NBA 2K17

recenze  10
Michael Zeman, 28. 9. 2016 20:55
Když jsem si před několika dny v recenzi NHL stěžoval, že tomuto virtuálnímu hokeji chybí konkurence, jako první mě napadl basket, tedy jedno z mála sportovních odvětví, ve kterém každoročně najdeme dva zástupce - NBA od 2K a NBA Live od Eletronics Arts. A právě na palubovku prvního jmenovaného se mrkneme v dnešní recenzi.

Dokázali jsme 2K odpustit, že již nevydávají NHL, ale basket bychom oželeli jen těžko. Každoročně sbírá tato série opravdu vysoká hodnocení v recenzích a očekávání tedy nebyla malá ani tento rok. O to těžší pozici vývojáří mají - čím každý rok zaujmout natolik, aby nebyli hráči zklamaní a aby opět o něco posunuli už tak vysokou laťku?

Nebudu vás dlouho napínat - ano, opět se jim to podařilo! Letošní díl s číslovkou 17 přináší dostatek novinek, abyste si jeho koupi mohli bez výčitek svědomí obhájit. Grafické zpracování, herní módy, vylepšení online hry a… nebudeme předbíhat. Ihned po prvním zapnutí na mě menu hry působilo svižně a lépe než v minulých letech, kdy mi přišlo těžkopadné a neohrabané. Pokud jste již některý dřívější díl hráli, jistě vás nepřekvapí nabídka herních módů - samozřejmě tu naleznete klasický rychlý zápas, sezónu, streetový basketbal (všechny tři v offline i online variantě), dále samozřejmě trénink, který je výborně zpracovaný a nabízí mnoho variant, jak se ze zelenáče stanete profíkem.

Dále kariéru s příběhem za jednoho hráče, a u té se na chvíli zastavíme - letošní FIFA přijde s příběhovým módem, a myslím si, že vím kde vzali inspiraci. Právě tato herní varianta byla vždy v sérii NBA velmi oblíbená a kvalitně zpracovaná. Letos je příběh opět na velmi dobré úrovni (vezmeme-li v potaz, že se jedná o sportovní hru) a celkově vás zabaví na mnoho hodin. Začínáte jako mladý hráč v jednom z univerzitních týmů a postupně trénujete, hrajete zápasy, vylepšujete své statistiky, až se dostanete do NBA. Cíl je jednoduchý - být tím nejlepším hráčem. Pro některé z vás může být nevýhodou absence českých titulků, jelikož cut scén a rozhovorů je tu opravdu mnoho. A v neposlední řade titul také obsahuje MyTEAM mód, ve kterém hraním získáváte herní měnu a za tu nakupujete balíčky s kartičkami hráčů, vybavením, stadiony a podobně. Takto postupně můžete svůj mančaft vylepšovat a skládat si svůj Dream team.

Vyčerpávající výčet možností, jak si zahrát, máme již za sebou, teď se ale podíváme na to nejdůležitější - samotnou prezentaci jednotlivých zápasů a hratelnost. A troufnu si tvrdit, že právě toto jsou dva nejdůležitější prvky hry - i kdyby zde byly všechny týmy světa, všechny ligy, hráči a herních módů tu bylo třeba sto, stejně byste ji nehráli, pokud by právě hratelnost byla špatná. Nebo se mýlím? Ničeho se nebojte, tvůrci z 2K opět nezklamali - dle mého názoru se jedná v tuto chvíli o nejhezčí sportovní hru. Detaily všech stadionů, diváků a hlavně hráčů jsou prostě neuvěřitelné a v porovnání s tímto titulem se může jít letošní NHL zahrabat. Prostě a jednoduše po grafické a zvukové stránce nemám hře co vytknout. Každá herní situace má nyní více variant animací a tak nestřílí všichni hráči stejným způsobem, padá každý trochu jinak a způsobů, jak protihráči vypíchnout míč, je několik. Modely a pohyby basketbalistů jsou věrné, zpracování arén a fandících diváků také a naleštěná palubovka odrážející stropní světla působí prostě úchvatně. Velmi kvalitní a pestrý je také komentář. Kromě klasických komentátorů ve hře uslyšíte i řadu expertů a tak je kvalita komentáře opravdu vysoká a jejich hlášky se neopakují.

Celou atmosféru dotváří výborná hratelnost a zde vidím největší posun od předešlého ročníku. Pohyby jsou mnohem svižnější a navazují na sebe mnohem plynuleji než dříve. Pokud tedy například při běhu uděláte kličku a opět chcete dál běžet, celý pohyb působí reálně a nepřipadne vám, že jste provedli tři různé úkony (tedy běh - klička - běh), jak tomu bylo v loňském 2K16. Tento aspekt hry se těžko popisuje, ale věřte mi, že při hraní si jej okamžitě všimnete. Drobné změny si všimnete u střelby, kterou se snažili tvůrci sjednotit. Můžete používat analogy, což chce trochu cviku, ale pocit z krásně trefené trojky je k nezaplacení, nebo můžete klasicky používat tlačítko. U obou variant ale nově záleží na načasování zahájení střelby i moment, kdy necháte svého svěřence míč hodit a tak ani jedna varianta neusnaďnuje hru oproti té druhé.

V obraně je největší změna při snaze sebrat soupeři míč - dříve opravdu mnoho pokusů přerušil hvizdem píšťalky rozhodčí a vám byl započítán faul. V letošním ročníku posuzují tyto situace sudí pečlivěji a tak máte při správném načasování a postavení vůči útočícímu protihráči velkou šanci, že mu míč seberete a založíte tak rychlý protiútok. Pokud si virtuální basket užíváte, stejně jako já, více v offline režimu, oceníte i velmi kvalitní umělou inteligenci soupeřů. Hrají celkem chytře, jejich taktika se odvíjí od toho, jak se zápas vyvíjí a není snadné naučit se hrát jedním způsobem, abyste tak poráželi všechny soupeře - každý tým hraje jinak a tak musíte také improvizovat.

Myslím si, že fanouškům basketbalu není potřeba nějak složitě obhajovat, proč si mají NBA 2K17 pořídit - hra skvěle vypadá, výborně se hraje a nabízí opravdu mnoho obsahu, aby vás zabavila dostatečně dlouho, navíc s ní neprohloupí ani sváteční hráči. Ať už vás baví soupeřit online proti živým hráčům nebo si radši užijete offline kariéru či hru za jednoho hráče, kterého dovedete až k titulu v NBA, najdete si ve hře to svoje a budete si jí užívat plnými doušky. A že jsem v celé recenzi nezmínil žádné zápory? No dobře, občas hra špatně vyhodnotí střet hráčů a kolize potom vypadá zvláštně a vývojáři stále úplně nevychytali chyby se servery, a tak je občas opravdu úspěch připojit se do online hry.

NBA 2K17

2K Sports, 2K Sports
16. 9. 2016