Headmaster

recenze  12
Martin Šmíd, 26. 10. 2016 18:38
Když byla poprvé představena virtuální realita, mnozí začali spekulovat, jestli jde o budoucnost hraní, která postupně vytlačí klasické hry. Osobně si to nemyslím, ale díky originálním a zajímavým zážitkům by mohly VR headsety přitáhnout k hrám nováčky, kteří se jim doposud vyhýbali. Velkou svobodu ve vytváření nových zážitků mají především menší nezávislá studia, kam patří i Frame Interactive. To se rozhodlo přinést jednoduchou hru Headmaster, v níž si zahrajete na fotbalistu a pokusíte se hlavičkovat míče na nejrůznější cíle, a že jde o docela slušnou zábavu.

Recenzovaná verze: PlayStation VR

Pokud jste někdy zkusili hlavičkovat fotbalový míč, určitě víte, že přesně se trefit, není zrovna nic jednoduchého, jak se může ze záběrů od profesionálních fotbalistů zdát. Chce to tvrdý trénink, abyste třeba jako já neskončili s monoklem nebo rozbitými brýlemi. A právě o hlavičkování je nová hra Headmaster, v níž je vaším cílem jen hlavičkovat míč, který je na vás vystřelován. Ano, koncept značně jednoduchý, ale ve výsledku docela zábavný a hlavně přístupný pro naprosto každého, kdo si headset na svoji hlavu nasadí. Veškerou interakci provádíte jen za pomoci své hlavy, přičemž trefit se s míčem vždy do požadovaného cíle, není zrovna jednoduché, a jako skutečné hlavičkování, i to virtuální, vyžaduje docela dlouhý trénink, abyste přesně věděli, jak se do míče trefit. Headset mi reagoval na míč vždy dobře, a ten následně i na váš pohyb, neměl jsem během hraní pocit, že by se míč choval, jak se mu zachce, nebo bylo ovládání nepřesné, to je určitě velké plus. Musíte se naučit, s jakou silou se do míče trefit, jakou částí hlavy, a kam přesně, což pochopitelně po pár minutách jen těžko si natrénujete.

Jen si tedy musíte hlídat kalibraci, sem tam je lepší hru znovu kalibrovat, protože jsem měl pocit, že obraz časem ujíždí do strany. Tento pocit jsem měl i u jiných her, ale zde je i vzhledem k vyžadující se přesnosti, docela otravné. Co mi dále na začátku trochu vadilo během hraní, je skutečnost, že když jsem se podíval pod sebe, neviděl jsem své ani virtuální tělo, z čehož jsem měl menší závrať, ale dá se na tento fakt zvyknout. Ona iluze, že se nacházíte večer někde na opuštěném fotbalovém stadionu, kde si dáte turnaj v hlavičkování, funguje docela dobře, čemuž dopomáhá i velmi kvalitní grafika. Ano, zoubků si všimnete, ale jinak si nemohu na vizuální kvalitu stěžovat, stejně tak na fyziku ani různé efekty, vše je takové, jaké od podobné hry očekávám.

V prvních úrovních budete prakticky hlavičkovat jen do prázdné brány, kde jsou různé cedulky s bonusy, za které jste odměňovány body. Postupně se ale nápaditost a složitost úrovní značně zlepší, takže před vámi budou pořádně těžké výzvy, které nebude na první hraní zrovna jednoduché splnit alespoň na požadovaný počet bodů, abyste si odemkli další výzvu. Rozmanitost výzev a jejich propracovanost se mi na celé hře Headmaster opravdu líbí, navíc je jich slušný počet, hra jich obsahuje něco přes čtyřicet, se čtyřmi hlavními výzvami, přičemž než vše splníte, prosedíte u hry i několik hodin. Headmaster ale dle mého názoru není zrovna tou hrou, která by byla vhodná pro nějaké delší hraní na jedno posezení, spíše se jedná o skvělou menší hříčku, u níž se dobře zabavíte na pár minut, a postupně se budete zlepšovat. Navíc díky jednoduchému ovládání, k němuž potřebujete jen helmu, a pochopitelně PlayStation kamerku, je maximálně přístupné i pro naprosté nováčky, případně návštěvu. Dá se říci, že ideální hra pro PlayStation VR, která navíc přináší zcela nový herní zážitek, který s ovladačem v ruce prostě nezažijete.

Headmaster není jen hra pro jednoho, ale dobře se hodí i na různé večírky, když se sejdete s kamarády. Součástí je totiž soutěžní režim pro až šest hráčů, s nimiž se můžete přetahovat o nejlepší výsledek. Nejprve se pochopitelně headsetu chopí jeden hráč, poté se prostřídají ostatní, přičemž aby byl dostatek času na předání headsetu, k potvrzení musíte stisknout křížek, do té doby hra nezačne. Jediné, co mi trochu zatím vadí, je skutečnost, že hra pro více hráčů obsahuje jen jednu výzvu. Vývojáři sice slibují, že časem přidají další, ale nějaký termín chybí, ani navíc nevíme, jestli výzvy budou zdarma, nebo za další poplatek. Ostatně hra už tak je trochu dražší, stojí přes 500,-Kč. Vzhledem k tomu, že Headmaster je hlavně o plnění výzev, multiplayer, třeba i online, zde z pochopitelných důvodů není, navíc jsem neměl pocit, že by mi tato část nějak chyběla.

Ačkoliv jsem byl ke hře Headmaster před vydáním celkem skeptický, i po prvním osahání, nakonec se z ní vyklubala zábavná a hlavně nová zkušenost, kterou si prostě a jednoduše s klasickým gamepadem nebo pohybovými ovladači nezahrajete. Headmaster ukazuje, že PlayStation VR by mělo sloužit hlavně pro nové herní zážitky, které jsou zajímavé jak pro hardcore hráče, tak pro naprostého začátečníka. Určitě jedna z her, která vám dobře ukáže možnosti nového headsetu od Sony, navíc je díky jednoduchému ovládání přístupná pro naprosto každého.

Headmaster

ps4psvr
Frame Interactive, Frame Interactive