NHL 09

recenze  14
Martin Šmíd, 9. 10. 2008 0:17
NHL od EA Sports ušlo v posledních letech na next-gen konzolích opravdu pozoruhodnou cestu. S novými konzolemi přišlo nejen revoluční ovládání a pěkná grafika, ale i skvělá hratelnost, kterou převzal i nejnovější ročník této hokejové série. I po dvou letech je ovšem v next-gen verzi několik novinek, které rozhodně stojí za vyzkoušení. Více v naší recenzi.

Už po zapnutí NHL 09 zjistíte, že menu oproti předchozímu ročníku mnoho změn neprodělalo, a stejně jako u FIFY platí, že je plně funkční a hlavně přehledné. Na první pohled byste tak krom čísla 09 jen těžko hledali nějakou tu podstatnější novinku. Pokud tedy nepočítám fakt, že je menu kompletně počeštěno, stejně jako celá hra. Díky češtině si tak mohou hru užít i ti, jimž cizí jazyky příliš neříkají. Hra navíc začíná jakýmsi tréninkem, který je okořeněný českým dabingem Bohdana Tůmy. Nelekejte se hned na začátku. Dabing je jen v úvodním tréninku a nekazí tak zápasy jako ve FIFĚ 09. Po nacvičení střelby a dalších dovedností se již můžete vrhnout do průzkumu menu. Najdete tam staré známé režimy, které jsou opět jakousi páteří hry, ovšem objevila se i jedna podstatná novinka - mód Be a Pro.

Pokud jste hráli FIFU, máte ihned představu o tom, co Be a Pro obnáší a o čem vlastně je. Celý mód funguje alespoň zpočátku stejně jako u FIFY. Vytvoříte si svého hokejistu a poté se s ním snažíte probojovat do nějakého toho NHL týmu. Cesta je hodně trnitá, a tak začínáte většinou třeba ve třetí lajně a musíte se vypracovat do té první a samozřejmě i na kapitána týmu. Avšak nejsem si jist, zda to, co fungovalo ve FIFĚ na jedničku, funguje stejně i v NHL. Už po vhazování totiž začne hrozný zmatek, kdy vám šipka neustále ukazuje, kam si máte stoupnout, jenomže vaši spoluhráči jsou samozřejmě také v pohybu. Než dojedete na určené místo, můžete se vydat rovnou na další a doufat, že se také jednou dočkáte puku a budete moci vystřelit. Po získání puku můžete samozřejmě i sólovat, ale tím postrádá tento mód smysl, a navíc vám dá za sólování pěkně za uši i váš trenér. Asi největším problémem Be a Pro v NHL je střídání. Na hřišti pochopitelně nevydržíte věčně, ale musíte po chvilce střídat, když vám dojde energie. Střídání probíhá po docela krátkých úsecích zápasu, kdy se navíc nemusíte ani dostat k puku, což na zábavnosti rozhodně nepřidá. Samotné střídání probíhá přes kolečko na PS3 padu, což je další kámen úrazu. Občas se totiž stane, že ačkoliv stisknete tlačítko, tak nevystřídáte a po druhém stisku jakoby naskočíte na led, ale protože jste tlačítko zmáčkli dvakrát, jdete rovnou zase střídat. Docela frustrující situace, která by se dala určitě vyřešit jinak. Be a Pro tak nedopadlo zrovna nejlépe, ale pořád má skvělou myšlenku, kdy se můžete dostat do NHL jako normální hráč a stát se velkou superstar, což jistě naláká spoustu hráčů, kteří překousnou i všechny nedostatky. Nakonec totiž zjistíte, že i přes počáteční rozporuplnost má Be a Pro u NHL něco do sebe. Opouštíme tedy odstavec, kde jsme se věnovali této novince a pojďme se podívat, jak dopadl hokej v klasických režimech.

Opět jsme tedy na ledě, v zápase dvou týmů NHL, a zaměříme se na novinky, které tento ročník přináší. Ty největší najdeme hned v obranné hře. Defenzivní Skill Stick nyní funguje o hodně lépe než v předchozích ročnících, a tak můžete máchat holí prakticky v 360ti stupních po nejbližším okolí. I samotná AI protivníků prošla menším obrozením. Dokáží vás nyní více napadat a nepouštějí vás tak lacino mezi kruhy, abyste mohli jednoduše skórovat. Co dále vývojáři vylepšili, je umělá inteligence brankářů, a dokonce je naučili i novým kouskům. Brankáři sice stále nemají tolik pohybů jako jejich protějšky v NHL 2K9, ale i těch několik nových pohybů rozhodně potěší. Ovšem i přes drobně vylepšenou AI dokáží brankaři způsobit pěknou minelu, při které lacino inkasují. I nadále tak platí, že čím víc střílíte, tím víc gólů padá. Na brankáře se tak nemůžete plně spolehnout ani v novém ročníku. Změny doznal i systém napadání a bodyčeků. Nyní už nemusíte jen máchat hokejkou a modlit se, aby protihráč náhodou nezakopl a vy nedostali dvě minuty. Po chvilce cviku totiž lze natrénovat jednoduché vypichování puků, což vám usnadní život na ledě. Lehce tak můžete přijít k vyhranému puku a jít i sami na brankáře. Překopány byly i všelijaké nárazy a pády hráčů, a tak už není každý náraz jen naskriptovanou situací, kde máte vždy jen jeden druh pádu hokejisty, ale podle toho jak do soupeře narazíte, tak i spadne. Ovšem pořád ve hře najdeme pády u mantinelu, což nepůsobí zrovna moc reálně, když musí ve skutečnosti hráč náraz očekávat. Ale i tak jsou všechny změny, kterými defenzivní část hry prošla, jistě jen posunem k lepšímu a rozhodně hře nijak neškodí. Ještě několik ročníků a budeme si moci říci, že obrana funguje opravdu skvěle.

Pokud defenzivní část hry obsahuje spoustu novinek, o té ofenzivní se to samé rozhodně říci nedá. Ta ovšem nemusela být nijak závratně překopávána, protože již v minulém ročníku působila hodně dobrým dojmem. Přibylo tak spíše jen několik nových pohybů, které ocení převážně útočně naladění jedinci, a také několik těch nových fíglů a kliček. Třeba sólo nájezd na brankáře a zakončení alá Peter Forsberg, který vypadá ve hře opravdu hodně ekektně. Díky tomuto blafáku padá navíc až neskutečně hodně gólů z míst těsně u brankáře, což se v minulých dílech nestávalo. Ačkoliv se obránci snaží a brankář očividně taky, vždy puk nějak procedíte do brány. Kličky a nahrávky na modré se střelbou zde moc k úspěchu nepovedou. Úspěšně slaví návrat náhozy na mantinel a tak snadnější pronikání do útočného pásma třeba při přesilovce. Tyto situace vypadají nejen pěkně, ale jsou i dost efektivní. Určitě je ocení každý fanoušek hokeje, který bude u hry trávit desítky hodin.

Pokud vás už omrzí docela slušná nabídka offline režimů, můžete se pustit do online hraní. To oproti minulému ročníku nedoznalo moc změn, ale co také měnit, když vše funguje tak, jak má. Potěší i nový online mód, kde můžete hrát 6 vs. 6. Jinak je vše při starém, což rozhodně nelze považovat za chybu nebo nějaký nedostatek. V EA letos jen pilovali nedostatky z minulých let a spíše než cestou revoluční se nyní vydali tou evoluční, což také funguje. Minulý ročník byl navíc hodně vydařenou hokejovou simulací. Přílišných změn se nedočkalo ani grafické zpracování. Sice naleznete pár nových efektů, ale nic drasticky nového už ne. Tedy hráči na Xboxu 360. Majitele Playstationu 3 jistě potěší novinka, že i jejich verze letos běží na krásných 60 fps. Hra je tak plynulejší a více si ji užijí. Komentátoři během hry také působí celkem vydařeným dojmem a občas dokáží hru opravdu prožívat. Ještě že v EA nikoho nenapadlo použít i u next-gen verzí NHL český komentář, a hru tak po této stránce znehodnotit, jako se tomu stalo u FIFY. Čeština je tak přítomna jen v podobě textu a bohužel se ani zde nevyvarovala některých chybek. Proč například místo písmena ť zobrazuje hra čtvereček, je mi do teď záhadou.

NHL 09 je dalším skvělým přírůstkem do next-gen verzí sportů od EA. Sice nepřináší tolik změn jako minulý ročník, ale to ani není potřeba. Stačí dopilovat současný kód hry a bude to stačit. NHL 09 je letos rozhodně nejlepší hokejovou hrou. Takže s chutí do ní.

NHL 09

Electronic Arts, EA Canada
9. 9. 2008