MatterFall

Martin Šmíd, 15. 8. 2017 19:49
Není to tak dlouho, co finské studio Housemarque (Super Stardust HD, Resogun, Dead Nation nebo Alienation) vypustilo povedenou akční arkádu Nex Machina. Tu jsme si náležitě užili, ale už nyní vydali vývojáři svoji další, daleko ambiciózní, hru MatterFall. Jak asi tušíte, opět jde o arkádovou twin-stick střílečku, která je ovšem tentokrát ve 2D pohledu, ale také si zachovává charakteristickou hratelnost, díky níž máme hry od studia Housemarque tolik rádi. Více níže v recenzi.

Recenzovaná verze: PlayStation 4 Pro

Pokud jste někdy hráli nějakou hru od studia Housemarque, tak určitě víte, že o příběh v nich moc nejde, vlastně vůbec. A stejné je to i v právě recenzované novince MatterFall, která se odehrává ve vzdálené, ne zrovna pěkné, budoucnosti. Proč? Svět totiž zaplavila tajemná chytrá hmota, díky níž je lidstvo prakticky na pokraji vyhynutí. Chytrá hmota nyní ovládá nejrůznější stroje a další podivné kreatury, no a to je ten nejvyšší čas, abychom popadli zbraně a vypořádali se s ní nebo alespoň se ji pokusili pozastavit. Příběh tedy opět slouží jen k tomu, abychom mohli popadnout zbraně, ale to vůbec nevadí, zvláště, když díky hratelnosti se nebudete moci od hraní odtrhnout.

Na rozdíl od předchozí tvorby Housemarque, kdy jste viděli hlavního hrdinu většinou z top-down pohledu, je MatterFall spíše klasičtější 2D akční plošinovka. Nemusíte se ovšem bát, že by tím hra nějak ztratila kouzlo a vytratila se i ona bláznivá akční hratelnost s multiplikátory, kterou mají finští vývojáři v malíčku. Opět budete střílet velké množství nejrůznějších protivníků, ať už to jsou zmutovaní lidé, případně po většinou nějaké stroje nebo roboti. Střílení je díky jednoduchému a plně funkčnímu ovládání neskutečně zábavné a návykové. Střílíte pravou analogovou páčkou jako u twin-stick stříleček, skáčete pomocí R1, abyste mohli při střílení i zaměřovat. Na začátku mi trochu skákání skrze R1 dělalo problém, přeci jen je člověk zvyknutý automaticky mačkat spíše X, ale následně jsem si na něj zvykl a mohl jsem hru naplno ovládat bez větších problémů. Rukopis Housemarque je každopádně jasně patrný už na první pohled, i když se tentokrát změnil pohled na scénu.

Většinou se budete pohybovat v různých komplexech, jeskyních a dalších vizuálně i designově povedených a hlavně chytře navržených lokacích, které jsou navíc celkem rozmanité a občas ukrývají i nějakého toho přeživšího, kterého můžete zachránit. Ona hra vás navíc nutí do průzkumu prostředí a nalézání přeživších, protože díky tomu získáváte různé, spíše pasivní, bonusy, které jistě během hraní využijete. Bude třeba, protože MatterFall je už na první obtížnost pořádně těžký a představuje solidní výzvu i pro zkušenější hráče. Hlavně pak střety s bossy, kteří jsou ve hře tři, vás donutí využít vše, co jste se doposud během hraní naučili. Na finální střet, který trvá několik minut a vyžaduje maximálně koncentraci a pořádně velkou dávku trpělivosti a štěstí, budete vzpomínat asi hodně dlouho. Jde o to nejtěžší, co kdy vývojáři ze studia Housemarque udělali a možná si i myslím, že obtížnost přepískli. Finální souboj může hodně hráčů i otrávit.

Aby nešlo jen o prosté střílení, vývojáři přidali možnost vytvářet si po úrovních speciální plošinky, na které následně můžete vyskočit. Občas vás dostanou prostě dále, jindy vedou ke zmíněným přeživším, případně do dalších bonusových částí. Jde o docela zajímavou funkci, stejně tak občas potěší i speciální části bez gravitace, v nichž se musíte vyhýbat nástrahám a ještě k tomu likvidovat protivníky. MatterFall tedy není jen prostou střílečkou, i když střílení protivníků je pochopitelně to hlavní a nejzábavnější, ale spíše komplexnější 2D plošinovkou.

Protože ve hře MatterFall můžete neustále plnit jednotlivé úrovně znovu, třeba na vyšší obtížnosti, a předhánět se v online žebříčcích s ostatními hráči/kamarády, je znovuhratelnosti docela vysoká. Přesto zamrzí, že vývojáři připravili jen tři světy po čtyřech úrovních, které na první zahrání na první obtížnost projdete za nějaké tři až čtyři hodiny. Žádné další herní režimy, jako třeba v nedávném hitu Nex Machina, se nekonají a zřejmě ani konat nebudou. To je vážně škoda, zvláště, když se vývojářům povedla vypilovat hratelnost prakticky k dokonalosti. Kvůli ní bychom chtěli daleko více obsahu. Na druhou stranu vývojáři vše trochu kompenzují cenou, která je stanovena na 549,-Kč skrze digitální distribuci. Můžete si ovšem koupit hru i klasicky na disku, pokud byste ji chtěli rádi ve své sbírce někde na poličce.

MatterFall běží na interním enginu studia Housemarque, přičemž mohu říci, že jde rozhodně o nejhezčí hru, jakou zatím tito finští vývojáři udělali. Úrovně jsou plné detailů, navíc je vše podpořeno pěkným nasvícením i nejrůznějšími efekty, třeba parádní výbuchy se spoustou částic. Ano, na základní verzi konzole PlayStation 4 hra běží jen v rozlišení 900p a na PlayStationu 4 Pro v 1080p, ale na druhou stranu v 60fps, a to i v těch nejnáročnějších scénách. A že framerate je u takové hry důležitější než rozlišení, asi nemusím zmiňovat. Líbil se mi i soundtrack, který rychlé akční hratelnosti neskutečně pomáhá, jen mi přišlo, že se postupně hodně oposlouchá. Může za to i počet skladeb, kterých není moc. Na tomto mohli vývojáři ještě trochu zapracovat.

MatterFall je opět výborně vypadající akční arkáda od mistrů z Housemarque, která se i velmi dobře hraje, nabízí zajímavou, pestrou a hlavně rychlou hratelnost, pěkný design a velkou znovuhratelnost. Je možná jen škoda, že vývojáři nevytvořili více úrovní, případně nějaké další herní režimy, a také někomu může vadit i lehce vysoká obtížnost. Pokud ovšem máte rádi výzvu, MatterFall si užijete.

MatterFall

ps4
SCEE, Housemarque