EA Sports FC 24

recenze  28
Martin Šmíd, 29. 9. 2023 11:15
Letošní ročník fotbalové série od EA Sports je hodně speciální. Vývojáři se totiž rozhodli po třiceti letech opustit název FIFA, protože se jim už nechtělo platit za licenci globální fotbalové společnosti, která po nich žádala čím dál více peněz. Místo toho se je rozhodli investovat do samotné série, aby mohla i do budoucna přinášet hráčům co možná nejlepší zážitek z virtuálního fotbalu. Z tohoto pohledu je to rozhodně dobrý krok, protože ve výsledku nejde ani tak o název, z marketingového hlediska možná, ale o samotnou hru. Nový název oblíbené fotbalové série zní EA Sports FC 24. Vývojáři navíc slibovali, že jen o názvu nový ročník není, ale bude znamenat pro fotbalovou sérii EA zcela nový start, s nímž přijde celá řada zajímavých herních novinek, které ji posunou k lepší budoucnosti. Jestli se jim to povedlo, nebo jdou spíše cestou zmaru Chelsea FC, se vám pokusím povědět ve své recenzi.

Ztráta licence na název FIFA je to jediné, o co fotbalová série od EA přišla. Jinak se nemusíte bát, že byste hráli převážně za smyšlené týmy i fotbalisty. Licence jsou pořád velkou předností hry EA Sports FC 24, takže se můžete těšit na více než 19 tisíc licencovaných fotbalistů/fotbalistek, přes 700 licencovaných týmů, více než stovku ligových stadionů, které jsou vymodelovány do posledního detailu, ale i více než 30 ligových soutěží z celého světa. Česká liga opět chybí, zahrnuty jsou ale tři české kluby - Sparta, Slavia a Viktoria Plzeň, jako tomu bylo u posledních ročníků. Ani v EA Sports FC 24 nechybí plná licence na evropské poháry - Liga mistrů UEFA, Evropská liga UEFA a Evropská konferenční liga, přičemž hlavně v Lize mistrů se můžete opět těšit na výbornou atmosféru, čemuž dopomáhá nejen interface a reklamy, ale také ikonická znělka. Jediné, co trochu zamrzí, je zhruba jen třicet národních týmů, mezi nimiž není třeba ten brazilský nebo japonský. Tady je ještě prostor pro zlepšení a budoucí rozšíření. Co se ale jinak licencí týče, EA Sports FC 24 je na tom velmi dobře a od série FIFA se moc neliší, alespoň, co se mužské části týče. Ženský fotbal byl opět o něco rozšířen a vývojáři věnovali i větší péči vzhledu hráček, které se navíc vůbec poprvé dostaly do Ultimate Teamu, o čemž bude ještě řeč.

Už před vydáním bylo jasné, že licence budou v pohodě a nějaké velké změny se v tomto ohledu neodehrají. Co ale hratelnost? Byla vylepšena a je lepší než v předchozích ročnících? EA Sports FC 24 rozhodně nezapře, že jde o nástupce série FIFA, jejíž základy využívá. Pořád jde o zábavnou a kvalitní fotbalovou hru, na kterou se ale docela dobře dívá, a to i z pohledu diváka. Vliv na to má vylepšená technologie HyperMotionV, s níž se vývojáři před vydáním hodně chlubili, a zcela právem. Ta využívá volumetrická data z téměř dvou stovek zápasů Ligy mistrů, Premier League nebo Laligy, přičemž přenáší skutečné pohyby a možnosti reálných hráčů do virtuální podoby, a to způsobem, jaký doposud nebyl v sérii k vidění, čímž vznikají na hřišti naprosto dech beroucí situace. Ty pak dokážou zvednout z křesla stejně jako při sledování reálného zápasu. Pamatujete si třeba na úchvatný gól Erlinga Haalanda v Lize mistrů proti Dortmundu? Stejný můžete dát s kanonýrem Manchesteru City i ve hře. A to je jen jeden příklad, s nímž se před vydáním chlubili i samotní vývojáři, protože HyperMotionV má velký vliv i na obrannou hru, lépe zpracované kolize mezi hráči a další situace. Díky HyperMotionV jsou jednotlivé zápasy nejen přitažlivější pro oko diváka, ale zároveň jsou i daleko rozmanitější a zábavnější.

Vývojáři si ostatně dali dobře záležet, aby zápasy působily jako reálný televizní přenos, což je vidět už na jejich zpracování, novým lépe zpracovaným oslavám gólů u hráčů i hráček, prezentaci či nové výchozí kameře Tactical Cam, zabírající i postranní čáru, diváky a stará se o vůbec výbornou atmosféru. Na tu mají vliv i diváci, kteří hlasitěji zpívají a jsou během zápasů akčnější, a zapomenout nesmím zmínit ani velmi povedené komentování zápasů v rámci Ultimate Teamu a výkopů od Guye Mowbraye a Sue Smith, které je hodně živelné. Vliv na hratelnost a celkovou prezentaci mají i nejrůznější statistiky, které vyskakují během zápasů a pomáhají pochopit, jak se hráčům daří a jak se chovají, ale i herní styly, které přidávají virtuálním hvězdným hráčům osobnost a pohyby jejich reálné předlohy, takže jejich chování na hřišti je o mnoho autentičtější, ať už jde o různé triky, charakteristickou střelbu či možnost čistě odebírat míč soupeřům. Klíčoví hráči tak mají daleko větší vliv na průběh zápasu a jeho výsledek, a jsou to právě oni, kdo zvedá diváky ze sedadel. Najednou se virtuální Erling Haaland chová svým pohybem jako skutečný Erling Haaland, stejně tak Vinícius Júnior z Realu Madrid a mnozí další fotbalisté.

Celkově mi přijde, že se hratelnost oproti předchozímu ročníku více zpomalila, díky čemuž je nutné dávat přesnější přihrávky, více taktizovat na hřišti. Hlavně ale díky tomu mohou více vyniknout schopnosti jednotlivých fotbalistů, ale i některé novinky, mezi nimiž jsou třeba precizní přihrávky. Navíc i vynikne více obraná hra, zvláště když obránci dokážou zachytávat více přihrávek a také neváhají zablokovat co nejvíce střel, aby měl brankář méně práce. Líbí se mi přepracované krytí míče, a během hraní mi přišlo, že mám nad ním daleko větší kontrolu, ať už při zpracování nebo následné akci, než tomu bylo v minulosti. Ono chování kulatého nesmyslu bylo také vylepšeno díky technologii AI True Flight Ball Physics, takže jeho trajektorie a jeho faleš by měla více odpovídat realitě. Výsledek je dle mého rozhodně dobrý.

Hra EA Sports FC 24 nepřináší oproti předchozím ročníkům žádný nový režim. Fanoušci zde najdou přesně to, na co jsou dlouhodobě zvyklí. Každý rok se velká pozornost ze strany fanoušků věnuje režimu Kariéry. Vzhledem k tomu, že jde o největší režim pro jednoho hráče, není se ani čemu divit. Na ten ale vývojáři v posledních letech docela zapomínali a nevkomponovávali do něj velké množství velkých novinek. Pokud nyní s příchodem EA Sports FC 24 čekáte nějakou velkou revoluci a změnu, budete zřejmě zklamáni. Nedá se ovšem říci, že by Kariéra byla bez jakékoliv inovace. To rozhodně ne, vývojáři se místo nějakého zásadního přepracování rozhodli ji obohatit o několik menších novinek, výsledkem čehož je zábavná Kariéra s docela slušnou hloubkou.

Vylepšena byla prezentace a nově je možné najímat různé druhy trenérů, abyste se pokusili zlepšit vlastnosti svého týmu. Vlastně jde o klíčovou novinku, protože jen správný trenér dokáže poradit hráčům v útoku, jak mají střílet góly (Chelsea by mohla takové trenéry konečně taky najmout), případně jak má hrát záloha nebo obrana, a dokonce nechybí ani trenéři brankařů, kteří ale jsou celkem slabinou hry a občas pustí naprostou šmudlu nebo se nechovají zrovna tak, jak by si zkušený trenér představoval. To umělou inteligenci fotbalistů na hřišti musím pochválit, protože oproti starším dílům ušla docela velký kus cesty a je rozhodně lepší. Každopádně v možnosti najímání specialistů a trenérů se hra dále posouvá realitě a myslím si, že jde o zajímavou a dobře fungující novinku, stejně tak se mi líbí různé tréninkové programy, které je možné přidělit jednotlivým hráčům.

Zároveň se mi líbí, že v rámci Tactical Vision je možné si přednastavit určitou vizi, s níž budete následně hrát. Můžete hrát klasicky na tři obránce, ale také stylem Tika Taka jako Barcelona. Navíc je možné každou vizi, s níž k hraní fotbalu přistupujete, postupně vyladit, jako kdybyste byli skutečným trenérem. A to je umocněno i tím, že zápasy nemusíte jen hrát, ale můžete je nově sledovat i z postranní čáry nebo tribuny, abyste viděli, jak hráči plní vaše zadané pokyny. Někdy je to o nervy, takže doporučuji připravit pro tyto chvíle velké množství žvýkaček. Jako trenér máte v Kariéře přístup i k předzápasovým zprávám, abyste se seznámili s formou svého týmu a mohli podle toho určit taktiku a sestavu. Co se týče dalších prvků kariéry z manažera, jako jsou přestupy, rozhovory, vyjednávání nových smluv a tak dále, nevšiml jsem si, že by se od loňského ročníku něco výrazně změnilo. Ano, sem tam jsou nové animace a vše je takové učesanější, ale to je vše.

Zatím jsem zmiňoval jen novinky, které jsou v rámci kariéry za manažera. Jedna se objevila i v kariéře přímo za hráče. Vývojáři přidali funkci Player Agent, díky níž můžete mít daleko větší kontrolu nad svoji budoucností, a vlastně i nějaký cíl, jehož byste chtěli dosáhnout. Jako mladý začínající talentovaný fotbalista budete s největší pravděpodobností začínat v nižších ligách (v reálu byste začínali v Chelsea FC, kde by vám byla rovnou nabídnuta smlouva na deset let). Je ale možné si stanovit cíl, že je vaším snem hrát v Manchesteru City nebo Realu Madrid. A abyste měli šanci svůj sen proměnit ve skutečnost, je nutné hrát zápasy a plnit zadané cíle, jako je vstřelení určitého počtu gólů nebo počet střel. Samozřejmě to neznamená, že během jedné sezóny přestoupíte do vysněného klubu, takto rychlý postup většinou není, ale když se vám bude dařit dlouhodobě, můžete do něj přestoupit a třeba se probojovat i do jeho základní jedenáctky. Player Agent je spíše kosmetická, ale určitě vítaná novinka.

Kromě Kariéry najdete ve hře klasický Výkop a další herní režimy jako VOLTA, Kluby, Sezóny nebo kartičkový Ultimate Team. Začnu režimem VOLTA, pod níž spadá pouliční fotbal. Testoval jsem ho celkem dlouho, ale nevšiml jsem si oproti předchozím ročníkům moc velkých změn. Vlastně mi přišlo, že vývojáři jen vzali to, co fungovalo i nefungovalo v minulém ročníku a jen vložili do EA Sports FC 24. Pokud se vám pouliční fotbálek v sérii FIFA moc nelíbil a nepřišli jste mu na chuť, letos to nebude jiné, protože je naprosto stejný. I proto se raději podívám na kartičkový a mezi hráči neuvěřitelně oblíbený režim Ultimate Team. Jeho velkou novinkou v letošním ročníku je, že konečně došlo i na fotbalistky. Výběr lig je sice omezenější, ale můžete normálně vidět fotbalistky jako Sam Kerr, jak se prohání vedle svých mužských protějšků, navíc má statistiky, kterými mnohé z nich i překoná. Ano, není to moc reálné a jde o docela kontroverzní rozhodnutí vývojářů. Sám zatím nevím, jestli mi to vadí nebo ne. Reálně to moc nevypadá, ale na druhou stranu nemáte v týmech pořád stejné tváře a hra je v tomto o něco rozmanitější. Nehledě tedy na to, že o nějakém realismu nebo kopírování reality Ultimate Team nikdy nebyl.

Co u Ultimate Teamu oceňuji, je přehledněji zpracované menu. Vše je takové učesanější a člověk hned ví, kde má správu týmu či jednotlivé offline i online herní režimy, do nichž se může pustit. Stejně tak vývojáři udělali několik drobných úprav, aby správa týmu a získávání získaných odměn bylo o něco intuitivnější. Nejde o velké změny, ale určitě potěší. Dobře poskládaný tým je opět klíček k úspěchu, přičemž vývojáři zakomponovali do nového ročníku i evoluce fotbalistů a fotbalistek, které můžete postupně vylepšovat za plnění předpřipravených výzev. Hra je díky tomu zase o něco rozmanitější, protože každý fotbalista může mít dle evolucí několik verzí a nemusí být naprosto stejný po celou dobu. Rozhodně příjemná novinka. U režimu Ultimate Team musím zmínit, že je stejně jako v předchozích ročnících založen silně na mikrotransakcích. Ano, je možné získat balíčky nových karet i hraním, ale je to docela velká dřina, a pokud nemáte moc času a trpělivosti, budete muset sáhnout po kartě a nasypat do hry další peníze. Pokud ale nejste hardcore fanoušky tohoto režimu, ani nakoupené hvězdy vám úspěch nezaručí. Jako tomu je ostatně i ve skutečném světě.

Hra EA Sports FC 24 je postavena jaké předchozí ročníky série FIFA na vylepšené verzi Frostbite enginu. I když se nedá mluvit o nějakém velkém posunu, je nutné uznat, že hra vypadá rozhodně moc pěkně, ať už jde o modely a animace hráčů, plné stadiony nebo výborné nasvícení. Neskutečně působivé jsou záběry z pohledu rozhodčího, jenž domlouvá hráčům nebo rovnou rozdává žluté a červené karty. Vylepšeny byly i stíny a nechybí ani deformace trávníku. Ta byla sice přítomna už v minulosti, ale opět je o něco lépe zpracovaná a trávník se postupem zápasu mění. Co se týče optimalizace, nevšiml jsem si v PlayStation 5 verzi nějakých velkých problémů. Framerate je stabilní po celou dobu hraní, hra se i rychle načítá, takže není moc, na co bych si mohl stěžovat.

EA Sports FC 24 se nesnaží přijít s nějakou velkou revolucí, ale jde o povedenou a zábavnou evoluci oblíbené fotbalové série, která přináší vylepšenou hratelnost s řadou parádních momentů, s citem upravený režim Kariéry a klasicky slušné množství licencí na ligy, hráče, stadiony i trenéry. Po delší době jsem měl při hraní pocit, že se fotbalová série od EA trochu posunula a nabízí něco nového, což se odrazilo i na zábavnosti a celkové radosti z hraní. Rozhodně jde o dobrý start nové éry fotbalové série od EA, který je na míle vzdálený tomu, jaký nový start zažívá Chelsea.

EA SPORTS FC 24

ps5xsxps4xone
Electronic Arts , EA SPORTS