Inside

recenze  31
Martin Šmíd, 30. 6. 2016 19:02
Je tomu už šest let, co vývojáři z nezávislého studia Playdead vytvořili výbornou hopsačku Limbo, která si nejprve získala miliony fanoušků na konzoli Xbox 360 díky svému nádhernému uměleckému stylu a návykové hratelnosti, ale následně se dostala i na ostatní konzole a další platformy. Ze hry se stal obrovský hit, takže se mohli vývojáři pustit na novou hru, s níž si dali pěkně na čas. Ta byla poprvé představena před několika lety, ale prakticky jsme o ní moc nevěděli, kromě tedy toho, že jde o jakéhosi duchovního nástupce Limba. Občas se stane, že dlouhý vývoj se následně na hře podepíše spíše negativně, ale to není případ Inside.

Recenzovaná verze: Xbox One

Když Inside poprvé zapnete, ocitnete se v kůži mladého chlapce, který musí otéci před pronásledovateli, kteří ho chtějí chytit a odvléci do některého z mnoha zařízení, kde se provádí na lidech nejrůznější experimenty a testy, které jsou smutnou skutečností světa, v němž se vše odehrává. Vývojáři nic nevysvětlují, Inside nemá ani žádné filmečky nebo rozhovory, příběh je vyprávěn jen skrze prostředí, hádanky, vizuální zpracování nebo přímo samotnou hratelností a tím, jak postupujete dále. Vše ale funguje naprosto geniálně, příběh má neuvěřitelné tempo, spoustu nádherných momentů a nezapomenutelných okamžiků, navíc nad vyvrcholením jsem přemýšlel několik hodin. Ostatně Inside je hra, u níž musíte přemýšlet, abyste si vše dali dohromady, nic nemáte pevně dané, v čemž ovšem tkví to pravé kouzlo a genialita tohoto díla, navíc vývojáři dávají prostor i pro vlastní interpretaci.

Inside je v základu opět klasická 2D plošinovka, jakou byl už jeho předchůdce Limbo. Neustále se ženete kupředu, překonáváte nejrůznější překážky a utíkáte před protivníky v rozmanitých lokacích. Podíváte se nejen do lesů, ale i na farmy nebo do laboratoří, dokonce nechybí ani pasáž, v níž budete cestovat v ponorce. Velkou devízou Inside je samotný design jednotlivých levelů, který je parádní, vývojáři si vyhráli s každičkým pixelem a detailem, aby samotné prostředí vyprávělo nezapomenutelný příběh, a vysvětlilo motivaci chlapce. Na Inside se mi líbila i skutečnost, že prakticky neobsahuje nahrávací obrazovky. Pokud nezemřete, na nahrávací obrazovku během hraní nenarazíte ani jednou. A i když zemřete, nahrání je bleskové, trvá několik vteřinek, navíc checkpointy jsou výborně rozmístěny, takže nikdy neopakujete velkou část znovu, aby neuvadalo tempo. Dalo by se říci, že se Inside odehrává v jednom obrovském levelu.

Zatím jsem zmínil jen základ, ale velmi důležitou složkou Inside jsou logické hádanky, které jsou po světě hodně intuitivně rozmístěny a nikdy nepůsobí dojmem, že by byly do samotného prostředí násilně naroubovány, jako je tomu u spousty jiných her. Každá hádanka je prakticky originálem, nikdy nenarazíte na jednu hádanku dvakrát. Ačkoliv hádanky tentokrát nejsou tolik těžké a zapeklité, jako tomu bylo u Limbo, což může některé fanoušky zklamat, pořád je nutné u nich trochu přemýšlet, abyste přišli na základní mechanismus. Řešení hádanek jsem si ale užíval, a to i díky velkému triumfu Inside, které se jmenuje ovládání. Když narazíte na nějakou hádanku nebo překážku, hned víte, jak ji zhruba překonat, protože hlavní hrdina se zachová skrze vaše prsty prakticky tak, jako byste se zachovali vy ve skutečnosti. Vývojáři si toho byli vědomi, proto nic nevysvětlují, ať už jde o rozmístění akčních tlačítek, případně herní mechanismy, vše je tak naprosto intuitivní a skvěle navržené, že není třeba. Ovládání pomáhají i plynulé animace hlavního hrdiny, nikdy se mi nestalo, že by se o něco zasekl, mohl jsem si hraní nerušeně užívat.

Na první průchod jsem Inside dohrál za nějaké tři hodinky, což je při ceně 399,-Kč na Xbox LIVE slušná délka, zvláště když si odnesete prvotřídní, do posledního pixelu vybroušený a pohlcující zážitek, který může závidět většina velkých AAA her, na nichž pracuje několik stovek vývojářů. Ihned jsem si ho dal ale znovu, abych se pokusil najít všechny skryté místnosti (tím získal všechny achievementy, protože hra vám jen za prosté dohrání nic nedá) a pokusit se dosáhnout alternativního konce, který jen následně utvrdil v tom, jak výjimečné toto dílu od vývojářů ze studia Playdead je. Znovuhratelnost je tedy slušná, minimálně ještě jednou si Inside dáte, takže peněz určitě litovat nebudete.

Vývojáři ze studia Playdead dali stejně jako u své předchozí hry Limbo na jednoduchou kreslenou grafiku, na kterou se ale dobře dívá, a navíc obsahuje parádní nasvícení, spoustu pěkných efektů a animací, ze kterých budete mít radost. Kolikrát jsem si říkal, že kdyby měl Xbox One intuitivnější pořizování obrázků a následné sdílení, asi bych nedělal nic jiného, než jenom típal obrázky. Na Inside je radost se dívat a jen tak se neokouká, ani na opakované hraní. To je i umocněno výbornou prácí s kamerou, která vždy zabírá scénu z toho nejlepšího úhlu. Navíc jsem si během hraní nevšiml žádného technického problému, na dvě dohrání hra běžela tak, jak očekávám. Vše pak podtrhuje výborné ozvučení, na němž se vývojáři pořádně vyřádili, a společně s hudebním doprovodem se neustále stará o výbornou, kolikrát až hororovou atmosféru.

Ačkoliv jsem věděl, že na hře Inside pracují vývojáři skvělého Limba, moc jsem vývoj nesledoval a v klidu mě nechalo i nedávno oznámené datum vydání. Možná i proto jsem ve výsledku překvapen, co vývojáři dokázali s limitovaným rozpočtem vytvořit. Inside je naprosto jedinečná hopsačka, obsahující okouzlující svět, chytré hádanky, parádní design, intuitivní ovládání a hlavně pohlcující příběh s výborným vyvrcholením, které se vám vryje do paměti na hodně dlouho. Inside je hra, která si zaslouží vaše peníze jako žádná jiná.

Inside

Playdead Studios, Playdead Studios
28. 6. 2016