Halo 3
Master Chief – pojem, který musí znát úplně každý menší fanda série Halo. Díky bohu, i v této hře to bude náš hlavní hrdina. Probouzíme se v džungli pod přísným dohledem lidských vojáků. Po prvním rozhovoru se konečně dostáváme do hry. Vlažný start zařídí test kamery. Chlapci z Bungie si poradili lišácky. Už to není obyčejné ‘‘Otoč se dopředu, dozadu, vlevo, vpravo.‘‘, ale jeden z našich spojenců je vlastníkem jakési světelné tabulky, na kterou se prostě musíme podívat. Dostáváme do ruky naši první pušku a první nájezd Covenantů je za dveřmi. Hned si určitě všimneme úžasného vizuálního zpracování. Skály, stromy i rostliny vypadají neskutečně realisticky a to samé platí i o tekoucím potůčku. A jsme u první potyčky s těmi nejslabšími, ale nejotravnějšími druhy Covenantů, kteří nám nebudou dělat žádný problém, avšak k protrénování střelby jsou vynikající. Jen tak od cesty, umělá inteligence některých nepřátel skutečně stojí za usmátí. Na druhou stranu, hlášky ‘‘Jdu to omrknout‘‘ opravdu hru zpříjemní. Od té střelby na chvilku odbočím ke zbraním. Těch je ve hře nespočet a najdeme jich opravdu pestrou škálu. Od plasmové mini-pistolky, přes různé samopaly a brokovnice, meče a ohromná kladiva až k raketometům a obřím laserovým dělům.
Když už jsem se dostal ke zbraním, je dobré vědět, že u sebe můžeme nosit 2 + 1 ‘‘navíc‘‘. Sem se počítají utržené raketomety, samopaly a plasmové kánony. U sebe je možné mít také 8 granátů, tedy od každého druhu 2 kusy. Ve hře se vyskytují klasické granáty známé z jiných her, velmi účinné Covenantské granáty, příchytné výbušniny a věcička na způsob populárního napalmu. Třešničkou na dortu jsou jakési speciální předměty, kam patří například Regenerátor, bublinový štít, doplňující se štít atd.. Pro přehlednost ještě popíšu HUD – vlevo dole radar, vlevo nahoře výbušniny a spec. předměty, vpravo nahoře zbraně a úplně nahoře obrana. Ještě nesmím opomenout tradiční převracení vozidel při rížení.
Ale nyní se vrátím k popisu kampaně, tedy spíše začátku celého příběhu hry. První mise se zdají být poměrně nudné, jednoduché, což se ale změní. Představte si, že střílíte po chabých vozidlech Covenantů a najednou se nad vámi objeví obrovský tank v podobě Skaraba. Ano, přesně to se stane. Pravděpodobně si říkáte, že něco takového není možné zničit, alespoň ne normálními zbraněmi. Leč je toto tušení pravdivé. Skarab zničit jde, ale i my v redakci jsme si chvíli lámali hlavu otázkou – JAK? Stručně je postup takový: Postřílejte vše okolo, rozstřílejte Skarabu nohy, vyjeďte výtahem na rampu, skočte přímo do nitra robota a rozmlaťte jeho jádro – to je vše. Od této chvíle už vám hra nebude připadat jako procházka růžovým sadem, nýbrž jako hra, ve které si musíte dávat pozor na každou střelu mířící k vaší helmě. Po vystřílení ‘‘zbytku‘‘ dostaneme nový úkol. Zničit protivzdušné dělo. Zdánlivě jednoduché, jenže cesta k němu je více než náročná. Desítky nepřátel se chystají si na vás smlsnout. Po vyčerpávajících přestřelkách jsme konečně u děla, které zničíme střelami do jeho slabého místa. Začíná scéna. Co je to.. Ta modrá koule? Halo?...
Nyní k multiplayeru, bez kterého by hra jistě nezískala tak vysoké hodnocení. Celou kampaň je možné hrát v co-op modu až ve 4 hráčích jak na jedné konzoli, tak online. Kromě co-op kampaně nabízí hra nespočet jiných modu, kam patří Slayer, což je něco na způsob Deathmatche nebo hru na způsob Capture the Flag. Vše je možné hrát jak na jedné konzoli, tak přes Xbox Live, kde se proti sobě může postavit až 16 hráčů, popřípadě 8 vs. 8 ať už v džunglích, na sněžných pláních nebo v poušti. Další nabídkou hry je poměrně jednoduchý editor map, pod názvem Forge. Můžeme přesunout zbraně, objekty, vozidla a samozřejmě vkládat i předměty, které se v dané mapě nevyskytují. To platí téměř o všem, co se v dané úrovní vyskytuje.
Jak již bylo zmíněno, hra má i velmi pěknou grafiku. Obličeje postav vypadají náramně, příroda jakbysmet, budovy také a o všem ostatním nemůže platit nic jiného. Zkrátka, Bungie si na vizuálním zpracování hodně záležet a jejich práce přinesla kýžené ovoce. To samé samozřejmě platí i o zvukové stránce hry. Hudba, která hře dodá tu potřebnou bojovou atmosféru, se prostě musí ocenit a dabing všech postav, včetně skřeků všemožných nestvůr a potvor, kam patří i všemi milovaní Covenanté. Hra obsahuje přes 50 000 zvukových stop, z čehož téměř 40 000 je NPC dabing. Velká to čísla. Hudbu složil Marty O´Donnell, čímž celou hru opravdu zkrášlil. Pro zajímavost - hlavní postavu, tedy Master Chiefa, daboval Steve Downes.
3. Ledna 2008 oznámil Microsoft, že této hry se prodalo celkem 8 100 000 kopií, což z ní dělá doposud nejprodávanější hru pro Xbox360. Za 12 dní od vydání si hru koupilo úžasných 3 300 000 zákazníků. Do 30. listopadu se prodalo 5 milionů kopií a to z ní učinilo nejlépe prodávanou hru roku 2007 v USA. To jsou čísla, která mluví za vše. To samé platí o oceněních hry. Spike TV vyhlásila Halo 3 nejlepší multiplayerovou hrou, časopis Time hrou roku, Geezer Games nejlepší multiplayerovou hrou roku a hrou roku a G-Phoria také hrou roku.
Pokud jste dočetli až sem, pravděpodobně vám došlo, že hře nedám nic jiného, než zaslouženou devítku. Přeci jen to ale shrnu – skvělý příběh, ještě lepší multiplayer, senzační grafika a hudba. Jedině malé minus bych udělil trošku nedokonalému pohybu nepřátel, tedy nedokonalé AI. Ale jak se říká, nic není nikdy dokonalé. Dokonalé není ani Halo 3, ale je sakra zábavné.
Komentáře