pro Evolution Soccer prošla klasickou evoluční cestou, která ale novému ročníku sedí a nebudete mít pocit, že série přešlapuje na místě, jako tomu bylo na předchozí konzolové generaci.

Z předchozího odstavce je jasné, že Pro Evolution Soccer 2017 se opět zlepšil i po stránce hratelnosti, která je nyní dynamičtější, zábavnější a hlavně se celkově na zápasy lépe dívá. Vše pak vývojáři z Konami podporují i klasickou skladbou herních režimů, které si můžete zahrát. Kromě rychlé hry s umělou inteligencí, případně s kamarádem, je možné zapnout klasický Master League, v němž se jako manažer staráte o vybraný klub, pomáháte mu vyhrávat důležité západy, ale vůbec se staráte i o jeho chod, do čehož je zahrnut pochopitelně i příchod nových hráčů, ale také vychovávání mladíčků a tak dále. Prostě klasická kampaň, která oproti předchozím ročníkům moc změn nedoznala, ale proč něco měnit, co očividně dobře funguje.

Kromě Master League nechybí ani různé turnajové režimy, kterým vévodí oficiální licence na Ligu mistrů, případně Evropskou ligu nebo asijská Liga mistrů AFC. Pokud jste hráli předchozí ročníky, tak určitě víte, že tyto režimy jsou hodně zábavné a mají svoji nezapomenutelnou atmosféru díky licencovaným znělkám a dalším náležitostem. Letos se tedy na tomto nic nezměnilo. V Pro Evolution Soccer 2017 se vrátil i můj oblíbený režim Become A Legend, v němž se můžete stát sami velkou fotbalovou legendou. Vše ale potřebuje čas, takže se nesmíte divit, když na začátku budete hlavně vysedávat na lavičce a čekat na svoji šanci, které se následně chopíte. Ano, vysedávání je frustrující, ale tak nějak k reálnému fotbalu patří.

V čem Pro Evolution Soccer 2017 opět ztrácí oproti konkurenci od EA, tak jsou to samozřejmě licence klubů nebo stadionů. Za český národní tým opět běhají zcela neznámí hráči, pak mnohé kluby mají sice reálné hráče, ale jiné názvy i loga, což fanoušky určitě netěší. Na druhou stranu je nutné říci, že licence Konami umožňuje na PC a konzoli PlayStation 4 si do hry nahrát, už nyní jsou k dispozici na fórech různé balíčky, které vám s tímto pomohou, takže z London FC si v rychlosti uděláte oficiální Chelsea FC, a tak dále. Chybějící licence pro ty největší fanoušky tedy zase takovým problémem dle mého nebudou, protože si je jednoduše do hry nahrají, jen to není tak komfortní a nemáte je v základu, jako u konkurence. Dle mého ale o zase tak velkou chybu nejde, když možnost dostat je do hry je.

Série FIFA je hodně oblíbená i díky výbornému režimu Ultimate Team, který se každým rokem rozrůstá, navíc do něho hráči neváhají vrážet další stovky korun za balíčky, aby složili ty nejlepší týmy. Konami se tomuto režimu snaží konkurovat svým vlastním, který se jmenuje myClub, nabízející sem tam i své vlastní pravidla, hlavně ve způsobu podepisování nových hráčů skrze skauty a agenty, ale kvůli značně omezeným licencím je těžké více uspět. Ano, myClub od předchozího ročníku doznal posun k lepšímu, vylepšený je třeba úvodní tutoriál a zlepšila se i celková přehlednost, ale stále si nedokážu představit, že bude více konkurovat daleko oblíbenějšímu Ultimate Team od EA. Režim myClub každopádně můžete hrát v jednom, ale je hlavně stavěn pro online hraní, které zatím u nového ročníku Pro Evolution Soccer trochu drhne a má řadu nedostatků. Hlavně zamrzí docela dlouhé čekání na soupeře, pak se mi několikrát stalo, že hra dost lagovala, takže plynulost přihrávek a střel nebyla zrovna ideální. Je to škoda, snad se vývojáři na online ještě podívají, protože jde o zatím největší problém, který táhne bohužel hodnocení trochu dolů. Rovněž mi docela vadilo, že jen jediný hráč v onlinu může rozhodnout o přeskočení opakovaných gólů či jiných situací, čímž se vytrácí atmosféra.

Konami i v novém ročníku použila vylepšenou verzi enginu FOX, který odváděl už v posledních ročnících velmi dobrou práci a jinak tomu není ani letos. Detailní jsou nejen hráči, u kterých postupně během hraní vidíte stékat i pot a další detaily, ale rovněž i stadion žije a diváci se neustále snaží svůj tým podporovat, což navozuje spolu s výborným ozvučením parádní atmosféru. Důležitá je pochopitelně i plynulost, která je velmi dobrá, framerate moc neklesá, dokonce mi přijde, že nahrávací časy jsou nyní kratší oproti předchozímu ročníku. Audiovizuální zpracování tedy snese ty nejpřísnější měřítka i letos a vývojáři se za odvedenou práci nemají proč stydět.

Pro Evolution Soccer série se v posledních letech značně zlepšila a i když nový ročník nabízí spíše jen evoluční změny a novinky, jde o velmi dobrou fotbalovou hru, kterou si rád zahraji i v následujících týdnech a měsících. Nejen, že má skvělou hratelnost, ale i pohlednou grafiku a tu správnou fotbalovou atmosféru. Škoda jen několika mušek, hodnocení mohlo být ještě o stupínek vyšší. Třeba příště. Každopádně Pro Evolution Soccer je zpět v plné síle a fanoušky určitě nezklame.

Pro Evolution Soccer 2017

ps4ps3x360xone
Konami, Konami