PixelJunk Shooter Ultimate

Martin Šmíd, 7. 6. 2014 17:15
Hry ze série PixelJunk byly na předchozí konzolové generaci velmi oblíbeny, navíc každá nabídla zábavu v trochu jiném žánru. V PixelJunk Monsters jsme bránili doupě před krvežíznivými nepřáteli, v PixelJunk Eden jsme zase skákali přes nejrůznější zahrady. Vyšly i dva díly stříleček PixelJunk Shooter , které přinesly zábavnou arkádovou hratelnost obohacenou o logické problémy založené na fyzice. Právě PixelJunk Shooter vyšel před několika dny v Ultimate edici na PlayStation 4, na níž se nyní podíváme.

Recenzovaná verze: PlayStation 4 (obrázky u textu vytvořené za pomoci SHARE tlačítka)

Kolekce PixelJunk Shooter Ultimate obsahuje oba dva dříve vydané díly na konzoli PlayStation 3, takže v balení za jednu cenu najdete PixelJunk Shooter a PixelJunk Shooter 2 spojené do jedné velké hry. Je určitě dobře, že vše je slepeno do jednoho velkého dobrodružství, takže nemusíte mezi hrami přepínat jako v několika dalších kolekcích, po dohrání prvních tří kapitol automaticky pokračujete do dalších. Než začnu s popisem her, tak ještě zmíním, že díky spojení dvou her se vývojářům povedlo začlenit větší množství stříbrných a zlatých trofejí, navíc nechybí ani ta vůbec nejcennější, tedy platinová. Tu získat už bude chtít trochu toho umění, štěstí a samozřejmě času. Není to jen tak.

Oba dva díly PixelJunk Shooter se dají zjednodušeně popsat jako klasické twin-stick střílečky, jakými je třeba nedávno vydaný Resogun nebo Super Stardust HD. Na rozdíl od zmíněné konkurence mají ale i několik zajímavých novinek, které je posouvají ještě dále a díky nimž vyčnívají na většinou žánrové konkurence. Samozřejmě, ve hře proplouváte nádherně a chytře navrženými úrovněmi plnými nepřátel, o které se musíte starat, ale také musíte do toho všeho sbírat přeživší vědce a také diamanty, které vždy odemknou závěrečnou úroveň v dané kapitole. Vše je navíc obohaceno o řešení spousty hádanek, které se v kapitolách neopakují, vždy každá nabízí svoje jedinečné problémy založené na fyzice, takže v tomto je hra hodně rozmanitá a ani na konci nebude nudit. Hádanky většinou probíhají v tom duchu, že musíte spojit dvě různé tekutiny, třeba lávu polít vodou, čímž ztuhne a následně se jí můžete prokopat. V dalších kapitolách přijde na řadu kov i plyn a v poslední si pak budete hrát se světlem a tmou, v níž na vás čeká nové nebezpečí. Hrátky s tekutinami jsou zábavné i díky dobře zpracované fyzice, která vždy pracuje dle očekávání. Je pak radost se dívat na vodu, jak realisticky kape na lávu a mění ji v kámen.

Oba dva díly PixelJunk Shooter mají kouzlo i v tom, že vlastně nejsou vůbec lehké. Obtížnost na začátku sice není postavena tak vysoko, aby neodradila hned začátečníky, a prvními dvěma kapitolami proplujete bez větších problémů, ale následně obtížnost značně vzroste a každá překonaná úroveň nabídne velké uspokojení. Na větší obtížnost má vliv i teplota lodě, kterou musíte hlídat. Pokud nepřiměřeně stoupne, třeba po zásahu nepřátel, vletem do lávy nebo střelbou raket, většinou se zhroutíte na zem a začínáte znovu. V takovém případě vás zachrání jen pád do vody, v níž můžete raketku zchladit. Ještě musím zmínit souboje s bossy, kteří na vás čekají v závěrečném kole každé kapitoly. Porazit je chce trochu přemýšlení, protože ustřílet se většinou nedají, takže musíte vyčkávat a ve správný čas zaútočit. Souboje s bossy tu jsou velkou odměnou za předchozí splněné úrovně, i když kolikrát tuhou. Souboje s nimi jsou ale zážitkem, na který jen tak nezapomenete.

PixelJunk Shooter Ultimate vyšel na konzole PlayStation 4 a PlayStation Vita. Vývojáři začlenili do obou her nejen cross-play, ale také cross-save, takže můžete hru rozehrát doma a následně pokračovat na cestách.

Kolekce PixelJunk Shooter Ultimate má přes 150 levelů, které než splníte, prosedíte u hry několik večerů. Nejde tedy o záležitost, kterou byste dohráli na jedno posezení. Navíc vysbírat všechny diamanty, přeživší a vědce, zabere další hodiny, protože nepředpokládám, že se vám vše povede na první pokus. Životnost je tedy hodně velká a za své peníze dostanete adekvátní porci zábavy. Celá hlavní kampaň je v jednom fajn, ale vývojáři ponechali možnost si ji zahrát i s kamarádem na jedné obrazovce. Kooperace celou hru značně obohacuje, je ještě zábavnější a díky dvěma lodím je více prostoru pro nejrůznější taktiky a další plánování. Jen je možná škoda, že kooperace nefunguje i online, ale to je jen menší nedostatek a možná asi jediný, kterým tato jinak výborná kolekce trpí.

PixelJunk Shooter Ultimate nemá jen robustní kampaň pro jednoho hráče, ale také docela povedený online multiplayer, který ačkoliv má jen jeden režim, je hodně zábavný a dá se u něj prosedět i několik hodin. V režimu jde o to, aby jeden hráč vždy zachraňoval vědce, zatímco druhý se mu v tomto počítání samozřejmě snaží zabránit všemi možnými prostředky. Jak vyhráváte jednotlivé hry, získáváte speciální herní peníze, které následně můžete investovat do lepších zbraní nebo power-upů, které vám následně usnadní hraní. Levelů, tedy arén, ve kterých střety probíhají, je hodně, takže se jen tak neohrají, což pomáhá celkovému velmi dobrému dojmu. Navíc arény mají dobrý design a jsou přímo stavěny pro hrátky ve více hráčích. Multiplayer tedy určitě doporučuji alespoň vyzkoušet, jen doplňuje výborný pocit z této hry.

Pokud jste někdy hráli PixelJunk Shooter na konzoli PlayStation 3, tak určitě víte, že se jednalo o střílečku ve 2D grafice. Na tomto se nic nezměnilo, ale vývojáři v PlayStation 4 verzi vše převedli do rozlišení 1080p, navíc si dali tu práci, a vylepšili osvětlení, které nyní vše počítá v reálném čase, což je hned znát, a další efekty, takže tady vládne maximální spokojenost, navíc vše běží parádně v 60fps. Takto nějak si představuji port starší hry na nové konzole. Je dobře, že vývojáři hru nepřevedli jen do vysokého rozlišení, ale věnovali ji i další péči, což se podepsalo i na stabilitě, takže nečekejte žádné technické problémy v podobě pádů, jako u některých jiných her. Grafiku samozřejmě doplňuje slušný soundtrack i dobré ozvučení, ale tady už moc vývojáři práce neměli.

PixelJunk Shooter Ultimate je výborná kolekce dvou skvělých arkádových stříleček, u níž se budete královsky bavit jak u kampaně pro jednoho hráče, která sama o sobě vydrží na spoustu hodin, ale také u multiplayerové režimu. Navíc plusem určitě je, že vývojáři zapracovali i na vizuálním zpracování a vůbec se postarali o to, abychom tu měli učebnicový remake velké klasiky z předchozí konzolové generace. Berte všemi deseti, zvláště na konzoli PlayStation 4, kde je PixelJunk Shooter Ultimate v rámci PlayStation Plus zdarma.

PixelJunk Shooter Ultimate

ps4vita
SCEE, Double Eleven