Everybody's Gone to the Rapture

recenze  33
Martin Šmíd, 10. 8. 2015 14:04
Fanoušci adventur to mají na konzolích těžké, protože těch klasických moc není, většina vzniká jen pro PC. Možná i proto bylo velké překvapení, když studio The Chinese Room, stojící za úspěšnými hrami jako Dear Esther nebo Amnesia: A Machine for Pigs oznámilo, že ve spolupráci se Sony připravuje netradiční adventuru Everybody's Gone to the Rapture, která vyjde exkluzivně pro konzoli PlayStation 4. Tento fakt se fanouškům studia na PC moc nelíbil, ale vývojáři vše odůvodnili tím, že pokud by Sony do projektu nenalila peníze, nikdy by nemohl vzniknout. Po několika letech vývoje je Everybody's Gone to the Rapture konečně tady, takže se můžeme podívat, jak hra dopadla.

Everybody's Gone to the Rapture vychází exkluzivně pro PlayStation 4

Vývojáři ze studia The Chinese Room se nejvíce proslavili adventurou Dear Esther, na níž chtěli se svoji novinkou Everybody's Gone to the Rapture navázat, jen vše posunout ještě o kousek dál, v čemž jim po celou dobu vývoje pomáhali vývojáři z amerického studia SCE Santa Monica. Protože tato novinka hodně staví na příběhu, tedy příbězích, asi by nebylo moc chytré vám zde vše vyspoilerovat, každopádně se vše odehrává na anglickém venkově Shropshire, kde jednoho dne z ničeho nic zmizeli všichni lidé, jako po apokalypse, ostatně na tu se vývojáři od oznámení zaměřovali a netajili se, že hra je o ní, ale jak později zjistíte, není to rozhodně vše, o čem hra je. On venkov sedmdesátých let, kde není noha a musíte postupně odhalovat, co se stalo, je jen jedním z příběhů, protože postupně se přes speciální duchy zemřelých dozvídáte prosté příběhy a problémy normálních lidí na anglickém venkově, celkově je ve hře hned šest propracovanějších postav. Zatímco apokalypsa je hodně ošklivá věc, mnozí si svoji menší apokalypsu rovněž prošli, třeba krachem vztahu a tak dále. Musím říci, že celkové vyprávění a odhalování nádherného světa Everybody's Gone to the Rapture je jednou z devíz hry, a udrží vás při televizi až do samotného konce, i když od začátku pochopitelně víte, o co zhruba jde.

Podle vývojářů nápad na Everybody's Gone to the Rapture vznikl už před mnoha lety, když si řekli, jaké by to bylo vytvořit adventuru ve velkém otevřeném světě, z níž by vyndali klasické herní prvky. V tomto vývojáři hodně navazují na Dear Esther, jen v daleko větší míře, protože se na začátku ocitáte v pěkné vesničce, která ale zeje prázdnotou, a na vás je, abyste si svůj vlastní příběh napsali a postupně vše odhalovali. Vývojáři se vás nesnaží vést za ručičku, je jen na vás, jak budete vesničku prozkoumávat a postupně se vše dozvídat. Pro hráče, kteří na podobné hraní nejsou a chtějí být vedeni za ručičku, poletuje po světě speciální duch, za nímž se mohou vydávat, a ten vždy dovede na určitá místa, kde se příběh posouvá dále. Vývojáři tímto chtěli udělat hru přístupnější co největšímu okruhu hráčů, což se i povedlo, ale je jasné, že pokud půjdete jen slepě po hlavní cestičce, řada informací vám unikne, a to by u hry, jakou Everybody's Gone to the Rapture je, byla docela škoda. O prozkoumávání a zjišťování, co se vlastně stalo, vše je.

V předchozím odstavci jsem zmínil, o čem Everybody's Gone to the Rapture zhruba je. Je ale třeba zmínit, že hra vás zavede do celkem šesti obrovských lokací, po nichž se následně pohybujete a vše odhalujete. Co jednoznačně zaujme, je parádní design a zpracování světa, který spolu s úchvatným hudebním doprovodem, o kterém se ještě zmíním, vytváří nezapomenutelnou atmosféru, díky níž se budete chtít neustále vracet a dál odkrývat jednotlivé příběhy. Každá z šesti lokací je trochu jiná, začínáte v menší vesničce Yaughton s opuštěnými domy a dětskými houpačkami, podíváte se i na předměstí a venkov a dalších lokací, navíc vše tvoří jeden nepřerušovaný celek, na žádné nahrávací obrazovky během hraní nenarazíte, takže máte pocit jednoho celistvého nepřerušovaného dobrodružství. To vám zabere zhruba pět hodin (můj herní čas), ale je jasné, že pokud budete chtít vše zjistit a prozkoumat, zabere vám Everybody's Gone to the Rapture ještě o něco déle času.

Co bych ovšem vytknul, je pomalá chůze hlavní postavy. Zvláště je to vidět v tak obrovském světě, po němž se doslova plíží, ano, je možné tak nasávat výbornou atmosféru, ale když máte takto velký svět, přejít z jednoho konce na druhý je hodně pomalé a chvilkami může štvát. Když už vývojáři nedali možnost běhat, z pochopitelných důvodů, měli základní chůzi udělat o trochu rychlejší, hře by to určitě pomohlo. Také bych ocenil, pokud by hra nebyla jen o vyprávění jinak výborných příběhů, ale nabízela by více interaktivity, která zde bohužel chybí, určitě bych ocenil, pokud by byl hráč do hry více vtažen. A poslední chybičku vidím v nemožnosti ručního ukládání, protože ukládací body jsou docela daleko od sebe, takže si dobře rozmyslete, než hru vypnete.

Už když byla hra Everybody's Gone to the Rapture oznámena, vývojáři potvrdili, že využívají nejnovější verzi CryEnginu studia Crytek, který jim jako jediný umožňuje vytvořit vysoce detailní otevřený svět. Musím říci, že výsledek rozhodně za to stojí, protože vizuální zpracování je prostě a jednoduše parádní, máme tu před sebou jednu z nejhezčích her na současné generaci konzolí. Svět má spoustu detailů, textury ve vysokém rozlišení a přímo parádní nasvícení, až vše vypadá opravdu hodně realisticky, ale rovněž si hra zachovává jedinečný art styl, o který vývojářům během vývoje šlo. Sem tam se sice hra trochu zakucká, ale vzhledem k tomu, že nemá žádnou akci a jde o adventuru, tyto drobné propady frameratu nevadí, po většinu času vše jede naprosto v pohodě. Co dále je přímo parádní na Everybody's Gone to the Rapture, je hudební doprovod, obsahující spoustu nádherných klidných, ale rovněž melancholických skladeb, které navozují parádní atmosféru a na celkový zážitek má přímo obrovský vliv. Nechci nic zakřiknout, ale velký adept na ocenění za nejlepší soundtrack roku je na světě.

Další obrázky z recenzování naleznete na kartě.

Everybody's Gone to the Rapture je nádherná adventura s výbornou atmosférou a nezapomenutelným hudebním doprovodem, u níž je radost se pohybovat po detailních lokacích a odhalovat nejen hlavní zápletku, ale i příběhy prostých lidí před apokalypsou, díky níž svět zeje prázdnotou. Samozřejmě, hra to není pro každého, fanoušky akcí a jiných žánrů asi nezaujme, ale kdo má rád nevšední adventury a zážitkové hry jako Journey, dostane slušnou porci zábavy na několik večerů. 

UPDATE: V recenzi jsem napsal, že hra je příliš pomalá, protože nejde v ní běhat. Jak se ale ukázalo, běh ve hře je. Stačí stisknout R2 a postava se po několika vteřinách rozběhne. Omlouvám se za tuto moji chybu všem čtenářům i vývojářům. 

Everybody’s Gone to the Rapture

ps4
SCEE, The Chinese Room/Sony Santa Monica
Datum vydání hry:
11. 8. 2015
KARTA HRY
9/10

Komentáře