MediEvil

recenze  60
Martin Šmíd, 23. 10. 2019 17:00
Spoustu let jsme četli různé spekulace o možném novém dílu série MediEvil, v němž by se vrátil oblíbený hrdina Sir Dan Fortesque. Kolikrát to vypadalo opravdu nadějně, ale nakonec zůstalo jen u přání a spekulací. V posledních letech už fanoušci asi moc v návrat svého hrdiny nedoufali, ale pak přišel remaster Crashe Bandicoota, který zaznamenal obrovský komerční úspěch. V Sony si v tu chvíli uvědomili, že jde o jednu z cest, jak hráčům vracet jejich oblíbené hry z dětství, a proto pověřila vývojáři ze studia Other Ocean Interactive, aby připravili kompletní remaster prvního dílu série MediEvil. Před několika týdny jsme tu měli demoverzi, která byla hlavně u fanoušků doprovázena silnou nostalgií. No a nyní tu je konečně plná verze. Fanoušci už mají dávno předobjednáno, ale byla otázka, jestli MediEvil dokáže oslovit nové hráče po dvaceti letech od svého prvního vydání. Na tuto otázku se vám pokusím nyní odpovědět.

Recenzovaná verze: PlayStation 4 Pro

V posledních letech je tu docela velký zmatek ohledně remasterů a remaků. Dříve se remasterem myslela hra, jenž byla jen lehce upravena a přenesena  do vyššího rozlišení, aby mohla vyjít na současné konzolové generaci. Nyní už ale remaster je i hra, která dostane zcela nový grafický kabátek, je v ní nově nahrána hudba a upravená hratelnost. V poslední době jsme tu měli zmíněného Crashe, Spyra i Shadow of the Colossus, který už mnozí považovali spíše za remake jako Resident Evil 2. MediEvil pak spadá dle Sony rovněž do kategorie remasterů jako Crash, a vlastně je to ve výsledku jedno, jestli ho budeme považovat za remaster nebo remake. Důležité je kvalita, nebo ne?

První díl MediEvilu je považován za velkou videoherní klasiku, která definovala první PlayStation, a proto není divu, že remaster byl mezi fanoušky a hráči na konzoli PlayStation 4 celkem očekáván. O to větší tlak byl na vývojáře ze studia Other Ocean Interactive. Ti měli na přípravu zhruba tři roky, což je dostatečný čas. První, čeho si každý všimne, je vizuální stránka. Ta je kompletně nová, vývojáři si vybrali jako základ osvědčený Unreal 4 engine, který známou hru krásně oživil a už na první pohled vypadá moc pěkně. Hlavní hrdina, ale i všechny další postavy, nepřátelé i samotné prostředí bylo kompletně nově vymodelováno a vytvořeno od nuly, vývojáři jen dodrželi po většinu rozvržení původních úrovní. Přidány byly i kompletně nové animace, filmové prostřihy a tak dále, takže svoji prezentací MediEvil opravdu působí jako modernější hra z dnešních dnů. To jistě podporuje i nově nahraný parádní soundtrack, který stojí za poslech i samostatně.

Vývojáři ze snažili, aby si mohl MediEvila užít naprosto každý, ať už jde o velkého fanouška originálu, tak zcela nového hráče, kteří o hře slyšeli, ale neměl nikdy možnost si ji zahrát. Remaster je tedy pro takové hráče solidním vstupním bodem. Nyní už ale k samotné hře a začnu příběhem. Vše se odehrává ve světě Gallowmere. Ten před sto lety čelil útoku zlého čaroděje Zaroka. Postavil se mu ovšem udatný rytíř Sir Dan Fortesque, který byl v památné bitvě smrtelně zraněn, ale to mu nezabránilo, aby zachránil svět a Zaroka porazil. Zdálo se, že v Gallowmeru bude už navždy mír a klid, ale zdání někdy klame. Zarok se nyní po sto letech vrátil i s armádou svých přisluhovačů, no a to je čas, kdy se probouzí z věčného spánku i Sir Dan Fortesque, aby se svým velkým protivníkem skončil jednou pro vždy. Příběh v základu jednoduchý, ale se spoustou skvěle napsaných postav i zábavných scének. Vývojářům ze studia SCE Cambridge se před zhruba dvaceti lety podařil zkrátka vytvořit nesmírně zajímavý svět, do něhož je radost se nyní vrátit.

Určitě potěší i skutečnost, že je hra MediEvil lokalizována do češtiny, včetně dabingu. Ten je trochu slabší než třeba u nedávného Concrete Genie, ale nepřijde mi, že by byl špatný a nedal se poslouchat. Jen tedy zamrzí, že pokud budete chtít hrát v anglickém originálu, musíte přepnout i jazyk v systému. To je trochu zvláštní rozhodnutí, spíše bych ocenil, aby šla lokalizace zapnout přímo v nastavení hry, protože tohle je jen zbytečná komplikace pro hráče. Když už si to neuvědomili vývojáři, tak tady měla zasáhnout Sony.

MediEvil je akční adventura ze třetí osoby, v níž postupně zavítáte do 22 rozmanitých lokací po celém království Gallowmere, které mají pěkný a nápaditý design, což ještě v kombinaci s novým vizuálním kabátkem krásně vynikne. Navštívíte menší vesničky, tajemné lesy, křišťálové jeskyně či labyrinty. Jednotlivé levely je tak radost prozkoumávat a odhalovat skrytá místa, která ukrývají různé bonusy, jenž se následně hodí v pozdějších fázích hry. Každopádně každý level je plný různých záludných překážek a sem tam i dojde na nějakou tu hádanku. Některé dají celkem zabrat a budete muset u nich i chvilku přemýšlet. 

Základ hry ale netvoří ani tak hádanky či skákací pasáže, ale souboje s nejrůznějšími protivníky, kteří jsou pro každý region originální a neopakují se. Budete bojovat nejen s kostlivci, ale i zombiemi, vlky, duchy i přerostlými dýněmi a tak dále. Souboje jsou zábavné, přičemž na protivníky můžete využívat velkou škálu různých zbraní, mezi nimiž je nejen ikonický meč, ale také sekyry, kyje nebo na dálku máte kuše s šípy či vrhací nože. Ačkoliv má MediEvil český dabing, což by mohlo značit, že půjde o lehkou záležitost pro malé děti, opak je pravdou. MediEvil je totiž lehký jen na začátku, kde si osaháte ovládání, ale následně křivka s obtížností jde strmě nahoru. MediEvil tedy stejně jako Crash Bandicoot a další tyto starší hry trochu klame, protože pod roztomilou slupkou se ukrývá ona pravá hratelnost ze staré školy, kde představovalo likvidování nepřátel i překonávání záludných překážek slušnou výzvu. Obtížnost je navíc umocněna i skutečností, že když vyčerpáte všechny lahvičky s životy a zemřete, prostě opakujete danou úroveň celou znovu, protože tu nejsou přítomny klasické checkpointy. Na to dnes hráči nejsou moc zvyklí, ale mě třeba toto nevadilo, protože úrovně zase tak dlouhé nejsou. 

Když už jsem zmínil protivníky, tak hra obsahuje i slušné množství soubojů s bossy, kteří jsou originální a je zábava s nimi bojovat a vždy jsou takovou tou těžší odměnou za dobře zdolané překážky. Společně s překonáváním překážek, hádankami i souboji s protivníky tvoří MediEvil slušný a zábavný koktejl, který za těch dvacet let ani moc nezestárnul a je lehké si ho užívat i dnes, ačkoliv sem tam se nějaká ta muška objeví, ať už jde sem tam o menší zaseknutí se o překážku nebo krkolomnější ovládání během skákacích pasáží. Tou největší masařkou je ovšem kamera. Ta se drží až moc blízko hlavního hrdiny a zabírá kolikrát scénu z ne zrovna ideálního úhlu, což třeba vadí při některých soubojích, při nichž vám úplně zbytečně stoupne tlak. I když je možné ji nově lehce natáčet, tak situaci to nijak neulehčí. Je škoda, že když už vývojáři věnovali takovou péči vizuální a audio stránce hry, nepodívali se i na kameru, která by si zasloužila větší modernizaci. 

Nepochybuji, že ti největší fanoušci původní hry zvládnou remaster MediEvila dohrát za nějakých šest hodin, ale nováčci, případně hráči, kteří si už původní hru tolik nepamatují, mezi nimiž jsem i já, u něj prosedí daleko více času. U MediEvila jsem strávil zhruba deset velmi zábavných hodin, ale ještě jsem vše nevysbíral, takže se mohu do úrovní vrátit a pokusit se získat všechny kalíšky pro Síň hrdinů, případně odhalit další tajemství. Délka hry je z dnešního pohledu průměrná, ale Sony se rozhodla MediEvil podpořit od začátku lákavou nízkou cenou. Krabicová verze se prodává už za 699,- Kč jako nedávný Concrete Genie. Digitální verze je o něco dražší, ale je možné zakoupit na PS Store i Deluxe edici, která nabízí několik dalších bonusů, mezi nimiž zaujme nejvíce soundtrack i artbook, ale nesmím zapomínat ani na speciální komiks. U něho ale trochu zamrzí, že nebyl stejně jako hra lokalizován do češtiny.

Hned na začátku recenze jsem zmínil pěkné vizuální zpracování, ale ještě než svoji recenzi ukončím, musím se na krátko vrátit k technické stránce a optimalizaci. U MediEvila se vývojáři ze studia Other Ocean Interactive pokusili dosáhnout na 60 fps, ale nakonec je framerate odemčený a docela dost skáče, takže je možné si všimnout i několika zpomalení. To je docela zklamáním, protože bych očekával, že minimálně po této stránce bude hra opravdu hodně vyladěná, ale není. Třeba vývojáři připraví update, který chod zlepší. Není to pochopitelně žádný průser, ale poklesů či menšího zpomalení si sem tam všimnete.

MediEvil je i po více než dvaceti letech příjemnou pohádkovou akční adventurou, která rozhodně stojí za zahrání. Remaster k tomu dává navíc dobré podmínky, protože přichází s kompletně novou vizuální stránkou, nově nahraným soundtrackem, krásnými animacemi i trochu upravenou hratelností. Je jen škoda, že nebyla více upravena i kamera, na níž je nutné si zvyknout, případně se nevěnovala větší pozornost frameratu. Za cenu, za jakou se MediEvil prodává se ale jedná o dobrý tip pro fanoušky i nováčky, kteří hledají vyblbnutí na jeden dva večery.  

MediEvil (PS4)

ps4
Sony Interactive Entertainment, Other Ocean Interactive
Datum vydání hry:
25. 10. 2019
KARTA HRY
7/10

Komentáře