MouseCraft

Martin Šmíd, 9. 7. 2014 21:15
Menší herní distributor Curve Digital je v posledních měsících hodině aktivní na konzolích PlayStation, díky němu jsme se dočkali povedených indie her jako Lone Survivor, Thomas Was Alone, Proteus, Titan Attack nebo Stealth Inc: A Clone in the Dark. Před několika hodinami vydal na všechny konzole PlayStation logickou novinku MouseCraft, o níž se před vydáním moc nemluvilo, ale jak vám nyní prozradíme v recenzi, rozhodně stojí za vyzkoušení.

Testováno na: PlayStation 4 a PlayStation Vita (obrázky pocházejí z PS4 verze)

Na začátku je třeba říci, že MouseCraft je čistě logickou hrou, u níž váš mozek kolikrát dostane co proto, takže pokud neradi přemýšlíte, asi nepůjde o něco, co vás zrovna nadchne. Každopádně u takové hry byste asi nečekali nějaký hluboký příběh, který samozřejmě ani MouseCraft neobsahuje. Přesto tu příběhové pozadí je, alespoň se tedy o něj vývojáři ze studia Crunching Koalas pokusili, a docela se i povedlo, protože hře dodává větší hloubku. Věc se má tak, že kočka Schrödinger musí získávat modré krystalky, aby si vydělala na další nejrůznější pokusy, a ty musí sbírat myši rozmanitých levelech, kterých je tu rovných osmdesát.

Když se na MouseCraft podíváte, určitě vám základ hratelnosti bude hodně povědomý. Vývojáři se rozhodli, že smíchají hned dvě oblíbené značky, tedy Tetris s Lemmingy. Ačkoliv se tento mix může zdát docela zvláštní, ve výsledku funguje naprosto výborně, a možná jsem byl i hodně překvapen, jak jsem se bavil. Věc se má tak, že budete házeni do jednotlivých levelů, v nichž máte vždy tři myši běhající v kolečku, a vaším úkolem je, abyste je dostali do cíle, tedy k žluté, pěkně vonící pochoutce, a při tom všem ještě sesbírali co nejvíce modrých krystalů, které jsou důležité pro následné odemknutí dalších částí. Jako v sérii Lemmings myšáci chodí po levelu sami z bodu A do bodu B, ale nemají speciální vlastnosti. Aby se dostali do požadovaného cíle, vždy musíte pomocí bloků skládat cestu jako v Tetrisu, což je na začátku docela jednoduché, protože hra i dost radí a pomáhá, ale zhruba po prvních dvaceti levelech už budete na vše sami, a kolikrát budete i tápat, jak level překonat. Každý level má ale jedno řešení, navíc vývojáři zbytečně neházejí klacky pod nohy, jen ho chce pochopitelně najít.

Ačkoliv má hra rovných osmdesát levelů, po celou dobu hraní se nestane, že byste se nudili. Vývojáři totiž postupně dávkují zajímavé novinky, oživující hratelnost, a nutící tak nacházet neustále nové postupy, jak problémy překonat. Na začátku máte jen normální kostky, které musíte složit, abyste se dostali s myšáky do cíle, později ale přijdou pasti, jako třeba kyselina nebo voda, dokonce se objeví i nepřátelé v podobě plechových krys. Také druhy kostek postupně narůstají, a to nyní nemyslím tvary. Během hraní narazíte i na postupně se ničící kousky, případně vybuchující, které mohou zničit nejen část levelu, ale při nepozornosti i myšáky, což samozřejmě není žádané. Naštěstí vývojáři dávají hráči možnost si jednotlivé kroky předem naplánovat, případně v pozastaveném režimu kostky naskládat, což usnadňuje hratelnost, navíc pokud už něco zvržete, můžete se vrátit o několik kroků zpět, nemusíte restartovat celý level. Vývojáři zbytečně hráče netrestají, ale rozhodli se v tomto pomáhat, aby bylo možné si hru užívat, což se povedlo.

MouseCraft si můžete zakoupit na PlayStation Store za 299,-Kč, pochopitelně podporuje Cross-buy.

Protože je MouseCraft docela náročnou hrou na přemýšlení a dobré načasování všech akcí, vydrží vám klidně na několik večerů, což na cenu, za jakou se prodává, není vůbec špatné. Vývojáři kromě hlavní kampaně ale zahrnuli i editor, v němž si můžete vytvářet své vlastní levely, a ty následně hrát. Práce s editorem je jednoduchá, prakticky ihned víte, co se po vás chce, takže můžete rychle vytvářet nové a nové levely, případně je hned zkoušet, abyste věděli, jestli jdou dohrát a nepotřebují upravit. Editor je tedy komplexní a jde vlastně i o stejný editor, s nímž pracovali vývojáři při vytváření originálních levelů do hlavní kampaně, takže máte přístup ke všem možnostem. Ačkoliv je editor v MouseCraft jistě dobrým nápadem, je jednoduchý a dá se v něm docela vyřádit, bohužel mu moc nepomáhá fakt, že nemůžete levely sdílet kamarádům a dalším hráčům, případně si od nich stahovat jejich vlastní výtvory. Tímto vývojáři tak trochu editor pohřbili, což je pochopitelně škoda, ale třeba se dočkáme v nějakém tom případném pokračování.

Hru MouseCraft jsem po většinu času testoval na konzoli PlayStation 4, ale protože podporuje cross-buy funkci, můžete si ji za jednu cenu stáhnout i na konzole PlayStation 3 a PlayStation Vita. Nejvíce jsem byl zvědav, jak se bude hrát na kapesní konzoli, a musím říci, že se na ní skvěle hodí a možná bych i preferoval, abyste hráli MouseCraft právě na ni. Vypadá na ni jednak dobře, ale i se skvěle hraje, navíc jistě pomáhá i ovládání, protože můžete objekty skládat za pomocí dotykového displeje. Je ale třeba říci, že ani na velké konzoli se nehraje hra špatně, ale ovládání skrze dotykový displej je o něco rychlejší a příjemnější.

Už z obrázků vedle vidíte, že MouseCraft staví na jednoduché, kreslené grafice se spoustou barev, na níž se během hraní pěkně dívá a ani na konci se neokouká. Vývojáři vsadili na jednoduchost, a vyplatilo se. V jednoduchosti je krása, a MouseCraft to ukazuje v celé kráse, navíc sem tam se objeví nějaký ten povedený grafický efekt, který potěší i hodně zhýčkané oko. Celá hra jede bez technických problémů, ničeho jsem si během hraní na konzolích PlayStation 4 a PlayStation Vita nevšiml, dokonce dobře funguje možnost sdílení uložené pozice, stačí ji vždy před ukončením nahrát do cloudu a následně ji na jiné konzoli stáhnout. Ještě musím zmínit povedený hudební doprovod, obsahující chytlavé melodie, které příjemně doplňují hratelnost a nutí vás neustále pokračovat v hraní.

Ačkoliv se hře MouseCraft před vydáním nevěnovalo moc pozornosti a prakticky zapadla v očekávanějších titulech, o to větší překvapení se jedná. Máme tu totiž výbornou logickou záležitost, která míchá Tetris s Lemmingy, navíc je vše obohaceno o spoustu nových nápadů, které hra postupně dávkuje až do samotného finále. Nestane se tak, že by po čase začala nudit, neustále budete řešit nové problémy, a kolikrát váš mozek dostane pořádné pecky. MouseCraft si moje doporučení zaslouží více, než většina doposud vyšlých her v tomto roce.

MouseCraft

ps4ps3vita
Curve Studios, Curve Studios