Nobody Wants to Die

Martin Pilous, 22. 7. 2024 10:00
Detektivní hra Nobody Wants to Die byla oznámena začátkem letošního roku a málokdo z nás v tu chvíli čekal, že se jí nakonec dočkáme už za několik měsíců. Polské studio Critical Hit Games, založené v roce 2020 s cílem vytvářet příběhové hry pro jednoho hráče, však využilo slabé letní konkurence a přišlo se zajímavým titulem, který slibuje atraktivní zasazení a velice líbivou grafickou stránku opírající se o moderní Unreal Engine 5. Jenže není to jen naleštěné pozlátko?

Nově vyšlá hra Nobody Wants to Die se odehrává v budoucnosti, kterou už nikdo z nás bohužel neokusí, aby mohl zhodnotit, jak moc se autoři trefili. Konkrétně se podíváme do roku 2329. Zde už jsou na běžné pořádku létající vozidla a svět tu připomíná to, co známe třeba z filmové série Blade Runnera nebo například Cyberpunku.

Hlavním hrdinou je detektiv James Karra, jenž nemá za sebou zrovna lehké období, na které se snaží zapomenout alkoholem. Naskytne se mu však příležitost, jak si dát život popořádku, když je přizván na místo činu. Co se jeví jako sebevražda se záhy změní v hodně zapeklitý případ. Hlavní hrdina tak dostává za úkol vypátrat vraha, jehož cílem je smetánka novodobého New Yorku. Nový New York je úchvatný a odporný zároveň. Budete obdivovat některé scenérie, které se vám v průběhu hry naskytnou. Zároveň však zjistíte, že se svět i přes výrazný technologický pokrok v podstatě v ničem nezměnil a stále jde o kolikrát nebezpečné a ponuré místo, které skrývá hnusná tajemství.

James Karra záhy zjistí, že není snadné komukoliv věřit, protože každý zde má své vlastní zájmy, takže jeho vyšetřování se začíná značně komplikovat. Jedinou spojkou mu tak zůstává mladá důstojnice Sara Kai, ale lze jí také věřit? Hra hodně staví na tom, v jakém rozpoložení se právě hlavní hrdina nachází, a co všechno již prožil. Spousta hlavně movitých lidí v této budoucnosti totiž může své vědomí přesunout do náhradního těla nebo si jej nechat uložit. Tím se tak prakticky stávají nesmrtelnými. V tomto ohledu se Nobody Wants to Die nebojí opřít ani o silná společenská nebo psychologická témata.

V základu jde o hodně lineární detektivní adventuru z pohledu první osoby, kterou bych přirovnal třeba k LA Noire nebo sérii Sherlock Holmes. Neočekávejte žádnou velkou akci, protože Nobody Wants to Die rozhodně není střílečka, ačkoliv se to mohlo z prvních obrázků a ukázek zdát. Prim tu hraje zejména velmi dobře napsaný poutavý příběh, vámi nalezené stopy, které doplňují mezery a rozhodnutí, která musíte během vaší cesty udělat. Příběh je tu totiž větven na základě vašich akcí. Dopředu však upozorním, že pro některé hráče může mít hra až příliš pomalé tempo.

Co však na ní zaujme nejvíc, jsou specifické výjevy a zejména situace, kdy můžete ze svého vznášejícího se vozu pozorovat svět kolem. Vše je plné specifických futuristických prvků, které vytváří kulisu tohoto zvláštního a technologiemi prolezlého světa. Autoři vše citelně nasměrovali ke kyberpunkovému nádechu, a nutno říct, že i samotný New York v něm působí více než dobře. Hra má tak skvělé momenty, že místy si budete užívat jen to, že sedíte ve voze a kocháte se palubovkou a dalšími detaily.

Hra Nobody Wants to Die se skládá z několika větších kapitol, kdy postupně vyšetřujete na uzavřených místech a hledáte vodítka, která by celý případ mohla smysluplně uzavřít. K tomu budete využívat UV lampu, rentgen a poté speciální rekonstrukční zařízení. S ním si můžete přehrát scénu zpětně a posouvat události po časové ose, tak abyste v nich mohli najít veškerá vodítka. Postupně se tak stanete svědky konstruktu, který vám nabízí parádní scény a výjevy.

Vyšetřování jako takové je určitě po většinu času hry zábavné, ale na druhou stranu není až tak složité, a vlastně nemá ani větší hloubku, kterou bych očekával. Občas se mi stalo, že jsem si akorát nebyl jistý, kam kupříkladu vede sledovaná kabeláž apod. To se však dá vyřešit stiskem jediného tlačítka. Hra poté neváhá a nabídne vám jednoduchou nápovědu za pomoci ukazatele. Došlo asi na dvě situace, kdy jsem pro tuto nápovědu musel sáhnout. Jak jsem již ale zmínil, titul není z tohoto hlediska náročný a spíš si na některých místech nebudete úplně jistí tím, co přesně se po vás zrovna chce.

Problémem hry Nobody Wants to Die je z mého pohledu hlavně skutečnost, že je a bude pro spoustu hráčů příliš úmorná. Tempo se poněkud vleče, a co může také mnohé hráče odradit, je skutečnost, že hra je extrémně ukecaná. Pokud podobné hry nemáte rádi, rozhodně Nobody Wants to Die není pro vás a raději sáhněte po něčem jiném. Není to hra pro každého, a vlastně je to i v pořádku. Hlavní hrdina komentuje veškeré dění, do toho pak posloucháte dialogy, zejména mezi ním a Sarou, a ještě případně s vlastním podvědomím. Je toho poměrně hodně a občas je příběh i poněkud zmatečný, na což mají vliv i některé slabší dialogy. Tady bohužel citelně chybí české titulky, protože pro “neangličtináře”, to bude čisté peklo a hru si ve výsledku neužijí tak, jak by mohli a vlastně měli.

Grafická stránka byla mírně naznačena už výše. Ta je vskutku parádní, a i díky ní jsem si proto mohl tolik užít dystopickou verzi New Yorku, kterou vývojáři servírují. Je to předně dáno výbornou stylizací, ale také skutečností, že autoři jako základ zvolili nejnovější verzi Unreal Enginu 5 a snažili se z ní ždímat dokonalé hody. Vše je krásně ostré, hra se navíc hýbe velmi dobře (v režimu výkonu) a načítání je vskutku rychlé. Nádherně jsou tu zvládnuté cutscény a rekonstrukce jednotlivých případů. Vše tomu dodává na výborné atmosféře precizní hudba a vynikající dabing prakticky všech postav.

Vyšetřování zabere přibližně 5 až 6 hodin, což není až moc, a zřejmě i kvůli tomu si autoři mohli dovolit tak kvalitní audiovizuál. Ono to však jde ruku v ruce i s tempem hry, která za mě osobně nemá až tak velkou znovuhratelnost, navzdory tomu, že nabízí více různých konců. Maximálně je tu možnost splnit veškeré trofeje a achievementy, což se váže povětšinou na jiné volby v rámci děje.

Nobody Wants to Die je velmi dobrý detektivní počin, jehož vydání mi málem uniklo, ale nakonec jsem se opravdu dobře bavil. Jde o mnohem lepší hru, než jsem si po prvním traileru vůbec představoval. Jenže poněkud mu sráží hřebínek vleklé tempo, jednoduché vyšetřování a u mě osobně nepříliš dobře podaný konec. U něj ale bude záležet na tom, k jakému se dopracujete. Pro hráče, kteří však čekají na hru se zajímavým námětem, dobrým zpracováním a nevadí jím tuny konverzací, posouvající vše kupředu, se bude jednat o fajn záležitost na několik večerů. Ostatně velkým plusem je fakt, že cena hry je v tomto ohledu zcela adekvátní.

Nobody Wants to Die

xsxps5
Plaion , Critical Hit Games