Farming Simulator

recenze  18
madness, 11. 9. 2013 21:30
Ač by se na první pohled mohlo zdát, že zemědělství může v oblasti her zaujmout jen málokoho, opak je pravdou. Toho si pravděpodobně byli vědomi lidé v Giants Software a Focus Home Entertainment, kteří společným úsilím na herní trh před několika lety přivedli Farming Simulator, hru, ve které se vcítíte do role farmáře, budete se starat o políčka, zemědělská zvířata, ovládat různorodé stroje, připojovat vozíky a tak dále. Letos se Farming Simulator s číslovkou 2013 dočkal konzolové verze. Že vám to všechno zní jako špatný vtip? Nepředbíhejme.

Jak již bylo řečeno a ostatně i dle názvu hry lze snadno usuzovat, Farming Simulator 2013 je simulátorem farmaření. Ve hře se vcítíte do role zemědělce, jehož náplní práce je dobře se postarat o políčka, o úrodu, jednotlivé zemědělské stroje a také ekonomiku. Ačkoliv to na první pohled může znít jednoduše, banálně a také povrchně, opak je pravdou. Veškerá činnost Farming Simulator 2013 jde totiž do hloubky. A proto se připravte na to, že postarat se o políčka neznamená jen zasít a sklidit, nýbrž zahrnuje výběr správného stroje a příslušenství, nutnost toto příslušenství připnout, aktivovat, správně nasměrovat a s ním se dopravit na místo určení, následně budete muset polet zorat, zasít, pro větší úrodu kultivovat a ošetřovat speciálními spreji.

Teprve poté přijde sklizeň, tedy posekání pole a sesbírání plodů. Někdy budete muset ke sklizni kombinovat více strojů, využít pomocníka ovládaného umělou inteligencí, synchronizovat pohyb kombajnu a sběracího stroje anebo třeba nezapomenout doplnit palivo ve vozech. To všechno vám zabere doslova desítky hodin a o herní náplň na hodně dlouhou dobu je jedním šmahem postaráno. Z hlediska propracovanosti je Farming Simulator 2013 pozoruhodně promakané a platí zde pravidlo, že to, co si neuděláte sami, za vás nikdo jiný neudělá. To je ale pozitivum, protože my jsme při hraní měli pocit, že doopravdy musíme udělat vše, co je třeba, tedy že Farming Simulator skvěle simuluje těžkou práci se stroji na farmě.

Farmařit se bude na různých statcích v různých koutech fiktivního světa. V základní hře jsou na výběr dva světy, které se sice liší jen málo, přesto je tu alespoň určitý potenciál pro znovuhratelnost v jiném světě. Během hraní se pak od jednoho políčka propracujete k desítkám pozemků, na kterých budete opečovávat nejrůznější plodiny, přičemž každá z nich vyžaduje specifický přístup. Zvláštním prostředkem získávání financí na chod farmy jsou zvířata, jejichž produkty můžete rovněž prodávat dál. Farming Simulator 2013 je především o zemědělských strojích a těch obsahuje desítky nejrůznějších druhů. Od klasických traktorů, přes kombajny až po speciální stroje s širokými madly pro jednoduché zasévání. Ke každému vozidlu většinou patří nějaký ten přívěs nebo stroj.

Když už jsme u jednotlivých zemědělských strojů, pojďme si opět demonstrovat propracovanost Farming Simulator 2013. Nejen že stroj vyžaduje přívěs se specifickým účelem, ale disponuje i dalšími možnostmi. Tak například u kombajnu můžete vytáhnout postranní lištu tak, aby sklizené obilí nezůstávalo za strojem na poli, nýbrž aby lítalo do strany, kde ho můžete prostřednictvím vozíku jednoduše sbírat a přemisťovat dál. Vedle účelových a praktických možností, stroje umí i blikat, obsahují jak přední, tak zadní světla, ale také třeba nástroj na zarovnávání pole – pro hračičky vychytávky jak dělané.

To všechno byla vesměs pozitiva Farming Simulator 2013, pojďme se teď ale podívat na stinné stránky. Mezi ty rozhodně patří tutoriál. Ten, ačkoliv je přítomen, je v podstatě k ničemu, protože seznamuje jen se základy hry – tzn. opracovávání políček. Jak ale postupovat v samotné kariéře, vás už nenaučí, a tak nezbývá nic jiného, než aby na to hráč přišel sám a za pochodu. Nepotěší ani strohost hlavní nabídky a absence dabovaného tutoriálu tak, aby se hráč mohl soustředit na jednotlivé činnosti. Co úplně chybí, je doprovodná hudba, která hra pouze v hlavním menu, ve hře samotné ale pak uslyšíte už jen zvuk motoru a sem tam zašvitoření ptáků.

Jako o relativním negativu lze mluvit i v souvislosti s grafickým zpracováním. Proč o relativním negativu? Vzhled hry je totiž pouze funkčního charakteru. Jinými slovy – nečekejte speciální efekty, ultra vysoké rozlišení textur nebo dokonalé modely světa, ba naopak, okolní prostor je poměrně strohý, barvy nevýrazné a textury mají jen nízké rozlišení. Nutno ale podotknout, že zemědělské stroje oplývají detaily a vypadají jednoduše výborně. Potěší i změna denního a nočního cyklu. Nižší rozpočet je ale z hlediska grafiky velmi cítit - na druhou stranu, dejme si ruku na srdce – potřebujeme v simulátoru farmaření prožívat grafické orgie? Odpověď je nasnadě.

Farming Simulator 2013 rozhodně není hrou pro každého. Pakliže ale z jakéhokoliv důvodu a nějakým způsobem tíhnete k venkovu, farmám, zemědělství a fascinuje vás technika, nemáte lepší volby než právě recenzovaný titul. Ten vám totiž z hlediska hratelnosti nabídne přesně to, co byste od takového simulátoru očekávali – smysl pro detail, piplání se s jednotlivými činnostmi, širokou paletu zemědělských strojů a celkově propracovaný systém života na farmě. Sem tam se potkáte s neduhy, které dokážou znepříjemňovat hraní (jako je zasekávání strojů o předměty), ale to, pro co byl Farming Simulator 2013 stvořen, tedy potěšit fanoušky a zabavit na hodně dlouho, dělá výborně. Oproti Pc verzi zamrzí absence multiplayeru.

Byly konzolové verze správným vyústěním úspěchu Farming Simulator 2013 na Pc (prodeje dosáhly několika set tisíc prodaných kusů)? Rozhodně. Farming Simulator 2013 se totiž na první pohled může jevit jako nesmyslná záležitost, na ten druhý ale věrohodně simuluje to, co budete na takové farmě dělat. A pokud vás hra bude bavit, dozajista se ještě něčemu přiučíte. Za budgetovou cenu se jedná o opravdu povedený simulátor, který nelze než doporučit všem fandům zemědělství, jež si k finálnímu hodnocení přidají jeden bod navíc!

Farming Simulator 2013

Focus Home Interactive, Giants Software
4. 9. 2013