NBA 2K10

Petr Strecker, 23. 12. 2009 0:18
I s malým maňáskem, uděláš veliké divadlo. Rčení, které pasuje hned na několik případů, stejně jako na basketbal, o kterém se traduje, že to je hra pouze pro velikány. Což je svým způsobem pravda, ale nikde není psáno, že je člověk s výškou pod 190 centimetrů (ne čtverečních!) proti dvoum metrovým monstrům bezmocný. Zatímco se tituly na starší generaci konzolí zaměřují spíše na uvolněnější atmosféru her, next-gen verze pro Xbox 360 a PS3 jdou po co nejvěrohodnějším přenesení reálné hry do té virtuální. A daří se, ne že ne, pokud byly sportovní hry od 2K dříve spíš outsiderem, dnes to rozhodně není pravda a tak může další ročník NBA 2K10 směle konkurovat sérii od EA, ba dokonce jí v mnoha ohledech trumfnout. Ačkoliv má určitě své chyby, rozhodně jeho výběrem neuděláte krok stranou.

Ač se nemusí na první pohled zdát, další ročník NBA od 2K10 se zase posunul o něco dále v oblasti realismu a pohlcení do hry. Začněme například u tempa hry, které je nyní o něco rychlejší a svým způsobem i plynulejší. Nejenže pohyby hráčů vypadají daleko uvěřitelnější, ale hra se zároveň hraje ještě lépe. Co už je bohužel na pováženou, je místy trošku tupější inteligence, jak počítačem ovládaných protihráčů, tak spoluhráčů, kteří s míčem velice rádi zabíhají za čáru, přihrávají vám mimo vyhrazená místa a ačkoliv možnosti obrany povyrostly na další úroveň, počítačem ovládaní obránci dokážou být trnem v oku jak vám, tak vašim protihráčům, který spíše většinou pomáhají. Často si budete všímat, jak obránci sledují běžícího protihráče s míčem a jen tupět zírají, jak kolem nich probíhá, aby následně dal koš. Nestává se to nijak často, na druhou stranu když se tak stane, tak si toho rozhodně všimneme. Neříkám, že hráči neudělají občas chybu nucenou, ale právě ve výše jmenovaných případech je vidět že se viditelně jedná o chybu. Na druhou stranu jsou chvilky, kdy budete děkovat, že vás spoluhráči podrží, k čemuž si ovšem budete muset dopomoci promýšlením sestavy a správnou volbou, kam kterého hráče postavíte. Můžete si nově uložit až celkem 24 setů, přičemž každý set bude obsahovat jiné hráče, nebo jejich rozdílné rozestavění. Což se rozhodně hodí, neboť můžete na počátku odhadnout sílu soupeře a podle toho přizpůsobit celkové hrací pole vašeho týmu. Pro začátečníka mohou být ale veškeré tabulky a čísla na první pohled něčím děsivým ale ve skutečnosti se pod tím zmateným povrchem nachází vskutku mnoho možností, které pravděpodobně ani všichni nevyužijí. Největší síla sportovních her je samozřejmě v multiplayeru, ať už online, či na jedné obrazovce, se u NBA náramně zabavíte. Což ostatně nemusíme říkat, sport buďto milujete nebo nenávidíte, jen málo titulů vás dokáže přesvědčit o opaku. Mezi ně se NBA 2K10 sice neřadí, ale rozhodně nenechá chladným milovníky basketbalu.

Pozornost si ale také krom herních prvků zaslouží i nové služby, které sice nenápadně, ale udržují hru dosti dobře aktualizovanou. Jednou z novinek je NBA Today, která hru doplňuje o novinky v dění na basketbalovém poli, informace ohledně přestupů hráčů, statistiky, zranění, změny sestav, což následně demonstruje zejména v režimu rychlé hry, kde jsou veškeré změny nejpatrnější. Samozřejmostí je nutnost být připojen s konzolí k internetu. Nejde ani tak o to, co všechno tato služba obsahuje, ale jak náramně zasahuje do samotného běhu hry a zápasů, jelikož ovlivňuje například i komentátory, kteří se díky NBA Today baví i na jiná témata, než ta, na která jsou zvyklí z hlavní hry. Ano, vše se po čase oposlouchá, ale je hezké sledovat, jak komentátoři reagují na fanoušky, kteří dále reagují na samotnou hru. Špatně trefíte koš, obecenstvo mocně zahučí, strefíte koš a zaradují se, přičemž se je snaží komentátoři uklidnit. Hezké, nenápadné, ale účelné a funkční. Režim Association je taktéž přítomen, přičemž doznal mnoha kvalitních zlepšení. Jedná se o mód, v němž máte možnost kompletně spravovat až třicet týmů najednou, které postupně naženete až do závěru ligy. Na práci tak budete mít třídění hráčů, nabírání nováčků, trénování, prodeje, nákupy, přidělování rolí a mnoho dalšího, přičemž je právě v tomto režimu pravděpodobně nejvíce strategických prvků. Pokud například hráče dáte do špatné části pole, ve které se mu očividně nelíbí, jeho statistiky začnou pozvolna klesat a začnete se více zapojovat do šarvátek. Proto je dobré si dát pozor na to, co děláte a hlavně jak to děláte! Pro hloubkového milovníka basketbalu je právě tento režim něčím, co ocení.

Tradičně nesmí chybět ani možnost si vytvořit vlastního hráče a protáhnout ho mlýnkem na maso v podobě životní kariéry, ve které sledujete, jak se z vesnického kluka, který ani neumí udržet míč, stává hvězda NBA. Repertoár možností, jak si svého basketbalistu lze upravit, je vskutku bohatý. Základem je tvorba muskulatury, tudíž velikost, hmotnost a podobná věcičky kolem jsou téměř nutností. Editace hlavy taktéž stojí za zmínku, jelikož obsahuje mnoho prvků, kterými lze vašeho hráče ozdobit. Mnohdy možná až zbytečných, ale nikdy nevíte, kdy vás přepadne nálada na změny. Přítomná jsou také tetování, takže není problém svého oblíbence počmárat od hlavy až k rukám. Dále následuje už jen výběr oblečení, včetně maličkostí, jako jsou náprstky a podobné detaily, kterých si pře hře ani nevšimnete. V této oblasti je 2K10 opravdu silná a vůbec zaměření na vámi vytvořenou postavu, více než uspokojivé. S tvorbou postav se nejvíce pojí režim My Player, díky němuž si budete okamžitě připadat jako hvězda, ačkoliv jste na úplném počátku. Ano, přichází na řadu nutná porce RPG prvků, kdy si hráče vypipláte i po stránce dovedností. Můžete si vybrat vlastní pohyby odrazů, střelby, bránění, driblování případně volných hodů. Zkrátka cokoliv, díky čemu se budete cítit jedineční. Poté už vám doporučujeme jen navštěvovat nepovinné tréninky, díky nimž se jednak naučíte veškeré ovládání a pohyb jak v obraně, tak útoku, navíc si tak budete moci manuálně navyšovat vaše statistiky, díky kterým se budete viditelně zlepšovat i virtuálně. Poté už následují základní školské hry, což je vlastně vaše první zastávka za slávou. Je jen na vás, jestli to dotáhnete až do NBA.

Teď něco k samotné hratelnosti. Veškeré pohyby hráčů vypadají naprosto skvěle a přirozeně, včetně atmosféry, která panuje na zápasech. Náklon k realismu se podepsal i na drastické změně ovládání útoku, obrany, ale například také sprintování. Zatímco dříve jste mohli běhat zrychleně takřka neustále, nyní vám energii zobrazuje malý ukazatel pod každým z hráčů, jež se skládá ze dvou částí. První částí je energie sprintování, kterou když vyplýtváte, tak jedete na palivo samotného hráče. Což je logická změna, jelikož by doopravdy museli hasiči hasit lýtka hráčů hadicí. Jakmile je hráč na konci svých sil, není nic lepšího než střídání, faktem ale je, že je při zápasech nutné alespoň trošku taktizovat. Během hry si také můžete vyvolávat vámi nacvičené taktiky, díky čemuž lze jednoduše zjistit jak na svého soupeře. Přednastavit si jich lze až 24, což je rozhodně více než dost a pokud chcete vyhrávat spíše efektivněji, nežli hrubou silou, nikdy se vám tyto přednastavené sety instrukcí neztratí. Naopak někdy není vůbec jednoduché najít a vyladit ten správný styl her už jen díky tomu, že se hra od hry mění. I vaši spoluhráči ale pobrali zase trošku mozkových buněk navíc (vyjma případů zmíněných výše) a tak jsou daleko více samostatní, než by možná měli být. Na závěr dodám, že vámi vytvořeného hráče můžete použít i v online hrách, což je určitě vítaná možnost.

Hráči mají v dnešní době tendenci dávat přednost hrám v závislosti na značce, výrobci nebo například zaběhlosti série. Což je chyba! NBA 2K10 nabízí opravdu enormní množství obsahu, který ukojí i náročné fanoušky, to vše je překryté excelentním technickým zpracováním. NBA 2K10 je tak ideální volbou, pokud volíte hned mezi několika basketbalovými tituly – zlatá střední cesta. Bohužel i šotek občas zaúřaduje a tak není všechno dokonalé, jako například výše zmíněná umělá inteligence, která je místy opravdu umělá. To všechno je ale překryto skvělou prezentací hry jako takové a perfektní atmosférou, které zápasy nabízejí.

NBA 2K10

ps3x360wiipspps2
2K Sports, Visual Concepts