Pro Evolution Soccer 2010

recenze  22
Martin Šmíd, 26. 10. 2009 23:39
Podzim není jen ve znamení války NHL her od EA Sports a 2K, ale i válkou fotbalových titánů. Na jedné straně stojí EA Sports se svou v posledních letech vynikající FIFou a na druhé straně Konami, které má trumf v podobě hry Pro Evolution Soccer. Každý rok spolu bojují o pomyslný trůn fotbalových her, a tak se nyní pojďme podívat, jak souboj dopadl letos.

Za éry Playstationu 2 platilo, že FIFA od EA Sports byla více zaměřená na běžné hráče, přinesla spoustu licencí a nádhernou fotbalovou podívanou. Bohužel trošku pokulhávala hratelnost, kterou naopak skvěle podal Pro Evolution Soccer od KONAMI. Hratelnost vždy zdobila sérii Pro Evolution Soccer, ale s příchodem next-gen konzolí Konami zaspalo a toho do poslední kapky využila konkurence. EA najednou přinesla vynikající fotbalovou hru s úžasně chytlavou hratelností, kterou ji mohl i Pro Evolution Soccer závidět. Nyní vydaný ročník 2010 se má pokusit svrhnout FIFU z trůnu, přičemž už nyní musíme říci, že jde o nejlepší díl série, protože nabízí tolik novinek a vylepšení, že je není možné zde všechny popsat. Ve všech směrech jde o velký skok kupředu, ale nejsme si tak úplně jistí, jestli to na konkurenci bude stačit. Přeci jen má EA více zkušeností a velmi propracovaný online režim, který i letos může PES jenom závidět, ačkoliv i v něm tento režim prošel řadou změn.

Už po zapnutí hry zjistíte celkem milé překvapení. Vše se nádherně rychle načítá a nemusíte čekat několik vteřin na načtení jako u konkurence. Zde ovšem chvála na menu začíná a končí, protože se nám zdá značně nepřehledné a chvilku bude trvat, než se v něm zorientujete. Dva sloupečky s nejrůznějšími módy nejsou zrovna úplně ideálním řešením. V menu se kromě Ligy mistrů (o ní až později) nachází zřejmě stavební mód této hry, a tím je Master League. Tento manažerský mód je v novém ročníku doveden do možná naprosté dokonalosti, protože zde máte jako manažer spoustu možností, jak řídit celý klub a dokonce zde Konami zapracovalo i naprosté drobnosti, jakou jsou třeba daně. Před zápasy navíc máte vždy několik dní na to, abyste svůj tým dali dohromady, natrénovali nějaké ty nové situace a případně své hráče poslali na nějaké to lepší cvičení, samozřejmě za peníze. Prohlížet si zde můžete i momentální formu vašich konkurentů, přičemž ale zamrzí fakt, že soupisky nejsou moc aktuální. V London FC (Chelsea) naleznete hrát pořád Ševčenka, což není úplně pravda. V tomto módu si ale vyhrajete každý fotbalový hračička a dá se říci, že se u něj dá strávit stovky hodin. Pokud se má v čem konkurence hodně učit, je to právě manažerský mód, který má PES daleko propracovanější.

Dalším herním módem, který naleznete v menu, je Become a Legend. Tento herní mód je jakousi odpovědí na Be a pro u FIFy. Na začátku si vyberete hráče, nastavíte si ho podle svých představ a vrhnete se do kolotoče jménem světový fotbal. Pokud se vám bude dařit, budete střílet góly, anebo sbírat nuly, koupí vás nějaký ten lepší tým. Takto to jde pořád dokola. Tento mód není tolik zábavný jako u konkurence a je pouze jejím slabým odvarem. Přesto si myslím, že někomu se jistě bude líbit a nedá na něj dopustit. Dále tu máme mód League Cup, kde si můžete vytvořit ligu nebo nějaký ten šampionát bez větších trenérských schopností. Kromě hry pro jednoho hráče je zde i celkem propracovaný online režim, který se od minula změnil k lepšímu, samotné hry nelagují a je příjemně hratelný. Nyní se ale pojďme podívat na největší tahák letošního ročníku Pro Evolution Soccer.

Velkým tahákem Pro Evolution Soccer 2010 má být stejně jako u předchůdce plně licencovaná Liga mistrů a Europa League. Tedy dvě soutěže, které může konkurence jenom závidět. Už po spuštění šampionátu Ligy mistrů se před vámi spustí video s úvodní melodií, která vás plně nažhaví do následujících bojů o evropský trůn. Po skončení filmečku přichází na výběr tým, za který si Ligu mistrů zahrajete. Zde přichází menší zklamání z neustálé absence licencí, takže zde naleznete plně licencovanou jen Barcelonu, Manchester United a pár dalších klubů. Pokud fandíte některému jinému klubu, musíte si najít jeho alternativu. Protože jsem fanoušek Chelsea, vybral jsem si klub London FC, kde překvapivě všechna jména sedí, jak mají a nenajdete zde žádné zkomoleniny. Akorát co nepřekousnu, je ošklivé logo týmu na dresu John Terryho. Vidět tohoto hráče s dresem jiného klubu než Chelsea, je pro fanouška spíše urážkou, než poctou za něj hrát Ligu mistrů. Doufejme tedy, že příští ročník přinese zase několik licencí navíc. Po vybrání týmu se náhodně rozlosují skupiny a boje mohou začít. Skupiny jsou většinou velmi lehké a většinou ve skupině máte jen jeden silný tým. Podle jmen si bohužel musíte domýšlet, jaký klub proti vám stojí, protože ze jmen nemáte šanci poznat, o jaký klub by se mělo jednat ve skutečnosti. Po zapnutí každého zápasu se objeví klasická tabulka s ohlášeným zápasem a nástup s klasickou melodií. Atmosféra těchto utkání je opravdu hodně velká a budete si užívat každou sekundu na hřišti.

Pojďme ale na samotné hřiště podívat se, jak probíhají jednotlivé zápasy. Samotná hratelnost zůstala skálopevně stejná jako u předchozích her, přičemž přibylo několik nových pohybů a kliček u hráčů, které dodávají hře šmrnc. Fyzika míče je opět skvělá, míč všelijak odskakuje od hráčovy nohy a zkrotit ho je daleko větší výzva. Právě v podání fyziky míče PESko naprosto kraluje a každý dotyk hráče s míčem si budete užívat. Na druhou stranu trošinku pokulhává AI protivníků a dokonce i rozhodčích. Na vyšší obtížnost už sice dokáže AI i dobře kombinovat, ale pořád jde jen o slabý odvar, který letos předvedla FIFA. Další velkou slabinou jsou brankaři, kteří si občas neodpustí nějaký ten kiks a do soubojů 1 vs. 1 nejdou tak odvážně jako jejich kolegové od konkurence. Přesto ale potěší fakt, že jde i brankáře díky tomu obehrát, přičemž takto vstřelený gól vždy potěší a pozvedne psychiku. Trochu si musíme šťouchnout do rozhodčích. Ti vám neodpustí žádný faul a nezaregistroval jsem, že by mi dali ve hře nějakou výhodu, i když jsem běžel sám na bránu. Jejich výroky jsou hodně diskutabilní a kazí tak trochu onen pravý fotbalový zážitek. Rovněž padají i celkem nesmyslné červené karty, kterým se jde jenom smát.

Grafická stránka se od minula zlepšila o nějaký ten kus, ale na svoji konkurenci bohužel nedosahuje. Stejně tak na konkurenci nedosahují ani animace všech hráčů, které nejsou tolik plynulé a vypadají prostě divně, až strojově. Je zde až moc vidět zažitý styl z Playstation 2 éry, který se bohužel moc nezměnil. Můžete si toho všimnout třeba při vhazování, kdy kroutíte, celým hráčem jako na kolotoči. Vypadá to dost komicky a nepřirozeně. Autoři přesto prohlašují, že ve hře naleznete přes 300 nových animací, což je sice pěkné, ale při samotném hraní si jich moc nevšimnete. Spíše jde jen o nové kličky a nové možnosti zakončování, z čehož budou nadšeni jen opravdu velcí fanoušci PESka. Musíme ovšem pochválit velmi dobře vypadající hráče, kteří jsou opravdu podobní svým reálným předlohám a vypadají ve hře o poznání lépe než u konkurence. Nádhernou melodii Ligy mistrů, která navozuje až neuvěřitelnou atmosféru, jsme už zmínili, ale ochuzeni o atmosférický zážitek nebudete ani u normálního zápasu. Děkovat za to můžete hlavně burcujícím divákům, kteří oslavují svůj domácí tým, nebo vypískávají hosty. Rovněž se povedl i anglický komentář, který je v mnohém lepší, než u české FIFY. Tedy za předpokladu, že umíte dobře anglicky.

Na závěr musíme vývojáře pochválit za vynikající položku EDIT, díky níž si můžete z London FC udělat pravou nefalšovanou Chelsea. Stačí si jen trošinku vyhrát s nastavením, nahrát logo týmu a hned můžete válčit za svůj oblíbený tým. Playstation 3 hráči si ani vyhrát nemusí, protože se už na internetu objevily oficiální soupisky, dresy a další věci. Xbox 360 hráči se musí spolehnout zatím jen na svoje umění. Zde jenom zmíním, že Xbox 360 hráči budou potřebovat k nahrání jednotlivých log a dalších věcí kamerku. Běz ní nemají šanci oficiální loga do hry dostat.

Pro Evolution Soccer 2010 je dobrá fotbalová hra, jejíž největší předností je licence Ligy mistrů a propracovaný Master League. Bohužel ani nový ročník nenabízí licence velkých fotbalových klubů a zvláště těch z anglické a španělské ligy. Přesto musíme v tomto pochválit možnost editovat hráče i kluby a udělat z nich pro svoje potřeby oficiální. Příště by to ale chtělo oficiální soupisky hned od vývojářů a ještě více vylepšit online režim, který nenabízí tolik možností jako konkurence. I přes to všechno tu máme letos dvě špičkové fotbalové hry a je jen na hráči, kterou si vybere. Chybu ani v jednom případě neudělá.

Pro Evolution Soccer 2010

ps3x360psp
Konami, Konami