No Man's Sky
Testovaná verze: PlayStation 4
Základní koncept No Man's Sky zněl a pořád zní naprosto neuvěřitelně. Vývojáři z Hello Games si ale trochu uškodili svým mlčením, protože nikde nebylo během vývoje jasně řečeno, co ve hře bude a nebude. Sem tam se proto objevovaly nepodložené informace a fanoušci si vysnili prakticky dokonalou vesmírnou hru, takže bylo jasné, že tak vysoká očekávání vývojáři určitě naplnit nedokážou. Zvláště když si uvědomíte, že Hello Games je malé studio, které nemá ani dvacet stálých zaměstnanců. Otázka posledních týdnů proto nezněla, jestli dokáže No Man's Sky naplnit přehnaná očekávání, ale jestli půjde alespoň o dobrou hru. Bohužel ani na tuto otázku není jednoznačná odpověď. No Man's Sky je totiž hra, která není rozhodně pro všechny. Zatímco jedni budou obdivovat nekonečný vesmír a možnost neustále odhalovat nové druhy živočichů, čímž nahrají i několik stovek hodin, jiní ji odloží po pár hodinách jako nudnou záležitost. Dlouho jsem přemýšlel, k jaké skupině se přikloním. Oceňuji, že se vývojáři pustili do takto obrovské ambiciózní hry, a nakonec se jim povedlo vytvořit opravdu působivou technologii, která ale má nyní v začátcích i několik nedostatků. O nich se nyní rozepíši.
Půjdu ale popořadě. Hra nemá žádnou hlavní obrazovku, prakticky hned po zapnutí uvidíte nekonečný počet hvězd, až se ocitnete bez nějakého velkého vysvětlování na zdánlivě opuštěné planetě s rozbitou lodí. Nemusíte se bát, že byste moc dlouho tápali, protože si hned před lodí můžete zapnout záhadného Atlase a sledovat jeho linku, přičemž na začátku vám vysvětlí základní herní mechanismy a hlavně vám sdělí, jak si zprovoznit svoji porouchanou loď, aby mohla znovu vyletět do vesmíru, a následně i cestovat mezi hvězdnými systémy. No Man's Sky vás tedy v prvních okamžicích vede za ručičku, a i následně vám Atlas bude sem tam připomínat hlavní linku, jejímž cílem je dostat se do středu vesmíru, což vám asi v posledních dnech neuniklo. Zde bych skončil s příběhem, protože prakticky všechno další by mohlo být považováno za velký spoiler. Cesta do středu vesmíru není zrovna jednoduchá, a virtuální vesmír stejně jako ten skutečný, má řadu záhad a tajemství, která jen čekají na odhalení, a jsou hlavním hnacím motorem celého vašeho vesmírného dobrodružství.
Opravou lodi celé dobrodružství teprve začíná, protože hned budete požádáni, abyste vzlétli k nebesům a přes atmosféru se dostali až do vesmíru. Jde o jeden z nejnezapomenutelnějších okamžiků z celé hry, když se poprvé dostanete do vesmíru a následně uvidíte okolní planety a měsíce, na které se můžete bez jediné nahrávací obrazovky vydat. Brada následně spadne dolů z přesunu na mapu, v níž vidíte, že se nacházíte na malé svítící tečce, kolem níž je dalších podobných několik miliard. Právě v tento okamžik si uvědomíte, že se vývojářům povedlo vytvořit něco zcela jedinečného, co před několika lety nebylo ještě myslitelné. Vytvořit obrovské herní hřiště, prakticky nekonečný vesmír, který můžete prozkoumávat. V tento okamžik opravdu hra bere dech svoji velikostí a rozsahem. Vytvoření působivé technologie je ale jedna věc, obohatit vše o zajímavé herní mechanismy a zábavnou hratelnost, věc druhou, a u ní zatím vývojáři z Hello Games poněkud klopýtají.
Před vydáním se hodně spekulovalo, co je vlastně přesně No Man's Sky za hru a pro koho je především určena. Ledacos napovědělo několik posledních trailerů, které se zaměřovaly na čtyři hlavní pilíře. Tím nejhlavnějším je pravděpodobně průzkum, protože cestování po planetách, jejich prohledávání a následná těžba surovin, patří k hlavním náplním celé hry. Pokud čekáte něco jiného a hlavně nějakou velkou akci, musíte hledat někde jinde, protože No Man's Sky pro vás rozhodně není a nákupem byste mohli být poněkud zklamáni. Pokud ale máte rádi prozkoumávání, stane se No Man's Sky prakticky vaším splněným snem, protože na každé planetě s trochu jiným designem se nachází spousta zajímavých míst, která můžete navštívit, nejen na pevné zemi, ale také pod vodou, a to nemyslím jen základny, ale různé zajímavé mimozemské památky, nádherné jeskyně, případně se můžete vydat prozkoumávat místní faunu a flóru. I tu vývojáři generují z obrovského množství nejrůznějších kombinací, takže prakticky není možné, abyste narazili na živočicha či rostlinu, kterou objevil někdo jiný. Díky tomu můžete nalezené živočišné druhy pojmenovávat, stejně tak jako navštívené planety. A kdo ví, třeba vaše objevy pak někdo v budoucnu najde a podělí se s nimi s celým světem. Možná by bylo do budoucna pěkné, pokud by vývojáři vytvořili nějaké upozornění, jestli náhodou někdo nenašel mnou prozkoumané planety.
Každopádně s průzkumem planet se pak váže další důležitá součást hratelnosti, a to je sběr surovin. Už od začátku máte laserovou pistolku, kterou můžete několik desítek surovin těžit, přičemž suroviny následně potřebujete i pro doplňování chodu vašich věciček a hlavně obleku, který vás chrání před toxickými vlivy planet. No Man's Sky je tak trochu survival hra, takže si musíte neustále hlídat stav svého obleku, jinak hrozí, že prostě a jednoduše zemřete. Je ale třeba říci, že já za celou dobu hraní zemřel asi dvakrát, a to ve vesmíru, k čemuž se ještě dostanu. Hra vás totiž vždy před nebezpečím dostatečně dopředu varuje, takže máte čas sjednat nápravu. Navíc s vylepšováním obleku pak tato starost postupně opadá.
Pak máte ještě několik možností, jak s nalezenými surovinami nakládat. Můžete zaletět na speciální vesmírné stanice, a tam je prodat, případně z nich vytvářet cennější suroviny případně materiály, které budete potřebovat pro vytváření lepších zbraní, motorů, pohonů pro mezihvězdné cestování a tak dále. Celý systém obchodování mi přišel maximálně přehledný a co možná nejjednodušší, stejně tak i samotné vytváření nových věcí díky získaným plánkům. Ano, na začátku můžete nejprve trochu tápat, surovin je docela dost a není vždy úplně jasné, jestli nějakou zrovna budete potřebovat, ale dalo by se říci, že tohle po pár hodinách trochu odpadne. Co ovšem neopadne asi nikdy, je neustálý boj s inventářem. Ne že by se blbě ovládal, to rozhodně ne, je přehledný a na ovládání prakticky totožný s Destiny, ale je hodně malý. Hlavně na začátku. Později si inventář můžete rozšiřovat za peníze, hodně peněz, stejně tak místo na lodi nákupem nebo nalezením větších lodí (za výměnu lodi po natankování pro mezihvězdné přelety bych si nejraději nafackoval, takže si dejte pozor), ale i tak to bude vždy souboj o každé políčko a přemýšlení, co má smysl sebrat a co nechat na zemi, případně vyhodit.
Možná si nyní říkáte, že zatím hru především chválím a asi se mi líbila, což je pravda, tak kde je onen háček. Jak jsem postupoval hrou a postupně cestoval jednotlivými systémy, začal jsem mít pocit, že je hra až moc jednotvárná a neustále používá jen jednu a tutéž šablonu, opakuje se a začíná být chvilkami až nudnou. Každá planeta se sice tváří, že je jedinečná, ale na každé jsou vždy stejné základny a další místa s otazníkem, které se asi nejvíce vyplatí navštěvovat, a takto neustále vše točíte dokola. Co No Man's Sky zatím chybí, je větší rozmanitost úkolů a aktivit, kterou potřebuje jako sůl. Ano, vývojáři sem tam systémy obohatí nějakou anomálií, případně možností cestovat černou dírou, což mimochodem je dalším z velkých okamžiků, který si budete chtít neustále opakovat, ale to je poněkud málo. Velcí fanoušci průzkumu, kteří budou šťastní za každý nalezený druh, tento neduh asi i odpustí, ale já se spíše považuji za běžného hráče, kterému rozmanitost chybí. Ve hře jsem strávil několik desítek hodin a mám nyní pocit, že jsem už vše viděl, protože prakticky každý systém blíže středu vesmíru obsahuje sice trochu jiné planety, ale s neustále se opakujícími aktivitami.
Dokážu si navíc představit v No Man's Sky velké epické bitvy ve vesmíru, případně akčnější pasáže na planetě. Ne že by v No Man's Sky nyní nebyla akce, ale ta je poněkud nudná a měl jsem spíše tendenci se ji vyhýbat. Na planetách na vás útočí jen speciální roboti, kteří je chrání, ve vesmíru vás mohou přepadnout vesmírní piráti, kteří většinou útočí ve větším počtu, takže jste pro ně snadnou kořistí. Alespoň na začátku, později už máte lepší zbraně, takže je jednodušší jim čelit, ale i tak nejsou souboje ve vesmíru tak zajímavé a zábavné, jak bych očekával u takové hry.
Rovněž se mi moc nelíbilo chování zvířat, která nemusejí mít radost z vaší návštěvy. Čekal bych trochu rozmanitější chování. Když chce totiž na vás nějaký živočich nyní zaútočit, jen se rozeběhne a narazí do vás, což když dělá každý druh, působí poněkud hloupě a nedodělaně. Další výtku musím směřovat k faktu, že hra vás prakticky žene jen kupředu, vracet se sice můžete do nalezených světů, ale mapa vesmíru je natolik nepřehledná a je těžko ovladatelná, že pokusy o návrat raději vzdáte.
Ačkoliv hra nemá kooperaci ani žádnou formu multiplayeru, nejde říci, že byste v něm byli sami. S živým hráčem se sice nepotkáte, ale sem tam narazíte na mimozemské formy života, s nimiž můžete prohodit pár slov. Je třeba říci, že mimozemšťané mluví speciálním jazykem, který se ale můžete postupně během hraní učit, čímž se pak dialogy budou překládat, takže o to větší máte důvod jednotlivé planety lépe prozkoumávat. I u mimozemšťanů si ovšem musím rýpnout do faktu, že jsou pořád stejní, i když cestujete napříč několika hvězdnými systémy.
No Man's Sky rozhodně není hra, která by zaujala technickou stránkou, ostatně můžete si všimnout kolikrát textur v nízkém rozlišení, případně velkého dočítání, zvláště když létáte nad planetou a přibližujete se k jejímu povrchu. Vše ale vývojáři z Hello Games vynahrazují a svým způsobem maskují naprosto parádním uměleckým stylem, díky němuž budete obdivovat kolikrát nádherné a dech beroucí scenérie, zasluhující si screenshot. Navíc se mi líbilo nasvícení, neustále se měnící denní doba, takže pokud budete na planetě dlouho, klidně ji můžete procházet i za tmy, což má pochopitelně daleko jinou atmosféru, zvláště když začne třeba pršet nebo dokonce na některých planetách sněžit. Ano, po technické stránce mohlo být No Man's Sky lepší, ale jsem přesvědčen, že i tak mnozí budou s vizuálním zpracováním spokojeni. Jen ještě musejí vývojáři zapracovat na frameratu, který je ve vesmíru a na planetách celkem stabilní, ale při průletu atmosférou propady jsou a ne zrovna malé.
V čem No Man's Sky naprosto dominuje, je ozvučení a hudební doprovod. Ostatně už před vydáním se vývojáři nechali slyšet, že většinu z celkové velikosti hry zabírají hudební soubory. Začnu u ozvučení, které je zvláště na planetách výborné – uslyšíte během toulek třeba podivné zvuky místní fauny, dodává hře jedinečnou atmosféru, díky čemuž si budete připadat, jako byste opravdu na cizí planetě přistáli. Hru pak krásné doplňuje klasický hudební doprovod, který vždy reaguje na to, co se odehrává na obrazovce, pokud by se vám soundtrack líbil, můžete si ho koupit samostatně.
Než recenzi ukončím, musím zmínit i o jednom neduhu, o němž toho bylo napsáno na internetu opravdu hodně. Nejprve jsem byl docela spokojen, jak je hra stabilní, ale po zhruba dvaceti hodinách hraní hra z ničeho nic spadla a konzole napsala chybovou hlášku. Bylo tak nutné hru zapnout znovu. Vzhledem k tomu, že hra má celkem časté nahrávací obrazovky, nikdy jsem neopakoval velkou část znovu, ale je jasné, že pády hry jsou něco, co rozhodně nepotěší, zvláště když se vám toto stane třeba dvakrát hned po sobě. Vzhledem k rozloze hry asi nikdo neočekával, že bude zcela bez chyb, ale pády jsou něčím, na co se musejí vývojáři podívat, protože jen kazí jinak solidní zážitek, který jsem s No Man's Sky měl a ještě mít budu.
No Man's Sky je pro milovníky vesmíru krásné sci-fi dobrodružství s nejedním tajemstvím, které má zajímavý průzkum nekonečného množství planet, zábavné objevování nových tvorů, propracovaný systém obchodování a vytváření nových věcí, případně nádherný umělecký styl a parádní ozvučení. Bohužel se vývojářům z Hello Games nepovedlo udělat hru zajímavější i pro běžné hráče, kteří by třeba ocenili sem tam nějakou tu propracovanější akci, případně rozmanitější herní obsah. Základ má ale No Man's Sky dobrý, a pokud ho vývojáři v budoucnu obohatí, mohli by získat i hráče, kteří hru zatím přehlížejí.
Komentáře